Moi. Ventoni on alkanut vuotamaan öljyä (alkanut tässä parin kuukauden sisällä). Vian paikallistaminen on vielä työn alla, moottori kun on kyljistä muutenkin aikalailla öljyssä. Pihalle alkoi yhtäkkiä ilmestymään öljyläikkiä, ja syypääksi osoittautui pihan ainoa saksalainen.
Öljypohja/konehuoneen alaosa on oikeastaan aika laajalti öljyssä (tosin voi johtua siitä kun ajoviima levittää öljyä pitkin pohjaa..) Korkein paikka mistä tuntuisi öljyä vuotavan, on öljynsuodatin. Suodatin on kuitenkin kireällä. Venton yleinen vuotokohde on kuulemma ohjaustehostin, mutta tämä tapaus pudottaa kyllä moottoriöljyä.
http://candubar.laatikko.org/suodatin.jpg - olisikohan mahdollista että (ovatko nämä öljynpaineantureita tms) toisesta tällaisesta tulpan näköisestä tatista voisi valskata niin paljon öljyä. kuva on suodattimen päältä, suodatin on heti siinä alla.
http://candubar.laatikko.org/pohja.jpg
Ovatko ventonne vuotaneet öljyä? Vikakokemuksia? Vinkkejä vian hakuun?
Vento 1.8i 66kw - öljyvuoto
Valvoja: ffp jäsenet
Helpointa vuotoa on lähteä jäljittämään tilanteesta jossa moottori on puhdas eli moottorin ja konehuoneen pesu liuottimen ja kuuman veden kera jonka jälkeen syynäämään mistä vuotaa. Helpoimpia kohteita varmaankin öljypohjan tiiviste. Onko suodattimessa uusi tiiviste paikallaan/eihän jäänyt vanha tiiviste paikalleen filtteriä vaihtaessa?
Kaverin muorin kinnerin konetila oli erittäin samannäköinen, ainoana että öljyinen ja sittemmin vuotokohdaksi osoittautunut anturi oli taaempi, jossa valkoinen muovi. Ilmeisesti ei ole kohtuullisen harvinaista, että noiden muovi antaa periksi vanhetessaan ja sieltä liittimen jalasta alkaa puskemaan öljyä. Vaihdettiin vielä vuotanut venttiilikopan tiiviste ja näillä eväillä reiluhko öljyn tiputtelu katosi. Muistoksi jäi hyvin öljytty apurunko (eipä ainakaan ruostu).
nonniin. eli sehän se vika olikin. Kuva selkeyden vuoksi:
http://candubar.laatikko.org/kuva1.JPG
Tuo pieni suojakumi ylös, putsaus, ja moottori käyntiin. Hetken kuluttua alkoi öljy tihkua. Aikamoisella vauhdilla jopa. Juurikin siitä abikoliittimen juuresta.
Toinen vuotava kohde on venttiilikopan tiiviste, joka menee vaihtoon myös:
http://candubar.laatikko.org/kuva2.JPG
Kuten näkyy, öljy on ehtinyt sotkea konehuoneen aika komeasti =)
EDIT: tosiaan, tuo öljyinen anturi oli vielä niin löysällä, että sen olisi saanut kädellä irti jos olisi hoksannut. Kuuluukohan niihin tiiviste väliin, sillä tässä tapauksessa tiivistettä ei löytynyt?
http://candubar.laatikko.org/kuva1.JPG
Tuo pieni suojakumi ylös, putsaus, ja moottori käyntiin. Hetken kuluttua alkoi öljy tihkua. Aikamoisella vauhdilla jopa. Juurikin siitä abikoliittimen juuresta.
Toinen vuotava kohde on venttiilikopan tiiviste, joka menee vaihtoon myös:
http://candubar.laatikko.org/kuva2.JPG
Kuten näkyy, öljy on ehtinyt sotkea konehuoneen aika komeasti =)
EDIT: tosiaan, tuo öljyinen anturi oli vielä niin löysällä, että sen olisi saanut kädellä irti jos olisi hoksannut. Kuuluukohan niihin tiiviste väliin, sillä tässä tapauksessa tiivistettä ei löytynyt?
Mistä vuotaa?
Mulla tihkuu jostain öljyä ABU -moottorissa.
Öljyä on tuon (http://candubar.laatikko.org/pohja.jpg) kuvan öljypohjan vasemmassa yläkulmassa olevan mötikän pinnalla (mikähän lienee laitteen nimi).
Vuoto ei ole merkittävä mutta maahan tulee yön aikana pieni läikkä. Värkki on hiljattain ollut kannen oikaisussa, minkä yhteydessä on vaihdettu ainakin kannen, venttiilikopan ja öljypohjan tiiviste.
Mistähän voisi olla kyse?
Öljyä on tuon (http://candubar.laatikko.org/pohja.jpg) kuvan öljypohjan vasemmassa yläkulmassa olevan mötikän pinnalla (mikähän lienee laitteen nimi).
Vuoto ei ole merkittävä mutta maahan tulee yön aikana pieni läikkä. Värkki on hiljattain ollut kannen oikaisussa, minkä yhteydessä on vaihdettu ainakin kannen, venttiilikopan ja öljypohjan tiiviste.
Mistähän voisi olla kyse?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa