1.8T Lambda antureiden vaikutus menohaluihin?
Valvoja: ffp jäsenet
1.8T Lambda antureiden vaikutus menohaluihin?
Elikkä kysymys kuuluu, voiko auto muuttua pirteämmäksi uusien lambdojen vaihdolla? Kellään kokemusta tästä? Jos vanhat esim karstaantuneet tjsp.
Kun itselläni on APU(2000) moottorikoodinen 1.8T passat ja ajelin tossa kaverin -95 vuoden audi 1.8T quattro audi A nelkulla, ja tuntu että se menisi pirteemmin kun omani, ja siihen oli juuri vaihdettu lambdat(tuntematon syy, edellinen omistaja vaihtanut).
Samalla voisitte valaista tästä N75 venttiili asiasta minua, kun vähä pimennossa että miten ne reagoivat hajotessaan? Voiko tästä johtua huonompi kulkupuoli?
ahdot ovat ~0.5 - 0.6bar molemmissa(vakiot).
Itselläni kaasu nostaessa kuuluu myös vaimea ahtimen sakkaus ääni. Ei ole vapaavirtaussuodatinta kummassakaan autossa.
Audista poistettu perimmäinen leveä "keskipönttö" ja peräpönttönä audi S4 tyylinen tuplaputkella oleva.
Voiko näistä joku vaikuttaa? Vai onko vanha vaijerikaasullinen(olisko AGU moottorikoodi audis) vaan voimakkaampi?
Kiitoksia tietäjille.
Kun itselläni on APU(2000) moottorikoodinen 1.8T passat ja ajelin tossa kaverin -95 vuoden audi 1.8T quattro audi A nelkulla, ja tuntu että se menisi pirteemmin kun omani, ja siihen oli juuri vaihdettu lambdat(tuntematon syy, edellinen omistaja vaihtanut).
Samalla voisitte valaista tästä N75 venttiili asiasta minua, kun vähä pimennossa että miten ne reagoivat hajotessaan? Voiko tästä johtua huonompi kulkupuoli?
ahdot ovat ~0.5 - 0.6bar molemmissa(vakiot).
Itselläni kaasu nostaessa kuuluu myös vaimea ahtimen sakkaus ääni. Ei ole vapaavirtaussuodatinta kummassakaan autossa.
Audista poistettu perimmäinen leveä "keskipönttö" ja peräpönttönä audi S4 tyylinen tuplaputkella oleva.
Voiko näistä joku vaikuttaa? Vai onko vanha vaijerikaasullinen(olisko AGU moottorikoodi audis) vaan voimakkaampi?
Kiitoksia tietäjille.
Lambdan tehtävä
Lambda -anturin tehtävä on haistella pakokaasusta hapen määrää, ja kertoa ruiskulle, että milloin tulee sopivan "makuista" pakokaasua.
Jos taas lambda toteaa että "sakiat on sauhut" kertoo se suihkulle, että: "paas laittaan hanoja vähän pienemmälle, tänne tukehtuu" kun sitten happiarvo ( Lambda 0.9 - 1.00) on saavutettu, lambda kertoo, että "antaas mennä, tällä seoksella jaksaa, eikä takana tulevien tarvii huitoa lehtiharavalla savuja edestään" :))
Lambda yleensä vaihdetaan siksi, ettei se toimi. Lambda- anturin toimimattomuus aika nopeasti tuhoaa kohtalaisen suolaisen hintaisen katalysaattorin. Kovasti nokeentunut lambda ei yleensä toimi, eikä sen puhdistaminen useinkaan auta, se suojaa itsensä nokeentumiselta vain, kun se toimii. Tukkeentunut ilman puhdistin vaikuttaa eniten tehon huononemiseen voi se noeta lambdankin, jos sen skaala ei riitä suihkutuksen säätämiseen, silloin ei syy ole lambdassa. Yleensä tällaisen häiriön ilmetessä suihkutustietokone ajaa itsensä "nilkuta korjaamolle tilaan" ja sytyttää joitakin varoitusvaloja.
Myös kuluneet suuttimet vaikuttavat tehojen katoamiseen/muuttumiseen, nekin ovat kulutustavaraa.
Koneen "pirteys" asetellaan ruiskutus/turbo ohjelmien käsittelyllä "lastuttamisella" Jos kone ei toimi oletetulla tavalla, ei muuta konstia oo, kun ajaa pukkiin säädettäväksi/huollettavaksi.
Jos taas lambda toteaa että "sakiat on sauhut" kertoo se suihkulle, että: "paas laittaan hanoja vähän pienemmälle, tänne tukehtuu" kun sitten happiarvo ( Lambda 0.9 - 1.00) on saavutettu, lambda kertoo, että "antaas mennä, tällä seoksella jaksaa, eikä takana tulevien tarvii huitoa lehtiharavalla savuja edestään" :))
Lambda yleensä vaihdetaan siksi, ettei se toimi. Lambda- anturin toimimattomuus aika nopeasti tuhoaa kohtalaisen suolaisen hintaisen katalysaattorin. Kovasti nokeentunut lambda ei yleensä toimi, eikä sen puhdistaminen useinkaan auta, se suojaa itsensä nokeentumiselta vain, kun se toimii. Tukkeentunut ilman puhdistin vaikuttaa eniten tehon huononemiseen voi se noeta lambdankin, jos sen skaala ei riitä suihkutuksen säätämiseen, silloin ei syy ole lambdassa. Yleensä tällaisen häiriön ilmetessä suihkutustietokone ajaa itsensä "nilkuta korjaamolle tilaan" ja sytyttää joitakin varoitusvaloja.
Myös kuluneet suuttimet vaikuttavat tehojen katoamiseen/muuttumiseen, nekin ovat kulutustavaraa.
Koneen "pirteys" asetellaan ruiskutus/turbo ohjelmien käsittelyllä "lastuttamisella" Jos kone ei toimi oletetulla tavalla, ei muuta konstia oo, kun ajaa pukkiin säädettäväksi/huollettavaksi.
Pekopee Kiitos kattavasta vastauksesta, mut noi oli kyllä jo jo oikeestaan selvyyksiä mulle noi asiat mitä juttelit.. Ennemminkin hain sitä, että onko se tälle moottorille tyypillistä kuluttaa noita lambdoja?
Niin joo, eikä se arvo o hyvä kun se on 0.9-1.0 vaan 0.97-1.03 ;> Eli karvan verran tarkempaa.
Eikä mielestäni 200 000km ajetussa autossa voi suuttimet vielä olla loppu.
Ja -MK- Ohan se nyt helmi...
Mut tänään jatku arvotukset, vetari irtos sisäpäästä keskenajon tuntemattomasta syystä(kaikki pultit ehjiä, vain auki) ja saatinpa se n75 venttiilikin sieltä rikki sitten oikeesti, koska se ilmeisesti aiheuttaa tän että ahdot nouse enään yli 0.3-0.4.... Olis melkein eilen ehtoolla voinu jäädä kotiin.. Mut sainpahan sentään edes =D Ettei nyt niin paska maku jääny siitäkään päivästä, mut nyt lopetan avautumisen ja lähden töihin->
Näistä lambdojen oireiluista kaivataan edelleen kokemusta, voiko se olla että menohalut vaan huononee, vaikkakin seos näyttäis pysyvän aikalailla semmosena kun ennenkin(eihän se isoo eroo tarvi)?
Niin joo, eikä se arvo o hyvä kun se on 0.9-1.0 vaan 0.97-1.03 ;> Eli karvan verran tarkempaa.
Eikä mielestäni 200 000km ajetussa autossa voi suuttimet vielä olla loppu.
Ja -MK- Ohan se nyt helmi...
Mut tänään jatku arvotukset, vetari irtos sisäpäästä keskenajon tuntemattomasta syystä(kaikki pultit ehjiä, vain auki) ja saatinpa se n75 venttiilikin sieltä rikki sitten oikeesti, koska se ilmeisesti aiheuttaa tän että ahdot nouse enään yli 0.3-0.4.... Olis melkein eilen ehtoolla voinu jäädä kotiin.. Mut sainpahan sentään edes =D Ettei nyt niin paska maku jääny siitäkään päivästä, mut nyt lopetan avautumisen ja lähden töihin->
Näistä lambdojen oireiluista kaivataan edelleen kokemusta, voiko se olla että menohalut vaan huononee, vaikkakin seos näyttäis pysyvän aikalailla semmosena kun ennenkin(eihän se isoo eroo tarvi)?
Mulla on samanlaiset kokemukset tommosesta erilaisesta ajotuntumasta, mutta V6:ssa. Mulla ja avokilla samat V6:set (eri konetyypit kylläkin), itellä -98 avokilla -00.
Uudempi kone tuntuu jotenkin pirteemmältä, kiertää kevyemmän tuntuisesti ja on herkempi. Mulla kilometrejä n.30tkm enemmän. Olen miettinyt tulppien ja lambdan (lambdojen?) vaihtoa, jos siitä olisi apua. Päästöt olivat erinomaiset, eli sillä saralla anturi näyttäs toimivan. Olen kuullut, että anturi hidastuisi vanhetessaan, eli voisi periaatteessa vaikuttaa kulkupuoleen kaasupolkimen liikettä "viivästämällä". Mitään perää...?
Uudempi kone tuntuu jotenkin pirteemmältä, kiertää kevyemmän tuntuisesti ja on herkempi. Mulla kilometrejä n.30tkm enemmän. Olen miettinyt tulppien ja lambdan (lambdojen?) vaihtoa, jos siitä olisi apua. Päästöt olivat erinomaiset, eli sillä saralla anturi näyttäs toimivan. Olen kuullut, että anturi hidastuisi vanhetessaan, eli voisi periaatteessa vaikuttaa kulkupuoleen kaasupolkimen liikettä "viivästämällä". Mitään perää...?
No tässä tapauksessa menee toisin päin, mulla 5 vuotta uudempi auto (12.-99) ja toi audi on 95 vuotinen.. Molemmissa ~samat kilsat mittarissa, audi tuonti peli ja oma suomiauto.. Ainoo isompi ero koneissa, että mul sähkönen kaasuläppä.. Mut pitää nyt selvitellä ja kattoo millä ne ahdot sais ensin takas 0.6bar.. Voi tietysti olla että ne oli jo alhaalla sillon kun rupesin ihmetteleen diudin nopeutta ;>
Noissahan käytetään kahta lambda-anturia sen takia, että voidaan mitata onko katalysaattori ehtoopuolella. Eli ensimmäinen (ennen kattia) antaa sen referenssin ja tietoa moottorinohjaukselle. Kun katin takana oleva lambda rupeaa antamaan samoja arvoja kuin katin edessä oleva, niin tiedetään että katti on yesterday.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikös se metalliliitos vertaa ulkopuolen ja sisäpuolen happipitoisuuksien eroa?
Vai tarkoitatko että siinä on jotain muutakin toimintaa kun hapen mittaus?
Sehän oliskin ihan järkevää että kaksi anturia varmistaa toisiaan. Vaikka oliskin sitten ihan vierekkäin.
E: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor
Vai tarkoitatko että siinä on jotain muutakin toimintaa kun hapen mittaus?
Sehän oliskin ihan järkevää että kaksi anturia varmistaa toisiaan. Vaikka oliskin sitten ihan vierekkäin.
E: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor
Lambda-anturihan nimenomaan mittaa jäännöshappea pakokaasussa. Siitä voidaan päätellä kuinka täydellisesti seos on palanut. Jenkit käyttävät enemmän nimitystä EGO (Exhaust Gas Oxygen) tai ihan perus Oxygen Sensor (happianturi).
Se, minkä takia selitin tuon kahden lambdan käyttötarkoituksen on se, että olin aistivinani että porukka ei välttämättä tiedä mitä niillä tehdään. Meni siis offtopiksi, pahoitteluni. Kuten tämäkin viesti.
Se, minkä takia selitin tuon kahden lambdan käyttötarkoituksen on se, että olin aistivinani että porukka ei välttämättä tiedä mitä niillä tehdään. Meni siis offtopiksi, pahoitteluni. Kuten tämäkin viesti.
Oookkke... Lambda asia tuli siis nyt selväksi.
Kertokaas muitten offtopiccien jatkoks mulle, että saako näitä N75 venoja muualta kun marmoritiskiltä?
Entä onko harisella myynnissä oleva by-pass venttiili kestävempi kuin vakio?
Ei viitsis maksaa tupla hintaa docpowerille jos laite on vastaava harisen tekeleen kanssa.
Kertokaas muitten offtopiccien jatkoks mulle, että saako näitä N75 venoja muualta kun marmoritiskiltä?
Entä onko harisella myynnissä oleva by-pass venttiili kestävempi kuin vakio?
Ei viitsis maksaa tupla hintaa docpowerille jos laite on vastaava harisen tekeleen kanssa.
jos saa jatkaa hiukan vielä lambda-asiaa, niin ongelmana on että pakokaasupäästöjen vikavalo palaa ja antaa vikakoodin O2 Sensor circuit - slow response (bank 1 sensor 1), missäköhän vika? Auto kyllä muuten toimii hyvin, kylmänä ehkä hiukan nykii kiihdyttäessä. Autoon vaihdettu vähemmän ahdistava putkisto alusta loppuun n. kk sitten ja vikavalo syttyi yhtäkkiä pari viikkoa sitten..
Oli imusarjan jakopäänpäästä lähtevä letku irti joltain ahtopainetta säätävältä magneettiventtiililtä joka sijaitsee imusarjan alla(siinä kaasuläpän vieressä, sähköisellä läpällä varustetussa moottorissa..).
Ahdot nousi ~0.4bar ehkä karvan yli välillä.
0.5bar kun lähtee 60km/h 5.vaihteella kaasupohjassa vetään mutta laskee hetkenpäästä taas sinne 0.35-0.45bar, eli loppuuko ahtimen tuotto noin äkkiä? Jopa pienemmillä vaihteilla on turha koittaa saada 0.5baria mittariin.
Ja mistähän voi johtua ahtimen sakkaus ääni aina kun on ahtoja päällä ja nostaa nopeasti kaasun, kuuluu vaimeasti kabiiniin se "tsi-hi-hi"..
Ahdot nousi ~0.4bar ehkä karvan yli välillä.
0.5bar kun lähtee 60km/h 5.vaihteella kaasupohjassa vetään mutta laskee hetkenpäästä taas sinne 0.35-0.45bar, eli loppuuko ahtimen tuotto noin äkkiä? Jopa pienemmillä vaihteilla on turha koittaa saada 0.5baria mittariin.
Ja mistähän voi johtua ahtimen sakkaus ääni aina kun on ahtoja päällä ja nostaa nopeasti kaasun, kuuluu vaimeasti kabiiniin se "tsi-hi-hi"..
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen ei mun ymmärtääkseni aivan tyhjentävää vastausta vielä annettu. Eli voiko, vaikka periaatteessa ehjäkin, lambda toimia "hitaasti" tms. niin että sen vaikutuksen huomaa ajossa? Oliko noitten antureiden kohdalla asia niin, että jossain 200tkm:n kohdalla ne kannattaa vaihtaa, vaikkei ne mitään vikakoodeja antaisikaan? Omakohtaisia kokemuksia olisi kiva kuulla...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa