Käyntiinlähtöongelma lämpimällä koneella, golf II gti 16v.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Frank_Drebin
-
Viestit: 41
Liittynyt: 11.5.2005 18:19

Käyntiinlähtöongelma lämpimällä koneella, golf II gti 16v.

ViestiKirjoittaja Frank_Drebin » 15.4.2009 18:54

Kun on ajanut koneen lämpimäksi ja jättää auton parkkiin vaikka tunniks niin saa startata tosi pitkään että lähtee käyntiin. Kylmällä koneella lähtee samantien käyntiin.
Mietin että fuskaako "varaaja" bensapaineet pois ja siks joutuu starttaamaan niin pitkää, mut mites sit kun kylmänä lähtee ihan hyvin. Pumppu ainakin surisee joka kerta kun kääntää virrat päälle.

Apua kaivataan.

-Chrisse

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 15.4.2009 18:59

kokeiles nypätä lämpötila-anturi irti ennen starttia...

Frank_Drebin
-
Viestit: 41
Liittynyt: 11.5.2005 18:19

ViestiKirjoittaja Frank_Drebin » 15.4.2009 20:47

Kiitti vastauksesta, mut jeesaatko tietämätöntä vielä vähän. Eli missäs kohtaa tuo anturi sijaitsee?

Vielä tarkennuksena, että ongelmaa ei esiinny jos starttaa n. 5-10 minuutin päästä. Mut jos antaa olla pidempää (esim. tunti) niin sit alko ongelmat.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 15.4.2009 22:06

Varaaja on just lämpimänä käynnistystä varten. Myös takaisku voi vuotaa.

Kannattaa myös ryyppyuutimen toiminta tarkistaa.

Frank_Drebin
-
Viestit: 41
Liittynyt: 11.5.2005 18:19

ViestiKirjoittaja Frank_Drebin » 15.4.2009 23:38

Jos se vika on tossa varaajassa niin onkos siinä muuta vaihtoehtoa kun pistää uutta tilalle? Jotain patenttiratkaisua?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.4.2009 23:54

Ei.

Koita käyttää pumppua ennen käynnistysyritystä. Vaikuttaako asiaan?

Ketola
-
Viestit: 259
Liittynyt: 6.10.2007 21:54

ViestiKirjoittaja Ketola » 16.4.2009 8:31

Ja varaajaa ei taida saada muualta kun marmoritiskiltä? Täällä vähän samanlaista ongelmaa, vaarajan hinta Laakkosella on vaan niin suolanen ettei sieltä haluttais hakea.

Anttii
-
Viestit: 86
Liittynyt: 9.1.2009 13:47

ViestiKirjoittaja Anttii » 16.4.2009 9:52

Itellä oli täsmälleen sama ongelma VR6:ssa golffissa ja syyksi paljastui juurikin tuo lämpöanturi. ja ainakin VR6 koneessa se on sininen ja sijaitsee koneen etupuolella.
(tuo tuossa keskellä kuvaa keltaisen vieressä.)

Kuva

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.4.2009 11:30

Ja varaajaa ei taida saada muualta kun marmoritiskiltä?
Eikö se oo ihan Boschin tekele...

Frank_Drebin
-
Viestit: 41
Liittynyt: 11.5.2005 18:19

ViestiKirjoittaja Frank_Drebin » 16.4.2009 22:17

No tänään kun vika taas ilmeni, revin noita antureita lohkon kyljestä irti (kun en oo varma mikä niistä on lämpöanturi). Ei kuitenkaan vaikutusta asiaan.

Tyhjäkäynti tossa seilaa kans varsinkin kylmällä koneella ja kun ajaa esim. risteysalueelle kylmällä koneella ja laittaa kytkimen pohjaan, niin tyhjäkäynti tippuu tosi alas. Auto melkein sammuu. Tyhjäkäyntimoottorissa siis ilmeisesti jotain vikaa? Voisko tuo käyntiinlähtöongelma johtua myös tuosta?

Piruuttani soitin tänään paikalliselle "marmoritiskille" Savilahden Autoon ja kysyin varaajan hintaa... 220€, aika raju hinta palikalla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.4.2009 22:26

Tyhjäkäyntimoottorissa siis ilmeisesti jotain vikaa?
Senkin toiminta-alue on rajallinen. Ja jos painaa käynnistyksessä kaasua niin tuolla venttiilillä ei ole vaikutusta viallisenakaan. Paitsi jos tyhjäkäynti on liian korkea.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 17.4.2009 9:16

Minä kun tuon corradon 16v olen tässä jo tovin tapellut varmensin ainakin itseltäni tuon isv toimivuuden sillä että virrat pois, isv:stä piuha irti ja moottori tulille ja katsotaan mitä tapahtuu.

Omassa tyhjäkäynti ainakin lähti heittämään sellaista härän pyllyä jolloin se vanha tyhjäkäynnin heittely tuntu pieneltä (eli totesin ainakin itse että kyl se isv ainakin jotain tekeee)

Mähän olen siis syyttänyt omassa topissani kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta nyt lähti todella tyhmä kysymys, kun välillä viitataan tuohon lämpötilaanturiin ja toisinaan nimellä "sininen anturi" niin mistä anturista on kyse?

Kun itselläni on isv:n alapuolella ainoa sininen plugi minkä löysin ja hieman tutkittuani totesin että tämä saattaisi olla coldstartvalve, ei ilmeisesti kuitenkaan samasta kyse?

Nappasin itse tuosta omasta koneestani tuohon kylmäkäynnistysventtiilistä sekä vedenlämpötilaanturista piuhat irti lämpimänä niin silloin auto käynnistyi hyvin ja tyhjäkäynti olo korotettua.. tämä kun vaan ei kertonut vieläkään missä se vika on.. huoh.

Frank_Drebin
-
Viestit: 41
Liittynyt: 11.5.2005 18:19

ViestiKirjoittaja Frank_Drebin » 23.4.2009 12:38

Päivitetäämpäs tätäkin hieman. Golffi on toiminut ihan hyvin, mitä nyt välillä joutunut starttaa vähän pidempään ja tyhjäkäynti vähän seilaa.
Tänään kuitenkin golffi meni ihan jumiin, ei vaan lähe käyntiin kylmänäkään. Starttia pyörittää mut ei taida saada ainetta. Välillä kun virrat laitto päälle jäi bensapumppu surisemaan koko ajaksi. Kävin "lyömässä" pumppua, ei vaikutusta. Annoin myös iskut puolalle ja startille, ei lähe käyntiin.
Välillä kun starttas pitkään niin starttaus ikäänkuin "pätki", mite tän nyt selittäis? No starttaus pysähty ja sit taas jatku? Voiskohan kyseessä olla joku sähkövika, kiekkamittarikin heitteli neulaa aina välillä ihan miten sattuu.

Eilen tsekkasin ilmaputsarin ja putsasin ilmamäärämittärilta sen "lautasen" ja ajoin kyllä reilut 10km sen jälkeen ihan huoletta, mutta oisko tuo voinut jäädä jumiin tossa yön aikana? Ja sen takia ei lähde käyntiin?

Ota tuosta nyt selvää. Mut jos joku ottaa niin todella kiitollinen olen.

-Chrisse

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 23.4.2009 14:38

Ootko katsonut onko virranjakajankansi ihan puhtaan näköinen, Toi vois myös olla että virranjakajan stefa vuotaa öljyä mikä kastelee hall anturin ja sen takia toimii välillä hyvin välillä ei...

Frank_Drebin
-
Viestit: 41
Liittynyt: 11.5.2005 18:19

ViestiKirjoittaja Frank_Drebin » 23.4.2009 21:00

Hall-anturin pistoke oli öljyinen ja sen putsaaminen auttoi, golffi läks käyntiin. Kiitti Juissi.

Pitääkin käydä ettimässä huomenna siihen uus stefa, onkos tossa stefan vaihdossa mitään ihmeellistä?

Jotain muutakin häikkää tossa on kun polttoainepumppu surisi myös auton ollessa käynnissä. Taitaa olla vaihtokunnossa koko pumppu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.4.2009 22:50

Jotain muutakin häikkää tossa on kun polttoainepumppu surisi myös auton ollessa käynnissä.
Eikö moottorin pidäkin saada polttoainetta käydessä...

Frank_Drebin
-
Viestit: 41
Liittynyt: 11.5.2005 18:19

ViestiKirjoittaja Frank_Drebin » 23.4.2009 23:08

Jep, näinhän se on, mutta ei se ennen oo niin kovaa meteliä pitänyt? Vissiin? Tai sitten en oo kiinnittänyt siihen aikasemmin mitään huomiota kun auto on toiminu normaalisti.
Voi olla että tässä rupee pääkin sekoamaan ton auton takia ja surinoita kuuluu vähän joka suunnasta.

Saakos tuota stefaa muuten ihan tarvikkeena?

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 24.4.2009 8:43

Mä en muista sitä kokoa ulkomuistista, mut mä etin sen stefan koon searchillla..

Ei pitäis olla mikään amerikan juttu vaihtaa, mutta mulle se vaihdettiin samalla kun tehtiin muuta korjaamolle.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 24.4.2009 10:36

Jos nyt en ihan väärin muista, niin aivan oikean kokoista tiivistettä siihen ei saa, muuta kuin ostamalla koko virranjakajan volkkarilta, mutta tarvikkeena löytyy riittävän lähellä oleva koko.

edit. No tuollahan se juttu teksteissä tosiaan olikin.
"Virranjakajan tiiviste voidaan siis vaihtaa. Vaikkakin tiivisteellä on osanumero (051 905 085 PRE), ei VW myy tiivistettä vain tyrkyttää kokonaista virranjakajaa. alkuperäisen virranjakajan tiivisteen koko on 12,5x19x5. Tätä kokoa ei löydy markkinoilta, mutta 12x19x5 koko käy hyvin ja sellaisen saat tilattua useastakin stefoja ja tiivisteitä myyvistä liikkeistä.
"
Ohjeet vaihtoonkin sieltä löytyy. Tosin Lontooksi.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 24.4.2009 12:14

16v:n jakaja on tosi simppeli värkki kun vertaa esim. 8v:n vastaavaan. Eihän siellä ole muuta kuin se hall-anturi. Mutta purkaminen vaatii vähän vaivannäköä, ensin pitää hakata se lukkotappi irti akselista ja varoen. Se stefa on sellaisen pienen "peltilätkän" takana joka tulee vastaan kunhan on aikansa purkanut, se lätkä pitää kammeta pois niin ei muuta kuin uusi stefa vanhan tilalle ja romut läjään. Ja purkaminen tietysti aloitetaan ottamalla jakaja irti autosta :)

Frank_Drebin
-
Viestit: 41
Liittynyt: 11.5.2005 18:19

ViestiKirjoittaja Frank_Drebin » 28.4.2009 21:24

Mistäs ootte noita stefoja ostanu?
Tänään kävin kysymässä paikallisesta liikkestä, joka myy stefoja ja tiivisteitä. Sanoivat että ei löydy tuota kokoa (12x19x5).

sirniemi
-
Viestit: 5
Liittynyt: 1.5.2009 16:34

ViestiKirjoittaja sirniemi » 3.5.2009 11:34

Varmimmin löytänee sopivan stefan ottamalla jakajasta stefan mukaan ja sen kanssa lähtee etsimään. Itse juuri vaihtoin stefan ja entinenkin oli kokoa 12x20x5, jollainen sitten liikkestä löyty.

Tonise
-
Viestit: 182
Liittynyt: 24.6.2006 8:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tonise » 3.5.2009 16:20

^ja kävi ilman ongelmia paikalleen? kuitenki millillä isompi ku alkuperänen

sirniemi
-
Viestit: 5
Liittynyt: 1.5.2009 16:34

ViestiKirjoittaja sirniemi » 21.5.2009 7:05

ja kävi ilman ongelmia paikalleen? kuitenki millillä isompi ku alkuperänen


Kyllä meni oikein nätisti ja tiiviisti paikalleen. Ei ainakaan tässä n.500km aikana ole puskenut öljyjä ulos.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa