Audi A6 -98 TBA ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mokke
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.8.2009 23:47

Audi A6 -98 TBA ongelma

ViestiKirjoittaja mokke » 9.8.2009 0:11

Ongelma Audi A6 V6-2.4 1998 TBA:n kanssa
(kaasu on vaijerivetoinen)

Vikakoodina :

7967 - Throttle Valve Control part (J338): Fault in basic settings
P1559 - 35-00 - -

Teen VAG-COM kautta TBA:n, grouppina 098
ko. operaatio antaa virheen ja sen jälkeen tulee uusi vikakoodi :

17973 - Throttle Actuator (J338): Lower Stop not Reached
P1565 - 35-00 - -

Jonka jälkeen tyhjäkäynti on mitä sattuu. Ongelma korjaantuu vain ottamalla
akku irti. Mutta edelleen jää virhe P1559

Tänään jopa purin TB:n ja nyt puhtaampi kuin leikkaussali, joten se ei ole
ongelmana

Samaa ongelmaa löysin intenetistä, että TBA:n jälkeen tulee error
ja tämä uusi vikakoodi TBA:n jälkeen

Onko jollain ratkaisua mitä error p1559 tarkoittaa ja miten siitä pääsee eroon?

temee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 24.9.2006 22:30

ViestiKirjoittaja temee » 9.8.2009 6:21


mokke
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.8.2009 23:47

ViestiKirjoittaja mokke » 9.8.2009 20:50

TBA ei sitä vikaa korjaa vaan tuo vielä uuden vian mukanaan

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 10.8.2009 7:02

Sanoit puhdistaneesi kaasuläpän, mutta onko se nyt herkkä liikkeissään kuitenkaan? Hiemanhan tuo vaikuttaisi siltä että 1. vikakoodi tulee kun läppä jumittaa ja toinen siitä kun koitat tehdä sopeutusta eikä läppä vieläkään pääse toiseen ääritilaansa liikkumaan. Kannattanee tarkistaa läpän herkkyyden lisäksi myös että kaasuvaijeri liikkuu herkästi eikä estä tuota läppää liikkumasta.

Tuosta omasta sähkökaasusta kun käytin kaasuläpän irti, niin siellä oli yllätys yllätys muoviosia sisällä mm. läppää liikuttavat hammasrattaat. Nuiden rikkoutuminen voisi taas hyvinkin estää täydet liikkeet.

http://wiki.ross-tech.com/index.php/17973/P1565/005477

Tuossa vielä jälkimmäinen koodi... "puhdista/tarkasta kaasuläppä"

mokke
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.8.2009 23:47

ViestiKirjoittaja mokke » 10.8.2009 7:42

Liikkuu kyllä herkästi ja läppien palautusjousi on kohtuullisen voimakaks, nakit jäi puhdistuksessa kerran väiin ja tiukassa oli :)

Sen huomasin nyt testaillessa että idle asennossa VAG-COM näyttää "idle" ja kaasua painettaessa "part throttle" mutta pitääköhän tulla "WOT" tms. kun kaasu pohjassa?
Kaasun ollessa täysin pohjassa näyttää edelleen "part throttle"

Löytyyköhän asentoanturille jännite arvoja, jotka vastaa asennon kulmaa (VAG-COM saa näyttämään anturin kulmankin)
esim. idle voltit ja pitäisikö WOT kulma olla 90 astetta ja mikä taasen sen vastaava voltti arvo

Pitää vielä tutkia vaijerin mekaaninen osuus, että ei tosiaan kanita jostain kohtaa

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 10.8.2009 7:51

Joo, sillä ajattelinkin kun itselläkin jäi sormet väliin kertaalleen. :)

Tuo volttihomma varmasti löytyisi joltakulta jolla on pääsy Bentleyn korjausmanuaaliin tuolle A6:lle. Käsittääkseni sieltä löytyy jotakuinkin kaikki...

Miten auto ajossa käyttäytyy kun ajat kaasu pohjassa. Sanooko vieläkin part throttle? Jos sanoo niin jossain lie härö. Kaveri mukaan ja ajelulle jos pirssi suinkin käy.

mokke
-
Viestit: 6
Liittynyt: 8.8.2009 23:47

ViestiKirjoittaja mokke » 14.8.2009 19:42

Toimii nyt kun antaa akku resetin, sen jälkeen tyhjäkäynti ja kulku ok
Alkuperäinen virhe jää kyllä edelleen oleskeleen boxille ja TBA:n jos erehtyy tekemään niin sitten alkaa ongelmat

Haiskahtaa vähän VAG-COM bugilta (vanha versio 3.x)
Jää luokaan "kosmeettinen" virhe

Noh samalla tuli selvitettyä tonenkin "vika". Imuilman lämpötila on näyttänyt aina tasan 25.5 astetta. Edellinen omistaja oli saanut IAT:n anturin ja yhden solenoidin liittimet väärinpäin
(sininen ja harmaa liitin)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa