1,4 BCA nykii pintakaasulla ja nakuttaa kylmänä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

1,4 BCA nykii pintakaasulla ja nakuttaa kylmänä

ViestiKirjoittaja Rannis » 23.5.2009 22:49

juuh eli jos autoa ajaa pintakaasulla niin alkaa nykimään...

eli kierrokset ovat siellä 1000-1300rpm

tekee myös sama moottorijarrutukella

tietääkö joku missä vika? voisiko tulpat olla huonossa kunnossa? ilmamassa mittari?
en oo vielä käyny lukemaan vikakoodeja


sit olis vielä toinen ongelma, eli kylmänä kun käynnistää niin kone nakuttaa ihan helvetisti.
alkaako joku nostaja olle lopussa?

ajattelin jos olisin fortea ostanu ja sitä kokeillu, auttaako?
autossa on longlife huolto, ja olen käyttänyt castrolin longlife öljy, mutta voiko siihen laittaa joku muu öljy ku toi longlife öljy, koska toi castrolin longlife öljy maksaa lähes 20€/L

niin auto on ajettu 110tkm

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 23.5.2009 23:28

Oma 1.6 16v nyki pintakaasulla ajellen kun EGR oli karstainen ja jumitteli. Tuon testasi helpolla kun irroittaa EGR:n piuhan ja käy ajeleen "normaalisti". Viime syksynä EGR putsattiin ja puolivuotta mentiin hyvin, tänä keväänä taas alkoi nykiminen joka poistui uudella EGR:llä.

Pakokaasujärjestelmän merkkivalo siitä syttyy, joten ei kannata säikähtää jos omaa laitteet vikakoodin poistoihin.

En tiedä minkälainen tuo BCA koneen EGR on, mutta ihan viaton systeemi tuo EGR ei kuulu olleen volkkarin pikkukoneissa. Tarkasta ja puhdista tahi puhdistuta.

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 25.5.2009 16:42

täytyy tota egr kattoo, tietääkö joku missä toi egr:n piuha siaitsee tossa bca konessa...

sit vielä tosta nakutuksesta, soitin volkkari huoltoon tänään ja kysyin, sanoivat että forte käsittely voi auttaa

Petri
ffp jäsen
Viestit: 2079
Liittynyt: 17.7.2003 19:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri » 25.5.2009 18:09

Ethän nyt sekoita sitä nakutusta siihen polttoainehöryventtliin tjsp. mikä sijaitsee oikealla puolella konehuonetta? Pitää välillä niin infernaalista nakutusta että hirvittää :) Kuulemma ominaisuus.

Edittiä: Sitten yks vakiovika noissa on käyntinopeus anturi joka mittaa vauhtipyörältä. Tekee juurikin tuota vittumaista nykimistä joka vaan pahenee ajan myötä. Vikakoodiksi voi antaa jotain ihan muuta.

Kun ei tule singaalia aivot olettaa että jaa, kone on sammuksissa ja katkaisee sytkän ja polttoainesyötön. Muutaman sadasosan kuluttua kun saa singaalin niin kone lähtee taas käyntiin.. mistä seuraa varsin riemastuttavaa ajoa.

Omaan vaihdoin just tuon anturin, sijaitsee moottorin takapuolella vaihdelaatikon päällä. voi vaihtaa yläkautta mutta edellyttää peiliä ja kumikäsiä. Anturilla hintaa siinä 50€ kantturoissa.

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 25.5.2009 19:17

Ethän nyt sekoita sitä nakutusta siihen polttoainehöryventtliin tjsp. mikä sijaitsee oikealla puolella konehuonetta? Pitää välillä niin infernaalista nakutusta että hirvittää :) Kuulemma ominaisuus.


Ei Ei, vaan se nakutus tulee koneesta,
Se venttiili nakuttaa myös, mutta se kuulukin nakuttaa.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 25.5.2009 19:23

Joo tuo "nakutus" voi kuulua EVAP-venttiilistä mikä sijaitsee pissapojan säiliön takana apukuskin puolella. Kuuntele tarkemmin sitä kuuluuko se nakutus siitä. Omakin naksuttelee iloisesti kun tyhjäkäynnillä kuuntelee. Ei ole vaarallista, ennemminkin jos naksutusta ei kuulu kannattaa ihmetellä. Haulla löytyy lisää tietoa naksuttelijasta.

EGR venttiili sijaitsee jossain pakosarjan lähistöllä. ETKA:n mukaan tuon BCA-koneen EGR pitäisi olla aika lähellä tuonnäköinen kuin minulla.
Kuva1 ja Kuva2

Eli tutki onko tuonnäköistä mokkulaa pakosarjan oikealla puolella (edestä katsottuna). Hieman näkeekin tuosta minun vanhasta EGR:stä tuon karstaisuuden. Tuosta lähtee alumiininen putki kohti kaasuläppäkoteloa, ja palikka on kiinni pakosarjan kyljessä.

Tuo sähköliitin irtoaa pienehköllä talttapäisellä meisselillä avittamalla. Varo kuitenkin sillä osa voi olla kuuma heti ajon jälkeen. Muista myös että piuhan irroittaminen antaa vikakoodin ja sytyttää varoitusvalon.

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 26.5.2009 20:26

no niin...

tänään huomasin vieläkin yksi pieni "ominaisuus", eli kun lähdin ohittamaan yksi auto.kaasu pohjaan, ja heti ku olin pääsy auton ohi niin päästin kaasun vähän ja silloin alkoi kiihdyttämään kovemmin.

en tiedä jos toi liittyy tohon nykimiseen mutta luulisin.

huomenna pääsen vikakoodit lukemaan.

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 27.5.2009 17:05

noniin, nyt on vikakoodit luettu, ei koodeja.

ja moottoriin laitettu crc:n engine flush ja vaihdettu öljyt + suodatin, mutta nakutus jatkuu...

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 27.5.2009 19:27

1.4 16v koneissa on ominaista tuo kalkatus, johtuu liian matalista männistä. Jotkin koneet kalisevat enemmän kuin toiset, ja moottorin lämmettyä kalina saattaa vaimentua. Mäntien helmassa on teflon tms. pinnoite, ja jos se kuluu pois, on männän helmaosa "väljä" sylinteriin, ja mäntä pääsee yläkuolokohdassa klappaamaan. Korkeampi / pidempi mäntä ei sitä tekisi, ainakaan niin voimakkaasti. (vrt 1.6 16v)

Tuolle kalkatukselle ei oikeastaan ole muuta parannuskeinoa kuin mäntien tai koko alakerran uusinta, millään öljynvaihdoilla tms. "vippaskonsteilla" ei saa ainakaan pitkäkestoisia tuloksia aikaan.

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 27.5.2009 19:51

asia selvä. TAAS yksi tyyppivika lisää listaan...

no katotaan kuinka kauan toi kone kestää...

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 27.5.2009 21:44

Koneen kestämiseen tuolla ei taida olla vaikutusta, ikävävää ääntä vain pitää...

Asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota, on moottorin huohotus. Noissa 1.4litraisissa kun tuppaa se huohotin jäätymään pakkasella, sen jälkeen moottori oksentaa öljyt pihalle mittatikun putkesta ja moro, siinä ollaan

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 28.5.2009 6:00

niin, kylmänä toi kone nakuttaa niin pirusti että ei kehtaa käynistää jos on ihmisiä lähellä...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 26 vierailijaa