Kiperä ongelma Audi A4 1.8TQ:ssa. Charge pressure control...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

allu79
-
Viestit: 4
Liittynyt: 19.1.2008 0:47

Kiperä ongelma Audi A4 1.8TQ:ssa. Charge pressure control...

ViestiKirjoittaja allu79 » 19.1.2008 0:58

Kyseessä on Audi A4 1.8TQ -99, ajettu 135tkm ja tällä hetkellä suurin ongelma autossa on seuraavanlainen.

Vag-Com antaa vikakoodin:

17965 charge pressure control positive deviation
p1557- 35-00 --

Kyseessä lienee liian suuri ero moottorin pyytämän (Specified pressure) ja turbon ahtaman (Actual Pressure) paineen välillä, koska mitään ahtopiikkiä ei ole.
Ongelma ilmenee siten, että jos vaikka nelosella lyö kaasun pohjaan kierrosten ollessa alhaiset (n.2000rpm) ohjelma menee limb modeen.
Auto on lastutettu aikaisemman omistajan toimesta jossain, mutta ohjelman tekijästä ei ole tietoa. Auto on toiminut aikaisemmin normaalisti tai
sitten en vain ole huomannut "ominaisuutta" aiemmin. Uskoisin kuitenkin, että on toiminut, koska ero on kuitenkin huomattavan suuri.

Vag-Comilla logitettaessa huomaa, että ahtopaineet nousevat hetken kunnes laskevat vikatilan rajoitettuun arvoon.
Auton sammuttamalla tai vikakoodin nollaamalla auto käyttäytyy jälleen normaalisti, kunnes lähdetään taas kiihdyttämään alhaisilta kierroksilta...
Lähdettäessä kaasu pohjassa 1->2->3->4->5 (tietenkin nopeusrajoitusten sallimissa rajoissa tai radalla) ongelmaa ei ilmene ja ahdot pysyvätkin hyvin
pitkälti Specified Pressure -arvojen tasolla. Auto toimii muuten moitteettomasti. Ei mitään ylimääräisiä ääniä, kilinöitä, nykimisiä, jne...

Korjattua / tutkittua:

- Aikaisemmin alkuperäisellä turbolla (K03-029) ahdot olivat hieman alhaisemmat pyydettyihin arvoihin verrattuna,
mutta eilen vaihtamani uuden turbon (K04-015) ahdot ovat hienoisesti pyydettyjä paineita korkeammat. Ongelma ei siis johdu turbon kunnosta.
Ahdot käyvät nyt maksimissaan 1.2bar Vagilla mitattaessa. Paljonkohan ahdot ovat vakio ohjelmalla?
Ongelma ilmeni jo originaali turbolla. Turbon vaihdolla ei tällä hetkellä näyttäisi olevan kuin positiivisia vaikutuksia, mutta ongelmaa se ei ole poistanut.

- ByPass-venttiili on myös vaihdettu pari päivää sitten uuteen kestävämpään (710N). Tälläkään ei ollut vaikutusta. Letkuissa ei näyttäisi olevan vuotoja,
mutta pari hankaantuneen näköistä letkua tosin tuli vaihdettua uusiin.

- MAFfi näyttäisi toimivan, koska logitettaessa ilmamassaa Vag-Com antoi maksimi arvoksi hieman vajaa 180 g/s, joka kuitenkin on 0.8*maksimi HP:sta
eli vaikuttaisi oikealta luvulta ja MAFfi siten toimivalta.

- N75:n vastukseksi mittasin 29ohm ja naksahteli annettaessa 12V jännitettä autolaturista, joten sekin lienee kunnossa. Vagilla mittasin toimivalla
hetkellä (Group 118) kolmosella 3500-6100rpm välillä Boost Duty Cyclen arvot 95%:stä laskien pikkuhiljaa 64%:ksi. Vahvistaako tämä N75 toimivuuden?

- Välijäähdytintä ja siihen liittyviä antureita/venttiileitä en ole tsekannut. Se alue on minulle vielä hieman vieras. Sijaitseeko välijäähdyttimen lähettyvillä
paineanturi, josta Vag-Com kerää ahtopainetiedot? Jos näin on, niin luulisi siellä kaikki olevan kunnossa!?

- Lambda -anturin toimintaa en ole tutkinut. Sen tsekkaaminen on seuraavana vuorossa, kunhan etsin miten ja millä sen toimivuuden voi todeta. Toivottavasti Vagilla.
Keskikulutus on ollut hieman reilu 10l/100km, joka johtuu pitkälti aamuruuhkista Helsingin keskustassa.

-Ilmansuodatinkotelon päällä olevia letkuja/venttiileitä/suodattimia en ole tsekannut. Voisiko joku niistä aiheuttaa ongelmani?
Myöskään N75:ssa kiinni olevia liittimiä en ole tsekannut/puhdistanut, mutta nekin lienevät ok, koska paineet laskevat samassa suhteessa Specified
Pressure -arvoihin verrattaessa.

- Mysteeristä mustaa "Pressure Regulating Valve" en ole erityisemmin puhdistanut. Irroitettaessa siitä valui hieman öljyä,
mutta käsittääkseni se on aivan normaalia. Mikä on tämän venttiilin funktio turbon toiminnassa?

Millä aineella näitä venttiileitä olisi mahdollisesti hyvä puhdistaa? En viitsisi kaikkea mahdollisesti jopa toimivia osia uusia.

Itselläni tietotaito alkaa tai no onkin jo loppunut aikaa sitten, joten kaikki ehdotukset ovat tervetulleita. Voin laittaa tarvittaessa ahto- ja muitakin käyriä
toimivasta ja toimimattomasta tilanteesta, jos joku luulee niistä olevan apua. Ja jos pääkaupunkiseudulla sattuu olemaan joku ongelmasta tietoinen tai asiasta muuten vaan
kiinnostunut, niin voin kyllä etäisyyden ollessa mielekäs käydä vaikka demoamassa tämän piinallisen ongelmani.


Terv, Pitäsköhän vaan ajaa kakkosella tästä lähtien?

allu79
-
Viestit: 4
Liittynyt: 19.1.2008 0:47

ViestiKirjoittaja allu79 » 20.1.2008 1:47

Vagilla logattua (ahdot ovat sitten mbar ja maksimi pyyntö näyttäisi siis olevan noin 1.25bar ylipainetta):

Ensimmäisessä logituksessa ohjelma ei mennyt vikatilaan kuten käyristä huomaamme. Ahdot nousivat niitä pyydettäessä. Muistelen että vedin 2. ja 3. vaihteen lähes läpi.
http://i256.photobucket.com/albums/hh18 ... Toimii.jpg

Seuraavassa kuvassa nähdään tilanne missä ohjelma on mennyt vikatilaan. Ahtoja pyydetään, mutta ahtojen nousu ilmeisesti kestää niin kauan, että ohjelman siirto vikatilaan katsotaan parhaaksi. Muistelen, että lähdin 3.vaihteella melko alhaisilta kierroksilta. Pientä yritystä kerkeää nähdä kunnes ahdot lasketaan vikatilan määrittelemään arvoon.
http://i256.photobucket.com/albums/hh18 ... toimi2.jpg

Viimeisessä kuvassa on tilanne, jossa on lähdetty nelosella pieniltä kierroksilta ja ahtopaineet nousevat hitaasti kunnes tipahtavat jälleen vikatilan määrittelemään arvoon.
http://i256.photobucket.com/albums/hh18 ... itoimi.jpg

Kaikissa tilanteissa kaasujalka on polven kohdalta täysin suora eli hanat tiskissä.
Viimeksi muokannut allu79, 20.1.2008 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ritke
-
Viestit: 237
Liittynyt: 6.11.2003 10:48

ViestiKirjoittaja Ritke » 20.1.2008 10:29

Onko ahtovuotoja tutkittu?

allu79
-
Viestit: 4
Liittynyt: 19.1.2008 0:47

ViestiKirjoittaja allu79 » 20.1.2008 11:12

En ole tehnyt paineistustestiä. Voisiko kyse olla kuitenkaan vuodosta, koska ensimmäisessä linkissä näkyy toimiva tilanne ja ahtaa kyllä riittävästi. Letkut näyttivät kyllä olevan kunnossa ja imupuolen ohuet letkut tuli uusittua.

Tossa aamusella tuli mietittyä, että kun vaihdoin turbon, niin oljyä oli "huohottunut" jonkin verran ilmaletkuihin. Tuleeko mieleen jotain kohtaa mihin se öljy voisi kerääntyä esim. N75, joka olisi syytä puhdistaa. Mikä olisi muuten paras aine puhdistukseen, niin ettei syövytä tai riko mitään lisää?

Ritke
-
Viestit: 237
Liittynyt: 6.11.2003 10:48

ViestiKirjoittaja Ritke » 20.1.2008 16:16

Asiaa olikin käsitelty audifinnsin sivuilla hieman laajemmin.
Hankala vika paikallistaa, ei välttämättä kummallinen mutta sekoittaa koko systeemin.

allu79
-
Viestit: 4
Liittynyt: 19.1.2008 0:47

ViestiKirjoittaja allu79 » 20.1.2008 20:39

Vika paikallistettu ja korjattu... TEIPILLÄ! Täytyy tästä lähtien muistaa, että myös moottorin oikealla puolella on kumisia letkuja. L:n mallinen letku imupuolella oli mutkan kohdalta parin sentin matkalta halki. Se joka kiertää imusarjan oikealta takaa oikelle puolelle. Kun saan hommattua uuden letkun, niin vaihtoon menee noin 2-5min.

Nyt ei mene enää vikatilaan, mutta matalilta kierroksilta 5.vaihteella lähdettäessä tuntuu sellaista pientä jurnutusta ja tärinää... Seuraava paikkako spragaamassa!? Voisiko jurnutus tulla vaihdelaatikosta, kytkimestä tai vetoakselistosta? No sen tutkiminen alkaa vasta, kun tämä rikkinäinen letku on vaihdettu.

Yhden letkun vaihto tuli kustantamaan turbon sekä ByPassin hinnan. No turbossa oli hieman pitkittäisvälystä eikä ByPassikaan enää uusi ollut.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.1.2008 23:12

Jurnutus tod näk kaksoismassa-vauhtipyörästä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa