1.8T outo vika.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

1.8T outo vika.

ViestiKirjoittaja Karitus » 9.9.2007 19:47

Eli kyseessä a4 1.8T -95. Auto sammuilee sillontällön, kun ajaa ihan pintakaasulla esim. 5-vaihteella 100km/h auton veto saattaa yht'äkkiä loppua, eli hyytyy kunnes painaa kaasua menee hetki niin taas nykäsee ja kulkee. Muutenki on tehot hiukan hukassa, Ilmanmassamittari vaihdettu vasta. Alhaisilla kierroksilla nyhtää oudosti. Kellään kokemusta/tietoa?

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 9.9.2007 22:49

onko tyhjäkäynti tasaista? jos ei niin kaasuläpän puhdistus voisi auttaa.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 10.9.2007 11:36

Tsekkaa tulpatkin samalla...Vikalistan luku voisi antaa myös viitteitä.

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

ViestiKirjoittaja Karitus » 10.9.2007 14:31

Vikakoodit on luettu ja antaa vikakoodia Air Mass Flow Sensor jne. Mutta kun se ilmanmäärämittari on vaihdettu. Tyhjäkäynti seilaa hiukan siinä 800-1000rpm väliä.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 11.9.2007 9:52

Kokeileppa putsata ja kalibroida kaasuläppä.
Voisiko tuo herja maffista olla vanhaa perua?...miksei se tietysti voisi rikkikin mennä...tsekkaa kuitenkin sen liitin.

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 12.9.2007 8:15

moi.. mulla oli aivan samanlainen vika 97 a4:ssa. kaasuläppä oli rikki, ei auttanu putsaaminen tai sopeuttaminen..

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

ViestiKirjoittaja Karitus » 12.9.2007 15:46

Juu... Se kaasuläppä on aika vasta vaihdettu etten jaksa uskoa ainakaan viel et se ihan rikki on, ei ainakaan anna vikakoodia siitä. Läppä on nyt putsattu ja sopeutettu muttei toiminnassa muutosta. Tyhjäkäynti ei ailahtele enää mutta tehot yhä hukassa, saisko ilmaa jostain? Jollain hyviä ehdotuksia?

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 13.9.2007 11:31

oiskos sit n75 venttiili.. mulla meni se passatista ja vetoja ei oikein ollu.... mulla on ollu. 7eri vag pelia kyseisellä koneella ja kaikki mahdolliset ja mahdottomat viat,osat vaihdettu.. ei viikkoa selviä näillä ettei jotain hajoa..

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

ViestiKirjoittaja Karitus » 13.9.2007 19:28

Joo, onhan nämä tällasia perkeleitä:D Pitää hommata vaikka ahtopaine mittari ja katella miten ne paineet siel heiluu. Jotenki tuntuu et se savuttaa nyt erilailla ku ennen ja aika kitkerältä katti haisee välillä. Onko se n75 kovinki kallis, ja miten sen tietää onko se paska vai ei?

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 14.9.2007 10:14

Käykö kaikilla pytyillä?

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 14.9.2007 11:23

uusi n75 maksaa n80e. mulla ois toimiva ylimääräinen.

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

ViestiKirjoittaja Karitus » 15.9.2007 18:10

Joo auto eikun jatkaa temppuiluaan, ajelin pitempää matkaa niin ku tasaista ajoa joku 50km ajanu niin alkaa se että aivan kun se sammuis kesken ajon, kun pumppaa kaasua niin meno taas jatkuu, et mitähän tuoho osais tehä?

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 15.9.2007 19:15

edelleen vahvasti kasuläppää epäilen...

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

ViestiKirjoittaja Karitus » 15.9.2007 21:20

huomenna otan irti ja putsaan kunnolla. Jos ei auta niin kait se on uus hommatta, on vaan niin prkl kallis. Laitan huomenna myös ahtopainemittarin näkee et miten ne siel käyttäytyy. Paljonkos tällaisen vakion pitäs ahtaa? Onko se jotain 0,6 vai kuinka?

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

ViestiKirjoittaja Karitus » 15.9.2007 21:23

Minkähän hintanen se lie on? Saako tarvikkeena vai meneekö audin kiskuri hintaan?

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 15.9.2007 21:42

mut etkös sanonut et siihen äskettäin vaihdettu.. kait niissä on 2vuoden takuu..?

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

ViestiKirjoittaja Karitus » 15.9.2007 22:39

joo kyllä siihen on vaihdettu kesällä muistaakseni. Onko näin että niiss'ä on 2 vuoden takuu. Pitää melkeen ottaa kuitti käteen ja soitella kyseiseen liikkeeseen. Eihän se kyllä ihan normaalia ole että se kestää näin vähän aikaa. Mutta mitenkähän suosiolla nekin sitten alkaa sitä uutta antamaan tilalle. Kait se jotenki pitäisi todistaa että se on paskana?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 15.9.2007 23:20

Niin siis merkkiliikkeestä ostetulla alkuperäisosalla ole se 2 vuoden takuu ja työllä myös jos siellä asennettu? Muistaakseni.

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 16.9.2007 11:20

semmonen juolahti mieleen ettei lyö ajonestoa päälle ajaessa..?

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

ViestiKirjoittaja Karitus » 16.9.2007 11:20

Joo elikkäs, nyt on ahtopainemittari paikalla ja ahtoi sen korkeintaan 0.3? Ei liene ihan tarpeeksi? Voisiko auto olla jossain vikasietotilassa vai kuinka? Tietävät auttakaa!?

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

ViestiKirjoittaja Karitus » 16.9.2007 12:11

Ei se ainakaan mitn valoa tai mitn vilkuta ajonestosta.

Mandu
-
Viestit: 56
Liittynyt: 31.8.2006 12:12

ViestiKirjoittaja Mandu » 16.9.2007 12:42

Joo, se ahtaa vain 0.3bar varaohjelmalle mennessään. Itselläni vika oli ilmamassamittarissa. mä aloittaisin tutkimisen siitä. Jos sulla on vag-com käytettävissä niin käy loggaamassa koneeseen menevät ilmamäärät kiihdytyksessä. jos ilmamäärät ei vastaa tehoja (air mass in = 0.8*hp) on maf todennäköisesti viallinen.

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

ViestiKirjoittaja Karitus » 16.9.2007 13:25

Onko jollain ohjeita miten tapahtuu sen ilmamassamittarin arvon mittaaminen tai miten sen nyt sanotaa. Kun ihmetyttää se että tuohon on vaihdettu se ilmamassamittari n.200km sitten.?

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 16.9.2007 16:06

morjes.. pidä puoltuntia akun napaa irti niin käsittääkseni se kuittaa sen..??

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

ViestiKirjoittaja Karitus » 17.9.2007 11:48

Ei mitään muutosta.

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 17.9.2007 15:49

tuikkaa tuleen"loppuu nyhtäminen"

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 18.9.2007 10:29

Katoppa n75:n johdot aivan siitä liittimen juuresta...ettei vain ole murtunut ja välillä ottaa kontaktia ja välillä ei.
Ahtaa 0.3baria myöskin silloin kun n75 on jännitteetön.

VAG-COM:lla voi testailla n75:n kuten myös mittailla ilmamäärät.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 18.9.2007 17:32

onko öljyttävä mallinen vapaavirtaussuodatin autossa?

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

ViestiKirjoittaja Karitus » 18.9.2007 23:14

Ei ole.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 19.9.2007 12:28

Pari juttua.
Ensinnäkään ajonesto ei voi "mennä päälle" ajossa.

Toiseksi jos N75 (tai minkä tahansa toimilaitteen tahi anturin) johdin menee poikki (aika yleistä pitkittäiskoneissa), siitä tulee ilmoitus vikamuistiin ("katkos ulostulojohtimessa" tai "oikosulku maadoitukseen").

Veikkaan että sulla saattaa olla siinä parikin vikaa. Ahtovuoto on yleisin syy mikä aiheuttaa nykimistä, ilmamassamittari toinen (rikkoutuu todella harvoin AEB-koneesta). Vuodon lisäksi saattaa olla N75 jumittunut, jota ECU ei voi havaita muusta kuin ilmamassa-arvosta (saattaa joskus aiheuttaa vikailmoituksen ilmamassa-arvon epäuskottavuudesta).
Onko ilmamassamittari alkuperäisosa? Tarvikeosat nimittäin toimivat valitettavan huonosti.

Asiantunteva korjaamo paikallistaa nämäkin viat hetkessä.

Vikailmoituksista vielä senverran, että kun kerrotte noita vikakoodeja, niin kertokaa sitten kokonaan, vaikka numeron kanssa. Koodit kun eivät aina ole tyyliin "sejase viallinen", vaan yhdestä komponentista voi tulla monenlaisia vikoja, kuten "epäuskottava signaali", "oikosulku plussaan/maadoitukseen", "mekaaninen vika". Nämä tarkennukset kertoo aika paljon minkälainen häiriö on kyseessä.

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

ViestiKirjoittaja Karitus » 20.9.2007 12:29

No niin elikkäs auto teki reissun laakkosella ja laitettiin auto piuhan nokkaan. Ilmoitti että ilmamassamittarun signaali liian suuri sekä liitin 30 virransyöttö jännite liian pieni. Tarkistivat moottorin ja ohjainlaitteen maadoitukset maadoitukset oli huono -> vastusta liikaa. No ne puhdisti ne maadotukset jne. Sitten moottorinohjainlaitteen liittimissä ja sisällä oli kuulemma kosteutta.

Toisin sanoen epälivät että ilmamassamittari on rikki, josta nyhtäminen johtuu. Ja toiseksi epäilivät moottorinohjaus boxin olevan viallinen josta taas sammuilu johtuu. Onko jollain tietoa että korjaavatko jossain näitä boxeja vai meneekö uusiksi?

Niin ja kun otettiin piuha irti ilmamassamittarista niin auto toimi jo huomattavasti paremmin.

Eli antaako ohjausboxi jotenki väärää tietoa tai jotain ilmamassamittarille?

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 20.9.2007 13:09

Ei vaan ilmamassamittari antaa väärää tietoa ohjainlaitteelle.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 20.9.2007 16:10

maksaakos tämä ohjainlaite tässä tapauksessa miehekkään tonnin ?

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

ViestiKirjoittaja Karitus » 20.9.2007 18:00

Se on 740€ ainaski laakkosella. Mutta onkohan se ohjainlaite sitten paskana vai ei? Vai oisko vaan udeen mittarin vaihto, vaikka vasta vaihdettu? Takuuseen sen pitäis mennä?

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 12.11.2007 10:39

Onko tähän löytynyt korjausta?

Meinaan että mulla ilmeni nyt tismalleen samaa tautia. Tyhjäkäyntiä käy ja varovaisella kaasulla pystyy ajelemaan, mutta heti kun pikkasen riskimmin painaa kaasua, alkaa trötääminen ja otsa paukahtaa tuulilasiin. Minulla ongelma ilmeni sen jälkeen, kun metsästin tuossa viikonloppuna autosta vuotovirtaa. Akun napoja tuli käyteltyä irti ja paikallaan ja latailtuakin välillä...ettei olisi joku, esim. boxi, saanut virtapiikkiä ja polttanut jotain. Kaiken hyvän lisäksi tallissa oli kokolailla kostea keli kun lumi suli lämmitetylle lattialle...voisiko siis olla ihan vain kosteudesta kiinni? Illalla lukaisen vikalistan ja koitan kuivatella paikkoja, mutta jos jollakulla on heittää infoa mistä vastaavat viat ovat löytyneet.
Käyntiinkin lähti vain kovin vaivalloisesti...

usu
-
Viestit: 19
Liittynyt: 19.2.2004 14:37

ViestiKirjoittaja usu » 12.11.2007 11:22

Joke: Nappaa IMM;n johto irti ja kokeile sitten. Jos toimii normaalisti niin IMM rikki.

Samaa sanoisin topikin aloittajallekkin jos kerta IMM;n johdon irroituksella toimii paremmin. Eli IMM rikki.

Ne tarkat vikakoodit olisi paikallaan.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 12.11.2007 12:15

Voinhan minä kokeillakin, jotenkin vaan kummalta tuntuu että tähän saakka on pelannut moitteetta ja nyt kertalaakista lakkaa toimimasta ilman että siihen olisi edes koskettu. Minulla on vahva epäily tuosta kosteudesta, miksei sitä voisi tietty olla MAFfisakin...

EDIT: testailin tuossa kotimatkalla...huomasin sellaista, että 3 ja 4 vaihteella kun lähtee, niin meno toppaa heti kun ahdot kääntyy plussan puolelle. Kakkosella tuota ei saa ilmenemään, kun on niin turkasen liukas keli ja vajaavetoinen että heti potkii tyhjää.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 12.11.2007 17:42

Tulin nyt tsekanneeksi ja puhallelleeksi puhtaaksi/kuivaksi erinäisiä liittimiä konehuoneesta kuten maf, lämpötila-anturi, n75, sytkänvahvari, kaasuläpän liittimet, puolat ja joku mötikkä nokka-akselin päästä. Lisäksi puhdistin akun navat sekä käytin boxin irti ja puhaltelin liittimet.

Toki katsoin ennen tuota vikalistan, mutta siellä ei ollut kuin tavalliset herjat käynnistyksen estosta ja jonkun oven keskuslukon hitaudesta. Tsekkasin myös vikalistan puhdistusoperaation jälkeen, ei mitään. Kalibroin kaasuläpän ja se löysi perusasetuksensa. Testasin myös n75:n ja oikein hyvin toimii.

Lähdempä nyt koeajolle ja raportoin sitten lisää...kokeilen samalla maffin piuhan irroitustakin.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 12.11.2007 20:16

Vika korjaantui ylläolevilla tempuilla...todennäköisemmin kosteus siis syyllinen.

Karitus
-
Viestit: 20
Liittynyt: 9.9.2007 19:44

Löytyihän se vika

ViestiKirjoittaja Karitus » 4.1.2008 21:37

En oo prkl muistanu sit laittaa tänne et se vika löytyi jo kauan sitten. Eli sieltä oli putki halki josta sitten imupuolelle pääsi ilmaa joka taas sekoitti mafin ihan täysin. Jos en väärin muista niin joku huohottimen putki, siin imusarjan alla sellanen kovaa muovia oleva putki( kokonaan oli poikki). Onneks en sitten menny uskomaan Laakkosen huoltoa ja ostamaan sitä tyyristä moottorinohjausboxia, ois siinä taas narua saanu ettiä kun se vika siin sit ollukkaan=)

Moilanen1976
-
Viestit: 69
Liittynyt: 28.1.2004 18:23

ViestiKirjoittaja Moilanen1976 » 22.1.2008 17:43

Oma tekee ihan samaa kun karituksella.

Tasakaasulla veto loppuu 1-2 sekunniksi ja sitten herää henkiin. Yleensä 2000-2500 rpm kohdalla.

Ilmenee töihin mennessä aina samassa kohdassa kun keli sopivasti pikkupakkasella. Meno on kuitenkin aina jatkunut eikä tuo onneksi usein tuota tee.

Pitänee tutkia nuo letkut kanssa.

Sen verran olen siinä parin sekunnin katkoksessa ehtinyt testaamaan että kaasu pohjaan tai höllälle ei vaikuta katkoksen aikana. Ihan kun sytkä häviäisi hetkeksi.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.1.2008 19:33

Mulla teki tuommosta sammuilua tyhjäkäynnillä ja parin sekunnin vedonkatkeamisia, kun oli MAF paskana. Nyt toiminut jo kohta 2kk moitteetta.

Vikakoodit lukemalla ne viat yleensä tämän ikäisistä selviää...

nikkke
-
Viestit: 41
Liittynyt: 20.9.2006 11:33

ViestiKirjoittaja nikkke » 23.1.2008 11:37

Toimenpiteet jotka kannattaa tuollaisissa tilanteissa tehdä, ovat mielestäni hyvin pitkälti seuraavat:

    * Putsaa ja ruiki jotain electro cleania "kaikkiin" liittimiin
    * Tsekkaile letkut pintapuolisesti
    * Ilmamäärämittari
    * Sytkäyksikkö


Usein tuo vika ei anna edes vikakoodeja, joten sikäli vi**umainen vika.

KeimoKupari
-
Viestit: 92
Liittynyt: 15.12.2006 19:15

ViestiKirjoittaja KeimoKupari » 23.1.2008 16:23

Tänään käytin oman auton fiksaamolla samankaltaisten oireiden takia.
Lämpöanturi oli sökö, vedot tuli takaisin ja nykiminen loppui. Näkyi koodeissa.

Trex
-
Viestit: 509
Liittynyt: 3.8.2003 20:49

ViestiKirjoittaja Trex » 23.1.2008 18:36

Makesto: Muistatko minkälaista koodia se valitti lämpöanturista?

KeimoKupari
-
Viestit: 92
Liittynyt: 15.12.2006 19:15

ViestiKirjoittaja KeimoKupari » 23.1.2008 18:49

En tiedä tarkkaa koodia.

Moilanen1976
-
Viestit: 69
Liittynyt: 28.1.2004 18:23

ViestiKirjoittaja Moilanen1976 » 23.1.2008 21:58

Oma ei antanut mitään koneeseen liittyvää koodia.
Pitänee odotella parempia kelejä ja alkaa tutkimaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa