Talvi taas tulossa ja sen myötä ihanasti kasvava bensankulutus...
Kesällä kulutus siinä 7l pinnassa, mutta talvella ~14l...
Suurin epäilyni kulutuksen nousemiseen on, että kone ei saa lämmintä ilmaa.
Eli miten parhaiten/helpoiten/varmimmin saisi kokeiltua sen alipaineella toimivan läpän toiminta? Mistä se saa sen ohjauksen, että koska avaa esilämmitysläpän?
Entä mites se ilmanputsarikotelon saa irroitettua kokonaan, että saisi tulpat vaihdettua?
Sitten vähän toisenlainen kysymys, eli tuleeko noissa tuning takavaloissa mukana se takapaneli, johon polttimot tulee kiinni vai pelkkä ulkokuori?
Golf2 1.3 imuilman "lämmityslaitteen" toiminta? J
Valvoja: ffp jäsenet
miten parhaiten/helpoiten/varmimmin saisi kokeiltua sen alipaineella toimivan läpän toiminta? Mistä se saa sen ohjauksen, että koska avaa esilämmitysläpän?
Läpän toimintaa ohjastaa ilmanputsarin sisällä oleva oranssi rasia.
Rasian sisällä on bi-metallijousi ja kuula joka ilmeisesti säätää kaasuttimelta tulevaa alipainetta lämpötilan mukaan.
Rasian toiminnan saattaisi saada testattua imemällä kaasuttimeen menevästä alipaineletkusta ja tarkastelemalla onko rasian jäähdyttämisellä vaikutusta esilämmitysläpän toimintaan.
Kannattaa myös tarkistaa ettei läppä ole jumissa, läpän alipainekello rikki tai alipaineletkujen kangaspunososat vuoda (alkuperäiset ovat melko varmasti murusina).
mites se ilmanputsarikotelon saa irroitettua kokonaan, että saisi tulpat vaihdettua?
Mikäli kyseessä on 1.3 kaasutinmoottorilla varustettu G2
- irroita esilämmitysputki
- avaa ilmansuodattimen kotelon kansi
- irroita huohottimen letkun pää kotelon pohjasta
- avaa kaasuttimen päällä näkyvät kolme M6 mutteria (muttereita ei kannata pudottaa kaasuttimen kurkkuihin)
- nosta koteloa hieman ja irroita kaasuttimelta koteloon tuleva alipaineletku
- nosta suodatinkotelo pois
Omassa 1.3:ssa oli ihan sama ilmiö. Alle 11 litran keskikulutuksen ei talvella päässyt millään. Termarit, läpät ja ryypyt käytiin aika huolellisesti läpi, mutta ei se kuntoon tullut koskaan. Tai en tiedä vaikka olisikin viimeisillä kokeiluilla onnistunut, autolle tuli vaan uusi omistaja ennenkuin talven testikelit ehti iskeä päälle. Johan sama auto meidän perheellä olikin pitkälti toistakymmentä vuotta... ja oli varmasti tähän mennessä kestävin, nuhainen kyllä. :D
Tehojen kannalta on vain parempi, mitä kylmempää ilmaa kone saa. Jotkut koneet vaativat tosin lämmintä ilmaa käydäkseen kylmänä paremmin ja joissakin ongelmaksi voi muodostua kondenssivesi.
Eräässä audissani puuttui imuilman bi-metalliventtiili ja kone sai vain kylmää ilmaa. Keveillä pakkasilla kaasuttimeen muodostui kondenssivettä ja kone hetken lämmettyään lakkasi käymästä ja vaati muutaman kymmen minuutin lepuutuksen käynnistyäkseen.
Eräässä audissani puuttui imuilman bi-metalliventtiili ja kone sai vain kylmää ilmaa. Keveillä pakkasilla kaasuttimeen muodostui kondenssivettä ja kone hetken lämmettyään lakkasi käymästä ja vaati muutaman kymmen minuutin lepuutuksen käynnistyäkseen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa