Käytin tuossa pari viikkoa sitten Golfini katsaastuksessa (-94 Variant 66kw) eikä setä pitänyt autoni päästöarvoista! Autosta oli juuri posahtanut katti, katsastuksessa oli siis jo uusi! Autoon on nyt uusittu sen jälkeen tulpat, johdot, virranjakajan kansi, termostaatti (kävi liian kylmänä), lambda sekä lämpötila-anturi (lämmöt nyt normaalit). Päästöarvot eivät silti ole liikahtaneet oikeastaan mihinkään suuntaan!!?? CO on joutokäynnillä hyvä mutta yli 2000 kiekan reilusti liian korkea eli n. 0.50 (sallittu 0,30). Samoin HC pyörii joutokäynnillä toisella sadalla! Kone käy siis liian rikkaalla. Mistä lähdemme etsimään syytä moiseen?
Mika jos luet tämän niin saat lisätä jos jotain jäi kertomatta!? Kuinkahan tuo katti kestää ajoa näillä arvoilla?
Vuosi sitten katsastuksessa ei mitään ongelmia! Sen jälkeen autoon vaihdettu bensapumppu!
Golfin päästöongelmat!
Valvoja: ffp jäsenet
Onkos ilmamäärämittaria tutkittu? Joskus yhteen autoon tuli muuten vaihdettua uusi lambda juuri päästöongelmien takia, mutta ei auttanut. Syy oli viallisissa johdoissa, eli vastusmittarilla kannattaa nekin kokeilla. Eräs konsti saada noita päästöjä alemmas mittauksen ajaksi on tankata semmosta pienkonebensaa nelitahtimoottoreille ja kuormittaa konetta vähän reippaammin.
Olisko sillä bensapumpun vaihdolla mitään merkitystä? Väärä pumppu? Ilmamäärämittari? Missä?
Mika: koska taas katellaan ja kokeillaan? Jarrutehostimen alipaineletku oli "irti" mutta vaikuttaako se rikastuttavasti? Voisin tulla joku ilta töistä "vähän reippaammin" ja mitataan sitten? En huomannut kattoo mitä laitteet näytti lambda-arvoksi nyt kun on se uusi sellainen? Oliko sen irroittamisella mitään merkitystä? Tuli vaan it4ellekkin ne johdot mieleen...
Mika: koska taas katellaan ja kokeillaan? Jarrutehostimen alipaineletku oli "irti" mutta vaikuttaako se rikastuttavasti? Voisin tulla joku ilta töistä "vähän reippaammin" ja mitataan sitten? En huomannut kattoo mitä laitteet näytti lambda-arvoksi nyt kun on se uusi sellainen? Oliko sen irroittamisella mitään merkitystä? Tuli vaan it4ellekkin ne johdot mieleen...
happiarvo kierroksilla 0.5 muistaakseni....eli ei paha. kun laihentaa seosta esim.irrottamalla alipaineletkua niin päästöt vähän aikaa kurissa ja sitten taas lambda korjaa co 0.6:teen. sama jos yrittää rikastaa huijaamalla konetta kylmemmäks niin kohta taas 0.6. hassua vaan että arvot ei muutu sanottavasti vaikka lambdan johdon irrottaa.lambda vaihdettu jo toiseen uuteen kokeilun vuoksi, aikasemmin uusittu siis
pyöriä,johdot,tulpat,lambda,lämpötila-anturi ja katti. katti oli hajonnu kolmella käynnin vuoksi (JOHDOT...) antakaas jotin vinkkiä et mistä jatkas. jako ok!,sytkä ok! puristukset ok!
pyöriä,johdot,tulpat,lambda,lämpötila-anturi ja katti. katti oli hajonnu kolmella käynnin vuoksi (JOHDOT...) antakaas jotin vinkkiä et mistä jatkas. jako ok!,sytkä ok! puristukset ok!
pystyykö bensan painetta tossa autossa säätään helposti?
Vakio-osilla ei. Säädettävän bensanpaineensäätimen kun laittaa, niin sitten kyllä.
En tuossa vaan näkisi mitään järkeä, jos auto on osiltaan muuten vakio ja päästöarvot heittää. Vika kannattaa ehkä ennemmin paikantaa ja korjata, kuin ryhtyä tuollaisilla vippaskonsteilla sitä "korjaamaan". Äkkiä menee jotain muutakin rikki.
Eli bensanpaine mittaukseen, jos se vakio säädin on vaikka antautunut? Kannattaa myös tutkia imu- ja pakovuodot. Pakovuodot etenkin pakosarjan lähettyviltä -> onko pakosarjantiiviteet ehjät, pakosarja halki? Liitoksien tiiviys pakosarjalta etuputkeen ja sen jälkeen katille?
Kaikki alipaineletkut suosittelisin myös tutkimaan. Jos ei ole varma eheydestä, niin uusii suosiolla. Etenkin, jos on originaaleja kangaspäällysteisiä, ne kun tuppaa hapertumaan ajan kanssa. Uudet esim. neoprenkumiset letkut ei maksa montaakaan euroa kuitenkaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa