20vt auq 1,8 turbon ongelmanpoikasta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

20vt auq 1,8 turbon ongelmanpoikasta

ViestiKirjoittaja Taskinen » 22.12.2008 20:09

Pahoittelut kun teen topicin vaikka aiheesta on varmasti jo keskustelua, mutta nopeaa infoa olisi tarpeen kun huomenna pitäisi mennä ihmettelemään, mitä mahtaa sekoilla.
On tuossa muitakin ongelmia ollut läjäpäin, mutta nyt seuraavanlaista.

Kunnolla kaasua --> Nykii ja ahdot tippuu tosi rajusti. Ilmenee yleensä vain täyskaasulla kun ahtojen pitäisi nousta yli 1bar. Normaalisti ahdot olleet luokkaa 1,3-1,4 max mutta nyt meno loppuu kuin seinään viimeistään tuossa 4000rpm kohdilla. Yläkierroksilla ahdot liikkuvat kaasun mukaan mutta pysyvät siellä 0,6-0,8bar paikkeilla.

Mahtaisiko vika olla ahtovuoto jossakin? Katselin coolerin liitokset, by-passin sekä imuputken päällisinpuolin eikä mitään näkynyt. Mielestäni vv-suodattimesta kuuluva by-passin pihinä on terävöitynyt ja vahvistunut viime kilometrejen aikana.

Vika ilmeni tänään kun alle pistettiin miltekin 3" downpipe ja putki. Tiedetään että tuo on turhan iso tuolle mandariinille (tulevaisuutta tässä mietittiinkin =D), mutta kait sen silti pitäisi ahdot normaalisti nostaa? Autossa on harisen softa joka on vuoden moitteettomasti vakioputkellakin pelittänyt. Ossia itseään jo konsultoin ja hän ainakin kertoi että ohjelman pitäisi toimia hyvin myös tuolla putkella, muttei välttämättä optimaalisesti.

Nyt ainakin alkaa olla vähän sormi suussa kun ei muutakaan keksi. Puolavika kävi mielessä, mutta aika paska säkä jos juuri tuon putken vaihdon yhteydessä olisi sattunut ilmenemään. Olisikos muilla jotakin ehdotelmia / ratkaisuja? Wink
Viimeksi muokannut Taskinen, 25.12.2008 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.12.2008 21:07

Kaukaa haettu, muta rämpättiinkö happitunnistinta remontissa?

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 22.12.2008 21:41

ei tietääkseni ainakaan? Missä se sijaitsee ja kuinka vaikuttaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.12.2008 0:59

En kyseistä mallia tunne ulkoa, mutta yleensä se on siinä pakosarjan ja/tai pakoputken alkupään nurkilla... Niinku esim. ennen ja jälkeen katalysaattorin.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 23.12.2008 16:03

Aa tarkoittanet lambdaa? ne kyllä tosiaan vaihdettiin samalla että pitäisivät olla ehjänänä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.12.2008 17:54

...anturi jonka perusteella lambda pidetään vakiona...

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 23.12.2008 18:32

hmmm. Ei koko putkessa ainakaan huomatakseni sellaista ollut? Tosin en itse sitä alle laittanut, mutta kun tutkailin tuossa kotopuolessa niin olin pikaisesti katsovinani että siinä olisi ollut vain 2 anturia joita pidin molempia lambdana.

http://www.doc-power.com/genpic.php?xsi ... et.jpg.org

Tuo putki kyseessä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.12.2008 19:40

Puhut samasta asiasta :)

λ on ilman suhde polttoainemäärään ideaalisessa polttoprosessissa. Happitunnistin tutkii pakokaasun hapen määrää ja sen signaalista lasketaan lambdan arvo joka pyritään pitämään yhdessä. 1,05 on laihalla eli ilmaa on liikaa ja 0,95 vastaavasti toisinpäin.

Englanniksi anturi on oxygen sensor ja ruottiksi lambda probe tai jotain sinnepäin.

Näyttäis noi pikkusormen mentävät reijät happitunnistimien reijiltä.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 24.12.2008 14:56

Jees, no kyllä niiden kuitenkin pitäisi ehjät olla. Tuolla scf:n puolella speksailtiin jotta mahtaisiko vika vain olla softassa joka ei ole tuolle isolle röörille suunniteltu. Kyllä aikalailla vuodon mahdollisuudet on minimoitu kun joka letkun olen melko tarkasti katsellut ja uudelleen kiristellyt.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.12.2008 22:37

Tuota on saunan lauteilla moneen kertaan pohdittu että miten ohjelma eroaa pakoputkiston mukaan.

Yleensähän ollaan sitä mieltä että ohjelma tehdään viimeiseksi, mutta mikä/mitkä parametrit muuttuu virtausvastuksen mukaan? Kertokaa jos joku tietää...

Happitunnistimien signaaleja joutuu joissain putkistoissa muokkaamaan ja sekin kiinnostaa miten hapitunnistimen signaali eroaa ennen ja jälkeen katalysaattorin?

Kävin yhden CAN-väylä -kurssinkin että saisin siellä selkoa asiasta mutta se oli vaan niin pintaraapaisu että oikein (|):tti käydä sitä...

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 25.12.2008 0:33

Enpä tiedä, mutta tuntuu lähinnä ajossa siltä että kävisi liian rikkaalla kun kaasun painaa pohjaan.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 25.12.2008 11:57

Ongelmat ei johdu pakoputkesta.
Täyskaasulla seosta ei säädetä lambda-tunnistimen mukaan, joten sekään ei vaikuta.

Ahtovuotoja et välttämättä silmällä löydä.

Vikamuisti kannattaisi lukaista.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 25.12.2008 13:09

Täytyypi mennä johonkin ne luetuttamaan jahka nämä pyhät nyt tässä valuvat ohi.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 3.1.2009 12:03

Nonniin, nyt vikakoodit luettu ja tällaista pukkasi:

Knock Sensor Cyl. 4 Regulation Exceeded - Intermittent

Nakuttaa? Mitähän tuostakin nyt osaisi päätellä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.1.2009 12:11

Katkonainen signaali, katso johdotus.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 3.1.2009 14:14

Puolan? mahtaakos tuo nyt sitten olla se mikä aiheuttaa tuon pätkimisen?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.1.2009 15:14

Eiku nakutustunnistin.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 3.1.2009 17:43

Ei ei, vaan säätöraja ylitetty.
Suomeksi sanottuna nakuttaa niin vitusti että nakusäädössä ei rajat riitä sen hillitsemiseksi. Suosittelen vahvasti että lopetat kiihdytyskokeilut ennenkuin rikot koneen.

Mahdollisia syitä tuohon esim ilmamassamittari.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 3.1.2009 20:09

Kaippa se täytyy suosiolla hakalalle viedä jos siellä jotain selviäisi vaikkapa. Perkules kun tuota autoa kuitenkin tarvitsee päivittäin :E Täytyypi ajella hellästi, toivottavasti tuo nyt edes normaalia ajoa kestäisi.

niin edittiä: sitä tosiaan ihmettelen kun tuon huomasin ensimmäistä kertaa kun putki vaihdettiin. Olisikohan koneessa vahingoittunut jokin kun pelkällä downpipellä jouduin ajelemaan noin 70km ennen kuin sain uuden putken?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.1.2009 23:18

Ei ei, vaan säätöraja ylitetty.
No mutta intermittent?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 3.1.2009 23:27

Harvemmin tyhjäkäynnillä ja osakaasulla naulaa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 4.1.2009 0:05

Niin, tarkoittaa siis että on satunnainen vika.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 12.1.2009 20:52

Noniin, vaihdoin tulpat ja puolien paikkaa keskenään ja pätkiminen loppui. Tosin eipä tuosta nyt voi mitään sanoa kun nuo ilmatkin lämpenivät samalla. Voisikohan tuo johtua ilman lämpötilastakin?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 12.1.2009 21:58

Kannattaa ihan oikeasti tutkia jonkun alan asiantuntijan toimesta tuo nakutus. Mikäli auto nyt toimii, mutta silti nakuttaa on täällä kohta topikki jossa kysellään vajailla pytyillä käymisestä ja 5L / km öljynkulutuksesta.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 12.1.2009 22:18

Juu tottahan tuo tutkitaankin, mutta aika vasta perjantaille. Kunhan arvuuttelin että mitä tuosta vielä keksisi etsiä.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 14.1.2009 2:05

Onkos tuossa nyt kattia kiinni?
Jos on kahdella lambdalla niin minusta silloin toinen on laajakaista joka säätää seoksia jopa täydellä kaasulla ja toinen tarkkailee katin toimintaa.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 15.1.2009 20:17

Juu siinä on tuo miltekin "kisakatti" ja tosiaan 2 lambdaa.

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 17.1.2009 2:03

Nonniin, nyt katseltiin vähän huollon miesten kanssa ja tosiaan mitään hälyyttävää ei löytynyt. Puolat 4 ja 3 vaihdoin keskenään, eikä tuota entistä vikakoodia ole enää tullut, mutta nyt 3 pytyn puola näytti hieman eri arvoja muiden kanssa joten ilmeisesti puola menossa? muutakaan ei siihen hätään kyllä enää keksitty joten kävin hakemassa varalle laakkoselta uuden puolan ja koitan sitten vaihtaa jos pätkimine taas alkaa.

Onkos muita hyviä ehdotuksia?

Ramir
-
Viestit: 3
Liittynyt: 21.11.2006 21:54

ViestiKirjoittaja Ramir » 4.4.2009 11:17

Tankin korkki rikki. Ei saa ilmaa. Kannattaa katsoa.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 4.4.2009 12:57

Ja ihan perus jutuista lähtien..
Kai tankkaat vähintään 98.. jopa mielellään 99.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa