VW Polo kysyisin koneen vaihtamisesta 1.3i-1.8

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Zerppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.7.2009 12:43

VW Polo kysyisin koneen vaihtamisesta 1.3i-1.8

ViestiKirjoittaja Zerppa » 27.7.2009 12:48

Nii ois itellä tollanen VW Polo Coupe vm -90 jossa on 1.3i kone. Oon täs aatellu et vaihaisin siihen isomman koneen, aattelin tollasta 1.8GTi 16v mk2 golffin konetta. Mitä oon huomannu nii näyttäs olevan coupe polon ja mk2 golffin keulat ja moottori huoneet samallaisia. Paikalleen laittaminen ei pitäs olla ongelma, mut aattelin et tuleeko autoon jo sen verran voimaa painoon verrattuna et joutuuko esim taakse vaihtamaan levy jarrut ja pitääkö auto käyä penkittämässä koneen vaihon jäläkeen?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.7.2009 13:08

Jos sinulla ei tule ongelmia moottorin paikoilleen laittamisessa, niin jarrujutut sitten menee jo vasemmalla jalalla asennettuna. Ne konehuoneet saattaa näyttää samalata, mutta Polossa on kyllä aika tavalla pienempi konetila, luonnollisesti.

Mikäli Polosi on vähäpäästöinen, tarvitsee sinun lisäksi hakea VTT:ltä päästötestin hyväksytyt tulokset auton rekisteriin saamiseksi.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 27.7.2009 13:26

Tuollaisen "isolohkon" sovittaminen vaatii omavalmisteisia koneenkorvia. Projektiosastolla joku tällaista yritti tehdä joku vuosi sitten... Lisäksi noin iso kone tarvitsee poikkeusluvan...

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 27.7.2009 15:04

Vertailumallina voi käyttää Polo G40 -mallia, mutta näyttäisi pikaisella laskutoimituksella, että joudut vähän pudottamaan 16V -koneen tehoa...
G40 -vertailumallin alustalla ja jarruilla saat 138 laillista hevosvoimaa autoosi, mutta et 139:ää :D
Siispä tarvitaan dynolappu, joka todistaa tehon alkuperäistä pienemmäksi.


Valitettavasti kuitenkin suurin '90 Poloon sallittu moottoritilavuus on 1,59 litraa, joten joutunet rakentamaan tuolle 16V -kannelle sopivan, pienemmän alakerran tai vaihtoehtoisesti anomaan poikkeuslupaa suuremmalle moottorille.

Zerppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.7.2009 12:43

ViestiKirjoittaja Zerppa » 28.7.2009 0:12

Joutunee sitte tyytyä tohon 1.6i koneeseen. Se jo pitäs olla yksin kertasempaa, koska kone on ainakin omasta mielestäni meleko paljo pienempi mitä toi 1.8i dochin kone.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 28.7.2009 1:07

Vertailumallina voi käyttää Polo G40 -mallia, mutta näyttäisi pikaisella laskutoimituksella, että joudut vähän pudottamaan 16V -koneen tehoa...
G40 -vertailumallin alustalla ja jarruilla saat 138 laillista hevosvoimaa autoosi, mutta et 139:ää :D

KR^siis, PL/129hv kuitenkin ilman dunolappua ihan passeli ;D
tilavuus tietysti sama eli rohkeasti poikkeulupa hakuun!

Lapex
-
Viestit: 368
Liittynyt: 14.3.2008 13:06

ViestiKirjoittaja Lapex » 28.7.2009 1:24

ja PL on vähäpäästönenki joten ei luulis päästöistä jäävän kiinni.

Lapex
-
Viestit: 368
Liittynyt: 14.3.2008 13:06

ViestiKirjoittaja Lapex » 28.7.2009 1:24

ja PL on vähäpäästönenki joten ei luulis päästöistä jäävän kiinni.

Zerppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.7.2009 12:43

ViestiKirjoittaja Zerppa » 28.7.2009 11:07

Noita 1.8i koneita on siis kahta eri tyyppiä. PL kone on katilla joten tehot on 129hp ja KL konees ei oo kattia ja tehot on 139hp. Mut jos oikeen käsitin nii noi GTi koneet on dochin koneita. Onkohan niissä suuria rakenne eroja noihin 1.8 8v koneisiin? Ja koittasin päästä ton koneen vaihon helepolla, tollanen 1.6i kone on minimi mut jos tohon 1.8 koneeseen pitää hommata viel joku erikois lupa nii tyydyn sit tohon 1.6i. Aika perseestä on kuitenki ajaa tolla 1.3i koneella...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.7.2009 12:49

Palautellaas nyt vähän sitten taas maan pinnalle. Vanha 1.6litranen on myös isolohkomoottori, kuten se 1.8 16v moottori, ei se sen pienempi ole kuin litratilavuudeltaan. Uudemmissa volkkareissa löytyy 1.6litraista fyysistesti pienempää moottoria, mutta siihenkin joutuu väsäämään kaikki koneenkorvat ynnä muut itse ja hyväksyttämään niiden rakenteen katsastusviranomaisella/tutkimuslaitoksessa/yms.

Vielä jos sun kanta-auto on vähäpäästöinen, niin joudut teettämään päästötestit. Mikäli siis lykkäät sinne konetilaan jotain muuta kuin on tuohon Polon malliin alunperin saanut.

Zerppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.7.2009 12:43

ViestiKirjoittaja Zerppa » 29.7.2009 17:09

Selvä, kiitos vastauksista. Mietin vielä mitä teen tolle. Ois toinen kysymys. Miten noi polon etu tolopat lähtee irti ja pystyykö mk2 golffin etu toloppia laittaa poloon? Ainaki mitä ite katoin nii ne on erillaiset.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 29.7.2009 17:31

Etutolpat lähtee irti kun irroittaa iskarin yläpään laakeroinnin korista, ulomman vetonivelen, sekä raidettangon- ja alapallonivelen.

Golffin etutolpat ovat täysin erilaiset, ei sovi.

Zerppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.7.2009 12:43

ViestiKirjoittaja Zerppa » 31.7.2009 19:59

Juu tos töihin ajaessa pasahti sitte polosta kone... Jakopää remmi poikki.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 31.7.2009 23:04

kuulopuheitten ja kyyläilyjen perusteella vois mennä yläpään laakerin vaihdolla. mk1 ja mk2 golffissa on muuten lähes samat paitsi ne yläpäänlaakerit

e. en lyö päätä pantiksi että menee mut kokeilemalla selviää

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.8.2009 5:34

Niin ja tässähän ei vertailtu mk1 ja mk2 Golfeja, vaan Poloa ja Golfia...

Zerppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.7.2009 12:43

ViestiKirjoittaja Zerppa » 1.8.2009 21:48

Laitan uuen jakopään remmin, jos rupee toimiin nii matka jatkuu mut jos ei nii myyn sen jollekki joka jaksaa laittaa.

Zerppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.7.2009 12:43

ViestiKirjoittaja Zerppa » 6.8.2009 17:44

Juu kyllä siitä venttiilit on paskana, uutta autua hommaamaan ku en jaksa ruveta värkkään tota kuntoon. Joku saa ostaa sen jos haluaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa