1.6 koneen rakententelua

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Senior
-
Viestit: 46
Liittynyt: 17.7.2007 1:56

1.6 koneen rakententelua

ViestiKirjoittaja Senior » 24.7.2007 22:56

Onko jossain valmiita juttuja 1.6 vapari koneen rakentamisesta kannen teosta yms. ei ole sattunut kohdalle.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 24.7.2007 22:59

Lainatakseni itseäni. "Uudemman vaparin virittäminen on sellainen taiteenlaji jonka osaajia ei suomessa ole (Ainakaani kukaan ei ole tunnustanut osaavansa)"

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 24.7.2007 23:17

Kai se riippuu vähä mitä konetta miltä vuosikymmeneltä...

Senior
-
Viestit: 46
Liittynyt: 17.7.2007 1:56

Kone

ViestiKirjoittaja Senior » 24.7.2007 23:32

kone on 90-luvun alun koneita. tulee kaasuttimella , yhdellä tuplalla sekä peltisarjoilla. kansi on suurin mutta kun ei ole golfiin yhtään tullut tehtyä. venttiilit jää vakioksi kustannus syistä lähinnä mielenkiinto onkin imu ja pako kanaviin. palotilatkin vain ajattelin kiillottaa, mielestäni ne ei taida tarvia suurempaa remonttia.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 25.7.2007 9:00

Bellin kirjassa: nykyaikainen moottoritekniikka 1.6:sta kutiteltiin n.120hv kunnon kaasarilla, isommilla venttiileillä ja peltipakosarjalla. En muista vaihtoivatko nokka-akselin.

Pitäisi löytyä kirjastosta kyseinen opus tai jos omaksi haluaa niin alfamerin kustantama.

Marko T
-
Viestit: 80
Liittynyt: 21.2.2007 10:34

ViestiKirjoittaja Marko T » 27.7.2007 9:42

Onko jokkis koneeksi tulossa?

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 29.7.2007 15:06

Kertoisitko lähtökohta moottorista tarkempia tietoja? Onko ihan vw:n 1.6 8v moottori?

Jos ko. moottori eivätkä säännöt estä suurentamasta iskutilavuutta, niin järkevää kait olis laittaa alakertaan 1.8 kampirauta, kanget ja männät?

Senior
-
Viestit: 46
Liittynyt: 17.7.2007 1:56

Kone

ViestiKirjoittaja Senior » 2.8.2007 19:02

On tulossa jokkikseen ja kuutiotilavuus on rajattu 1650cc.
Sääntörajoituksena kuutiotilavuus, 1 max 45 2-kurkkuinen kaasutin tai 2 1-kurkkuista niin ja 8 ventttiiliä, eikä turboa.
Tehoa tarvii pirusti, kestävyydenkin kustannuksella.

Marko T
-
Viestit: 80
Liittynyt: 21.2.2007 10:34

ViestiKirjoittaja Marko T » 3.8.2007 14:04

Jääkö alakerta vakioksi vai onko tarkoitus muuttaa? Mitä virityksiä on muuten ollu suunnitteilla? Ja kuin suurella panostuksella, arvokisoihin vai kyläkisoihin? Jokkis.netissä on juttua ainakin golffin koneesta. Aihe "Todella nopean golffilaisen paras resepti".

Senior
-
Viestit: 46
Liittynyt: 17.7.2007 1:56

Alakerta

ViestiKirjoittaja Senior » 8.8.2007 0:05

Mitä alakertaan voi tehdä muuta kuin vaihtaa kampiakselin, onko jotakin hyväksi todettuja keinoja? Jutuissa yleensä kerrotaan mitä pitäis tehdä mutta ei miten. Kansi kiinnostaa eniten, miten kanavat on paras tehdä, entä mitä palotilalle.

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 8.8.2007 9:46

Jokkismiehillä taitaa olla useimmiten joku paikallinen seppä kuka tekee kannet ja ne ketkä tekee itse ei taida paljoa pyöriä netissä. Tässä oli aikaisemmin vähän puhetta noista 8v kansista: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... t=8v+kansi

Ilmeisesti noissa jokkisvehkeissä käytetään mekaanisia nostimia, joten se olis varmaan ensimmäinen asia minkä toteutusta kannattaa tutkia. Isoventtiiliset mekaanisilla nostimilla varustetut kannet taitaa olla vähän kiven alla, joten noita tehdään aika paljon hydraulikansista pidemmillä venttiileillä.

Marko T
-
Viestit: 80
Liittynyt: 21.2.2007 10:34

ViestiKirjoittaja Marko T » 10.8.2007 12:12

Kysypäs Mika Iltaselta kannen tekemisestä. Löytyy honkajoen suunnalta. Voisi tietää asiasta jotain.
Niin sitä 80mm:n kampea ja pösön kankia meinasin alakertaan. Onhan jotain toyotan mäntiäkin käytetty.
Kovemmissa vehkeissä on taidettu käyttää pösön paininkuppeja.
Kaikki pelit ja vehkeet kiinni vaan niin voin sit hyvin mielin ostaa sen kisasta pois.

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 11.8.2007 22:03

Sää voit laittaa niihin omiin seeteihin 40mm imuventtiilit. Esim pösöstä löytyy riittävän pitkät. Jos nokassa on nostoa yli 12,5mm suosittelisin laittamaan hydr.paininkupit. Sorvissa kaivat ne vaan tyhjäks sisäpuolelta. Jos on n.13 mm tai yli niin laita pösön kupit (38mm). Jos sun alakerta on 81x77,4 niin MINÄ en vaihtas sinne mitään, meinaan että saa kyllä hyvän ihan omilla veiveillä ja männillä. Ainoa vw moottori missä on suht hyvä kankisuhde. Sorvissa mäntien laet tasaseks ja lohkosta sen verran pois sitte ku tarvii. Sanoisin näin äkikseltään että lohkosta pois 5mm ja männistä saman verran KORKEIMMASTA kohdasta mitattuna. Ite oon käyttäny 12,2-13 puristussuhdetta. Kannen tekijöitä on monia. Yhen kannen oon ite teettäny mikä on nyt krossiautossa, muut oon kaivanu ite. Laita yv:tä tai tekstaria jos tarviit jotain yhteystietoja tms +358443737117


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa