G/J2 laatikosta 020 -> 02A

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jonttuh
-
Viestit: 76
Liittynyt: 29.3.2007 14:54

G/J2 laatikosta 020 -> 02A

ViestiKirjoittaja jonttuh » 8.10.2008 0:00

2Y laatikon meinasin vaihtaa tuohon 020 tai 02A malliin. mitä pitää vaihtaa jotta tuo 020/02A laatikko käy sinne paikalleensa? käykö kytkin levy? asetelma? vauhtipyörä? vetarit?

en haulla löytänyt kun epämääräistä spekulointia! joten jos joku joka tietää oikeasti niin viitsisi auttaa!

jettaani olen laittamassa ahdettua moottoria ja joku väitti että tuo 2Y vaihteisto ei kestä?

mites tuo kytkin asia vr6 vakio levy ja SRE asetelma? minkä laatikon kanssa se käy?
Viimeksi muokannut jonttuh, 13.5.2009 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 8.10.2008 6:13

2Y on 020-vaihteisto.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 8.10.2008 8:04

Mutta 02A on silti parempi... Tosin vähän joutuu soveltamaan, jos haluaa sellaisenaan toimivaksi (02A:ssa on nestekytkin). Samat vetarit pitäisi käydä kans tuohon 02A:han, kuin mitkä käy 020:aan & samat kytkimet käy. Ja laatikkohan käy jokaiseen "isolohkoon" kiinnityksiltään suoriltaan ja sellaisenaan.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 8.10.2008 9:59

Tuolla minun projektitopikissa on täydellinen lista mitä tarttee kun vaihtaa 02O:n tilalle 02A:n.
2Y:n tilalle 02O menee mukisematta kunhan vaan tarkastaa kytkinakselin kokoluokan.

jonttuh
-
Viestit: 76
Liittynyt: 29.3.2007 14:54

ViestiKirjoittaja jonttuh » 8.10.2008 14:00

kytkin akseli on 20mm paksu. onkos tuo nyt sitten se paksumpi vai ohuempi

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 8.10.2008 15:23

Mitäs te nyt härväätte?

2Y on 1.8 16V:n vakiolaatikon koodi, joka on vaihteistotyyppiä 020.
Se eroaa muista 020-vaihteistoista 1mm paksummalla kytkinakselilla.

Oot siis vaihtamassa 020:n tilalle 02A:ta, etkä 2Y -> 020.

jonttuh
-
Viestit: 76
Liittynyt: 29.3.2007 14:54

ViestiKirjoittaja jonttuh » 8.10.2008 20:29

jaa joo kiitos tästä tiedosta.

päätin että kokeilen mitä tuo 2Y kestää ja vaihdetaan sitten jos/kun se hajoaa.

autoonhan tulee 350hv tai en ota sitä edes tallista pihalle.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 8.10.2008 20:40

Joo-o eipä taida tuo 020 oikein kestää tollasia tehoja tai vääntöjä. Miks ei samaan urakkaan vaihtaisi kestävää laatikkoa? 02A tai M jos kerta tekee koneen kunnolla niin miks laatikko puoli pitää jättää puolitiehen?

Mikuski
-
Viestit: 80
Liittynyt: 13.1.2006 10:43

ViestiKirjoittaja Mikuski » 9.10.2008 9:08

Se eroaa muista 020-vaihteistoista 1mm paksummalla kytkinakselilla.


020-askit mallia 2Y, AMC, CHE, DFQ sisältää 24mm paksun kykinakselin, kun taas muut 020-vaihteistot 22mm:sen, eli se on 2mm paksumpi jos oikein tarkkoja ollaan ;)

jonttuh
-
Viestit: 76
Liittynyt: 29.3.2007 14:54

ViestiKirjoittaja jonttuh » 9.10.2008 12:28

seelvä! mistäs autoista löytyy tämä 02A tai M laatikko ja miten eroaa tuosta 2Y laatikosta?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 9.10.2008 12:40

02A on aivan erillainen laatikko kuin 020.
Vauhtipyörä ja kytkin ovat "oikeinpäin"
Sisuskalut on järeämmät. Vaihteen siirto on vaijereilla.
Kytkin joko nestetoiminen tai vaijerilla.
Perä on hieman leveämpi vetarin laipasta-laippaan. Joutuu vaihtamaan toisen puolen vetarin lyhyemmäksi (G60).
Hyvät puolet: peltikeula Passatista vm 88-> jotain. Kaikki osat käy bolt-on 2 koriseen Golffiin. Eli etsii jostain romun Passatin ja purkaa siitä kaikki
tarvittavat osat.

VWVorteksilla puhuvat, että 02A G III kestäisi 300/300 sit lähtee 2,3,4 vaihteista hampaat. Voi olla kestää paremmin kevyemmissä g1 ja 2 korisissa.

jonttuh
-
Viestit: 76
Liittynyt: 29.3.2007 14:54

ViestiKirjoittaja jonttuh » 9.10.2008 14:38

vitsit kun on pitäny tunkea noita hifi vehkeitä yms. systeemejä sen verran että ei taida ihan kevyt olla enään..

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 9.10.2008 15:38

En usko että etuveto Jetassa tulee ongelmia, ellei mene 1/4 mailille slicksien kanssa.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 9.10.2008 15:43

Itsellä meni viime kesänä kolmosvaihteen ratas sileäksi, mut se tais olla enemmin omaa tyhmyyttä kuin laatikon heikkoutta kun yritin vaihtaa liian nopeasti. Tällä hetkellä 4 vaihde jurisee vähän et varmaan pitää antaa taas avata laatikko talvella. Muuten on toiminu ihan hyvin laatikko vaikka vääntöä onkin aika reilusti.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 9.10.2008 19:19

Kummankaan laatikkotyypin hajottamiseen ei tarvita paljoa voimaa. Toisaalta, kumpikin laatikko kestää hyvinkin paljon oikein käytettynä ja kunnostettuna.

Onse kumma homma se, että vaikka 020 on niin saatanan huono aski, sellasilla on kumminkin mm 80-luvulla ajeltu kiihdytyskisojakin. Ihan tehokkailla turbomoottoreilla jopa.

Joo tota akselin mittaa en nyt niin tarkasti muistanut. Sama se.

Mikuski
-
Viestit: 80
Liittynyt: 13.1.2006 10:43

ViestiKirjoittaja Mikuski » 10.10.2008 7:02

Kyllä toi 2Y aski on ihan hyvä. Ainoa heikkous on vetopyörästö ja viitosvaihde. Perävälityksen rattaan kiinnitysniitit tasauspyörästössä ei kestä tehonlisäystä juurikaan.
http://picasaweb.google.fi/miguski/ProjectVento#5248506017688042626
(huomatkaa puuttuvat niitit)
http://picasaweb.google.fi/miguski/ProjectVento#5248506111455598834
(vitosen rattaat (öljynpuute))
http://picasaweb.google.fi/miguski/ProjectVento#5248507258021416546
(planeettapyörä tuli tuosta ulos)

P.s. älkää nyt pelästykö, kyllä se aski normaaliajossa kestää.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 10.10.2008 7:39

Itse olen ymmärtänyt että vetopyörän niitit löystyvät ja katkeavat juurikin huolimattoman käytön takia, ei niinkään voiman edessä.

Itse sain joskus ihan vakio 16v koneellakin 020-laatikon paskaksi. Johtui luultavasti siitä että muutamia kertoja (kenties löysien puslien tahi huonojen iskarien takia) etupyörät pääsi paikaltaan lähtiessä pomppimaan ja täten laatikkoon tulee aika kovia iskuja..

Oli aika julman näköistä kun tasauspyörästössä oli 4-5 reikää :)

Mutta tämänkin voi ennaltaehkäistä, kun hakee marmoritiskiltä sarjan pultteja, joilla voi korvata alkuperäiset niitit.

Ja tosiaan 02A-laatikossa (ehkä myös 020) kolmosvaihde on ehkä heikoin lenkki.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 10.10.2008 9:00

Joo kolmonen rupeaa rouskimaan yleensä ensimmäisenä, vaikka dieselin perässä. Mutta käyttää järkeä niin hyvin pärjää.

Mikuski
-
Viestit: 80
Liittynyt: 13.1.2006 10:43

ViestiKirjoittaja Mikuski » 10.10.2008 9:22

Itse olen ymmärtänyt että vetopyörän niitit löystyvät ja katkeavat juurikin huolimattoman käytön takia, ei niinkään voiman edessä.

Joo, se voiman lisääntyminen tuppaa aiheuttamaan tuota enenevää huolimatonta käyttöä ;/

Nyt onkin paikalla Peloquin-lukko ja Hoer 4,20:1 perävälitys ARP:lla toisiinsa pultattuna, ja tietysti SPEC stage3 kytkin. Kaks kesää on nyt kestäny, "jihuu".
Se on toi 5-vaihde heikko, kun on jälkikäteen VW-ingenjöörit tuohon 4v 020-askiin lisänneet päätyhyn erikseen. On aika arka, jos vähänkin öljynpuutetta

Juige
-
Viestit: 51
Liittynyt: 16.7.2007 16:01

ViestiKirjoittaja Juige » 10.10.2008 13:22

Tossa ylempänä oli juttua tosta M-laatikosta niin missä autoissa sitä laatikkoa on? Onko 5- vai 6-vaihteinen? minkä kokoset vetarin laipat?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 15.1.2009 3:38

Millainen homma vaihtaa 02A:han perävälitys?
Vai olisiko yksinkertaisempaa vaihtaa pelkkä viitosvaihde?

Pidemmät välitykset haussa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 15.1.2009 7:12

Jos välitykset vaikuttavat muuten sopivilta,niin ehkä pelkän vitosen vaihto olis paikallaan..
Vitonen on vieläpä kaiketi helpompi vaihtaa, koska ei tarvitse avata laatikosta kun pääty.
Perävälitystä vaihtaessa pitää purkaa koko kirstu atomeiksi.

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 15.1.2009 7:32

Tosta vitos vaihteen ratasparin vaihtoon ohjeet 02a/02j:
http://pics.tdiclub.com/data/517/21336gearswap.pdf

Homma tehtävissä laatikon ollessa paikallaan autossa.

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

ViestiKirjoittaja Fear » 15.1.2009 10:53

Mistähän tuollaisen pidemmän vitosen sarjan mahtais saada hommattua? Turhaa kihnuttaa vitonen silmässä ja kierrokset päälle 3000 reilua satasta, muuten kun on välitykset vallan mainiot tuossa o2A:ssa :)

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 15.1.2009 12:35

Sen vitosen ratasparin voi käydä vaikka marmoritiskiltä ostamassa. On vaan melko kallis. Mieluummin metsästää jostain jonkin rikkinäisen laatikon ja ottaa siitä.

02A laatikoissa pisin vitosvaihde taitaa olla ASD laatikossa.
Tuossa ASD ja CDA laatikoiden välitykset:

Laatikko 1 2 3 4 5 perä
ASD 3,300 1,944 1,308 1,090 0,717 3,160
CDA 3,300 1,944 1,308 1,029 0,838 3,680

Tommi.L
-
Viestit: 46
Liittynyt: 14.4.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Tommi.L » 20.4.2009 12:40

Käykö se toinen vetari peltikeula Passatista tuon 02A laatikon seuraksi? Eli tarvitsen 02Y-> 02A swappiin Passatista vaiijerikytkimellä ja tankovälitteisellä kepillä olevan laatikon ja siihen satttuvan kytkimen? Mutta mikä vauhtipyörä KR:n perään? ja tietysti startin..

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 20.4.2009 22:15

Vauhtipyöräksi vaikkapa G60 228mm ja startiksi 02A vaihteistosta käypänen.
Minulta muuten löytyisi yksi täydellinen setti lootaswappiin jos joku sellaista suunnittelee.

Tommi.L
-
Viestit: 46
Liittynyt: 14.4.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Tommi.L » 21.4.2009 9:08

Onko se vänkärin puolen vetari pakko vaihtaa, kun toinen sanoo että pitää vaihtaa ja toinen että ei tarvitse? Ja kaykö siihen Corrado G60 vetoakseli? Kiitoksia jo etukäteen..

jonttuh
-
Viestit: 76
Liittynyt: 29.3.2007 14:54

ViestiKirjoittaja jonttuh » 13.5.2009 22:09

Juu peltikeula GT passat tuli hommattua ja tekniikka nostettua pois. polkimet ei näköjään mene Mk2 jettaan ainakaan heittämällä. puuttuu pää sylinterin paikka tulipellistä prkl.

käykös nuo passatin vetarit Jettaan?? navat otan kanssa passatista koska niihin tulee satulat pulteilla kiinni, jetassa ei.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 13.5.2009 23:05

Kyllä menee polkimet paikalleen ihan tuosta vaan. Se reiän puuttuminen ei vaikuta mitenkään polkimien paikoilleen asentamiseen. G60 golffissa reikä on puhkottu jo tehtaalta, koska kytkin on nesteellä.

jonttuh
-
Viestit: 76
Liittynyt: 29.3.2007 14:54

ViestiKirjoittaja jonttuh » 13.5.2009 23:50

elikkäs ei muuta kuin rasiapora kouraan ja tekee reijät, osaakos västi ottaa kantaa tuohon vetari asiaan?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa