Hajotinko MAFin?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

sebu00
-
Viestit: 37
Liittynyt: 24.7.2008 17:49

Hajotinko MAFin?

ViestiKirjoittaja sebu00 » 27.3.2009 17:45

Ajattelin aikani kuluksi putsata kyseisen elementin. Ruuvit ja johdot irtosivat hienosti, mutta itse puhdistettava osa ei tahtonut irrota kotelostaan kuin puolitiehen. En tohtinut käyttää väkivaltaa ja vaivoin sain palikan työnnettyä takaisin koteloon. Hiki otsalla autoa käynnistämään ja sen käynnistyessä ehdin jo melkein huokaista, kunnes kone simahti. Uusi yritys - kone käynnistyy sekunniksi kunnes sammuu.
Olenko nyt jumalauta mennyt hajottamaan tuon herkän osan??

Ja kertokaas, onko jotain seurauksia jos käynnistää koneen rikkinäisellä MAFilla, paljonko uusi maksaa, mistä jne.?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 27.3.2009 18:44

Varmaan auttais paljon kun tietäis millaiseen vehkeeseen sitä on ostamassa?
Paljon muuten maksaa autoon renkaat??

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 27.3.2009 19:00

Kyllä sen käyntiin pitäisi lähteä, ota vaikka kokeeksi koko MAF:n johto irti, pitäisi silti pystyä ajamaan.

Miksi sitä ylipäätään piti mennä yrittämään sitä puhdistelemista?

Paljon muuten maksaa autoon renkaat??

Mitähän ihmeen tekemistä tuolla kysymyksellä on tämän topicin kanssa?

Presterin
-
Viestit: 153
Liittynyt: 20.10.2008 21:24

ViestiKirjoittaja Presterin » 27.3.2009 19:12

Paljon muuten maksaa autoon renkaat??

Mitähän ihmeen tekemistä tuolla kysymyksellä on tämän topicin kanssa?


Oiskohan viittaus siihen, että aloittajan olisi ollut sama kysyä, paljonko MAF maksaa autoon. (Kertomatta siis mihin autoon)

sebu00
-
Viestit: 37
Liittynyt: 24.7.2008 17:49

ViestiKirjoittaja sebu00 » 27.3.2009 19:13

Putko, nimimerkkini alta löytyy tarvittavat speksit. Jos ei jostain syystä näy, niin mk2 golf gti 8v -87.


Tyhjäkäynti viturallaan, tehoja kadonnut viimeaikoina. Piti olla helppo homma tuon putsaaminen niin miksei.

No mitähän ihmettä siinä onnistuin myös rikkomaan, jos pitäisi koneen käydä rikinäisellä MAFillakin? Eihän siinä lähellä edes ole mitään.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 27.3.2009 23:40

ettei tyhjäkäynninsäädin rikki olis ? onkohan sekotettu riiseliin kun et oo mallia sanonu, toi bensakone ei käy ilman maffia, tai ei tyhjäkäyntiä ainakaan.. kaasun kanssa pitäs käydä

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 28.3.2009 7:23

Kun kyseessä -87 gti niin olet ilmeisesti putsannut sitä jetronikin
ilmamäärämittarin "lautasta" ?
Tarkista että kaikki letkut ja putket kiinni.
Ei tuota pitäis ihan helpolla rikki saada vasarallakaan.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 28.3.2009 10:21

Joo mä jotenkin oletin, että olis ollut joku tuoreempi laite kyseessä.

sebu00
-
Viestit: 37
Liittynyt: 24.7.2008 17:49

ViestiKirjoittaja sebu00 » 29.3.2009 19:26

Kun kyseessä -87 gti niin olet ilmeisesti putsannut sitä jetronikin
ilmamäärämittarin "lautasta" ?

Joo, luultavasti näin. Eilen koomasta herättyäni tajusin, ettei sitä anturia edes voi rikkoa sieltä käsin, mihin itse kopeloin, ja ilmanottoputkeen vilkaisu vahvisti asian.

sebu00
-
Viestit: 37
Liittynyt: 24.7.2008 17:49

ViestiKirjoittaja sebu00 » 30.3.2009 15:07

Tuosta MAFin "lautasesta" tai piirilevystä: tietääkö kukaan sen toimintaperiatetta? Siinä näkyy olevan kaksi metallilipuskaa, joiden on tarkoitus ilmeisesti kosekttaa tuohon levyyn. Onko kenelläkään kertoa muuta infoa kyseisestä osasta?

sebu00
-
Viestit: 37
Liittynyt: 24.7.2008 17:49

ViestiKirjoittaja sebu00 » 30.3.2009 15:45

http://www.youtube.com/watch?v=-11J8XawQtc&feature=related
Tuossa loistava video Boschin MAF-vikojen kanssa painiville!

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 30.3.2009 17:53

Ei tuo ole MAF

sebu00
-
Viestit: 37
Liittynyt: 24.7.2008 17:49

ViestiKirjoittaja sebu00 » 30.3.2009 20:48

Ei tuo ole MAF

Vaan..?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.3.2009 21:03

Lukee tuossa videossa että Air Flow Meter.

sebu00
-
Viestit: 37
Liittynyt: 24.7.2008 17:49

ViestiKirjoittaja sebu00 » 30.3.2009 21:10

Missähän se MAF sitten on? On se mysteerinen osa kun ei mistään löydy tarkkaa tietoa..
Kuva
Tuo mulla nyt on kädessä. Ilmeisesti ilmamäärämittari? Ja ilmamassamittari (MAF?) on sitten joku aivan eri osa..?
Nyt herääkin kysymys, että ajavatko nämä osat (MAF ja AMF) saman asian ja vain toinen löytyy autosta - ei molempia? Auttakaa nyt aloittelijaa :(

eeosva
-
Viestit: 112
Liittynyt: 10.8.2006 17:18

ViestiKirjoittaja eeosva » 30.3.2009 21:59

Voit auttaa itse itseäsi googlettamalla seuraavia:

- K-Jetronic
- KE-Jetronic
- L-Jetronic

Käypä tekstit osiosta vaikka aloittamaan, ja katsele välillä sinne pellin alle. Kyllä se siitä lähtee...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.3.2009 7:10

Tuo on tosiaan ilmamäärämittari, mikä on vanhempaa tekniikkaa. Sillä mitataan moottoriin menevä ilmamäärä, rinnalle vaaditaan imulämpöanturi että ecu osaa laskea moottoriin menevän ilmamassan.

Ilmamassamittari sitten taas tosiaan antaa suoraan tulokseksi ilmamassan, modernimpaa tekniikkaa edustava menetelmä. Mittari on vaikka yksinkertaisesti vastuslanka mikä on ilmavirrassa, ecu syöttää sille virtaa ja mittailee miltä maailma näyttää.

Ruiskukoneessa on nyt sitten vaan jompi kumpi, tai ei kumpaakaan.

sebu00
-
Viestit: 37
Liittynyt: 24.7.2008 17:49

ViestiKirjoittaja sebu00 » 31.3.2009 13:05

Kiitoksia! Tuossa juuri liimailinkin ilmaMÄÄRÄmittarini kannen takaisin ja kohta lähdenkin asettelemaan palikkaa paikalleen. Ja koska kaikkia luonnollisesti kiinnostaa, raportoin tänne lopputuloksesta. Luvassa todennäköisesti savunsekaista kyynelehdintää..

sebu00
-
Viestit: 37
Liittynyt: 24.7.2008 17:49

ViestiKirjoittaja sebu00 » 31.3.2009 16:04

Ja eihän se vieläkään pysy käynnissä.. Ei kai siinä filtterilaatikon reunassa kuuluisi mitään anturia olla? Siinä kohdassa mihin ne kaksi johtoa liitetään laatikon ulkopuolella?

sebu00
-
Viestit: 37
Liittynyt: 24.7.2008 17:49

ViestiKirjoittaja sebu00 » 1.4.2009 15:14

Dodi. Nyt on AFM kunnossa. Jotain kosketushäiriötä siinä vain oli. Kokonaisen kilometrin sillä ajeli kunnes akku tyhjeni. Ilmeisesti laturivikaa..

sebu00
-
Viestit: 37
Liittynyt: 24.7.2008 17:49

Nyt ei käynnisty??

ViestiKirjoittaja sebu00 » 3.4.2009 14:59

Eipä käynnistynyt täydellä akullakaan.. Bensa haisee mutta mitään ei tapahdu.

sebu00
-
Viestit: 37
Liittynyt: 24.7.2008 17:49

ViestiKirjoittaja sebu00 » 4.4.2009 16:37

Johan menee mysteeriseksi. Startti pyörii, kipinää tulee - samoin bensaa, mutta ei lähde käyntiin. Mitä ihmettä? Neuvoja, anyone?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 2.6.2009 0:00

Kerropas sebu, mikä oli se taikakeino jolla sait sen määrämittarin muovikannen ehjänä irti. Tuossa videossakin jäi se yksi merkittävä työvaihe näyttämättä, prkl :D

sebu00
-
Viestit: 37
Liittynyt: 24.7.2008 17:49

ViestiKirjoittaja sebu00 » 2.6.2009 22:29

Mattopuukolla kaapii ne silikonittiivisteet mahdollisimman hyvin ja hellää väkivaltaa käyttäen nostaa sen irti vähitellen jokaisesta reunasta. ;) Kannattaa jotain ruuvaria käyttää vipuvartena.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa