Golf 1.6 -89 Pierburg 2e kaasarilla.
Lueskelin erinäisiä kirjoituksia tälläkin foorumilla ko kaasarista ja sen tyhjäkäyntisäädöstä, vahaelementistä.
Oman yksilön tyhjäkäynti on vain hieman koholla, ei +1500-3000 r/min tms joita vaivoja ainakin on esiintynyt, vaan nippanappa yli 1000r/min jonka vuoksi tyhjäkäynti päästöjen mittaaminen vaatii kikkailua mittajalta, =käsin pitää vivustosta kierrokset alle tonnin.
Luonnollisesti konttorilla homma tökkää tuohon, samoin kaikki asentajat ei suostu em operaatioon...
Mutta olisiko uusi vahaelementi ratkaisu ongelmaan = kierrokset alle tonnin tasolle vai onko vika jossain muualla? Käynnstys lämmin tai kylmä tms ongelmaa ei ole.
Jos jolla kulla hyllyssä ylimääräisenä TOIMIVA vahaelemetti tai kokonainen kaasari tarjouksia otetaan vastaan YV:nä.
Golf 1.6 -89 pierburg 2e vahatermari/elementti
Valvoja: ffp jäsenet
Vahatermarin työntötanko, joka korottaa tyhjäkäyntiä kylmänä, on yhteydessä kaasuläppään vivustolla. Sen vahatermarin päässä olevassa vivussa on ruuvi, jolla voit säätää kuinka paljon vahatermari säätää tyhjäkäyntiä. Käännä siitä kierroksia pienemmälle niin pitäisi onnistua katsastus. Tosin tuossa on haittapuolena että jos vahatermarilla on huono päivä niin tyhjäkäynti laskee liikaa ja saattaa olla että kone sammuu.
Paskat kun seosmittauksen ajaksi vaan pitkät päälle, puhallin kolmoselle, takalasin lämmitin ja muut vimpaimet päälle :)
E: sytkää säätämällä saa myös tyhjäkäyntiä pienemmälle, kannattaa vaan merkata jakajan asento ennenkun alkaa siirtelemään..
Olettaen siis ettei tyhjäkäyntiä pysty säätämään sieltä kaasarin vasemmassa alalaidassa (edestä katsottuna) olevan alipainekellon takaa 13mm kannalla olevasta pultista.
E: sytkää säätämällä saa myös tyhjäkäyntiä pienemmälle, kannattaa vaan merkata jakajan asento ennenkun alkaa siirtelemään..
Olettaen siis ettei tyhjäkäyntiä pysty säätämään sieltä kaasarin vasemmassa alalaidassa (edestä katsottuna) olevan alipainekellon takaa 13mm kannalla olevasta pultista.
Viimeksi muokannut Jak3, 9.8.2008 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jatkampa tähän. Itsellä kanssa samalla kaasarilla oleva 1.6 89 golffi. Tyhjäkäynti on 1100-1200 vaikka kone lämpeää. Olen ymmärtänyt että pitäisi huutaa tuo tyhjäkäynti niin kauan että tuo automaattiryyppy lähtee pois päältä, mutta ei. 13mm pyörittely kaasarin takaa ei auta joten mitä on tehtävissä?onkos se tuossa vahajutussa vika?saako niitä uusia ja onko kalliitakin?ois vaan katsastus enskuu loppuu mennessä ja pomppaahan se ku huutaa ku hullu. päästöt saatii otettua juuriki tuol puhallin&valot päällä yhdistelmäl :D
Pieni tarkennus; siis vahatermostaatti vivustoineen sijaitse kaasuttimen kuljettajan puoleisessa kyljessä ja veden lämmetessä kääntyy niin ettei nosta kierroksia. Mikäli ei liiku on patruuna vaihdettava. Joskus olen havainnut että vahatermarilla säädetään auto käymään tyhjäkäyntiä kun alipaine laitteet ovat vikaantuneet. Alipainekello painaa kaasua aina kun auto sammutetaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa