Golf2 1.3 imuilman "lämmityslaitteen" toiminta? J

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

BuuBBa
-
Viestit: 42
Liittynyt: 3.6.2008 13:15

Golf2 1.3 imuilman "lämmityslaitteen" toiminta? J

ViestiKirjoittaja BuuBBa » 26.9.2009 19:24

Talvi taas tulossa ja sen myötä ihanasti kasvava bensankulutus...
Kesällä kulutus siinä 7l pinnassa, mutta talvella ~14l...

Suurin epäilyni kulutuksen nousemiseen on, että kone ei saa lämmintä ilmaa.
Eli miten parhaiten/helpoiten/varmimmin saisi kokeiltua sen alipaineella toimivan läpän toiminta? Mistä se saa sen ohjauksen, että koska avaa esilämmitysläpän?

Entä mites se ilmanputsarikotelon saa irroitettua kokonaan, että saisi tulpat vaihdettua?

Sitten vähän toisenlainen kysymys, eli tuleeko noissa tuning takavaloissa mukana se takapaneli, johon polttimot tulee kiinni vai pelkkä ulkokuori?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 26.9.2009 21:14

miten parhaiten/helpoiten/varmimmin saisi kokeiltua sen alipaineella toimivan läpän toiminta? Mistä se saa sen ohjauksen, että koska avaa esilämmitysläpän?

Läpän toimintaa ohjastaa ilmanputsarin sisällä oleva oranssi rasia.
Rasian sisällä on bi-metallijousi ja kuula joka ilmeisesti säätää kaasuttimelta tulevaa alipainetta lämpötilan mukaan.
Rasian toiminnan saattaisi saada testattua imemällä kaasuttimeen menevästä alipaineletkusta ja tarkastelemalla onko rasian jäähdyttämisellä vaikutusta esilämmitysläpän toimintaan.
Kannattaa myös tarkistaa ettei läppä ole jumissa, läpän alipainekello rikki tai alipaineletkujen kangaspunososat vuoda (alkuperäiset ovat melko varmasti murusina).

mites se ilmanputsarikotelon saa irroitettua kokonaan, että saisi tulpat vaihdettua?

Mikäli kyseessä on 1.3 kaasutinmoottorilla varustettu G2

- irroita esilämmitysputki
- avaa ilmansuodattimen kotelon kansi
- irroita huohottimen letkun pää kotelon pohjasta
- avaa kaasuttimen päällä näkyvät kolme M6 mutteria (muttereita ei kannata pudottaa kaasuttimen kurkkuihin)
- nosta koteloa hieman ja irroita kaasuttimelta koteloon tuleva alipaineletku
- nosta suodatinkotelo pois

Golf2
-
Viestit: 15
Liittynyt: 19.10.2008 11:03

ViestiKirjoittaja Golf2 » 26.9.2009 21:16

1. Onko termostaatti kunnossa?
2.
3. Pelkkä ulkokuori tulee

BuuBBa
-
Viestit: 42
Liittynyt: 3.6.2008 13:15

ViestiKirjoittaja BuuBBa » 26.9.2009 21:33

Kiitos vastauksista!

Termostaatti vaihdettiin viime syksynä ja ei ollut vaikutusta asiaan.

Kokeilin jo tänään aikasemmin sitä läpän liikkumista ja hyvin tuntui kääntyvän.

Tarvii joku ilta kokeilla tuota jäähdyttämistä ja samalla vaihtaa tulpat.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 28.9.2009 16:02

Omassa 1.3:ssa oli ihan sama ilmiö. Alle 11 litran keskikulutuksen ei talvella päässyt millään. Termarit, läpät ja ryypyt käytiin aika huolellisesti läpi, mutta ei se kuntoon tullut koskaan. Tai en tiedä vaikka olisikin viimeisillä kokeiluilla onnistunut, autolle tuli vaan uusi omistaja ennenkuin talven testikelit ehti iskeä päälle. Johan sama auto meidän perheellä olikin pitkälti toistakymmentä vuotta... ja oli varmasti tähän mennessä kestävin, nuhainen kyllä. :D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.9.2009 18:01

Tehojen kannalta on vain parempi, mitä kylmempää ilmaa kone saa. Jotkut koneet vaativat tosin lämmintä ilmaa käydäkseen kylmänä paremmin ja joissakin ongelmaksi voi muodostua kondenssivesi.
Eräässä audissani puuttui imuilman bi-metalliventtiili ja kone sai vain kylmää ilmaa. Keveillä pakkasilla kaasuttimeen muodostui kondenssivettä ja kone hetken lämmettyään lakkasi käymästä ja vaati muutaman kymmen minuutin lepuutuksen käynnistyäkseen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.9.2009 22:38

Imuilmaläpän toiminnan nähnee ihan sillä, että kaivaa läpän näkyviin ja käynnistää koneen. Jos ulkona ei ole mahdoton helle, tulisi sen läpän edes jonkin verran liikkua.

Hajonneella läpällä ainakin 2e-e kaasari jäätyi nollakelin pinnassa ja tyhjäkäynti hävisi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa