Kierroslukumittari kakkoseen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mawwe
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.9.2007 11:59

Kierroslukumittari kakkoseen

ViestiKirjoittaja Mawwe » 13.10.2007 16:16

Mull on 1.6 golffi ilman kierroslukumittaria. Mihin vaijeri kytketään moottoritilassa?

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 13.10.2007 16:18

Oletko siis ostanut vaijerilla olevan erillisen mittarin vai alkuperäisen mittariston jossa on kieppimittari?

Mawwe
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.9.2007 11:59

ViestiKirjoittaja Mawwe » 13.10.2007 17:00

En ole osatnu mitään vehkeitä vielä....tekis vaan mieli tietää mihin se tulee

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 13.10.2007 17:51

Mihin vaijeri kytketään moottoritilassa?

Siis eihän kierroslukumittarit millään vaijerilla toimi?
Kierroslukumittarilta lähtee johto joka kytketään Puolan miinusnapaan, ja mittari saa siitä kierrostiedon. Ja jos alkuperäisen mittariston laitat jossa on kierroslukumittari, niin nakkaat vaan nykyisiin johtoihin kiinni niin toimii. (jos kyseessä mk2 golf)

vwfani
-
Viestit: 124
Liittynyt: 4.7.2004 19:47

ViestiKirjoittaja vwfani » 13.10.2007 20:26

Pistät vaan alkuperäsen kieroslukumitarillisen paikalleen.

Mawwe
-
Viestit: 16
Liittynyt: 23.9.2007 11:59

ViestiKirjoittaja Mawwe » 15.10.2007 14:18

Mainiota.....taas tuli vähän viisaammaks. Kiitti jätkät

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 15.10.2007 14:51

Avataan vähän asiaa enemmän, koska tuntuu että ketjun aloittaja saattaisi kaivata lisätietoa. Moottorin kierrosnopeus saadaan helposti selville, kun tiedetään että jokaisella kampiakselin pyörähdyskerralla sytytystulpat antavat kipinän kerran. Tämä tarkoittaa siis nelisylinterisessä moottorissa kahta kipinää puolalta jokaiselle kierroksella. Kun lasketaan montako kipinää puola antaa sekunnissa, jaetaan se kahdella ja kerrotaan kuudella kymmenellä, saadaan moottorin minuuttikierrosnopeus.
Viimeksi muokannut Entris, 15.10.2007 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.10.2007 15:24

Entris:llä vähän puurot ja vellit sekaisin, mikäli puhutaan perus jakajakoneesta. 4tahtisessa moottorissa tulee silloin 2kipinää/kierros puolalta.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.10.2007 16:02

ja eihän noi kiekkamittarilliset mittaristot maksa juuri mitään.. suunnilleen kahvien hinnalla saa... itse hommasin mfa mittariston viiksineen niin eipä sitä montaa kymppiä köyhtyny.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.10.2007 16:08

Ja mistä noita kahvien hinnalla saa? Itsekin noita joskus uudemmilla sähköillä varustettuun kakkoskoppaan katselin, niin tarjonta oli aika köyhää ja hinnat lähtivät jostain 60...70 eurosta varaosahaku.fi:ssä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.10.2007 16:12

itsellä on vanhemmilla sähköillä... no mutta ku kavereiden kautta hommaa niin ei niistä 10€ enempää joudu maksamaan... siis näin normaalista kiekkamittarista ja mfa-mittaristo viiksineen tais mennä 25€

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 15.10.2007 16:20

Entris:llä vähän puurot ja vellit sekaisin, mikäli puhutaan perus jakajakoneesta. 4tahtisessa moottorissa tulee silloin 2kipinää/kierros puolalta.

Aivan oikein. Ajatus ei oikein luista flunssaisena.

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 15.10.2007 18:22

Nii ja jos joku haluaa kakkoskoppaseen kahdella liittimellä olevan kierroslukumittarillisen mittariston, niin minulta löytyy. Omassa kopassa kun on vain yksi liitin, eli ne ei passaa oikein hyvin toisiinsa. ;D 1.3 litrasesta vauhtihirmusta kaiketi lähtöisin tuo ylimääräinen mittaristo.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 15.10.2007 19:20

Jep, vaihdettaessa mittaristoa kakkikseen, tulee huomioida kummat sähköt autossa on (uudet/vanhat). Raja menee jossain vuoden 1990 tienoilla, helpoiten uudet sähköt tunnistaa siitä että hätävilkkunappi on rattiakselin päällä. Vanhoille sähköille sopivia on markkinoilla luonnollisesti uudempia enemmän, eivätkä ne käy päikseen. Olihan näin että vanha mittaristo on kahdella liittimellä ja uusi yhdellä?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 15.10.2007 21:21

Olihan näin että vanha mittaristo on kahdella liittimellä ja uusi yhdellä?

Noinhan se menee.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.10.2007 21:59

ja oliko viel että mahdollisesti joku välimallin sähköt? itsellä on juurikin kahella lattaliittimellä mittaristo ja auto on -88 ja taitaa olla jopa viimeiset vanhat sähöt

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 15.10.2007 22:15

Mielestäni -89 tuli erinäisiä pieniä uudistuksia, tällöinkin vaihtui sähköt.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.10.2007 23:02

Juu 89 tulee uudet sähköt eikä 90. Samalla vaihtuvat viikset uudenmallisiin ja hätävilkkukytkin siirtyy rattiakselin päälle.

itsellä on vanhemmilla sähköillä... no mutta ku kavereiden kautta hommaa niin ei niistä 10€ enempää joudu maksamaan... siis näin normaalista kiekkamittarista ja mfa-mittaristo viiksineen tais mennä 25€
Voi jospa kavereina olisikin VAG-harrastajia :)

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 15.10.2007 23:22

Kysytään sitte täällä. Olisko kellää tietoo että onko näissä kakkiksen uuemmissa sähkössä sitä radiolle tulevan herätteen johtoa virtalukossa, eli kun avaimen ottaa pois lukosta, sammuis radio niinkuin uuemmissa vagineissa? :D

E. rankkaa offtopickia, anteeksi! :D

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 16.10.2007 16:43

En ole löytänyt moista, mutta jos joku löytää, niin ilmoittaa sitten kuuluvasti, eikö juu? :D

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.10.2007 16:59

itsellä on -88 g2 ja siinä oli alkuperäsenä uudemman mallin viikset (tosin miten liittimet? vanhanmalliset) ja vanhat sähköt.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 21.10.2007 1:37

Väittäisin että se on mallivuosi 1990 kun tuli uudet sähköt, eli loppuvuonna 1989 on saanut jo uusilla sähköillä olevia kakkiksia. Porukoiden 06/1989 ostetussa kakkiksessa ei vielä ollut uusia sähköjä.

Taitaa aika iso osa sähkölaitteista olla erilaisia, esim. ajovalokytkin ei käy päikseen.

Noh, pilkunnypläystä... :)

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 23.10.2007 20:43

Sellaista infoa sain tuossa viikonloppuna, että 9/90 tuli uudet sähköt.

edit: Vai olisko sittenkin 9/89. :)
Viimeksi muokannut Jarok, 12.11.2007 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Tietoa on saatavilla myös VAGgineen sähköistä

ViestiKirjoittaja Pekopee » 11.11.2007 11:57

Tuolta voi monet tiedot päivittää omaan ja toisten tietoihin, vaatii rekisteröitymisen, mut kannattaa. On myös VAG alkuperäisosien ostopaikka.

http://www.vagcat.com/

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 9.3.2008 21:49

Nostellaas vähän.. Osaakos kukaan sanoa että mihinkä liittimeet mittariston perässä täytyisi tulla tuo kiekkamittarin signaali? Meinaan kiekkakello pitää uskollisesti yllä 2500 kierroslukua.. Ja auton sähköt on vanhaa mallia eli kahdella liittimellä.. Olisi kiva saada pelaamaan kieppikello :)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 9.3.2008 23:26


Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 12.3.2008 20:54

Otin johon irti tuosta liittimestä ja kokeilin jälleen niin mittari nousi edelleen siihen samaan.. Oisko sitten mittaristossa jotain vikaa?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 12.3.2008 21:46

^Itse ainakin veikkaisin niin.

Tarkennusta tuonne ylös nuista kakkiksen sähköistä, eli kyseessä on vanhat sähköt jos hätävilkku löytyy kojetaulusta, oli sitten viikset ne vanhat/uudet. Sillä niistä käy liittimet ristiin, ainakin -84 dieseliin tuli vaihdettua -88 mallin viikset. -88-89 on juurikin ne ns. välimallin sähköt jos niin voi sanoa.

Nämä mallit missä hätävilkku on rattiakselin yläpuolella, on sitten ne aivan uusimmista uusimmat sähköt :) Eli mittaristo yhdellä liittimellä ja konehuoneessa esim. anturien liittimet ovat muoviklipsi tyyppiset. Samaten mittaristo on erilainen, jäähd. nesteen merkkivalo on samassa kuin muutkin, eikä keskellä lämpömittaria niinkuin vanhoissa. Myöskin kierroslukumittarin numerot on vanhoissa merkitty 1, 2, jne. kun uudemmissa 10, 20, jne.

chrono
-
Viestit: 115
Liittynyt: 28.9.2005 16:52

ViestiKirjoittaja chrono » 18.5.2009 23:01

Sopiiko golf2 vanhan mittariston kiekkamittari (2 liitintä) uuden malliseen mittaristoon (1 liitin) .
Oma meinaan ei toimi oikein enää ku ledit asennettiin. Lepää tapissa kiinni tyhjäkäynnillä mut muuten toimii. Eli kusettaa n. 1500rpm ja MFA:n kulutus pielessä noin 25l

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 18.5.2009 23:15

Kai se menee jos johdot juottelet oikein, itse en näe järkeä nähdä sitä vaivaa. Käytettynä uutta mittaristoa kehiin karkkirahalla.

chrono
-
Viestit: 115
Liittynyt: 28.9.2005 16:52

ViestiKirjoittaja chrono » 18.5.2009 23:18

Ei mut ei siihe kiekkamittariin tuu muuta ku se yks johto joka muistaakseni tuli siitä alipaineliittimen läheltä joten aattelin et homms ois siinä ettei tarvi mitää kolvailla

Greenpro
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 10.6.2009 13:54

Vielä lisää kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja Greenpro » 10.6.2009 14:06

Ostin Autogaugen kierroslukumittarin, niin mihin tuo vihreä johto (kierrosluvun lähde) pitäisi liittää kun on kyseessä ruiskukone (1.3i -90)? Puolan miinunapaan? Vai muuttaako ruiskutuksella oleva asiaa mitenkään?

Tiedättekö hyviä korjaamokäsikirjoja kakkoskoppaaselle?

Tonise
-
Viestit: 182
Liittynyt: 24.6.2006 8:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tonise » 10.6.2009 20:49

miinukseen, ruisku ei vaikuta

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 10.6.2009 21:03

Tiedättekö hyviä korjaamokäsikirjoja kakkoskoppaaselle?


Haynes?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 31 vierailijaa