VAG 2E 2.0 8v koneen tutkimista (digifant)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Shuttle
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.11.2007 12:16

VAG 2E 2.0 8v koneen tutkimista (digifant)

ViestiKirjoittaja Shuttle » 30.3.2008 23:10

Nykyisessä '94 ventossa on otsikon mukainen 85kW 2E moottori.
Auton ostettuani hankin alfamerin kirjan jossa ei ollutkaan mk2-kirjan tavoin hyviä vinkkejä antureitten mittauksiin.

Googlea että searchia olen käyttänyt, mutta mitään tyydyttävää ei ole tullut vastaan.

Kiinnostaisikin tietää mitä kaikkea tuo Digifant ohjaa, mistä antureista, mitä näitten antureitten pitäisi antaa arvoksi ym.
VAG-COM olisi helpoin vaihtoehto, mutta se vaatisi jonnekin ajamista, mahdollisesti ajan varaamista jne. Joten yleismittarilla pelleily on hitusen helpompaa.

Ongelmahan on se että auto vie matka-ajossa 100km/h nätisti ajaen sellaisat 8.5ltr/100km. Joka lienee aivan liikaa.

Olkoon että kilometrejä on 314tkm takanapäin, on kone kuitenkin huollettu säännöllisesti (öljyt, suodattimet).
Uutta on öljyt (Teboil Gold 5W-40), virranjakajan kansi, pyörijä, ilmansuodatin. Tulppien ja tulpanjohtojen pitäisi olla myös uusia, mutta näistä en löytänyt kuitteja edelliseltä omistajalta.
Lambdaa en ole vielä mitannut, mutta päästömittauksessa ajattelin käydä tulevalla viikolla.

Toivoisin että tähän topiciin saisi yleistietoa 2E-koneen kommervenkeistä, suuttimien tyypistä (löytyisi uudet o-renkaat marmoritiskiä halvemmalla) ynnä muuta tietoa.
Esim mikä voisi olennaisesti vaikutta kulutukseen tuollalailla. Imuvuotoa veikkaisin, purkillinen sopivaa ainetta tulikin ruiskuteltua jo, tuloksetta.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 1.4.2008 9:44

Riippuu matka-ajosta. Itsellä 2E farkku-Golf vie 80km/h kihnuttaessa ~6,5l/100km. Moottoritienopeuksilla menee tietenkin enemmän.

Shuttle
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.11.2007 12:16

ViestiKirjoittaja Shuttle » 1.4.2008 13:26

Itse itselleni vastaten.
Suuttimet lienevät Boschin, bosch-numero 0 280 155 600.
VAG-numero 073 906 031.
Tiivistesarja: 073 198 031.

Näille o-renkaat bosch-numeroilla:
Alempi: 1 280 210 761
Ylempi: 1 280 210 752
Filter basket: 1 287 430 752
Voi olla hieman hankala löytää.
Nuohan ovat 173cc suuttimia.

Lambda-anturi (kattikoneisiin)
VAG: 021 906 265
Bosch: 0 258 003 267
Lambdaa löytyy tarvikkeena 50e (motonet), tarvikkeena adapterikaapeleilla 80e (hessumobiili) ja alkuperäisenä Boschina 130e (hessumobiili).

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 1.4.2008 19:33

http://www.garageinc.org/wili/vw/2E-Dig ... earvot.php

Tuota olen käyttänyt antureiden ym. tutkimiseen.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 1.4.2008 22:17

Ei taida muuten VAG-Comilla saada 2E:stä muuta tietoa irti kuin airbagien ja ABSien osalta.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 2.4.2008 0:49

Saa moottoristakin.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 2.4.2008 1:22

Mutta tuskin kovin kattavia vikakoodeja kuitenkaan?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 2.4.2008 11:17

Kyllä siitä ihan kohtuulliset saa jopa jokusen measuring blockinkin.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 2.4.2008 12:20

No perkeles... ei kai auta muu kuin heittää piuhat kiinni ja lähteä tutkimaan :D

Shuttle
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.11.2007 12:16

ViestiKirjoittaja Shuttle » 6.4.2008 21:22

O-renkaat löytyivät Boschin numerolla alppilan autohuollosta, yhteensä 20 euroa.
Vaihtotyö olikin vähän pidempi prosessi.
Vaihtaessa jäi vaihtamatta jakotukin välitiiviste (037 971 786).
Enkä hölmönä huomannut jakotukin ja imusarjan välisiä tiivisteitä (037 133 398).
Nämä täytyy vielä hankkia ja vaihtaa.
Samalla ruiskutin aikalailla carb cleaneria tyhjäkäyntimoottoriin (ISV). Saattaa vaan vika piillä siinäkin. Tyhjäkäynti aaltoilee kuitenkin vain vähäsen.
Hiilikeräysventtiilille menevä letku joka tulee kaasuläppäkoteloon kiinni on heikossa hapessa.
Se, sekä kaikki 3,5mm alipaineletkut täytyy vaihtaa. Lisäksi ISV:n tiiviste (037 133 374) oli jokseenkin sohlo. Carbcleanerin ruuttaus siihen ei kuitenkaan vaikuttanut käyntiin.
Ehtisi vain saamaan tuon päästömittariin kiinni.
Myös huohottimelle menevä putki mennee vaihtoon.

Toivottavasti tästä oli jollekin apua. Jakotukki suuttimineen tuli muuten helpohkosti ulos kuskin puolelta, sitten kun kaikki neljä pulttia sai auki.. :-)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 7.4.2008 0:51

Samalla ruiskutin aikalailla carb cleaneria tyhjäkäyntimoottoriin (ISV).


Kaasaripuhdistusainetta ei ruiskukoneisiin käsittääkseni saisi ruikkia... liekö sillä mitään merkitystä tuon ISV:n putsauksessa, mutta kaasuläppää putsatessa kannattaa varmaan ostaa muuta mömmöä.

Pitäisi itsekin ruveta tekemään "pientä" keväthuoltoa. Kannen purkua ja pitää varmaan viskata jostain purkuromusta toiset suuttimet paikoilleen. Ruostettakin löytyi ovien kumisten läpivientien ja suojusten ympäristöstä, pitää varmaan surrauttaa ne puhtaaksi ja palkata joku paikkamaalaamaan ne. Pitäisi käydä hakemassa myös uusi tunkki niin mahtuisi itsekin sinne auton alle, katsoo mitä ylläreitä sieltä löytyy.

Ja nuo alipaineletkut ja sähköliitännät pitää varmaan kaikki käydä läpi ihan vaan harrastusmielessä vaikka ei nyt niihin viittaavia ongelmia juuri nyt olekaan.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 8.4.2008 13:00

Kaikissa 2E koneissa ei ole edes diagnoosijohtoa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa