Bensapumppu kysymyksiä koskien Corrado/Scirocco/G60 moottori

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

Bensapumppu kysymyksiä koskien Corrado/Scirocco/G60 moottori

ViestiKirjoittaja TiPu » 15.3.2009 17:53

Elikkä tuossa turasin paskarottelon kimpussa ja mm. bensan tuoton alue kiinnostaa. En löytänyt Scirocon alkuperäisen pumpun bensapaine-arvoja...

- Mikä on 1.8 8-vent 4-pisteruutan bensapumpun paine?

- Mikä on Corradon G60 bensapumpun paine?

- Riittääkö Corradon vakiopumppu mihin asti, jos haluaa perusviriä enemmän laittaa konetta?

- Pitääkö suosiolla ostaa viripumppu bensapaineen säätimellä?

- Voiko bensapumpun laittaa mihin tahansa bensalinjalle? Tällä hetkellä välisäiliö on vararengaskotelon vieressä ulkopuolella auton pohjassa

- Sitten systeemissä on paljon huohotus mitälie letkuja, voiko osan ottaa pois ja jättää yhden tankin putken viereen?

Siinä hiukan kysymyksiä ja jos osaatte painearvoihin vastata niin kiitosta..

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 15.3.2009 18:16

Pumppuhan ei painetta määrittele, vaan säädin (pa-kiskon päässä tai läheisyydessä yleensä).

Eka ja toka, 3bar peruspaine.

Corradon (G60) pumppu riitti ainakin vajaaseen 300.

Pumppu voi periaatteessa olla missä vaan, kunhan huolehtii että sille toimitetaan riittävässä määrin polttoainetta.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 15.3.2009 18:22

Äääh joo, siis onhan joka bensasysteemissä paineensäädin. Kysyinkin väärin eli tuotosta ennemmin taitaa olla puhe.. Kiitos Tero oikaisusta ;)

Eli Scirocon oma pumppu riittäisi hyvin tarkoitukseen jos alle 300hvtä kalastellaan G60 motista (tuskin 250hvtä enempää taida koskaan saada). Olisi kyllä Corradonkin pumppu olemassa ja ihan g60 alkuperäinen..

Huolehtia että pumppu saa tarpeeksi polttoainetta? Eli letkut tarpeeksi isot vaiko erillinen siirtopumppu?

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 15.3.2009 18:55

Corrossa on vakiona 3bar säädin. Vanhemmissa Corroissa on ollut 2 pumppua ja uudemmissa (90->) yksi pumppu tankin pohjalla. Alkuperäisenä yhden pumpun Corrossa on ollut Pierupurkin pumppu, millä on ilmeisesti tapana hajota jossain vaiheessa. Korvaava Bosch F 000 TE0 111 oli jossain speksattu tuottamaan 100l/h. Jos näistä nyt on sit mitään apua.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 15.3.2009 19:14

Eli meikäläisellä on olemassa se tankin ulkopuolinen pumppu Corrosta vm.-89 joka sijaitsee siellä auton alla tankin läheisyydessä (purettu pois raadossa mutta ei vielä laitettu rotteloon), onko se toinen pumppu sitten tankin sisältä tarpeellinen? Voipi olla vaikea laittaa rottelon tankkiin.. Scirocon pumppu on samassa kohtaa jossa sijaitsee ilmeisesti myös välisäiliö, mutta Scirocossa ei taida olla tankin sisäistä pumppua vaan pelkkä bensan korkeuden anturi? Tosin en ole vielä sinne kurkannu..

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 15.3.2009 19:24

Scirocossa taitaa olla K-jetti eli pumppu ja paineenvaraaja on siellä auton alla.
--Huolehtia että pumppu saa tarpeeksi polttoainetta--
^pumput eivät ole imeviä, niille täytyy tulla vapaasti noin 100l/h jonka pumppu sitten potkaisee kiertoon.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 15.3.2009 20:32

no taitaa tulla vapaasti vaikka kuinka paljon sillä ulosotto tankissa on alareunassa. Kun otin pumpun letkun irti tankista, niin olisko ainakin 6mm halkaisijaltaan reikä, mista lorisi loput bensat pois...eikä näin tarvita siirtopumppua nostamaan bensaa yläkautta, eikös niin.

Alakaa pikkuhiljaa selvitä meikäläisellekin, kun ei tuonne tankin seutuville ole ollut koskaan asiaa, muuten kuin tankatessa ;)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 16.3.2009 11:32

Jos tarkkoja ollaan, niin se "yhden pumpun" järjestelmä tankin pohjalla on oikeasti kaksipumppuinen. Sen hökötyksen pohjalla on esipumppu joka imee tankin pohjalta bensaa sen hökötyksen sisälle välisäiliöön josta painepumppu imee. Jos siis tankissa polttoaineen taso laskee aivan minimiin niin pumppulaitteiston sisällä on vielä puolisen litraa tavaraa reservissä painepumpulle. </pilkunnussinta> :)

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 16.3.2009 15:04

Eikö se pumpun imuputkikin ole jo >10mm K-jetissä ja yleensä asennettu juuri yhdellä pumpulla alakautta. Ei tarvitse pumppua tankin sisälle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa