Mk2 16v vuotaa öljyä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

Mk2 16v vuotaa öljyä

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.1.2006 15:24

Öljynsuodattimen jalasta liristää, vaikka olis suodatin kuinka kireellä ja sama oli vanhallaki suodattimella. Aikasemmin se on tippassu pikku pläsin yön aikana mutta nyt ku paukkuu nuo pakkaset niin oliki melkone läikkä alla, ja se on tainnu tulla auton käydessä eilispäivänä kun 20km lenkin kävin ajamassa ja varmaanki loppunu se vuoto jossainvaiheessa, vana kyllä näkyi vähän matkaa tuosta risteyksestä.. Huomasin että on vuotanu vasta kun palasin takas parkkikselle, käytin vielä myöhemmin käynnissä niin ei sieltä mitään tullu. Iltasella kävin vielä vilkasee niin alarajassa oli öljymäärä vaikka yli puolivälin oli vielä muutama päivä sitten eli mitään vakavaa ei liene sattunu, kone ainaki kävi moitteetta ja summerit pysy hiljaa koko sen 20km ajan.

Eli joudunko hommaamaan kokonaan uuden suodattimen jalan vai mikä siellä on, kai lohkon ja sen jalan välissä on sellainen tiiviste jonka pystyy vaihtamaan, jos se nyt siitä vuotaa? Suodattimesta pitäs kyllä tiiviste olla kunnossa.
Vai odotanko kiltisti että nämä paukkupakkaset loppuu ennenkun uskaltaa ajella.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 18.1.2006 15:40

Omasta G60 Corradosta tihkui lohkon ja jalan välistä öljyä. Uusi tiiviste vaan ja johan loppui tihkunta.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 18.1.2006 15:43

No ensinnäkin se suodatin ei saa olla "niin tiukassa kun saa". Kun laitat uuden suodattimen, niin voitelet sen suodattimen kumitiivisteen öljyllä, ja sitten käännät sen käsivoimin paikoilleen. Ei saa kääntää naama irvessä. :) Ja kyllähän sen suodattimen jalan ja lohkon välissäkin on sellainen paperitiiviste.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 18.1.2006 15:49

Mä muuten laitan aina suotimen kiinni yhdellä kädellä ja avaan kahdella kädellä. Yleensä ovat auenneet ja koskaan ei ole vuotanut. Corradossa tosin on sen verran ahdas paikka, että ei mahdu vääntämään auki päin.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.1.2006 15:59

Juu siihen tyyliin on suodatin aina laitettukin, mutta tälläkertaa aavistuksen joutu lenkillä kiristää ettei aivan norona vuotanu.
Pitänee ajella johonki pukille toi keula ilmaan että näkee tarkemmin, mutta tosiaan jostain valuu siihen suodattimen alalaitaan öljy mistä sitten tippasee maahan. Senverran nyt parkkiksella sain silmäiltyä ettei ihan kannesta saakka vuoda.

Tuo sinänsä ei haittaa, mutta tämä että pukkasi sitte vähä reilummin ölkkyä ulos, johtunee pakkasista että koneen kylmänä ollessa joku tiiviste valskannu ja lämpösenä sitte tiivistyny? <-tämä oli siis koko topikin pointti.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 18.1.2006 16:04

Ettei se lyönyt mittatikun reiästä? Huohotin jäässä?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.1.2006 16:26

^Tuotapa en tullu ajatelleeksi, joten kävin tarkastaa äsken. Eli hiukan kosteaa oli siinä tikun päässä ja varressa, sekä huohotusletku(i)ssa (eikö se mene 16v:ssä tuohon ilmanputsarikoteloon?)

Luulisi että jos ne reilu puoli litraa olis kaikki tullu sen tikun kautta niin suurin osa ois konetilassa eikä maassa, mutta mistäpä sen tietää kun kuivalta näyttää pääosin päällepäin. Todennäköisin syy mahtaa olla tuo että se huohotin on ollu tukkonen mutta auton lämmetessä auennu, minun aikana en ole niitä putkia kyllä putsaillu..

Kiitos vinkistä!

Edit: Tuli mieleen että ennen koneremppaa tuo oli huohotellu öljyä melkosesti ihan määränjakajaan saakka, niin tieteki ne jäätyny kun ei varmaankaan ole putsattu joka letkua.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.1.2006 17:09

Nyt kun ilmeisestikin selvisi tuo miksi ruikki öljyä pihalle, niin joku voisi selventää tähän tuota 16veen huohotussysteemiä, mikä on se palikka lohkossa heti öljysuodattimen jalan vasemmalla mistä lähtee noita letkuja?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.1.2006 18:09

Se on lämmönvaihdin öljyn ja jäähd. nesteen välillä.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 18.1.2006 18:44

Vai tarkotatko sitä palikkaa mistä lähtee tuo huohotusletku ilmansuodatinkotelolle?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.1.2006 19:28

^Sitäpä juuri, en sitä öljynjäähdytintä mihin Jormalainen viittasi.
niin mikä sen palikan tarkoitus on?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 18.1.2006 22:13

Eipä sillä mitään varsinaista tarkotusta siinä ole. Se on vaan siinä letkunlähtönä.

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 18.1.2006 22:15

Levis: Mistä kohtaa sulla se öljy tippu maahan, ku vuoti sieltä jalan juuresta?

Itellä tipottaa kytkinkopan alalaidasta ja öljynsuodattimesta. En oo jaksanu vieläkään ruveta tonkimaan vuotoa, ku toi kansiremppa imi innostuksen tohon roplaamiseen vähäks aikaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 18.1.2006 22:29

Se suodattimenjalan tienoo ja suodatin oli öljynen. Tais se laatikon päädyn suoja peltikin olla? Yleisesti se koko suotimen alapuolen tienoo ja ympäsystä oli öljyssä. Ei märkänä erityisemmin, mutta huomasin että jostain sitä pikkusen tulee. Nyt on ihan puhdas koko alue.

Ja ei sitä maahan asti edes tippunut. Ärsytti vaan se sotku!

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.1.2006 22:37

Tuossa tuli silmäiltyä niin juurikin samoista paikoista näky kosteeta kuin Levis tuossa kertoi, eli eiköhän tuo vuoto korjaudu sitten sen tiivisteen vaihdolla..

Onko tuo yleistäkin että huohotin jäätyy näissä, kun olen mieltänyt sen aina noitten ranskalaisten ominaisuudeksi, kuten äitimuorin C5 lykkäsi kamat pihalle n.2000km ajettuna, luojan lykky ettei kilahtanu 10km matkalla :)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 19.1.2006 1:11

Eipä oo ainakaan minulta jäätynyt ikinään vaikka joskus on ajettu kovillakin pakkasilla.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 23.1.2006 15:01

Nyt kun ilmat lauhtui niin uskaltautui kokeilemaan autoa ja tuntuupa pitävän öljyt sisällä niin kuin pitää, jos ei lasketa sitä "normaalia" tihkumista suodattimen jalan ja lohkon välistä.

Golfster
-
Viestit: 154
Liittynyt: 5.12.2005 18:51

ViestiKirjoittaja Golfster » 23.1.2006 16:06

Itsellänikin on tippassut silloin tällöin suodattimen juuresta, mutta vuoto on lakannut omia aikojaan. Katsastusmies taas ei tykännyt kun otsalle rupes tippaseen öljyt kytkinkotelon ja öljypohjan välist.No vaihdoin öljypohjan tiivisteen ja sain leiman mut omasta mielestäni öljyvuoto ei tyrehtynyt tipaakaan.Pari kertaa tuli viime kesänä kytkinkoppa irroteltua niin ei ole hirveesti innostanu ryhtyä tutkimaan onko vuoto esim.kytkinakselin stefassa.Onko kokemuksia.Pysyisköhän mineraalilitkut paremmin sisällä jos rupeis keväämmällä purkamaan sit konetta!?

Jute
-
Viestit: 969
Liittynyt: 23.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja Jute » 23.1.2006 16:42

Mulla vuoti joskus Jetassa kanssa siittä suodattimen tienoilta. Huomasin vaan kun katoin auton pohjaa, oli koko pituudelta öljyssä.
Syynä oli muistaakseni öljykello(?).

Jouza
-
Viestit: 176
Liittynyt: 8.12.2003 20:29

ViestiKirjoittaja Jouza » 27.9.2008 19:02

Tällasen vanhammen topicin löysin, mut nyt onki ongelma se et vuoto on siinä suodattimen jalassa. Nappasin kuvan ja suhasin punasella sen vuotokohdan. Meinaako tuo nyt sitä et pitää hankkii uus jalka? Ostin ko. auton vasta ja tuo kone on muutenki melko vieras ja laittamista riittää. Miten se jalka muuten lähtee irti kun en äkkiseltään nähny ku yhen pultin noiden anturien takana?

Kuva

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 27.9.2008 19:52

Jahas, ei tullutkaan silloin aikoinaan päivitettyä tätä, vikahan oli mulla juurikin tuossa suodattimen jalan ja öljynjäähdyttimen välisessä tiivisteessä. Vw tiskiltä uusi tiiviste ~5 euroa ja paikoilleen niin ei muuta kuin kovaa ajoa, ei tarvi koko jalkaa rueta uusimaan/irrottelemaan lohkosta.

Tuo öljyjäähdytin irtoaa kun löysää mutterin sen alta pois.
Viimeksi muokannut Jak3, 27.9.2008 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tonise
-
Viestit: 182
Liittynyt: 24.6.2006 8:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tonise » 27.9.2008 19:57

Tuossa välissä pitäisi olla o-rengas 59x5 osanumero 038 117 070 a
ja se suodattimen jalka on kiinni kahdella pultilla. toinen on siel alla kun ottaa öljynsuodattimen pois niin pääsee siihen käsiksi

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 27.9.2008 22:25

Jalka on kiinni 3 pultilla.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 28.9.2008 7:29

Kerran myös katselin tuota o-rengasta joka oli aika halkeillut ja kun ei uuttakaan siihen hätään ollut laittaa niin nappasin vanhasta öljyn suodattimesta sen tiivisteen. Vähän paksumpihan se oli kuin tuo vanha mutta tuntuu ainakin vielä pitävän hyvin.

Jetassa vuoti öljynpaineanturi sen liittimen tyvestä. Ajattelin ensin että anturin pieni metallinen tiivisteprikka vuotaa mutta ilmenikin että öljyä tihkusi liittimen tyvestä.

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 28.9.2008 13:11

Täältä löytyy ylimääriäinen jäähdytety suodatinjalka, jos jotakuta kiinnostaa. Privaa tulemaan.

Jouza
-
Viestit: 176
Liittynyt: 8.12.2003 20:29

ViestiKirjoittaja Jouza » 1.10.2008 16:22

Tuolla oli tosiaan se tiiviste yhestä kohtaa poikki. Ei muuta kuin uutta hakemaan. Kiitokset neuvoista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa