20vt auq 1,8 turbon ongelmanpoikasta
Valvoja: ffp jäsenet
20vt auq 1,8 turbon ongelmanpoikasta
Pahoittelut kun teen topicin vaikka aiheesta on varmasti jo keskustelua, mutta nopeaa infoa olisi tarpeen kun huomenna pitäisi mennä ihmettelemään, mitä mahtaa sekoilla.
On tuossa muitakin ongelmia ollut läjäpäin, mutta nyt seuraavanlaista.
Kunnolla kaasua --> Nykii ja ahdot tippuu tosi rajusti. Ilmenee yleensä vain täyskaasulla kun ahtojen pitäisi nousta yli 1bar. Normaalisti ahdot olleet luokkaa 1,3-1,4 max mutta nyt meno loppuu kuin seinään viimeistään tuossa 4000rpm kohdilla. Yläkierroksilla ahdot liikkuvat kaasun mukaan mutta pysyvät siellä 0,6-0,8bar paikkeilla.
Mahtaisiko vika olla ahtovuoto jossakin? Katselin coolerin liitokset, by-passin sekä imuputken päällisinpuolin eikä mitään näkynyt. Mielestäni vv-suodattimesta kuuluva by-passin pihinä on terävöitynyt ja vahvistunut viime kilometrejen aikana.
Vika ilmeni tänään kun alle pistettiin miltekin 3" downpipe ja putki. Tiedetään että tuo on turhan iso tuolle mandariinille (tulevaisuutta tässä mietittiinkin =D), mutta kait sen silti pitäisi ahdot normaalisti nostaa? Autossa on harisen softa joka on vuoden moitteettomasti vakioputkellakin pelittänyt. Ossia itseään jo konsultoin ja hän ainakin kertoi että ohjelman pitäisi toimia hyvin myös tuolla putkella, muttei välttämättä optimaalisesti.
Nyt ainakin alkaa olla vähän sormi suussa kun ei muutakaan keksi. Puolavika kävi mielessä, mutta aika paska säkä jos juuri tuon putken vaihdon yhteydessä olisi sattunut ilmenemään. Olisikos muilla jotakin ehdotelmia / ratkaisuja? Wink
On tuossa muitakin ongelmia ollut läjäpäin, mutta nyt seuraavanlaista.
Kunnolla kaasua --> Nykii ja ahdot tippuu tosi rajusti. Ilmenee yleensä vain täyskaasulla kun ahtojen pitäisi nousta yli 1bar. Normaalisti ahdot olleet luokkaa 1,3-1,4 max mutta nyt meno loppuu kuin seinään viimeistään tuossa 4000rpm kohdilla. Yläkierroksilla ahdot liikkuvat kaasun mukaan mutta pysyvät siellä 0,6-0,8bar paikkeilla.
Mahtaisiko vika olla ahtovuoto jossakin? Katselin coolerin liitokset, by-passin sekä imuputken päällisinpuolin eikä mitään näkynyt. Mielestäni vv-suodattimesta kuuluva by-passin pihinä on terävöitynyt ja vahvistunut viime kilometrejen aikana.
Vika ilmeni tänään kun alle pistettiin miltekin 3" downpipe ja putki. Tiedetään että tuo on turhan iso tuolle mandariinille (tulevaisuutta tässä mietittiinkin =D), mutta kait sen silti pitäisi ahdot normaalisti nostaa? Autossa on harisen softa joka on vuoden moitteettomasti vakioputkellakin pelittänyt. Ossia itseään jo konsultoin ja hän ainakin kertoi että ohjelman pitäisi toimia hyvin myös tuolla putkella, muttei välttämättä optimaalisesti.
Nyt ainakin alkaa olla vähän sormi suussa kun ei muutakaan keksi. Puolavika kävi mielessä, mutta aika paska säkä jos juuri tuon putken vaihdon yhteydessä olisi sattunut ilmenemään. Olisikos muilla jotakin ehdotelmia / ratkaisuja? Wink
Viimeksi muokannut Taskinen, 25.12.2008 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
hmmm. Ei koko putkessa ainakaan huomatakseni sellaista ollut? Tosin en itse sitä alle laittanut, mutta kun tutkailin tuossa kotopuolessa niin olin pikaisesti katsovinani että siinä olisi ollut vain 2 anturia joita pidin molempia lambdana.
http://www.doc-power.com/genpic.php?xsi ... et.jpg.org
Tuo putki kyseessä
http://www.doc-power.com/genpic.php?xsi ... et.jpg.org
Tuo putki kyseessä
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Puhut samasta asiasta :)
λ on ilman suhde polttoainemäärään ideaalisessa polttoprosessissa. Happitunnistin tutkii pakokaasun hapen määrää ja sen signaalista lasketaan lambdan arvo joka pyritään pitämään yhdessä. 1,05 on laihalla eli ilmaa on liikaa ja 0,95 vastaavasti toisinpäin.
Englanniksi anturi on oxygen sensor ja ruottiksi lambda probe tai jotain sinnepäin.
Näyttäis noi pikkusormen mentävät reijät happitunnistimien reijiltä.
λ on ilman suhde polttoainemäärään ideaalisessa polttoprosessissa. Happitunnistin tutkii pakokaasun hapen määrää ja sen signaalista lasketaan lambdan arvo joka pyritään pitämään yhdessä. 1,05 on laihalla eli ilmaa on liikaa ja 0,95 vastaavasti toisinpäin.
Englanniksi anturi on oxygen sensor ja ruottiksi lambda probe tai jotain sinnepäin.
Näyttäis noi pikkusormen mentävät reijät happitunnistimien reijiltä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuota on saunan lauteilla moneen kertaan pohdittu että miten ohjelma eroaa pakoputkiston mukaan.
Yleensähän ollaan sitä mieltä että ohjelma tehdään viimeiseksi, mutta mikä/mitkä parametrit muuttuu virtausvastuksen mukaan? Kertokaa jos joku tietää...
Happitunnistimien signaaleja joutuu joissain putkistoissa muokkaamaan ja sekin kiinnostaa miten hapitunnistimen signaali eroaa ennen ja jälkeen katalysaattorin?
Kävin yhden CAN-väylä -kurssinkin että saisin siellä selkoa asiasta mutta se oli vaan niin pintaraapaisu että oikein (|):tti käydä sitä...
Yleensähän ollaan sitä mieltä että ohjelma tehdään viimeiseksi, mutta mikä/mitkä parametrit muuttuu virtausvastuksen mukaan? Kertokaa jos joku tietää...
Happitunnistimien signaaleja joutuu joissain putkistoissa muokkaamaan ja sekin kiinnostaa miten hapitunnistimen signaali eroaa ennen ja jälkeen katalysaattorin?
Kävin yhden CAN-väylä -kurssinkin että saisin siellä selkoa asiasta mutta se oli vaan niin pintaraapaisu että oikein (|):tti käydä sitä...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kaippa se täytyy suosiolla hakalalle viedä jos siellä jotain selviäisi vaikkapa. Perkules kun tuota autoa kuitenkin tarvitsee päivittäin :E Täytyypi ajella hellästi, toivottavasti tuo nyt edes normaalia ajoa kestäisi.
niin edittiä: sitä tosiaan ihmettelen kun tuon huomasin ensimmäistä kertaa kun putki vaihdettiin. Olisikohan koneessa vahingoittunut jokin kun pelkällä downpipellä jouduin ajelemaan noin 70km ennen kuin sain uuden putken?
niin edittiä: sitä tosiaan ihmettelen kun tuon huomasin ensimmäistä kertaa kun putki vaihdettiin. Olisikohan koneessa vahingoittunut jokin kun pelkällä downpipellä jouduin ajelemaan noin 70km ennen kuin sain uuden putken?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nonniin, nyt katseltiin vähän huollon miesten kanssa ja tosiaan mitään hälyyttävää ei löytynyt. Puolat 4 ja 3 vaihdoin keskenään, eikä tuota entistä vikakoodia ole enää tullut, mutta nyt 3 pytyn puola näytti hieman eri arvoja muiden kanssa joten ilmeisesti puola menossa? muutakaan ei siihen hätään kyllä enää keksitty joten kävin hakemassa varalle laakkoselta uuden puolan ja koitan sitten vaihtaa jos pätkimine taas alkaa.
Onkos muita hyviä ehdotuksia?
Onkos muita hyviä ehdotuksia?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa