Golf GTI 16V PL lakkas toimimasta lämpimänä
Valvoja: ffp jäsenet
Golf GTI 16V PL lakkas toimimasta lämpimänä
Auto on siis 16V GTI -kakkis KE-Jetronicilla. Viimevuonna autoon vaihdettu tankin sisäinen nostopumppu, polttoaineen suodatin, vuotavien tilalle uudet suuttimien o-renkaat, imusarjan tiivisteet ja ehjä käytetty pakosarja plus tiivisteet. Autossa on nyt seuraavanlainen ongelma, joka toistui tänään samanlaisena kuin eilenkin:
-Kylmänä käynnistyy ihan OK.
-Toimii ajossa ihan OK (ei kestä terävää kaasunpainallusta, kierrokset kyykähtää).
-Lämmin kone -> ajoin pihaan, sammui heti.
-Ei enää lähde käyntiin vaikka kuinka starttaa (aiemmin tosin sai väkisin pitkään starttailemalla käymään)
Koittanut syynätä kaikkia sähköjohtoja ja alipaineletkuja, mutta mitään ihmeellistä en ole löytänyt, paitsi yksi havainto: Kuuluuko sen lisäilmasäätimen (vai mikä tyhjäkäyntisäädin se oli?) pitää surinaa sillon kun auto ei käy, mutta virrat ovat päällä. Nyt tuo pitää muutaman sekunnin surinaa, on hetken hiljaa ja surisee aina uudestaan.
Mitä tuon kanssa alkaisi tekemään? Voiko huonokuntoinen puola aiheuttaa lämmetessään tuollaista? Mukavaa, kun nämä vehkeet alkaa aina vittumaisimpaan vuoden aikaan vittuilemaan.
-Kylmänä käynnistyy ihan OK.
-Toimii ajossa ihan OK (ei kestä terävää kaasunpainallusta, kierrokset kyykähtää).
-Lämmin kone -> ajoin pihaan, sammui heti.
-Ei enää lähde käyntiin vaikka kuinka starttaa (aiemmin tosin sai väkisin pitkään starttailemalla käymään)
Koittanut syynätä kaikkia sähköjohtoja ja alipaineletkuja, mutta mitään ihmeellistä en ole löytänyt, paitsi yksi havainto: Kuuluuko sen lisäilmasäätimen (vai mikä tyhjäkäyntisäädin se oli?) pitää surinaa sillon kun auto ei käy, mutta virrat ovat päällä. Nyt tuo pitää muutaman sekunnin surinaa, on hetken hiljaa ja surisee aina uudestaan.
Mitä tuon kanssa alkaisi tekemään? Voiko huonokuntoinen puola aiheuttaa lämmetessään tuollaista? Mukavaa, kun nämä vehkeet alkaa aina vittumaisimpaan vuoden aikaan vittuilemaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Täytyy käyttää tuo virranjakaja irti ja kattoa vuoteleeko se stefa. Virranjakajan kansi on ainakin pysynyt aina ihan puhtaana. Pitää alkaa taas tänään tutkimaan jos sais jouluksi kuntoon.
edit: Alkuperäseen viestiin ois voinut mainita, että ongelmat alkoivat seuraavana päivänä siitä kun vaihdoin virranjakajan kannen ja pyörijän.
edit: Alkuperäseen viestiin ois voinut mainita, että ongelmat alkoivat seuraavana päivänä siitä kun vaihdoin virranjakajan kannen ja pyörijän.
Ei sen stefan pitäisi vuotaa. Luulishan sen roiskivan silloin virranjakajan kanteen öljyä.
Tänään menin taas, löin kylmän moottorin hienosti käymään, kone kävi lämpimäksi ja toimi niin kauan, kunnes annoin monta kertaa nopeasti kaasua kierroksilla, johon se sitten nuukahti.
Sen jälkeen ei taas millään käyntiin ja kokeiltiin tuleeko kipinää. Aivan onneton kipinä ja puolalta mitattiin vain 1,5-4 voltin jännitteet startatessa, eli eri jännite joka kerta..
Tänään menin taas, löin kylmän moottorin hienosti käymään, kone kävi lämpimäksi ja toimi niin kauan, kunnes annoin monta kertaa nopeasti kaasua kierroksilla, johon se sitten nuukahti.
Sen jälkeen ei taas millään käyntiin ja kokeiltiin tuleeko kipinää. Aivan onneton kipinä ja puolalta mitattiin vain 1,5-4 voltin jännitteet startatessa, eli eri jännite joka kerta..
Puola se ei ollut, koska sen suljimme aikaisemmin pois testaamalla toimivaa puolaa toisesta autosta. Puolaa on vaihdettu myös välillä varmuuden vuoksi, jos on alkanut epäilyttämään onko sillä vaikutusta, muttei ole ollut.
Vaihdettiin tuo virtalukonpohja ja ainakin sen jälkeen tuli hyvä kipinä. Auto ei silti toimi toivotulla tavalla, vaan lähtee vaivalloisesti käyntiin ja tuntuu välillä, että ei saa riittävästi ilmaa, kun reilusti kaasuttelemalla meinaa tukehtua. Olisiko se tuo pirun pätkivästi surraileva ISV eli lisäilmaventtiili? Löysin sattumalta videon viimekesältä, jossa konepelti auki ja kuului kokoajan surina virtojen ollessa päällä.
Vaihdettiin tuo virtalukonpohja ja ainakin sen jälkeen tuli hyvä kipinä. Auto ei silti toimi toivotulla tavalla, vaan lähtee vaivalloisesti käyntiin ja tuntuu välillä, että ei saa riittävästi ilmaa, kun reilusti kaasuttelemalla meinaa tukehtua. Olisiko se tuo pirun pätkivästi surraileva ISV eli lisäilmaventtiili? Löysin sattumalta videon viimekesältä, jossa konepelti auki ja kuului kokoajan surina virtojen ollessa päällä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuo sytytysboxi on alkanut pikkuhiljaa itsellänikin epäilyttämään, sen verran omituisen tuntuisia nämä oikut välillä on.
Vanha virranjakajan pyörijä oli liimattu akseliin kiinni, joten se piti särkeä paikoilleen. Pyörijä ja kansi lensivät samantien roskiin. Uusi pyörijä ja kansi näyttää jäljistä päätellen toimivan täysin oikein ja kipinähän oli ainakin tänään hyvä. Puolalle menevää johtoa en ole kokeillu vaihtaa. Se on uusittu viime vuonna tulpanjohtojen kanssa yhtä aikaa. Voisihan sitä toki toisesta autosta kokeilla, kun se ei mitään maksa.
Auto hyytyi vesisadepäivänä, joskin sillä oli ajettu monta reissua kaupungissa, ennen kuin viimein simahti. Nämä välipäivät, jolloin vikaa on selvitetty ovat olleet täysin kuivia, paitsi tänään oli oikeinki kosteeta. Autoa sai startata 3-5 sekuntia ja se lähti ikäänkuin yksi sylinteri kerrallaan käyntiin, eli ei pärähdä kerralla iloisesti kun lähtee.
Vanha virranjakajan pyörijä oli liimattu akseliin kiinni, joten se piti särkeä paikoilleen. Pyörijä ja kansi lensivät samantien roskiin. Uusi pyörijä ja kansi näyttää jäljistä päätellen toimivan täysin oikein ja kipinähän oli ainakin tänään hyvä. Puolalle menevää johtoa en ole kokeillu vaihtaa. Se on uusittu viime vuonna tulpanjohtojen kanssa yhtä aikaa. Voisihan sitä toki toisesta autosta kokeilla, kun se ei mitään maksa.
Auto hyytyi vesisadepäivänä, joskin sillä oli ajettu monta reissua kaupungissa, ennen kuin viimein simahti. Nämä välipäivät, jolloin vikaa on selvitetty ovat olleet täysin kuivia, paitsi tänään oli oikeinki kosteeta. Autoa sai startata 3-5 sekuntia ja se lähti ikäänkuin yksi sylinteri kerrallaan käyntiin, eli ei pärähdä kerralla iloisesti kun lähtee.
lisätääs tähän nyt vähän mitä eilen kaivelin tuosta migun golfista josko joku näitä enempi roplannut huomaa vian.
nii ja tosiaan uusi sytkäyksikkö on nyt vaihetu sekä uusi virtalukonpohja.
minusta kallistuu bensan saanti puolelle vika.
eli kipinä oli ok. ja tuli kaikkiin tulppiin.
tulpat oli erittäin nokiset.
sytkän säätö oli lähtöjään ihan tapissa ennakon puolella.
potki takaisin reilusti kun yritti käyntiin eilen.
säädin sytkään myöhäisemmälle ja sain koneen käymään, sievästi jos nosti kierroksia niin toimi ja kävi kaikilla, pikkusen ripeämpi kaasun käyttö niin heti tukehtui kone.
sen ihmeempiä en ehtinyt illasta kokeilla.
onko noista mennyt koskaan niitä paineensäätöyksiköitä vai mikä se nyt virallisesti on josta lähtee bensiini paluuletkuun. ja miten vois kokeilla sen toimintaa helpoiten. pitää ottaa paluu irti ja kattua tuleeko mitään sinne.
nii ja tosiaan uusi sytkäyksikkö on nyt vaihetu sekä uusi virtalukonpohja.
minusta kallistuu bensan saanti puolelle vika.
eli kipinä oli ok. ja tuli kaikkiin tulppiin.
tulpat oli erittäin nokiset.
sytkän säätö oli lähtöjään ihan tapissa ennakon puolella.
potki takaisin reilusti kun yritti käyntiin eilen.
säädin sytkään myöhäisemmälle ja sain koneen käymään, sievästi jos nosti kierroksia niin toimi ja kävi kaikilla, pikkusen ripeämpi kaasun käyttö niin heti tukehtui kone.
sen ihmeempiä en ehtinyt illasta kokeilla.
onko noista mennyt koskaan niitä paineensäätöyksiköitä vai mikä se nyt virallisesti on josta lähtee bensiini paluuletkuun. ja miten vois kokeilla sen toimintaa helpoiten. pitää ottaa paluu irti ja kattua tuleeko mitään sinne.
noniin vyyhti alkaa selvitä jotenkin.
jako on ok ja kohillaan tsekattu merkit sekä vielä ykköseltä YKK:n oikea kohta.
imunokka on myös kohillaan.
Bensaa tulee reilut 5 desiä 30 sekunttiin.
sytkä iskee ja kipinä hyvä.
auto saatiin käymään kun käännettiin virranjakaja pois pulteiltaan, noin 30 astetta nolla kohdasta, siinä kohilla kävi ja pelas kuin unelma.
lampulla kun kattoi niin se sytkä todellakin oli siellä kampurallakin sen 30 astetta ennakossa.
nakuanturi pelas, kopsas kylkeen ni käänsi myöhäsemmälle.
mutta nyt onkin sitten ongelmana mikä voi tehdä tuon että ennakko pitää olla kauhean iso ennen kuin pelaa?
jako on ok ja kohillaan tsekattu merkit sekä vielä ykköseltä YKK:n oikea kohta.
imunokka on myös kohillaan.
Bensaa tulee reilut 5 desiä 30 sekunttiin.
sytkä iskee ja kipinä hyvä.
auto saatiin käymään kun käännettiin virranjakaja pois pulteiltaan, noin 30 astetta nolla kohdasta, siinä kohilla kävi ja pelas kuin unelma.
lampulla kun kattoi niin se sytkä todellakin oli siellä kampurallakin sen 30 astetta ennakossa.
nakuanturi pelas, kopsas kylkeen ni käänsi myöhäsemmälle.
mutta nyt onkin sitten ongelmana mikä voi tehdä tuon että ennakko pitää olla kauhean iso ennen kuin pelaa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
no kun ei ole.
kokeilin vaihtaa eikä auttanut.
Auto käy kyllä mutta perus ennakko on sielä 30 asteen hujakoilla kun se pitäis kait olla jotaki 6 astetta.
Ja vika on ollut jo aijemmin koska liike on viime syksynä säätänyt seokset ja sytkän ja silloin jo oli käännetty niin paljon ennakolle kuin vaan voi.
kokeilin vaihtaa eikä auttanut.
Auto käy kyllä mutta perus ennakko on sielä 30 asteen hujakoilla kun se pitäis kait olla jotaki 6 astetta.
Ja vika on ollut jo aijemmin koska liike on viime syksynä säätänyt seokset ja sytkän ja silloin jo oli käännetty niin paljon ennakolle kuin vaan voi.
raavitaas tähän vähän. eli tuo ISV surraa ja pätkäsee kokoajan.
auton saa pelaamaan joten kuten kun irrottaa piuhan siltä kokonaan.
itse venttiili kyllä tuntuu pelaavan kun antaa akusta suoraan sähköä menee kiinni oikein ja taas kun löysää sähkön pois niin ilma menee läpi ok.
se minkä huomion tein niiin miksi se surraa vähän oudon kuulosesti niin johtuu siitä että se saa vain jonkun 7 voltin luokkaa olevan sähkön napojen välille kun sinne kuitenkin tulee oikein se 12 volttia eli sen jälkeen joku hukkaa sitä sähköä mutta voisiko ECM vai millä nimellä niitä noissa jetronikeissa kutsutaan olla sökö sitten.
ISV:llehän tulee sähkö suoraan sulakkeelta päin ja maadoitus tapahtuu boksin kautta., boksi kuitenkin näytti ihan oikeanlaiselta eli mitään ihmeempää vikaa sieltä ei löytynyt.
ja nyt kun joku sitten sanoo edelleen että tarkista se jakopään niin se todellakin on katsottu on myös käytetty venakoppa pois ja tarkistettu nokkien keskinäinen ajoitus.
lämpöantureita epäilin myös ja mitoin niitäkin moottorinohjauksen anturi oli kylmänä(20 C) about 2,2K ohm ja 200 ohmin luokka lämpimällä koneella siellä main kun termostaatti on jo auki.
auton saa pelaamaan joten kuten kun irrottaa piuhan siltä kokonaan.
itse venttiili kyllä tuntuu pelaavan kun antaa akusta suoraan sähköä menee kiinni oikein ja taas kun löysää sähkön pois niin ilma menee läpi ok.
se minkä huomion tein niiin miksi se surraa vähän oudon kuulosesti niin johtuu siitä että se saa vain jonkun 7 voltin luokkaa olevan sähkön napojen välille kun sinne kuitenkin tulee oikein se 12 volttia eli sen jälkeen joku hukkaa sitä sähköä mutta voisiko ECM vai millä nimellä niitä noissa jetronikeissa kutsutaan olla sökö sitten.
ISV:llehän tulee sähkö suoraan sulakkeelta päin ja maadoitus tapahtuu boksin kautta., boksi kuitenkin näytti ihan oikeanlaiselta eli mitään ihmeempää vikaa sieltä ei löytynyt.
ja nyt kun joku sitten sanoo edelleen että tarkista se jakopään niin se todellakin on katsottu on myös käytetty venakoppa pois ja tarkistettu nokkien keskinäinen ajoitus.
lämpöantureita epäilin myös ja mitoin niitäkin moottorinohjauksen anturi oli kylmänä(20 C) about 2,2K ohm ja 200 ohmin luokka lämpimällä koneella siellä main kun termostaatti on jo auki.
Viimeksi muokannut veksu, 27.10.2008 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
juu niin kait se tuntus.
tänään sain toisen määrämittarin joka on tuosta kertalleen vaihdettu pois.
anturi siellä kyljessä meni about samoissa ohmi luvuissa siis se joka mittaa ilmamäärä lautasen asentoa.
kokeilin sitten vaihtaa sitä ohjauspaineensäädintä ei vaikutusta asiaan.
tosin se huomasin että ensin sen piuhan irroitus sammutti auton myöhemmin kun kokeilin kuumemmalla koneella niin eipä vaikuttanutkaan mitään.
oikeen hissukseen kun antaa kaasua niin saa kierroksia mutta vähänkään nopeempi liike ja kone tukehtuu.
ennakon se tahtoo säätöalueen tappiin etttä käy edes noin. eli millään ei ole ollut tähän mennessä vaikutusta.
aijemminhan jo totesin että pultit kun ottaa pois niin saa koneen toimimaan paremmin kun kääntää yli rajojen, tosin sytkä on silloin lampullakin katsottuna jossakin siellä 30 asteen ennakon paikkeilla menossa.
lambda anturia epäilin toki myös ja irroitin piuhan liittimeltä joka olikin vähän ruosteessa mutta eipä se vaikuttanut mitenkään toimivuuteen. volttimittarilla sain maata vasten arvoja 0.7-0.3 V väliltä eli eikös se silloin mukamas pelaa vai onko tuossakin että pitäis tutkia hienommilla välineillä.
tänään sain toisen määrämittarin joka on tuosta kertalleen vaihdettu pois.
anturi siellä kyljessä meni about samoissa ohmi luvuissa siis se joka mittaa ilmamäärä lautasen asentoa.
kokeilin sitten vaihtaa sitä ohjauspaineensäädintä ei vaikutusta asiaan.
tosin se huomasin että ensin sen piuhan irroitus sammutti auton myöhemmin kun kokeilin kuumemmalla koneella niin eipä vaikuttanutkaan mitään.
oikeen hissukseen kun antaa kaasua niin saa kierroksia mutta vähänkään nopeempi liike ja kone tukehtuu.
ennakon se tahtoo säätöalueen tappiin etttä käy edes noin. eli millään ei ole ollut tähän mennessä vaikutusta.
aijemminhan jo totesin että pultit kun ottaa pois niin saa koneen toimimaan paremmin kun kääntää yli rajojen, tosin sytkä on silloin lampullakin katsottuna jossakin siellä 30 asteen ennakon paikkeilla menossa.
lambda anturia epäilin toki myös ja irroitin piuhan liittimeltä joka olikin vähän ruosteessa mutta eipä se vaikuttanut mitenkään toimivuuteen. volttimittarilla sain maata vasten arvoja 0.7-0.3 V väliltä eli eikös se silloin mukamas pelaa vai onko tuossakin että pitäis tutkia hienommilla välineillä.
Se tyhjäkäyntisäädin surisee - on hijaa - surisee - on hiljaa, jne vuorotellan, kun virrat on kytketty eikä kone käy. Kannattaa tarkistaa tuosta lähtevä ilmaletku mikä menee ilmamääränmittarille päin, siinä on sellainen pirullinen T-haara mikä saattaa vuotaa koneen puolelta.
Kai huomasit että pakosarjan yläpuolella on lambdalle menevillä piuhoilla kaksi liitintä?
Kai huomasit että pakosarjan yläpuolella on lambdalle menevillä piuhoilla kaksi liitintä?
toki vain kaksi liitintä, toinen on lämmitin jossa vitra ja maadoitus ja toinen signaali joka maadoittuu putkeen.
tuosta virranjakajasta, niin kun kääntää koneen 1. sytykselle niin virranjakaja on etu ylä kulmassa menossa josta yllätysyllätys löytyy ykköpytyn tulpan johto. virranjakassa on merkki sillä kohdalla ja jois oikeen kokkeiluttaa niin sytkäkin on silloin siellä nollan lähistöllä.
mutta kun kone ei vaan toimi mitenkään siellä missä kohdilla pitäisi, ainoa keino tähän mennessä on ollut kääntää virranjakaja semmoiseen asentoon etät sytkäennakot on sielä 30 asteen hujakoilla ja se taas vaatii pulttien irroittamisen.
aijemminhan tästä samasta autosa on korjattu imuvikoja yms pois jonka jälkeen on ns. pahentunut.
nyt kun on jo kaksimääräjakajakin pyödällä niin kokeilin säätää seoksia niin eipä nekään oikeen helpota elämää, on alue jossa kone laulaa hyvin tyhjäkäyntiä ja alue jossa ei sama kumpaan siitä kääntää, eli voisi olettaa että nekin on nyt keskimäärin kohdillaan kun aluekkin on suht pieni millä kone yleensä edes käy kun kääntää ruuvia.
se ett kone on varmasti nyt vieläkin suht karstainen mutta tulpat näytti jo jokusen käyttämisen jälkeen putsaantunene paremmiksi. tuli jo iajemmin mieleen että voisiko osa syynsä tehdä että kone olisi liian karstainen jolloin vaikuttaisi puristukseen ja sytkäennakkoon. minusta ei mutta kaippa näissä voisi kaikki olla mahdollista.
tuosta virranjakajasta, niin kun kääntää koneen 1. sytykselle niin virranjakaja on etu ylä kulmassa menossa josta yllätysyllätys löytyy ykköpytyn tulpan johto. virranjakassa on merkki sillä kohdalla ja jois oikeen kokkeiluttaa niin sytkäkin on silloin siellä nollan lähistöllä.
mutta kun kone ei vaan toimi mitenkään siellä missä kohdilla pitäisi, ainoa keino tähän mennessä on ollut kääntää virranjakaja semmoiseen asentoon etät sytkäennakot on sielä 30 asteen hujakoilla ja se taas vaatii pulttien irroittamisen.
aijemminhan tästä samasta autosa on korjattu imuvikoja yms pois jonka jälkeen on ns. pahentunut.
nyt kun on jo kaksimääräjakajakin pyödällä niin kokeilin säätää seoksia niin eipä nekään oikeen helpota elämää, on alue jossa kone laulaa hyvin tyhjäkäyntiä ja alue jossa ei sama kumpaan siitä kääntää, eli voisi olettaa että nekin on nyt keskimäärin kohdillaan kun aluekkin on suht pieni millä kone yleensä edes käy kun kääntää ruuvia.
se ett kone on varmasti nyt vieläkin suht karstainen mutta tulpat näytti jo jokusen käyttämisen jälkeen putsaantunene paremmiksi. tuli jo iajemmin mieleen että voisiko osa syynsä tehdä että kone olisi liian karstainen jolloin vaikuttaisi puristukseen ja sytkäennakkoon. minusta ei mutta kaippa näissä voisi kaikki olla mahdollista.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa