K-jet ja lambda

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

K-jet ja lambda

ViestiKirjoittaja Ripa » 17.2.2008 12:58

Suoritan tuossa Sciroccoon pientä koneen vaihto projektia ja eilen huomasin että tuossahan on lambda ja kattikin löytyy. Ilmeisesti jollain tavalla tuo ecu ohjaa tuon lambdan perusteella määräjakajan bensan tulopuolta. Vanha kone on mallia JH eli 1.8 8v ja uusi kone samanlainen mutta hieman vireistetympi. Autosta löytyy tosiaan katti mutta ei ole kuitenkaan vähäpäästöiseksi merkattu. Nyt kun uuden koneen mukana tuli peltipakosarja ja tuossahan ei ole tuota lambdan paikkaa niin voiko tuon lambdan jättää pois ja poistaa katin kokonaan? Ohittaisi vaan tuon määräjakajassa olevan "solenoidi ohjauksen".. lähinnä kiinnostaa että toimiiko homma noin yksinkertaisesti?

Itselle k-jetin elämä ei ole vielä ainakaan ihan tuttua mutta tässä pikku hiljaa sitä opiskelleena alkaa ymmärtämään.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 17.2.2008 15:31

Ei toimi.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 17.2.2008 16:02

Miksi ei muka toimisi.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 17.2.2008 16:04

No näinpä tietty. Eli se on sitten tehtävä lambdalle paikka tuohon pakosarjaan tai käytettävä vakio sarjaa.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 17.2.2008 16:16

Korvaakos tuo lambdan ohjaava venttiili ohjauspaineensäätimen kokonaan vai osittain?

Ihan pikaisella googlettelulla ei löytynyt tuota toimintaperiaatetta

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 17.2.2008 16:37

Emmä tiedä mutta mulla ainakin on tuo ohjauspaineensäädin lohkon kyljessä ja nyt se olisi tarkoitus ottaa pois ja hommata fse kalvo paineensäädin tilalle.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 17.2.2008 17:18

Aa, siis jos tosiaan on K-Jet + Lambda, niin saa toimimaan toki ilmankin. Järkevää olisi kyllä se lambda jättää, koska viritetyssä koneessa yleensä tuppaa menemään kierroksilla laihalle (siis jos hengitystä oikeesti on parannettu). Tästä syystä perussäädön joutuu jättämään melko rikkaalle, jota sitten pystyisi lambda-säädöllä korjaamaan.

En tiedä mimmonen tuo fse-säädin on, mutta jos normaali paineensäädin, ei konetta saa sillä käymään joka tilanteessa oikealla seoksella (kylmä-lämmin).

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 17.2.2008 17:55

Ok. Tuo lambda täytyy siis vain istuttaa tuohon uuteen pakosarjaan.

Jos tuo FSE ei ole hyvä ratkaisu paineiden laskuun tuonne 3.5bar niin millä tavalla tuon sitten toteuttaisi. Huijaamalla tuota ohjauspaineensäädintä? Tuon uuden koneen rakentaja oli tuon paineiden laskun tehnyt juurikin tuolla FSE 3-kalvoisella paineensäätimellä.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 17.2.2008 21:24

Korvaakos tuo lambdan ohjaava venttiili ohjauspaineensäätimen kokonaan vai osittain?

Ei kumpaakaan. Vaan on vaan katin toiminnan takia siellä.

Tuota ohjauspaineensäädintä ei voi oikein korvata millään tavalliseslla säätimellä, kun hoitaa lämmitysrikastusta ja kiihdytysrikastusta.

Jos lisää kakkua pitää saada, niin järjestelmäpaineen nostolla sitä saa.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 17.2.2008 21:35

Ohjauspaineensäätimen letkujen väliin kuristin venttiili ja painemittari niin voi säätää ohjauspainetta alemmaksi

Siis miten toi k-jet lambdalla toimii?

Mitä toi solenoidiventtiili ohjaa?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 17.2.2008 21:41


Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 17.2.2008 22:46

Just päätin että vehkeet vaan nippuun kun ehtii ja jollekkin gurulle säädätettäväksi.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 19.2.2008 18:58

Elikkä tuota alkuperäistä ohjauspaineen säädintä on mahdollisuus modata. Vielä kun löytäisi hyvän ohjeistuksen miten tuo tapahtuu.

Jenkkilässäkin ovat vaihtaneet noihin lambda ohjauksella oleviin k-jet:hin vanhan mallisia määräjakajia joissa ei ole tuota lambda ohjausta. Itsekkin täytyy luultavasti etsiä jostakin vanhan mallin määräjakaja.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 19.2.2008 20:29

Järjestelmäpainetta (system pressure) lisätään määränjakasta. Ohjauspaineensäätimen jättäisin rauhaan.

http://www.ford-capri.fsnet.co.uk/whiterose/Injection.htm

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 19.2.2008 21:22

Tuossa puhutaan samasta asiasta mitä koitan hakea. Harmi kun tuon linkin kuva ei toimi.

Edit: Löysinkin jo tuon kuvan tuolta teksteistä.. vihdoin.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 19.2.2008 23:06

Mulla oli myös Gti Caddyssä lambadalla ohjattu K-jetti.
Ei oikein pelittänyt. Heitin mäkeen ja tilalle Golf II gti:n -85 määräjakaja
sekä ohjauspaineensäädin.
Toimii ja sai samalla heivata roskikseen ison kasan johtoa ja mikrokytkimiä.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 20.2.2008 18:16

^ Oliko tuo määräjakaja 16V vai 8V koneisesta Gti:stä? Mites oliko määräjakaja muuten samanlainen kuin alkuperäinen mutta ilman tuota solenoidi-hässäkkää. Meinaan vaan onko noissa esim. ilmamäärä lautasissa koko eroa tai muuta?

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 23.2.2008 19:42

8v Gti:stä nappasin sen. En mitannut lautasen kokoa enkä muutakaan.
Paikoilleen vaan ja käymään tärähti. Seokset oli suoraan katsastuskelpoiset.
Tuossa sun projektissa on kyllä tuo oikea polttoainemäärä ratkaisevammassa tekijässä kuin vakio padassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa