Kakkiksen kylmäkäynnistys
Valvoja: ffp jäsenet
Kakkiksen kylmäkäynnistys
Eipä aamulla tullu mitään kouluun lähdöstä. Enstöikseen piti taistella ovi auki ja kun lopulta pääsi hyttiin istumaan yltäpäältä hikisenä niin ikkunat imas samantien sentin paksuseen huuruun ja sitten koittaa avain laittaa virtalukkoon ja pyöräyttää. Kaasu ja kytkin pohjaan ja pyöräytetään.
Välillä hörähtää käyntiin, kierrokset käy n. 2000rpm ja samantien tippuu alas ja auto sammuu. Sitten pari kertaa pumpata kaasua ja uusi startti, sama juttu. Sitten kun kierrokset on lupaavat 2500rpm voi polettaa autoa sen verran että kierrokset pysyy siellä 4000rpm paikkeilla ja sitten voi löysätä kaasun niin tyhjäkäynti jää pyörimään sinne 1800-2500rpm tienoille. Tänään aamulla tosin tuokaan ei auttanu joten päätin luovuttaa.
Jos olisi illalla älynny laittaa auton tolppaan yöksi niin olisi varmasti aamulla lähtenyt käyntiin. Pahus kun vaan huomasin tuonki siinä kaheksan pintaan ja koitinpa sitten saada peräkonttia auki vaan se lukkosysteemi mistä painetaan jumahtaa sisään eikä mitään tapahdu. Auton ikkunat ainaki oli jäässä että siihen malliin :)
PItikö tuo lähteä ostoksille ja hakea ainakin se vahaelementti/termostaatti? Millainen lie homma vaihtaa. Onnistuuko yksin ja onko päivän vai kahenki homma? Vai pittääkö ottaa kaasari kokonaan irti ja puhistaa ja samalla uusia kaikki alipaine ja ylipaine ja superpaineletkut?
Autona siis tuo mk2 goolf 1.8 GU pierpurg 2E-2
Välillä hörähtää käyntiin, kierrokset käy n. 2000rpm ja samantien tippuu alas ja auto sammuu. Sitten pari kertaa pumpata kaasua ja uusi startti, sama juttu. Sitten kun kierrokset on lupaavat 2500rpm voi polettaa autoa sen verran että kierrokset pysyy siellä 4000rpm paikkeilla ja sitten voi löysätä kaasun niin tyhjäkäynti jää pyörimään sinne 1800-2500rpm tienoille. Tänään aamulla tosin tuokaan ei auttanu joten päätin luovuttaa.
Jos olisi illalla älynny laittaa auton tolppaan yöksi niin olisi varmasti aamulla lähtenyt käyntiin. Pahus kun vaan huomasin tuonki siinä kaheksan pintaan ja koitinpa sitten saada peräkonttia auki vaan se lukkosysteemi mistä painetaan jumahtaa sisään eikä mitään tapahdu. Auton ikkunat ainaki oli jäässä että siihen malliin :)
PItikö tuo lähteä ostoksille ja hakea ainakin se vahaelementti/termostaatti? Millainen lie homma vaihtaa. Onnistuuko yksin ja onko päivän vai kahenki homma? Vai pittääkö ottaa kaasari kokonaan irti ja puhistaa ja samalla uusia kaikki alipaine ja ylipaine ja superpaineletkut?
Autona siis tuo mk2 goolf 1.8 GU pierpurg 2E-2
Huolto, Kaasuttimet 2E2 (VW,AUDI):
Häiriö: Moottori ei käynnisty kylmänä
Mahdollinen vika: Rikastin takertelee, bi-metallijousi poikki/irti
Toimenpide: Korjaa rikastin (osa 28)
Häiriö: Moottori pysähtyy käynnistyksen jälkeen
Mahdollinen vika: Viallinen Pull Down -rasia, tai tarkistusventtiili
Toimenpide: Uusi Pull Down –rasia (osa 30/31
Vaikka kaikki GU-kakkisen omistajat osaavat tekstien vianääritystaulukon ulkoa, muistutetaan silti sen löytyvän täältä.
Ja tuossa kuva johon noilla osanumeroilla viitataan.
Vika voi kyllä olla siinä vahatermarissakin. Sen saa irti kaasutinta irroittamatta ja toimivuuden testattua kikkaretta lämmittämällä.
Jos termostaatin kara ei reagoi lämpötilan vaihteluun, on se kaputt.
Jos oikein tarkkoja ollaan niin voisin listata kaikki viat mitä tuolta tekstit osiosta löytynee. ;)
:)
Kuinkas tämä suurinpiirtein tapahtuupi? Millä sitä kikkaretta lämmittää?
Häiriö: Moottori ei käynnisty kylmänä
Mahdollinen vika: Rikastin takertelee, bi-metallijousi poikki/irti
Toimenpide: Korjaa rikastin (osa 28)
Häiriö: Moottori pysähtyy käynnistyksen jälkeen
Mahdollinen vika: Viallinen Pull Down -rasia, tai tarkistusventtiili
Toimenpide: Uusi Pull Down –rasia (osa 30/31)
Nykii myös tasakaasulla ajettaessa esim 40kmh, 60kmh jne 100kmh vauhdissa ei enää tunnu.Häiriö: Nykimistä lähdettäessä liikkeelle kylmällä moottorilla
Mahdollinen vika: Rikastimen välivaiheen asennon välys liian pieni
Toimenpide: Lisää välivaiheen asennon välystä taivuttamalla noin 5mm:iin
Häiriö: Moottorin käyntinopeus pysyy korkeana käynnistyksen jälkeen
Mahdollinen vika: Paisuntaelementti toimii vaillinaisesti
Toimenpide: Vaihda paisuntaelementti (osa 41)
:)
Vika voi kyllä olla siinä vahatermarissakin. Sen saa irti kaasutinta irroittamatta ja toimivuuden testattua kikkaretta lämmittämällä.
Jos termostaatin kara ei reagoi lämpötilan vaihteluun, on se kaputt.
Kuinkas tämä suurinpiirtein tapahtuupi? Millä sitä kikkaretta lämmittää?
Uppia. Edelleenkään en oo tohtinu ruveta koko systeemiä purkamaan että saisi tuon vahatermarin käteen, ettei sitten tule sitä mokaa tehtyä ettei koko rötiskö lähe enää tulille koskaan.
Nyt kun auton vein roikkaan ja tutkailin nuo tulpat ja muutkin tähelliset romppeet niin se muoviletku joka lähtee sylinterinkannesta ja menee siihen kaasarin kylkeen. Sellainen apauttiarallaa 15cm pitkä pätkä. Yltäpäältä öljyssä ja teipillä korjattu :))
Mistähän tuota letkua saisi, että uusisi tuon pätkän
Nyt kun auton vein roikkaan ja tutkailin nuo tulpat ja muutkin tähelliset romppeet niin se muoviletku joka lähtee sylinterinkannesta ja menee siihen kaasarin kylkeen. Sellainen apauttiarallaa 15cm pitkä pätkä. Yltäpäältä öljyssä ja teipillä korjattu :))
Mistähän tuota letkua saisi, että uusisi tuon pätkän
Minä hain Biltemasta sellaista saman paksuista yleismallin letkua jossa useampi 90 asteen mutka peräkkäin. Tuosta leikkaa sopivan pätkän ja klemmareilla kiinni.Nyt kun auton vein roikkaan ja tutkailin nuo tulpat ja muutkin tähelliset romppeet niin se muoviletku joka lähtee sylinterinkannesta ja menee siihen kaasarin kylkeen. Sellainen apauttiarallaa 15cm pitkä pätkä. Yltäpäältä öljyssä ja teipillä korjattu :))
Mistähän tuota letkua saisi, että uusisi tuon pätkän
Sytytysosia:
- Tulpat vaikka motonetista, ehdottomasti NGK:t.
- Johdot Bremi tai Beru -merkkiset jostain tarvikeliikkeestä.
- Jakajan kansi ja pyörijä alkuperäistä Boschia jostain tarvikeliikkeestä.
Motonetista löytyy tulppia, muita ei juuri. Merkkiliike on yksi vaihtoehto vaikka hieman maksaakin.
Kylmänä pätkimiseen syynä saattaa olla muukin kuin sytytysongelmat, vääränlainen seos ei pala.
Lainaan vähän topikkia.
Kylmänä lähtee suht nätisti käyntii, tyhjäkäyntiä pitää annostella ensimmäiset 10-20 sek. kaasulla ennenkuin pysyy itse käynnissä tai pysyy käynnissä mutta kierrokset on jossain 500. Lämpimäksi ajettuna kaikki toimii normaalisti, tyhjäkäynti n 900-1100 vällillä vähän seilaa. Mutta auton sammutta niin hemmetti että saa pitkään startata ja kaasua pumpata että käyntii lähtee. Kun käynnistyy toimii normaalisti.
Kylmänä lähtee suht nätisti käyntii, tyhjäkäyntiä pitää annostella ensimmäiset 10-20 sek. kaasulla ennenkuin pysyy itse käynnissä tai pysyy käynnissä mutta kierrokset on jossain 500. Lämpimäksi ajettuna kaikki toimii normaalisti, tyhjäkäynti n 900-1100 vällillä vähän seilaa. Mutta auton sammutta niin hemmetti että saa pitkään startata ja kaasua pumpata että käyntii lähtee. Kun käynnistyy toimii normaalisti.
Fendel kirjoitti:Kylmänä lähtee suht nätisti käyntii, tyhjäkäyntiä pitää annostella ensimmäiset 10-20 sek. kaasulla ennenkuin pysyy itse käynnissä tai pysyy käynnissä mutta kierrokset on jossain 500. Lämpimäksi ajettuna kaikki toimii normaalisti, tyhjäkäynti n 900-1100 vällillä vähän seilaa. Mutta auton sammutta niin hemmetti että saa pitkään startata ja kaasua pumpata että käyntii lähtee. Kun käynnistyy toimii normaalisti.
1.3 Polo oireili samaan tapaan kun Pull-Down rasia ei ollut pelikunnossa.
Mikähän mulla ko ei jaksa vetää ryyppyä kylmänä päälle kun käynnistää? Eikä vaikutusta vaikka painaa kaasua pari kertaa ennen starttausta. Eikö joku jousi pyörähdä/sähkö kulje tms? Auto kyllä käynnistyy heti kun avaimesta kääntää. Jonku aikaa käy pienillä kierroksilla ja sitten nakkaa ryypyn päälle ihan riippuen ilman kylmyydestä, mutta kun käynnistät ja käyt käsin pyörättämässä ryypyn läppää nii heti lähtee päälle. MIssä vika? Ryypyn läppä kuuluu kylmänä olla kiinni? Entä miten sitten kun auto on lämmin niin kuuluuko läppä olla auki koska mulla ainakin on.
EDIT: Painoin läppää kiinni ja tuntu vastus eli pulldown rasia on ehjä?
EDIT: Painoin läppää kiinni ja tuntu vastus eli pulldown rasia on ehjä?
Viimeksi muokannut Fendel, 30.9.2009 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Tein pienen, ajallisen testin.
Auto roikkaan n. 15min ajaksi ja pelkästän avainta kun näytti niin hörähti kauniisti tulille. Ellei venttiilien nakutusta lasketa. Kierrokset oli maltilliset 1000rpm ja siitä alkoi pikkuhiljaa sitten nousemaan 1800rpm tienoille. Liikkelle lähtö ei onnistunu, ellei antanu reilusti kaasua ja kytkintä luisuttamalla.
Eli kun lokilämppäri kuitenki sen verran uhkuu tuota lämpöä pitkin konetta, niin onko vika varmuudella siellä vahatermarissa. Ei oikein opiskelijana kehtaa heittää rahoja ihan joka osaseen :D
Jos auto seisoo enemmän kuin 6h, niin käyntiin lähteminen on sitä, että röpöttää, käyttää kierrokset hetken korkeella ja sitten sammuu, pitää polkea pari kertaa kaasua ja sitten startata uusiksi ja pitää kaasulla käynnissä n. 10-15s, kierrokset 3500-4000rpm jolloin tyhjäkäynti jää sinne 2000rpm tienoille. Kun koneen lämpöviisari heilahtaa edes puoli viisaria, niin tyhjäkäynti tippuu 1500rpm ja siitä sitten laskeutuu pikkuhiljaa 900-1000rpm
Auto roikkaan n. 15min ajaksi ja pelkästän avainta kun näytti niin hörähti kauniisti tulille. Ellei venttiilien nakutusta lasketa. Kierrokset oli maltilliset 1000rpm ja siitä alkoi pikkuhiljaa sitten nousemaan 1800rpm tienoille. Liikkelle lähtö ei onnistunu, ellei antanu reilusti kaasua ja kytkintä luisuttamalla.
Eli kun lokilämppäri kuitenki sen verran uhkuu tuota lämpöä pitkin konetta, niin onko vika varmuudella siellä vahatermarissa. Ei oikein opiskelijana kehtaa heittää rahoja ihan joka osaseen :D
Jos auto seisoo enemmän kuin 6h, niin käyntiin lähteminen on sitä, että röpöttää, käyttää kierrokset hetken korkeella ja sitten sammuu, pitää polkea pari kertaa kaasua ja sitten startata uusiksi ja pitää kaasulla käynnissä n. 10-15s, kierrokset 3500-4000rpm jolloin tyhjäkäynti jää sinne 2000rpm tienoille. Kun koneen lämpöviisari heilahtaa edes puoli viisaria, niin tyhjäkäynti tippuu 1500rpm ja siitä sitten laskeutuu pikkuhiljaa 900-1000rpm
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa