W8:n jakopään remontti

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

zachary
-
Viestit: 3
Liittynyt: 23.2.2009 22:13

W8:n jakopään remontti

ViestiKirjoittaja zachary » 6.4.2009 21:20

Tervehdys!

W8 Passattiini tehtiin jakopään remontti tuossa alkuvuodesta ja minua pyydettiin
kirjoittamaan pieni reportaasi W8-omistajien ja muittenkin mielenkiinnoksi.

Tammikuussa ajotietokone ilmoitti viasta moottorin häiriövalolla, käynti oli epätasaista ja
koneen takaa kului heleää kilinää. Välitön epäily oli, että jakopään ketju on löysällä ja
ottaa kotelon reunaan kiinni. Myöhemmin paljastui, että toinen jakopään hydraulisista
ketjunkiristimistä oli heittänyt veivinsä, ja ketju hakkasi kuollutta
kiristintä vasten - siitä kilinä.

Noh, eipä muuta kuin auto hinauksella kaverin hallille, keula pois ja kone ja vaihdelaatikko irti:

Kuva

Tämä remppa on tosiaan hieman ikävä, kun jakopäähän ei ihan pienellä vaivalla pääse käsiksi...

Kuva

W8:ssa on 3 ketjua tuolla jakopäässä, 2 hydraulista pääkiristintä kuvassa ylhäällä
ja pienempiä kiristimiä/ohjaimia ja laahaimia muualla. Tässä lähikuvassa
se kuollut kiristin (huom säpäleiksi menneet öljykalvot):

Kuva

Kilometrejä autossa oli tuolla haavaa 214t ja ikää vajaa 7 vuotta (vm -02).

Laahaimet olivat jonkun verran kuluneet urille ja ketjut olivat venyneet aika paljon:
n. 4 millin verran. Jakopään kaikki osat vaihdettiin - ei ihan halpaa huvia:
pelkästään noi isot kiristimet olivat tonnin kappale, ketjuista ja muista romppeista
tuli sitten se kolmas tonni. Rempan suuruus ja osien hinta ei tullut yllätyksenä, mutta
kieltämättä se kirpaisi.

Ja kun kerran kone oli irti, niin sitten mietittiin, että mitä muuta kannattaisi
vaihtaa noitten jakopään osien lisäksi.

W8:eista on maailmalla hajoillut automaattilaatikoista momentinmuuntimia, siispä vaihtoon:

Kuva

Muunnin ilmeisti oli hyvä vaihtaakin. Vaikka laatikko pelasi aiemminkin ok, katosi
uuden muuntimen myötä autosta liikkeellelähtiessä kuulunut klonksahdus. Tippari vaihtaa nyt todella nätisti.

Samalla vaihdettiin pakosarjan lambda-anturit - etummaisiin lambdoihin ei pääse käsiksi
konetta irroittamatta! Vaihtoon meni myös niinikään ikävässä paikassa sijaitseva startti, W8:n tasapainoakseleiden
hihna ja kiristin plus muuta kuluvaa osaa. Tässä koko satsi.

Remontin jälkeen W8:n mittariin on kertynyt 10000 lisäkilometriä ja kaikki
pelaa hienosti. Käynti on todella tasaista ja hiljaista, saa laittaa vaikka kahvikupin
koneen päälle eikä läiky.

Että jospa tuolla nyt taas vähän aikaa pääsisi ilman isompia korjauksia ;-)

t: zakari

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa