Alkuun sanottakoon, että kokeilin hakua mutta en löytänyt sitä kautta tyydyttävää vastausta...
Eli kyseessä on vm. -90 oleva 1,3 ruisku Golf. Autossa oli jokin aika sitten käyntihäiriötä, mikä ilmeni joutokäynnin seilaamisena, tehottomuutena ja käynnin pätkimisenä. Vika luonnolisestikaan ei itsestään korjaantunut vaikka sitä hartaasti toivoin. Vaunu päätti lopulta keskeyttää kulkunsa, minnepä muualle kuin moottoritielle.
Vikaa alettiin tutkia. Ilmeni että kipinä on kadoksissa kuin myös bensan saanti. Ensimmäisenä ajatuksena oli että ruiskun ohjausboksi on sanonut sopimuksensa irti mutta kuitenkin sen rikkoutuminen oli ristiriidassa omien ajatusteni kanssa. Polttoainetta tulee suuttimille mutta suuttimet eivät aukea. Kipinän löytämiseksi, puola ja sytytysmoduuli vaihdettiin varmasti toimiviin, tosin käytettyihin mutta täysin toimivasta kaasuttimellisesta varaosa-autosta - osanumerot täsmäsivät. Huomio kiinnittyi seuraavaksi virranjakajaan, tiedossa on että se on yksi 1,3:n heikoista kohdista. Ajatuksena että jos ruiskun ohjausboksi ei saa tietoa sytytysajankohdasta, ei se osaa syöttää polttoainettakaan, tosin silloin vika voi olla myös kampiakselin asentotunnistimessa mutta varmutta sen olemassa olosta ei vielä silloin ollut. Onko siellä muuten sellaista..?
Pihassa seisovasta varaosa kaasutinmallista päätettiin kokeilla jakajaa vaikka Bosch-numero ei täsmääkään. Jakaja paikalleen ja laitteet tulille, Golf hörähti käyntiin kuin mitään ei olisi ikinä ollutkaan, sytkä säädettiin kohdalleen ja auto toimi hienosti. Vain hetken. Samat oireet alkoivat tulla takaisin.
Kysymys kuuluu: Johtuuko vika yksin omaan virranjakajasta (Hall-anturi) vai onko kyseessä jokin muu vika mikä häiritsee järjestelmän toimintaa ja lopulta mahdollisesti rikkoo Hall-anturin? Onko ruiskun ja kaasarimallin virranjakajat ensinkään sekotettavissa keskenään?
Päätelmä, että vika on virranjakajassa juontuu siitä että asentamalla toisen jakajan, missä on aivan eri numero, lähti auto käyntiin ekalla startilla.
Virranjakajien yhttensopivuutta taas puolustaa Motonetin tarjoama Hall-anturi, mikä ilmeisesti käy molempiin: ruisku- ja kaasutinmalliin.
Taas yksi Golf II käyntihäiriö...
Valvoja: ffp jäsenet
Kampiakselin asentotunnistinta ei ole, vaan sytytys- ja suihkutusajankohdat määräytyy juuri virranjakajassa olevan Hall-anturin mukaan. Jos kyseinen anturi on hajalla niin moottori ei käynnisty tai käynnissä ollessa sammuu heti. Jos anturi on hajalla niin ei tule kipinääkään. Virranjakajahan on nokka-akselin päässä tuossa koneessa, joten tarkista että siellä on stefa kunnossa ettei jakajaan vuoda öljyä venttiilikopasta. Tuota vikaa on ollut ainakin 16V kakkiksissa.
Hyvä että selvis tuo kampiakselin asentotunnistin, ei ole sen enempää tullut katseltua mitään sähkökaavioita.
Virranjakajassa ei näytä olevan öljyä.
Nyt Golfin käytös on seuraavaa: lähtee hienosti käyntiin ja joutokäynti kierrokset kylmänä ovat normaalissa ja käy hyvin. Kone alkaa "booaamaan" heti kun antaa kaasua, kierrokset kyllä nousee mutta kaasun annostelun kanssa on oltava rauhallinen. Koneen lämmetessä nykimiset ja pätkimiset lisääntyvät. Ilmeisesti menee kaikkien antureiden mittailuksi... Yksi arvailujen kohde on ilmamäärämittari, mutta eikö vika olisi kokoajan samanlainen eikä lisääntyisi mootorin lämmetessä? Vai olenko aivan väärässä?
Virranjakajassa ei näytä olevan öljyä.
Nyt Golfin käytös on seuraavaa: lähtee hienosti käyntiin ja joutokäynti kierrokset kylmänä ovat normaalissa ja käy hyvin. Kone alkaa "booaamaan" heti kun antaa kaasua, kierrokset kyllä nousee mutta kaasun annostelun kanssa on oltava rauhallinen. Koneen lämmetessä nykimiset ja pätkimiset lisääntyvät. Ilmeisesti menee kaikkien antureiden mittailuksi... Yksi arvailujen kohde on ilmamäärämittari, mutta eikö vika olisi kokoajan samanlainen eikä lisääntyisi mootorin lämmetessä? Vai olenko aivan väärässä?
Oletko vaihtanut sytytysjohdot? Tarkista myös lambda-anturi. Lämpöanturin kunnon voit tarkistaa yksinkertaisesti ottamalla siitä liittimen irti, silloin ECU ottaa käyttöön kiinteän lämpöanturin arvon joka vastaa lämmintä konetta. Jos käynti on silloin tasaista (koneen täytyy tietysti olla lämmin) niin vika on lämpöanturissa. Johtuisikohan tuo tukehtuminen siitä että bensaa tulee liikaa? Viittaisi ehkä tuokin lambda-anturivikaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 28 vierailijaa