abs ruksuttaa viime metreillä pysähdyttäessä Vika/ominaisuus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

abs ruksuttaa viime metreillä pysähdyttäessä Vika/ominaisuus

ViestiKirjoittaja ABT » 15.6.2006 19:05

Eli sellainen vika/ominaisuus, jota en ole aikasemmin huomannut eli tänä kesänä olen leonissa huomannut, että kun pysähtyy niin viimeisillä metreillä abs ruksuttaa vastaa, vaikka en paina kovin jarrua. Tätähän abs jarrut voivat, tehä silloin, kun on esim. hieonoa hiekkaa pyörien alla.

No nyt se tekee sitä joka päivä parikin kertaa, vaikka olen varmasti pitävällä pinnalla.

Tosin renkaat on edessä eri paria. Puhkeamisen vuoksi ja toisessa renkaassa vain pari milliä pintaa enään (voisiko johtua jotenkin siitä) Myös siis eri pari vanteet edessä, vaikka koko on sama. Eli 225/40R18

Muuten jarrut pelittää hyvin ja tosiaan abs toimii hyvin ja vikavaloja ei ainakaan pala. Ärsyttää vaan toi, että juuri ennen pysähtymistä abs rutisee vastaan siis auto ei mitenkään tökkää yllättäen ainut, että poljin tärrää ja rutisee absit.

Tekee tätä varsin usein, kun on juuri lähtenyt ajamaan.

Onko kellään samanlaisia kokemuksia?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 15.6.2006 19:23

jos abs aivolaatikko havaitsee liikaa pyörintänopeuseroa pyörien välillä niin kyllä se voi oireilla tuolla tavalla.

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 15.6.2006 21:07

Mulla tekee juurikin kuvatunlaista ruksutusta (vaimea polkimen vaste sekä samaan tahtiin kuuluva nakutus), mutta kyseessä on 1990 G60 Corrado...

Jarrun varoitusvalo (ei ABS:n vaan normi-/käsijarrun valo) palaa startin jälkeen n. 15 sekuntia, jonka jälkeen sammuu. Joskus ABS toimii, joskus ei...

Mikähän lie... Jos jollakin olis VAG-COM Rovaniemellä, niin jarrukoodit sais vissiin ulos tosta multa...?

Jani2
-
Viestit: 169
Liittynyt: 3.8.2003 13:43

ViestiKirjoittaja Jani2 » 15.6.2006 21:56

Melko varmasti jokin antureista lakkaa antamasta tietoa kun nopeus on riittävän alhainen. Muutaman tälläisen olen itsekkin todennut, viallinen anturi vaihtoon ja homma ok.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.6.2006 0:38

Niissä pyörintäkehissä on usein niin paljon paskaa vanhoissa autoissa että menee vikatilaan sen takia.

Nimim. vahingossa saatiin 15 v toimimattomat jarrut toimimaan puhalluksella :)

Uudemmista järjestelmistä en osaa sanoa mutta todella kiinnostaa että voiko renkaiden kuluneisuus saada moista aikaan?

Kerro tulokset kun vika selviää, eiks je?

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 16.6.2006 18:22

Tosiaan ei mikään varoitusvalo pala ja tekee tuota varsinkin, kun pidempää ajamatta/painamatta jarrua. Herkemmin tekee, kun on vaikka hiekkaa pinnalla vähäsen.

Tosiaan toisessa kumissa pintaa n.4mm ja toisessa vain 2mm. Kerron miten kävi, kun saan uudet renkaat tilalle.

Jarrupalat vaihdettiin talvella myös. Levyt ovat kuulemma jo vähän kuluneet ne pitää seuraavassa huollossa varmaan vaihtaa.

Auto siis 2003 ja ajettu n.100tkm.

Mielestäni alkoi tehä tuota juuri silloin, kun rengas puhkesi ja vaihdoin toisen renkaan/vanteen tilalle.

A3 ei tälläistä tehnyt, vaikka oli pintaa jäljellä alle milli. Eli sen takia juuri veikkaan, että johtuu tuosta kuvio erosta tai tiedä sitten, kun kuitenkin eri autot kyseessä.

Garave
-
Viestit: 29
Liittynyt: 24.12.2005 16:04

ViestiKirjoittaja Garave » 19.6.2006 0:02

itselläni tekee samaa raksutusta aika usein. Silloin kun vaihdoin levyt taakse niin raksutus/ valon palaminen loppui n. pariksi kuukaudeksi, ja nyt taas on sama vika että raksuttaa ABS:t vastaan kun tulee risteykseen joka on täysin puhdas ja renkaat ovat uudet. mitähän nuolla ABS antureilla on hintaa nykyään?

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 24.6.2006 18:55

Nyt on samanlaiset kumit joka kulmassa ja edelleen ruksuttaa abs:t täytyy nyt seurata noita. Kuitenkin toi abs yksikkö ei mikään ihan ilmainen ole.

Ttdi
-
Viestit: 57
Liittynyt: 17.2.2006 20:15

ViestiKirjoittaja Ttdi » 24.6.2006 19:27

Onkos golfissa anturit samoin kiinni ku audissa eli ei ruuveja vaan pelkästään painamalla. Jos on, niin on yksi antureista voinut liukua liian kauas hammaskehältä.

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 25.6.2006 12:37

jos anturi pääsee liaan kauas hammaskehältä niin absit alkaa raksuttaa kun painat jarrua hiljaisessa vauhdissa..itselläni on käynyt noin

jake
-
Viestit: 37
Liittynyt: 4.6.2005 11:58

ViestiKirjoittaja jake » 1.7.2006 9:33

saakohan vag comilla ohjelmoituu noita abseja silleen että putoovat pelistä vähän aikasemmin? itellä samaa vikaa eli absit rusahtelee viime metreillä.

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 1.7.2006 11:35

IV Golfissa(-02) ABS-anturi on aika tiukkaan painamalla kiinni mutta sen lisäksi vielä yhdellä mutterilla.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 1.7.2006 13:25

VAS:lla saa luettua abs:ien ohjearvoryhmästä jokaisen pyörän nopeuden kun auto liikkuu.. Kerran oli kans vastaava vika yhdessä A4:ssa, vaikkei ollut vauhtia kuin 10km/h, niin abs:it paukutti oikein kunnolla.. sitten huomattiin että kuskin puolen etupyörä pyörii muka 5km/h kun muut menee jo 10km/h.. Kun vauhti sitten jarruttaessa laski 5km/h:ssa, kuskin pyörä oli jo testerin mukaan pysähtynyt, ja alkoi abs:ien paukutus..
Kuskin pyörän abs anturi oli kauempana tunnistinkehästä kuin muut, ja mittasi näin ollen väärin, anturi pois, puhdistus, ja anturi takaisin, ilmaväli tasoittui, ja auto pelitti taas niinkuin kuuluukin..
saakohan vag-comilla luettua noita nopeuksia, en sitten tiedä, mutta ne anturien ja anturikehien ilmavälit kannattaa tarkistaa jos on kys. ongelmia..

pr0ton
-
Viestit: 41
Liittynyt: 1.5.2006 23:18

ViestiKirjoittaja pr0ton » 2.7.2006 0:22

Saa. Tässä ohjeet miten.

http://www.onboarddiagnostics.co.uk/vagmovies/abs_demo.htm

edit: tuolla paljon muitakin havainnollistavia demoja vag-comin käyttöä helpottamaan jos lontoo luonnistuu. http://www.onboarddiagnostics.co.uk/diagnostic_tools/vag-com_diagnostic_tool/

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 2.7.2006 13:29

^Hiton hyvin opastettuja videoita!

mutta se "tornihuhu" että autolla ajetut kilometrit voisi saada selville abs:ien ohjearvoryhmistä ei selvinnyt.. Tämän pitäisi onnistua ainakin mk3 golffien ja ventojen kohdalla, mutta itse en ole vielä saanut selville että miten..

Henkka K
-
Viestit: 119
Liittynyt: 28.7.2003 7:44

ViestiKirjoittaja Henkka K » 4.7.2006 11:52

Mikä pitäisi kehän ja anturin välisen etäisyyden olla?

tdi 00
-
Viestit: 137
Liittynyt: 9.9.2003 21:51

ViestiKirjoittaja tdi 00 » 4.7.2006 17:24

Seatin Toledossa taannoin oli sama vika että abs:t raksutti juuri ennen kun pysähty.
Otin pyörät irti ja pesin pensselillä levyssä olevat reiät, sen jälkeen toimi kuin unelma.
Tunnistin ei toiminut kunnolla koska reiät olivat melko likaiset.

terhakka
-
Viestit: 12
Liittynyt: 5.1.2009 17:50

ViestiKirjoittaja terhakka » 5.1.2009 18:04

Käytin tänään 2001 mallin Passattia vetonivelen vaihdossa ja tämän jälkeen huomasin jarrupolkimen täristävän vastaan juuri ennen pysähtymistä vaikkei renkaat oikeasti lukkiudukkaan. Faijalla -95 vm mersussa ihan sama juttu tosin ollut jo pitkään ja toistuu huomattavasti useammin.

Jurnutus ärsyttää todella paljon vaikkei ole vakavaa. Onko siis käynyt niin, että vetoniveltä (kuskipuolelle) vaihdettaessa on joku antura liikahtanut tms... Pajalla isäntä muuten ilmoitti, että meinas olla vanhan vetonivelen irroittaminen aika työläs. Oli kuulemma joku pultti ollut enemmän kun tiukassa. Voiko tällä olla vaikutusta?

Kiitos kommenteista jos sellaisia tullee...

twigpath
-
Viestit: 8
Liittynyt: 26.2.2005 17:17

ViestiKirjoittaja twigpath » 5.1.2009 21:20

Hyvinkin todennäköistä, että anturissa häikkää. Mulla '03 Passatin vetarin vaihdon yhteydessä olivat sotkeneet abs-anturin rasvalla sen verran pahasti, että aiheutti juurikin tuota absin jurnuttamista vähän ennen pysähtymistä. Eli ei muuta kuin auto takas pajalle antureiden tarkistukseen.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 5.1.2009 22:09

B5 korinen audi on tehny tuota samaa viimeisen 3 vuotta.
Alkaa juuri enne pysähtymistä ja vagcom ei kyllä kerkee siihen juuri reakoimaan eli ei saa selkoa mikä sen aiheuttaa.

OT: Asiallisesti muuten käytetty hakua :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.1.2009 0:28

Yhden B5-korisen kuulin korjaantuneen kun vaihdettiin joku nopeustunnistimien signaaliboksi. Ei siis se varsinainen ABS-yksikkö, vaan joku muu "pikkupurkki". Ja oireet oli just niinku edellä.

Valitettavasti kyseinen henkilö on sen jälkeen siirtynyt jo mursuihin eikä muista kummempia detaljeja...

terhakka
-
Viestit: 12
Liittynyt: 5.1.2009 17:50

ViestiKirjoittaja terhakka » 6.1.2009 13:58

Kiitos asiallisista vastauksista! Täytyy käydä mainitsemassa pajalla uudesta "ominaisuudesta".

OT: Tuli käytettyä hakua useamman tunnin kun faija rupes väittää että polkimen tärinä on ihan normaalia abs -jarrullisissa autoissa. ...voi ehkä olla mursuissa mutta ei volkkareissa :)

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 6.1.2009 16:24

No kyllä sen volkkareissakin polkimesta tuntee kun absit aktivoituu.

terhakka
-
Viestit: 12
Liittynyt: 5.1.2009 17:50

ViestiKirjoittaja terhakka » 6.1.2009 20:28

"No kyllä sen volkkareissakin polkimesta tuntee kun absit aktivoituu."

Jep jep.. tarkoitin että ei silloin pidä tuntua kun ei ole aihetta. Kuten aiemmista viesteistä sen saattaisi ymmärtää :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 6.1.2009 20:42

B5 korinen audi


Itsellä A4 -95 teki tuota, auttoi kun sääti abs-anturit oikealle etäisyydelle.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 8.1.2009 9:10

On melko tavallista että vetarin ulkonivelen ympärille kutistettu hammas-
kehä on ruostunut ja mennyt poikki. Tämä siis B5 A4:sessa etenkin
takapäässä. Jotkut vaihtavat ulkonivelen ja jotkut hitsaavat kehä takaisin
kasaan.

TeeVee
-
Viestit: 32
Liittynyt: 6.4.2006 18:09

ViestiKirjoittaja TeeVee » 8.1.2009 21:16

On melko tavallista että vetarin ulkonivelen ympärille kutistettu hammas-
kehä on ruostunut ja mennyt poikki. Tämä siis B5 A4:sessa etenkin
takapäässä. Jotkut vaihtavat ulkonivelen ja jotkut hitsaavat kehä takaisin
kasaan.


Juurikin noin, myös kehän/anturin liian suuri ilmaväli verrattuna muihin antureihin aiheuttaa samaa rutinaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa