Golf 1.6 -89 pierburg 2e vahatermari/elementti

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

Golf 1.6 -89 pierburg 2e vahatermari/elementti

ViestiKirjoittaja taky » 9.8.2008 10:13

Golf 1.6 -89 Pierburg 2e kaasarilla.

Lueskelin erinäisiä kirjoituksia tälläkin foorumilla ko kaasarista ja sen tyhjäkäyntisäädöstä, vahaelementistä.

Oman yksilön tyhjäkäynti on vain hieman koholla, ei +1500-3000 r/min tms joita vaivoja ainakin on esiintynyt, vaan nippanappa yli 1000r/min jonka vuoksi tyhjäkäynti päästöjen mittaaminen vaatii kikkailua mittajalta, =käsin pitää vivustosta kierrokset alle tonnin.

Luonnollisesti konttorilla homma tökkää tuohon, samoin kaikki asentajat ei suostu em operaatioon...

Mutta olisiko uusi vahaelementi ratkaisu ongelmaan = kierrokset alle tonnin tasolle vai onko vika jossain muualla? Käynnstys lämmin tai kylmä tms ongelmaa ei ole.


Jos jolla kulla hyllyssä ylimääräisenä TOIMIVA vahaelemetti tai kokonainen kaasari tarjouksia otetaan vastaan YV:nä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 9.8.2008 12:49

Vahatermarin työntötanko, joka korottaa tyhjäkäyntiä kylmänä, on yhteydessä kaasuläppään vivustolla. Sen vahatermarin päässä olevassa vivussa on ruuvi, jolla voit säätää kuinka paljon vahatermari säätää tyhjäkäyntiä. Käännä siitä kierroksia pienemmälle niin pitäisi onnistua katsastus. Tosin tuossa on haittapuolena että jos vahatermarilla on huono päivä niin tyhjäkäynti laskee liikaa ja saattaa olla että kone sammuu.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 9.8.2008 16:15

Paskat kun seosmittauksen ajaksi vaan pitkät päälle, puhallin kolmoselle, takalasin lämmitin ja muut vimpaimet päälle :)

E: sytkää säätämällä saa myös tyhjäkäyntiä pienemmälle, kannattaa vaan merkata jakajan asento ennenkun alkaa siirtelemään..

Olettaen siis ettei tyhjäkäyntiä pysty säätämään sieltä kaasarin vasemmassa alalaidassa (edestä katsottuna) olevan alipainekellon takaa 13mm kannalla olevasta pultista.
Viimeksi muokannut Jak3, 9.8.2008 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 9.8.2008 22:14

Jak3 keino todettu toimivaksi täälläkin :)

Jii3
-
Viestit: 665
Liittynyt: 20.2.2004 17:22

ViestiKirjoittaja Jii3 » 25.9.2008 20:22

Jatkampa tähän. Itsellä kanssa samalla kaasarilla oleva 1.6 89 golffi. Tyhjäkäynti on 1100-1200 vaikka kone lämpeää. Olen ymmärtänyt että pitäisi huutaa tuo tyhjäkäynti niin kauan että tuo automaattiryyppy lähtee pois päältä, mutta ei. 13mm pyörittely kaasarin takaa ei auta joten mitä on tehtävissä?onkos se tuossa vahajutussa vika?saako niitä uusia ja onko kalliitakin?ois vaan katsastus enskuu loppuu mennessä ja pomppaahan se ku huutaa ku hullu. päästöt saatii otettua juuriki tuol puhallin&valot päällä yhdistelmäl :D

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 25.9.2008 20:49

Motonet:
1,6/1,8 83--91 Kaasuttimen vahatermostaatti. . . . . . . . 28-3257 59.90

Hot Cars:
153020 Vahatermostaatti , OEM Germany 84.00 Kpl

153021 Vahatermostaatti , made in Italy 62.50 Kpl


Ja tietysti marmoritiskiltä. Voi olla siellä jopa halvempi kuin nuo.

Jii3
-
Viestit: 665
Liittynyt: 20.2.2004 17:22

ViestiKirjoittaja Jii3 » 25.9.2008 20:50

Elikkä tuo on se vika siis mikä noita kierroksia pitää noin korkealla?pitää tilata ku saa varmuuden

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 30.9.2008 9:08

Jos ei se 13mm ruuvin kääntely vaikuta tyhjäkäyntiin niin vika on aivan ilmeisesti lämpöaikakytkimessä joka ohjaa koko alipainehässäkkää(ne mustat purkit kaasarin takana) vaha termari on pois pelistä kun auto on normaali lämpöinen.

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 30.9.2008 13:24

velipojalla on -88 1,6 jetta ja siinä kans tyhjäkäynti 2000 päälle vaikka auto on lämmin...vahatermari on jo ostettu,mutta ei vaihdettu..... jälkikäyntiä on ja jonkun verran...kaveri meinas et sekin johtuis vahatermarista...

Jii3
-
Viestit: 665
Liittynyt: 20.2.2004 17:22

ViestiKirjoittaja Jii3 » 30.9.2008 15:34

mullaki on jälkikäyntiä omassa. kertokaapa auttoko se vahajutskan vaihto sit!!

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 2.10.2008 10:51

Pieni tarkennus; siis vahatermostaatti vivustoineen sijaitse kaasuttimen kuljettajan puoleisessa kyljessä ja veden lämmetessä kääntyy niin ettei nosta kierroksia. Mikäli ei liiku on patruuna vaihdettava. Joskus olen havainnut että vahatermarilla säädetään auto käymään tyhjäkäyntiä kun alipaine laitteet ovat vikaantuneet. Alipainekello painaa kaasua aina kun auto sammutetaan.

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 5.10.2008 20:12

no niin... tänään tuli tuohon velipojan 1,6 jettaan vaihdettu tuo vahatermari ja kyllä nyt toimii ja jälkikäyntikin loppui....


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa