Outo kolina ajaessa.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

Outo kolina ajaessa.

ViestiKirjoittaja seatti69 » 3.8.2006 11:13

Tänään ajellessani säikähdin että rengas räjähti, kun alkoi huoltoasemalle kääntyessäni ja hiljennellessäni kuulua sellaista kolinaääntä. Tämä luulo ensiksi sen takia, koska renkaani ovat aika huonossa hapessa. Pysähdyttyäni huomasin,ettei luuloni osunutkaan oikeaan, vaan renkaat olivat ehjät.

Sitten siinä tuumailin että mitäs ihmettä, mikäs kumman ääni se sitten oli. Kohta kuitenkin läksin jatkamaan matkaa, ja ihmettelin että eipä kuulu äätä enää. Surprised Mutta taas kohta kolahteli. Vähän aikaa kikkailessani huomasin, että ääni kuuluu vain ja ainoastaan silloin, kun autolla ajaessa nostaa vaikka jalan kaasulta, tai sitten painaa kytkimen pohjaan ja rullaa vapaalla!!! Eli ns. 'vetopäällä' kolahtelua ei kuulu.

Kaupunkiin saavuttuani tein uuden huomion. Hidastetöyssyjen takia jouduin lähes pysäyttämään vauhdin, ja kun taas tuli aika nostaa kytkin ja alkaa kiihdyttää, kuului taaskin se sama kolahdus. No, sit huomasin että sama kolahdus kuuluu nyt melkein jokakerta, jos nostaa kyrtkimen ja alkaa taas kiihdyttää, tai jos höllää vauhtia nostamalla kaasun pois.

Mikähän kumma voisi olla vikana??? Voimansiirtopuolelle tuo vika ilmeisesti viittaa, kun noin käyttäytyy, vai kuinka? Onkohan kuin vakavaa? Aivan kuin jossain olisi jokin löysällä/irti

Tuli vaan mieleeni, että voisiko syynä olla eilisen kulmiensäädössä mahdollisesti löysälle/irti jäänyt joku 'juttu'? Mitäs kaikkea siinä säädössä tehdään, vissiin raidetangonpäätä ainakin pyöritellään? Kun ei oikein muukaan tule mieleeni, miksi yhtäkkiä moinen ääni on ilmestynyt. Ei luulisi itsestäänkään siellä minkään irtoavan/löystyvän.
Kulmien säätäjä sai vielä ratinkin vinoon, miten se on mahdollista??Tuntui, että pitää kahdesta vaihtoehdosta valita, joko tyytyä siihen että auto vetää oikealle ja ratti suorassa, tai sit menee suht suoraan mutta ratti jää vinoon! Mites tää tämmönen oikeen...?

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 3.8.2006 11:16

Moottorin kannakekumilta äkkiseltään kuulostaisi. Liikkeelle lähtiessä kone pääsee heilahtamaan ja samoin moottorijarrutuksessa ja siitä kolahdus. Itse tarkistaisin moottorin kiinnityksen ensi alkuun.

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 3.8.2006 16:16

Kulmien säätäjä sai vielä ratinkin vinoon, miten se on mahdollista??Tuntui, että pitää kahdesta vaihtoehdosta valita, joko tyytyä siihen että auto vetää oikealle ja ratti suorassa, tai sit menee suht suoraan mutta ratti jää vinoon! Mites tää tämmönen oikeen...?
Kyllä sen ratin kuuluisi suorassa olla kulmien säädön jälkeenkin. Työn tehneeseen liikkeeseen vaan reklamoimaan.

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 3.8.2006 17:17

mitä siellä sit on säädetty, jos kerta ratti on vinoon laitettu ja kulmat olevinaan säädetty???
Voiko olla joku muukin kuin moottorin kannatinkumi tai muu löysä/irti? vetoakseli tai joku vakaaja?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 3.8.2006 17:28

sillain saa kulmat kohdalleen jos ei paljoo pieles ku säätää vaan toisesta raidepäästä jos sen verta laiska ettei viitti molempia säätää ;) esim vanhat isommat autot ku jokapaikka jumis ni helposti sillain tekee =)

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 3.8.2006 17:59

Eihän se tuosta vinoon mene! Jos kummatkin auraus/haritus on kohdilleen säädetty ja ratti LUKITTU keskelle ei ratti mene vinoon. Mutta luulempa, että ratin lukitus on unohtunut. (reklamoimaan)

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 3.8.2006 19:39

Kuulin, että sillai mahdollista, että vaan toista raidetangon päätä säädetään nii jää vinoon, eli pitäis samalla säätää toistakin puolta, vai olenko aivan väärässä??

Ja tuo kolina tuskin kuuluu moottorin kiinnikkeistä, kun tarkkaan kuuntelee, kuuluu korkea sitskuttava ääni samalla kun kolina kuuluu. Eli aivan kuin jokin olisi irti/löysällä ja hankaisi tai jotain,,,arvailuja kaivataan.

KasKas
-
Viestit: 28
Liittynyt: 7.9.2005 15:04

ViestiKirjoittaja KasKas » 3.8.2006 20:14

Sama vika oli mulla, tuon kolinan osalta. Koitas kiristää pyörän pultit.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 3.8.2006 22:47

juu menee se vinoon jos vaan toisesta puolesta säätää.... melkeinpä joka viikko säätelen niitä... ei sitä lukita pakko oo kuhan muistaa kattoo että on suoras

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 3.8.2006 22:49

Kaskas, kävin tiukkaamassa pultit, etupyörissä oli pikkasen kirimisen varaa, enkä ääntä saanu kuulumaan enää pienen testilenkin aikana. Jos syynä oli tuo, niin tuntuu kyllä aika uskomattomalta, sillä ei nuo pultit nyt ihan hirmu löysällä kuitenkaa ollu. Täytyy vaan toivoa että vika olis siinä! Kiitos vinkistä sulle, ja kaikille muillekin!

Vielä kun saisi ratin suoraan, niin jees!Tuntuu vaan hupsulta, ettei muka 'ammattimies 'osaa laittaa kulmia ja rattia suoraan...

KasKas
-
Viestit: 28
Liittynyt: 7.9.2005 15:04

ViestiKirjoittaja KasKas » 4.8.2006 11:10

Niin minäkin luulin että ne pultit oli kiinni, kun pulttikoneella ne laitettiin (vanha ja väljä tosin). Mutta momenttiavaimella sitten kirittiin, niin 15 kilon asetuksella niitä sai vääntää melkein puoli kierrosta.
Niinpä ennen seuraavaa renkaiden vaihtoa tulen hankkimaan momenttiavaimen.

Pekkani
-
Viestit: 20
Liittynyt: 27.12.2005 3:00

ViestiKirjoittaja Pekkani » 9.8.2007 4:04

Mullakin kolisi etupäässä, ja kiristin pyörän pultit niin lakkas.
Jarrulevyt pääsi hieman kolisemaan löysien pulttien alla. Oli mennyt myös levyjen pidätinruuvit poikki

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.8.2007 7:30

Vanhemmissa volkkareissa on enemmän sääntö kuin poikkeus, että levyn pidätinruuvi on poikki. Eihän se vaikea uusia olisi, mutta eipä tuollaista senkkikantaa yleensä silloin käsillä ole, kun pyörä on irti. Tosin, pysyyhän se levy siellä, kun pultit tiukkaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.8.2007 14:29

Vielä kun saisi ratin suoraan, niin jees!Tuntuu vaan hupsulta, ettei muka 'ammattimies 'osaa laittaa kulmia ja rattia suoraan...
Ratti irti ja takaisin oikeaan asentoon, noin minä sen ainakin tein. Aika hienohampainen boori siinä akselilla, joten pitäisi saada aika helposti suoraan.

- Äänimerkin painike nostamalla pois ja äänimerkin johto irti
- Pulttipyssyllä mutteri auki
- Ratti irti vetämällä
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, aikaa menee noin 10min ekalla kerralla rakennetta ihmetellessä :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa