Terve!
Onko kellää haisua miten menee ennakot vaparissa esim 2.0 8 venttiilisessä vw moottorissa.
Paljon kuulu olla suurinpiirtein ennakoita 1000 rpm, 2000rpm, 3000rpm, 4000rpm, 5000rpm, 6000rpm, 7000rpm.
Kiitollisena elellään!
Sytytysenakot vaparissa rpm/määrä?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Mää veikkaisin että täyden ennakon olisi hyvä tulla jo siinä kolmen tonnin tietämillä ja jos on viritys nokkaa tms, niin rajoitettu maksimi ennakko ja hieman lisää ennakkoa alakierroksille niin että maksimi ei ihan hierveästi muutu.
Riippuen hieman nokasta, palotilasta jne.. normi 8v maksimi ennakoksi veikkailisin 32-36 astetta ja tyhjäkäynti ennakko ilman alipainetta joku 6-10 ja alipaineen kanssa (full vacuum) joku 30-40 astetta?
..ennakkoja ei kannata mittailla alipaine letku kytkettynä (tietokone vehkeissä yleensä irroitetaan joku piuha) tai sitten katsotaan ECUn kartoista?
Riippuen hieman nokasta, palotilasta jne.. normi 8v maksimi ennakoksi veikkailisin 32-36 astetta ja tyhjäkäynti ennakko ilman alipainetta joku 6-10 ja alipaineen kanssa (full vacuum) joku 30-40 astetta?
..ennakkoja ei kannata mittailla alipaine letku kytkettynä (tietokone vehkeissä yleensä irroitetaan joku piuha) tai sitten katsotaan ECUn kartoista?
Juu kannettavalta voin noita seurata. Kuulokkeet päässä nakutusrajaa hakemassa pitäisi kuulemma olla:).
Kiinnostaa noin yleensä minkälaisia ennakoita pitäisi hakea. Tuntuu tosiaan, että alku vedätyksessä tarvitaan nopea ennakoiden nousu ja sitten hieman takaisin kun kierrokset yli 5000 tai nakutus iskee.
Aikaisemmin tuon hoiti mekaaninen ruisku niin sitä jätti ennakot herran haltuun perus ennakon säädön jälkeen.
Tavallaan se mikä kiinnostaa niin miten nuo ennakot suhteessa sitten pitää olla kun mennään ilman moottorin painetta esim. moottori jarrutuksessa.
Kokeilemalla näyttäisi löytyvän lähes joka kerta uutta:).
Nyt on vielä sellainen vaiva, että kun kierrokset laskee ylhäältä vapaasti ales meinaa kone sammua käyden alhaalla nousten tyhjäkäynti asetukseen. Johtuuneko tuo ennakoista vai seoksista:).
Kylmäkäynti rikastus on toinen homma jossa kone sammuu ilman kierroksia joten ryypytys säätöä pitänee hakea.
Kiinnostaa noin yleensä minkälaisia ennakoita pitäisi hakea. Tuntuu tosiaan, että alku vedätyksessä tarvitaan nopea ennakoiden nousu ja sitten hieman takaisin kun kierrokset yli 5000 tai nakutus iskee.
Aikaisemmin tuon hoiti mekaaninen ruisku niin sitä jätti ennakot herran haltuun perus ennakon säädön jälkeen.
Tavallaan se mikä kiinnostaa niin miten nuo ennakot suhteessa sitten pitää olla kun mennään ilman moottorin painetta esim. moottori jarrutuksessa.
Kokeilemalla näyttäisi löytyvän lähes joka kerta uutta:).
Nyt on vielä sellainen vaiva, että kun kierrokset laskee ylhäältä vapaasti ales meinaa kone sammua käyden alhaalla nousten tyhjäkäynti asetukseen. Johtuuneko tuo ennakoista vai seoksista:).
Kylmäkäynti rikastus on toinen homma jossa kone sammuu ilman kierroksia joten ryypytys säätöä pitänee hakea.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
No jos oikein aletaan hifistelemään, nin ennakko käyrää voit mallintaa silleen että ennakko nousee maksimi arvoonsa esim tuossa 3000rpm kohdalla ja tekee pienen kuopan maksimi momentin kohdalla jonka jälkeen nousee taas sinne maksimi arvoonsa.
Eli maksimi momentin kohdalla on sylinterissä suurn paine ja todennäköisimmin nakutus tapahtuu silloin jos momentti on esim 5000rpm ja ennakko käyrä tulee tasaisena jo 3000 kierrokselta.
Mä en ainakaan lähtisi liikkeelle niin että maksimi ennakko tulisi vasta tuon jälkeen.. todennäköisesti se vie rankasti voimaa alta maksimi momentin.
Moottori jarrutuksessa kannattaisi katkaista syöttö kokonaan pois jolloin se ei pala (paukuta) putkessa ja mahdollisesti riko katalysaattoria.
Seos on moottorijarrutuksessa "laiha".. laiha suluissa siksi että seos suhde voi olla oikea mutta soppaa on koneessa niin vähän ettei kunnollista palamista kerkiä tapahtumaan ja menee raakana läpi.
Toi sammuminen voi johtua siitä että kartta on polttoaineen tai sytkän osalta viturallaan alakierroksilla, mutta minä epäilisn ennemmin tyhjäkäynti moottoria joka on säädetty vakio autolle eikä kerkiä säätämään tyhjäkäyntiä jos kierrokset tippuvat nopeasti.
Minä ehkä kokeilisin säätää kaasuläppää nin auki että se juuri ja juuri pitää tyhjäkäynnin sopivana jolloin tyhjäkäynti on kaasuläpän varassa eikä IACin.
Kannattaa säätää kaasuläppä moottorin ollessa käyntilämpöinen.
Eli IAC säätää tällöin liikkeelle lähdöissä jne. ja sillä on lyhyempi matka reagoida lisäämään ilma määrään.. kun se ruuvvaa itsensä jälleen alku asentoon kun auto on liikkeellä.
..vaikka emmää näistä mitään tiedä kun ajelen dieselillä ja corvetessakin on kaasari =)
Eli maksimi momentin kohdalla on sylinterissä suurn paine ja todennäköisimmin nakutus tapahtuu silloin jos momentti on esim 5000rpm ja ennakko käyrä tulee tasaisena jo 3000 kierrokselta.
Mä en ainakaan lähtisi liikkeelle niin että maksimi ennakko tulisi vasta tuon jälkeen.. todennäköisesti se vie rankasti voimaa alta maksimi momentin.
Moottori jarrutuksessa kannattaisi katkaista syöttö kokonaan pois jolloin se ei pala (paukuta) putkessa ja mahdollisesti riko katalysaattoria.
Seos on moottorijarrutuksessa "laiha".. laiha suluissa siksi että seos suhde voi olla oikea mutta soppaa on koneessa niin vähän ettei kunnollista palamista kerkiä tapahtumaan ja menee raakana läpi.
Toi sammuminen voi johtua siitä että kartta on polttoaineen tai sytkän osalta viturallaan alakierroksilla, mutta minä epäilisn ennemmin tyhjäkäynti moottoria joka on säädetty vakio autolle eikä kerkiä säätämään tyhjäkäyntiä jos kierrokset tippuvat nopeasti.
Minä ehkä kokeilisin säätää kaasuläppää nin auki että se juuri ja juuri pitää tyhjäkäynnin sopivana jolloin tyhjäkäynti on kaasuläpän varassa eikä IACin.
Kannattaa säätää kaasuläppä moottorin ollessa käyntilämpöinen.
Eli IAC säätää tällöin liikkeelle lähdöissä jne. ja sillä on lyhyempi matka reagoida lisäämään ilma määrään.. kun se ruuvvaa itsensä jälleen alku asentoon kun auto on liikkeellä.
..vaikka emmää näistä mitään tiedä kun ajelen dieselillä ja corvetessakin on kaasari =)
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
niin ja pinta kaasun ajolla voi ennakot vetää aika korkeiksi (30-40ast.) ja siitä sitten pienentyvästi skaalaten kohti ulkoilman painetta vastaavia mappi arvoja.
..tolleen saa kulutusta tippumaan aika paljon ja kone on herkempi ajella.
Nakutuksen määrä sitten kertoo milloin on osakaasulla liikaa ennakkoa.
Käsitin kuitenkin että olet enemmänkin kiinnostunut maksimi kaasun ennakoista, mappi kartalta kannattaa katsoa toteutuuko ulkoiman paine (sama kuin moottori sammuksissa) vai ahdistaako jokin imupuolella.. tällöin säädät luonnollisesti vain sitä aluetta ennakko kartalla jolla mappi arvo viihtyy =)
..tolleen saa kulutusta tippumaan aika paljon ja kone on herkempi ajella.
Nakutuksen määrä sitten kertoo milloin on osakaasulla liikaa ennakkoa.
Käsitin kuitenkin että olet enemmänkin kiinnostunut maksimi kaasun ennakoista, mappi kartalta kannattaa katsoa toteutuuko ulkoiman paine (sama kuin moottori sammuksissa) vai ahdistaako jokin imupuolella.. tällöin säädät luonnollisesti vain sitä aluetta ennakko kartalla jolla mappi arvo viihtyy =)
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa