Golf gti mk4 tekniikkaerot

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

lepi09
-
Viestit: 7
Liittynyt: 22.9.2009 15:51

Golf gti mk4 tekniikkaerot

ViestiKirjoittaja lepi09 » 22.9.2009 16:08

Olen suunnitellut mk4 korisen Golf gti:n ostoa ja nyt mua kiinostais tietää miten eri vuosimallien tekniikat eroavat toisistaan? Voiko tekniikoita laittaa paremmuusjärjestykseen? Kannattaako joitain tiettyjä vuosimalleja välttää?

Sen jo tiedän, että kaasu muuttuu sähköiseksi vuonna -00, mutta onko käytännössä väliä kummalla kaasulla tekniikka on varustettu?
Viimeksi muokannut lepi09, 23.9.2009 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 22.9.2009 20:07

Eikö sähköiseen kaasun sitten saa ihan pienellä näpertelyllä vakkarinki?

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 22.9.2009 22:07

Nyrkkisääntönä yleensä autoissa on se että ne testataan asiakkailla kustannus syistä, joten yleensä saman korimallin viimeisissä versioissa on vähemmän lastentauteja. Tämä siis vain yleistys.

Sähkökaasulliseen saa vakkarin pelkällä viiksen ostolla (http://www.slamit.net/product_info.php?cPath=359_365_1019&products_id=4699&osCsid=f34859jan0vdeg0fhp3g3gesg3) ja kytkemällä se VAG-COM:lla päälle.

2003 vuosimallin GTI AUQ koneella, joka on hieman pirteämpi (180hp) ja 6-vaihteisella manuaalilla. Samaa konetta käytetään mm. Leonissa.

Tietääkseni AUQ:ssä on hieman erilainen voimansiirron toteutus joka voi olla kestävempi? Turbo on myöskin saanut myös päivityksen k03:sta k04seen? Näistä en ole tosiaan varma. Voivat olla Esson baarin juttujakin.

Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 22.9.2009 22:39

Itselläni on 2003 GTI moottorikoodilla AUM. Eli tässä on sähköinen kaasu, jonka johdosta kaasu on "toivomuspoljin". ;)

Kannattaa lukea teksti seuraavan linkin takana:

http://www.turbotec.com/etusivu/vag/1.8t.html

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.9.2009 22:39

2003 vuosimallin GTI AUQ koneella, joka on hieman pirteämpi (180hp) ja 6-vaihteisella manuaalilla.
25 Jahre GTI? Saiko tuona vuonna tavis GTI:tä myös?

132 kW moottorissa on eri ahdin kuin 110 kW. Viisaammat kertokoon enemmän.

Alkupään nelos-GTI:ssä oli ne paremman sivutuen antavat penkit ja jossain -00 paikkeilla ne siirtyi A3:n varusteeksi ja Golfiin jäi jotkut pliisummat penkit.

Muuten taitaa olla hämmästyttävän vähän eroja eri vuosimalleissa? Golfiin kun ei mitään kasvojenkohotustakaan tullut.

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 23.9.2009 9:27

Ei ole Jahre. En tiedä onko 2003 tehty muita kuin 132kw GTI:tä.

Vanhemmissa GTI:ssä tosiaan on recaron valmistamat penkit. Komeathan ne on, mutta hyväkuntoset penkit ovat erittäin harvassa. Näyttää kuluvan todella herkästi tuosta jenkkakahvojen kohdalta. Käsittääkseni joissakin recaron penkeissä on myös säädettävä reisituki? Uudemmissa on sitten volkkarin omat sporttipenkit, ei niistä kyllä sivutukea puutu yhtään.

Lastutin oman kulkineeni parisen viikkoa sitten turbotechillä ja suosittelen erittäin lämpimästi. Tuntuu kuin ajelisi taas uudella autolla :)

lepi09
-
Viestit: 7
Liittynyt: 22.9.2009 15:51

ViestiKirjoittaja lepi09 » 23.9.2009 14:45

Missä vaiheessa turbo vaihtuu?

Onko varustelutasossa yleensä minkälaisia eroja?

Nyt vaikuttais sille, että taidan päätyä vuoden -00 sähkökaasulliseen malliin. Mitä asioita kannattaa selvittää myyjältä etukäteen?

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 23.9.2009 19:28

AUQ:ssa on K03s (sport) ahdin. K04 sitten taas löytyy esim. 1P Leon FR:stä muistaakseni.

aadde
-
Viestit: 249
Liittynyt: 22.12.2008 18:26

ViestiKirjoittaja aadde » 23.9.2009 19:31

tuossa kyselit gti mallin tekniikka eroja. keskustelu on ohjautunut näemmä turboversioihin, mutta ottakaa huomioon, että neloskorisissa gti:ssä oli tarjolla myös 2.3 vr5 moottori. 10 venasena (150hv) ja 20 venasena(170hv).

e: rantalankila muistelit oikein. ainakin recaron nahkapenkeissä on säädetävä reisituki muiden säätöjen lisäksi. on muuten mukava lisä kun kuskille on vartta kertynyt sen 190cm ;)

lepi09
-
Viestit: 7
Liittynyt: 22.9.2009 15:51

ViestiKirjoittaja lepi09 » 1.10.2009 9:18

Mistä voi varmistaa kumpi kaasu moottorissa on?

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 1.10.2009 10:28

Siitä, tuleeko kaasuläppäkoteloon vaijeria vai ei. Sen kyllä erottaa jos tulee.

lepi09
-
Viestit: 7
Liittynyt: 22.9.2009 15:51

ViestiKirjoittaja lepi09 » 1.10.2009 10:34

Jos auto on rekisteröity loppuvuodesta 2000 ja koneen tyyppi on AGU, niin voiko noiden tietojen perusteella varmistua kaasun tyypistä?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 1.10.2009 10:45

Sitten se on vaijerilla.

lepi09
-
Viestit: 7
Liittynyt: 22.9.2009 15:51

ViestiKirjoittaja lepi09 » 1.10.2009 10:57

Onko se tuo koneen tyyppi, mikä asian varmistaa? Sähkökaasuhan on tullut vuonna 2000.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.10.2009 10:57

No vaijerikaasullisessa on luonnollisesti kaasuvaijeri. Sähkökaasullisessa ei ole. :)

Ja on sitä -03 mallista Golfia saanut 150hp versionakin.

Turboista sen verran, että 150hp malleissa on useimmiten "perinteinen" K03-011 turbo, uudemmissa 150-heppaisissa voi olla esimerkiksi K03-011, -044 tai -053. Noita K03:n eri malleja kun on enemmän kuin tarpeeksi.

180hp malleissa on tuo päivitetty K03:n "sport" malli. Mitään K03s-mallia ei siis virallisesti ole olemassakaan, vaan se on vain foorumeiden tuotosta. K03"s" on siis päivitetty malli perinteisestä pilleri-K03:sta. Eroina tuohon perinteiseen K03:een kompurapesän ahtoputken lähdön "äänenvaimennin", aavistuksen isompi 8-lapainen siipi (perinteisessä K03:ssa on 12-lapainen), sekä 85N hukkaportin kello (perinteisessä on 65N). Malleiltaan Golfin pellin alta löytyvät "sport"-ahtimet ovat yleensä K03-052/053:sia.

Ja siis noita päivitettyjä K03:sia löytyy myös uusimpien 150hp mallien pellin alta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.10.2009 15:58

Onko noi uudemmat oleellisesti kestävämpiä vai tuleeko sitä kestoa vasta K04-sarjassa?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.10.2009 20:13

Samalla tavalla nuo k03:t tuntuu kestävän. Joillain kestää 100 tonnia, toisilla 300 tonnia. Aikapaljon tuntuis olevan ajotavasta ja käyttäjästä ylipäätään kiinni...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.10.2009 23:42

Tarkennettakoon kysymystä että jos tavis GTI 1,8T -99 otetaan ohjelmalla 145 kW niin onko kuinka paljon enemmän elinikää odotettavissa Golfin ahtimelle josta on alunperin otettu 132 kW ja siitä säädetään ohjelmalla samaan tehoon?

Tai vaikkapa johonkin hieman yli 150 kW tehoihin?

Kuinka paljon siis kannattaa autonvalinnassa panostaa siihen että on kestävämpi (K04?) ahdin?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 2.10.2009 6:50

Tarkennettakoon kysymystä että jos tavis GTI 1,8T -99 otetaan ohjelmalla 145 kW niin onko kuinka paljon enemmän elinikää odotettavissa Golfin ahtimelle josta on alunperin otettu 132 kW ja siitä säädetään ohjelmalla samaan tehoon?


Ahtimet ovat siis rungoltaan samanlaiset. Eiköhän se ksetoikäkin ole hyvin likelle samanlainen, kun mitään "mullistavia" päivityksiä ei kuitenkaan ole saatu aikaiseksi.

Tai vaikkapa johonkin hieman yli 150 kW tehoihin?


150kW:n lukemia voi olla -99 Golfista hankala saada muuten vakio-osilla. Ainakin suuttimet loppuu AGU-koneisesta kesken. Tuolla 110kW K03:lla myöskin melkeinpä tekemätön paikka. Eli laihalleen menee ainakin ja ahdin huutaa ihan rajoilla.

Kuinka paljon siis kannattaa autonvalinnassa panostaa siihen että on kestävämpi (K04?) ahdin?


No jaa, noita K04:lla varustettuja poikittaiskoneisia 1.8T VAGeja ei kuitenkaan ihan kauhean pitkää listaa ole. 225hp & 240hp Quattro TT, Leon Cupra R ja Audi S3. Ei taida muita olla?
Pitkittäisissä neloskoneissa ei taida nollanelosta olla vakiona missään? RS-nelkun 2.7 bitissä on sitten parikin kappaletta noita nollanelosia, mutta ne ovat pesiltään täysin erilaiset, kuin nämä poikittaiskoneisten laitteiden.

Tietty tuommoinen K04:llä varustettu 1.8T on sitten muutenkin jo paljon hauskempi, kun on neliveto ja kaikkea (poisluettuna tuo Cupra R, joka on etuveto, mutta onpa näillä leveysasteilla hieman harvinainenkin)... ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa