Passatin Lambda käyrät ja katalysaattori vikakoodi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

trd
-
Viestit: 71
Liittynyt: 23.7.2003 13:10

Passatin Lambda käyrät ja katalysaattori vikakoodi

ViestiKirjoittaja trd » 13.1.2009 12:34

Auto: Passat 1.6 -01, moottori ALZ.

Osaisiko joku sanoa onko alla olevat lambdojen käyrät oikeanlaisia? Eli antavatko lambdat oikeanlaisen käyrän ulos. Punainen käyrä kuvaa katalysaattorin etupuolella olevaa lambdaa ja vihreä katalysaattori takapuolella olevaa. Sininen käyrä näyttää katalysaattori lämpötilaa.

Lambda käyrien asteikkona on 0.1Volttia/ruutu. Lämpötila asteikon max 800astetta.

Etummainen lambda vaihtelee n. 0.1-0.8 volttia(tämä ilmeisesti OK?) ja takimmainen n. 0.1-0.75 volttia. Jostain luin, että takimmainen pitäisi olla n. 0.5-0.8 volttia?

Mittaus on tehty ajon aikana.

Kuva

Ongelmana on että antaa vikakoodia

16804 - Catalyst System: Bank 1: Efficiency Below Threshold
P0420 - 35-00 - -

Pitäisi saada selville onko katalysaattori oikeasti tiensä päässä vai onko vika lambdoissa.

Jostain jenkkilän volkkarifoorumilta lueskelin, että ECU:n päivityksellä tämä vikakoodi häviäisi. Perustui siihen, että alunperin tehtaalla on asetetttu liian korkea kynnys katalysaattorin hyötysuhteelle. Tämä päivitys pienentäisi siis tätä kynnystä. Onko tästä kenelläkään omakohtaista kokemusta?
Lukemani perusteella tämä vika koskee kaikkia bensamoottoreita missä on 2 tai enemmän lambdoja.

Onko muilla ollut ongelmaa tuon vikakoodin kanssa?

trd
-
Viestit: 71
Liittynyt: 23.7.2003 13:10

Hinnat

ViestiKirjoittaja trd » 14.1.2009 7:46

Eilen kävin Jkl autotarvikkeelta kysymyssä hintoja.

Alkuperäinen katalysaattori 669€
Etummainen lambda 175€
Takimmainen lambda 175€

Vertailuksi kävin kysymässä JAS:lta hinnat samoille Bosch:n lambdoille, 125€/kpl.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 14.1.2009 9:14

Kyllä noi lambdat ainakin näyttäisi ihan terveiltä kun arvot vaihtelee suht nopean näköisesti. Tuon takimmaisen lambdan lukeman pitäisi tosiaan olla suhteellisen vakio katalysaattorin toimiessa, nyt se näyttää seuraavan etummaista lähes 1:1 joten eiköhän se katalysaattori ole melko kuollut.

Päästöt varmaan kuitenkin ovat kohdallaan etummaisen lambdan käyrästä päätellen.

Rubu
-
Viestit: 134
Liittynyt: 19.4.2007 18:06

ViestiKirjoittaja Rubu » 14.1.2009 18:18

Ootko motonetistä katsonut katin hintaa.
Minä ostin omaan 2 litraseen niin tais maksaa fenno-steelin katti 279€.

Mulla antaa samaa vikakoodia aina silloin tällöin, en oo jaksanut vielä vaihtaa kattia kun valo sammuu pois ja syttyy kun huvittaa...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.1.2009 18:50

Mikä tuossa kuvassa on aika-akselin skaala?

trd
-
Viestit: 71
Liittynyt: 23.7.2003 13:10

aika-akseli

ViestiKirjoittaja trd » 15.1.2009 8:05

Katsoin Motonetistä kattia ja siellä 275€, mutta ei ole missään varastossa. Pitää käydä vielä kysymässä paikallisesta harakiriliikkeestä.

Tuo kuva on screen shotti vag-scopesta. En oikeen itsekkään ymmärrä tuota aika-asteikkoa, kun se ilmoitetaan "PixelShift" ja mulla se on 15.

Rosstech:n sivuilla asia on selitettu seuraavasti

Q: What's the deal with the horizontal scaling?

A: This enables you to tell Vag-Scope the value of the horizontal shift (in pixels) each time a new sample is delivered by VAG-Com. This is customizable because of the range of sample rates you can experiment with vag-com: you can go from 10 samples per second on a '02 A4 3.0Q (engine, 1 measuring block at a time) to 0.4 on a Eurovan (transmission, 3 measuring blocks). The default is 3, but you may want to increase it if your sample rate is low to make your graphs will be more readable.

This value is also saved automatically for each control module.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 15.1.2009 9:29

Aika selvästihän (?) tuossa lukee että aina kun luetaan uusi arvo, niin se piirretään "pixelshiftin" verran sivulle tuosta edellisestä arvosta.

Tuo siis vaikuttaa lähinnä siihen miten luettavat, eli miten jyrkät ja toisiaan lähellä olevat, nuo käyrät tuossa ovat.

Eli pixelshift arvolla 15 seuraava mittauskohta on 15 pikselin päässä edellisestä ja näiden, eli uuden ja vanhan kohdan välille, piirretään tuo käyrän viiva.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 15.1.2009 9:32

Jeps, ja kolmea mittausryhmää lukiessa päivitystaajuus on noin 1Hz, tuossa näyttäis olevan aktivisena kaksi ryhmää, jolloin päivitystaajuus vähän kasvaa, ehkä noin 1,5 Hziin

trd
-
Viestit: 71
Liittynyt: 23.7.2003 13:10

ViestiKirjoittaja trd » 15.1.2009 14:10

Tuollein vähän aattelinkin sen olevan. Mutta miten tuosta voidaan laskea se aika-asteikko? Paljonko yksi ruutuväli on ajallisesti?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 57 vierailijaa