Kierroslukumittari kakkoseen
Valvoja: ffp jäsenet
Kierroslukumittari kakkoseen
Mull on 1.6 golffi ilman kierroslukumittaria. Mihin vaijeri kytketään moottoritilassa?
Mihin vaijeri kytketään moottoritilassa?
Siis eihän kierroslukumittarit millään vaijerilla toimi?
Kierroslukumittarilta lähtee johto joka kytketään Puolan miinusnapaan, ja mittari saa siitä kierrostiedon. Ja jos alkuperäisen mittariston laitat jossa on kierroslukumittari, niin nakkaat vaan nykyisiin johtoihin kiinni niin toimii. (jos kyseessä mk2 golf)
Avataan vähän asiaa enemmän, koska tuntuu että ketjun aloittaja saattaisi kaivata lisätietoa. Moottorin kierrosnopeus saadaan helposti selville, kun tiedetään että jokaisella kampiakselin pyörähdyskerralla sytytystulpat antavat kipinän kerran. Tämä tarkoittaa siis nelisylinterisessä moottorissa kahta kipinää puolalta jokaiselle kierroksella. Kun lasketaan montako kipinää puola antaa sekunnissa, jaetaan se kahdella ja kerrotaan kuudella kymmenellä, saadaan moottorin minuuttikierrosnopeus.
Viimeksi muokannut Entris, 15.10.2007 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jep, vaihdettaessa mittaristoa kakkikseen, tulee huomioida kummat sähköt autossa on (uudet/vanhat). Raja menee jossain vuoden 1990 tienoilla, helpoiten uudet sähköt tunnistaa siitä että hätävilkkunappi on rattiakselin päällä. Vanhoille sähköille sopivia on markkinoilla luonnollisesti uudempia enemmän, eivätkä ne käy päikseen. Olihan näin että vanha mittaristo on kahdella liittimellä ja uusi yhdellä?
Juu 89 tulee uudet sähköt eikä 90. Samalla vaihtuvat viikset uudenmallisiin ja hätävilkkukytkin siirtyy rattiakselin päälle.
Voi jospa kavereina olisikin VAG-harrastajia :)itsellä on vanhemmilla sähköillä... no mutta ku kavereiden kautta hommaa niin ei niistä 10€ enempää joudu maksamaan... siis näin normaalista kiekkamittarista ja mfa-mittaristo viiksineen tais mennä 25€
Väittäisin että se on mallivuosi 1990 kun tuli uudet sähköt, eli loppuvuonna 1989 on saanut jo uusilla sähköillä olevia kakkiksia. Porukoiden 06/1989 ostetussa kakkiksessa ei vielä ollut uusia sähköjä.
Taitaa aika iso osa sähkölaitteista olla erilaisia, esim. ajovalokytkin ei käy päikseen.
Noh, pilkunnypläystä... :)
Taitaa aika iso osa sähkölaitteista olla erilaisia, esim. ajovalokytkin ei käy päikseen.
Noh, pilkunnypläystä... :)
Sellaista infoa sain tuossa viikonloppuna, että 9/90 tuli uudet sähköt.
edit: Vai olisko sittenkin 9/89. :)
edit: Vai olisko sittenkin 9/89. :)
Viimeksi muokannut Jarok, 12.11.2007 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tietoa on saatavilla myös VAGgineen sähköistä
Tuolta voi monet tiedot päivittää omaan ja toisten tietoihin, vaatii rekisteröitymisen, mut kannattaa. On myös VAG alkuperäisosien ostopaikka.
http://www.vagcat.com/
http://www.vagcat.com/
http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_162_VW-Golf-Kombiinstrument.html
Musta liitin, pinni 11.
Musta liitin, pinni 11.
^Itse ainakin veikkaisin niin.
Tarkennusta tuonne ylös nuista kakkiksen sähköistä, eli kyseessä on vanhat sähköt jos hätävilkku löytyy kojetaulusta, oli sitten viikset ne vanhat/uudet. Sillä niistä käy liittimet ristiin, ainakin -84 dieseliin tuli vaihdettua -88 mallin viikset. -88-89 on juurikin ne ns. välimallin sähköt jos niin voi sanoa.
Nämä mallit missä hätävilkku on rattiakselin yläpuolella, on sitten ne aivan uusimmista uusimmat sähköt :) Eli mittaristo yhdellä liittimellä ja konehuoneessa esim. anturien liittimet ovat muoviklipsi tyyppiset. Samaten mittaristo on erilainen, jäähd. nesteen merkkivalo on samassa kuin muutkin, eikä keskellä lämpömittaria niinkuin vanhoissa. Myöskin kierroslukumittarin numerot on vanhoissa merkitty 1, 2, jne. kun uudemmissa 10, 20, jne.
Tarkennusta tuonne ylös nuista kakkiksen sähköistä, eli kyseessä on vanhat sähköt jos hätävilkku löytyy kojetaulusta, oli sitten viikset ne vanhat/uudet. Sillä niistä käy liittimet ristiin, ainakin -84 dieseliin tuli vaihdettua -88 mallin viikset. -88-89 on juurikin ne ns. välimallin sähköt jos niin voi sanoa.
Nämä mallit missä hätävilkku on rattiakselin yläpuolella, on sitten ne aivan uusimmista uusimmat sähköt :) Eli mittaristo yhdellä liittimellä ja konehuoneessa esim. anturien liittimet ovat muoviklipsi tyyppiset. Samaten mittaristo on erilainen, jäähd. nesteen merkkivalo on samassa kuin muutkin, eikä keskellä lämpömittaria niinkuin vanhoissa. Myöskin kierroslukumittarin numerot on vanhoissa merkitty 1, 2, jne. kun uudemmissa 10, 20, jne.
Vielä lisää kysymyksiä?
Ostin Autogaugen kierroslukumittarin, niin mihin tuo vihreä johto (kierrosluvun lähde) pitäisi liittää kun on kyseessä ruiskukone (1.3i -90)? Puolan miinunapaan? Vai muuttaako ruiskutuksella oleva asiaa mitenkään?
Tiedättekö hyviä korjaamokäsikirjoja kakkoskoppaaselle?
Tiedättekö hyviä korjaamokäsikirjoja kakkoskoppaaselle?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 31 vierailijaa