Audi a4 - satunnainen kierrosten aaltoilu. Kosteutta missä?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jukkka--
-
Viestit: 4
Liittynyt: 17.8.2009 10:58

Audi a4 - satunnainen kierrosten aaltoilu. Kosteutta missä?

ViestiKirjoittaja Jukkka-- » 17.8.2009 11:14

Noniin, elikkä olen omistanut nyt 2 päivää 95 vuosimallin vapari A4:sen ja nyt jo rupeaa poikimaan!

Elikkäs! Ajelin eilen yöllä vesisateella kotiinpäin, niin bensamittari tuntui laskevan yllättävän nopeasti ja pian bensavalo syttyikin. Noh, kävin tankkaamas ja laitoin auton käyntiin eikä se meinannut millää jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. No lähdin ajamaan niin auto ei vastannut oikeen kaasuun ja nykii ja haisi todella erikoiselle? Sitten bensamittari veti aivan nollille ja pianpian syttyi bensavalokin. Auto toimi normaalisti ainakin eilen päivälläkin, vaikka vettä satoikin.

Kaasuttelemalla auto pysyi käynnissä ja näin pääsin kotiin. Mitäs nyt? Ite mietin, että vetäiskö esim tulpanjohdot tms maahan, tai sitte lambda-anturin liittimeen päässyt kosteus sekottas seoksia niin pahoin ettei auto käy? Myös jotain lueskelin aktiivihiilisuodattimessa olevasta viasta? Auto "nakuttaa" aina välillä, joka luultavasti tulee siitä aktiivihiilisuodattimenventtiilistä?

Autossa on myös "vika", että kun kääntää virrat päälle, niin jos mittaristossa vilkkuu autonkuva, jossa on avain alla, niin auto vain hörähtää käyntiin ja heti sammuu. Mutta kun samainen valo palaa kun on virrat päällä, niin auto toimii normaalisti?

Kiireesti vastauksia, pitäs saada auto ajoon, eikä sillä tohdi mihinkään tollasena lähteä.
Viimeksi muokannut Jukkka--, 18.8.2009 21:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

kimmo86
-
Viestit: 12
Liittynyt: 16.10.2008 19:10

avaimenkuva mittaristossa

ViestiKirjoittaja kimmo86 » 17.8.2009 17:39

avaimenkuva mittaristossa tarkoittaa ajonestoa, itellä octaviassa vilkuttaa myös tuota kyseistä valoa silloin tällöin, koska auto tunnistaa ajoneston avaimeen intergoidusta piirilevystä. en itsekkään ole tuota sen kummenmin selvittänyt että johtuuko tuo siitä että avain ois liian kulunut vai sitten virtalukko.

Jukkka--
-
Viestit: 4
Liittynyt: 17.8.2009 10:58

ViestiKirjoittaja Jukkka-- » 17.8.2009 22:31

Okei joo. Se vika ei kuitenkaan itseä haittaa.

Mutta nyt kaivattais apuja.. voiko kyseessä olla esim lambdan johtojen oikosulku tai jotain?

Kävin huollossa nollaamassa vian, joka oli joku lambdan sopeutumis asentoon tjsp ja ne tietokoneella teki jonkun kaasuläpän säädön ja näin auto toimi iltaan asti, kunnes n. tunti sitten se teki saman. Yhtäkkiä auto alkaa nykimään ja bensaa menee jumalattoman paljon. Eli kaasuläpän ja lambdan suhde on vialla tai jotain?

Onko kellään ollut vastaavaa?!?!?!?!

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 18.8.2009 15:47

Saattaa olla myös veden lämpötila anturi viallinen. Diagnoosi ei välttämättä tulkitse viaksi. Vian ollessa päällä olisi hyvä katsoa testerillä mitä lämpötietoa ECU saa, jos siellä lukee -35 celsiusta. Niin silloin käy melkoisen rikkaalla.
Toinen oireisiin sopiva vika voi olla viallinen bensa suutin. Kun yhteen pyttyyn tulee bensaa kuin hanasta niin jäljellä olevat käy niin laihalla kuin säätö vaan antaa myöten.
Molemmat sotkee seokset poskelleen.

Jukkka--
-
Viestit: 4
Liittynyt: 17.8.2009 10:58

ViestiKirjoittaja Jukkka-- » 18.8.2009 17:50

Kiitoksia, eiköhän tällä jo vähän viisastunut.

Nyt kuitenkin auto rupesi jälleen toimimaan normaalisti, kun se tossa auringon paisteessa päivän oli. Putsasin myös ilmamassamittarin + liittimiä.

Vika tuli su yöllä sateella ja eilen auton pesun jälkeen, joten mikähän paikka voi olla mihin pääsee kosteutta niin näin sekoittaa seokset?

Edit: Auto toimii normaalisti, mutta kierrokset aaltoilevat välillä tyhjäkäynnillä. Tämä siis tapahtuu vain välillä. Missä vika? Välillä ajossa myös päästää pieniä savupilviä ja samalla hieman nyykähtää. Tämä siis nyt kun paikat ovat kuivat.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 20.8.2009 9:55

Tarkista nyt ensin ettei jäähdytinnesteen pinta putoa ajossa - jos se pilvi onkin savun sijaan höyryä ja autossa on kansitiivistevuoto.

Muuten tuprauttelu viittaa öljyvuotoon jossain (männänrenkaat? vuotavat venttiilin kumit eivät yleensä ajossa savuta, joten tuskin ne).


Ellei tyhjäkäynnin aaltoileminen johdu tuosta vuodosta, niin sitten nuo mainitut veden lämpötilasensori ja mahdollisesti termostaatti (jos lämmöt ei nouse tai nousevat hitaasti) voivat olla syypää. Omassa autossa oli tehottomuuden tunnetta kun termari oli rikki - vaikka lämmöt olivat *lähes* normaalit (pykälän alle keskipisteen).

Jukkka--
-
Viestit: 4
Liittynyt: 17.8.2009 10:58

ViestiKirjoittaja Jukkka-- » 20.8.2009 17:24

Joo, ei ole mikään niin vakava vika.

Vika on löytynyt, ja se on evap-venttiili. Eli bensatankin höyryjen kierrätys systeemi.

Audifinssillä käskettiin tulpata kyseinen letku, joka menee venttiililtä kaasuläpälle. Kun kierrokset aaltoili, painoin käsin letkun kiinni niin heti tasoittui. elikkä tulppaan letkun ja jätän venttiilin ns auki.

Kiitos vastauksista!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa