Millainen homma on vaihtaa 35i passatiin (vm '95) alapallonivelet ? Korjausopas näet toteaa, että vetoakselin laippa pitäisi ottaa irti ja vetää vetaria sitten laatikosta ulos, jotta alapallon saisi pois paikoiltaan ?
Mitä ko. laipan irrottamisesta seuraa, askin öljyjä ei kuitenkaan tarvitse laskea veks ensin... ?
Entäs takalakrut ? Noissa on kai vielä säädettävät takalaakerit... itse purkaminen lienee kohtuuhelppo (ei tartte mitään erikois-ulosvetäjiä, tms.), mutta saako tuota takalaakerin tiukkuutta kotikonstein kohdalleen ? Nyt molemmissa takalaakereissa on melko selvä, käsiintuntuva välys, ja takaa kuuluu jurinaa, joten kiristämällä tuskin voi tilannetta enää korjata ?
35i Passatin alapallonivel & takalakrut
Valvoja: ffp jäsenet
Muistaakseni vetoakseleita ei tarvitse irrottaa pallojen vaihdon takia,tukivarressa 3 pulttia +pallon mutteri.Itse olen tarvittaessa ottanut akselit irti navan puolelta =makuasia.Laakerit on finaalissa jos jurinoita kuuluu,on helpot vaihtaa. Kiristät vain että välystä ei juuri tunnu,mieluummin vähän välystä kuin liian tiukka
Ookoo,
suurkiitokset neuvoista, nyt en koeta turhaan irrottaa sitä laippaa. Saapa nähdä, miten lujassa se alapallon tappi istuu navassa. Pitää tarvittaessa varovasti auttaa murtohaarukalla, tms...
Onko muuten mitään havaintoa, millä "ratin navasta" lähtevän kahinan saisi hiljaiseksi, eli siis voimakas hankaava, kahiseva ääni joka kuuluu kun rattia kääntää vähänkään enemmän ? Ääni tuntuisi lähtevän heti ratin takana olevasta rengasmaisesta liukupinnasta ja sen pinnalla liukuvasta liittimestä, joka on kaiketi äänimerkkiä varten (vaiko airbägiä ? ) Joku paksumpi vaseliini sen varmaan hiljentäisi, mutta virta tuskin senjälkeen enää kulkee ? Alumiini / kuparipasta ?
suurkiitokset neuvoista, nyt en koeta turhaan irrottaa sitä laippaa. Saapa nähdä, miten lujassa se alapallon tappi istuu navassa. Pitää tarvittaessa varovasti auttaa murtohaarukalla, tms...
Onko muuten mitään havaintoa, millä "ratin navasta" lähtevän kahinan saisi hiljaiseksi, eli siis voimakas hankaava, kahiseva ääni joka kuuluu kun rattia kääntää vähänkään enemmän ? Ääni tuntuisi lähtevän heti ratin takana olevasta rengasmaisesta liukupinnasta ja sen pinnalla liukuvasta liittimestä, joka on kaiketi äänimerkkiä varten (vaiko airbägiä ? ) Joku paksumpi vaseliini sen varmaan hiljentäisi, mutta virta tuskin senjälkeen enää kulkee ? Alumiini / kuparipasta ?
Jeps, tuntuu olevan aika yleinen "ominaisuus" 90-luvun Volkkareissa. Kun itse hain pari vuotta sitten itselleni T4 transporteria, niin aika monessa vanhemmassa yksilössä ratti kahisi.
Lukkari: käänsit siis "liukunastaa" tiukemmin ratin rengasta vasten? Eli ääni johtui siitä, että liuku oli liian "löysällä" ?
Itselläni on pasaatin alkuperäisratti, mutta autolla on ajettu jo paljon. PItää koettaa vähän vääntää tuota liukua ja ujuttaa väliin vähän kuparipastaa. Miten muuten airbagilla varustettu ratti otetaan irti ?
Lukkari: käänsit siis "liukunastaa" tiukemmin ratin rengasta vasten? Eli ääni johtui siitä, että liuku oli liian "löysällä" ?
Itselläni on pasaatin alkuperäisratti, mutta autolla on ajettu jo paljon. PItää koettaa vähän vääntää tuota liukua ja ujuttaa väliin vähän kuparipastaa. Miten muuten airbagilla varustettu ratti otetaan irti ?
lainaa kirjastosta haynesin korjausopas. ratin irroitus on niitä harvoja hyvin selitettyjä asioita opuksessa ;)
lyhyesti: irroita lukitusruuvit ratin takaa, vedä ratin keskiosa missä airbag on irti, varo airbagin johtoa samalla, irroita airbagin johto ratista, liitin on tosi hempula, ratti on muistaakseni kiinni 24mm mutterilla, ratti irti ja navan liuku näkyy.
Avaimet tiukasti omaan taskuun eikä virtalukkoon.
lyhyesti: irroita lukitusruuvit ratin takaa, vedä ratin keskiosa missä airbag on irti, varo airbagin johtoa samalla, irroita airbagin johto ratista, liitin on tosi hempula, ratti on muistaakseni kiinni 24mm mutterilla, ratti irti ja navan liuku näkyy.
Avaimet tiukasti omaan taskuun eikä virtalukkoon.
Hassua... koetin vaihtaa lakruja, mutta laakerikehät oli navassa/rummussa senverran tiukassa, etteivät lähteneet kevyellä naputtelulle irti, enkä sitten viitsinyt herättää naapureita pieksämällä niitä irti isossa betonisessa autohallissa, kun yläpuolella nukutaan ja hallissa kaikki kaikuu... Kello kun oli jo puolenyön nurkilla, eikä hallissa muutenkaan saisi periaatteessa tehdä mitään lasinpesunesteen lisäystä radikaalimpaa.
Piti siis kasata tilapäisesti vanhoilla laakereilla ja tiivisteillä. Osat näyttivät pienen puhdistelun jälkeen itse asiassa oikeinkin hyvältä, laakerit olivat ehjät, ei mitään kulumajälkiä tai muutakaan. Jopa rasvatiiviste oli kuin uusi...
Noita avatessani panin merkille, että laakerit olivat todella löysällä, lukitusmutteri lähti irti kevyesti etusormella pyörittämällä. Kun kasasin vanhat kamat tuoreen rasvan kanssa takaisin, säädin ne huoltomanuskan neuvomaan kireyteen (eli mutterin aluslevyä voi vielä hiukan saada liikkumaan ruuvimeisselillä) ja eikun koeajolle... Ja kas - jurina oli poissa. Vajaan 10 km:n maantielenkin jälkeen kokeilin napakupista lämpötilaa... hirvitti näet vähäsen, että josko ne tuli kuitenkin liian kireälle. Olivat kuitenkin karkealta näppituntumalta vain n. 40-50 asteiset (?), hiukan kättä lämpimämmät siis. Miten kuumalta nuo saisivat tuntua, ottaen huomioon, että autolla myös jarruteltiin pari kertaa maantievauhdista ja napa=jarrurumpu... ?
En tiedä kauanko nuo takalaakerit ovat olleet noin löysällä mutta enpä usko että olisivat kauaa tuollaisina kestäneet. Ja sekin oli yllätys, että ehjä, mutta löysä laakeri voi pitää noinkin selvästi kuuluvaa meteliä. Ääni ei ollut kovinkaan karkea sävyltään, mutta kuitenkin selvä jurina. Pitää nyt kuitenkin jossain vaiheessa vaihtaa uudet osat kun ne kerran tuli ostettua, kunhan saan auton jonnekin sellaiseen paikkaan josta kukaan ei tule häätämään pois...
Piti siis kasata tilapäisesti vanhoilla laakereilla ja tiivisteillä. Osat näyttivät pienen puhdistelun jälkeen itse asiassa oikeinkin hyvältä, laakerit olivat ehjät, ei mitään kulumajälkiä tai muutakaan. Jopa rasvatiiviste oli kuin uusi...
Noita avatessani panin merkille, että laakerit olivat todella löysällä, lukitusmutteri lähti irti kevyesti etusormella pyörittämällä. Kun kasasin vanhat kamat tuoreen rasvan kanssa takaisin, säädin ne huoltomanuskan neuvomaan kireyteen (eli mutterin aluslevyä voi vielä hiukan saada liikkumaan ruuvimeisselillä) ja eikun koeajolle... Ja kas - jurina oli poissa. Vajaan 10 km:n maantielenkin jälkeen kokeilin napakupista lämpötilaa... hirvitti näet vähäsen, että josko ne tuli kuitenkin liian kireälle. Olivat kuitenkin karkealta näppituntumalta vain n. 40-50 asteiset (?), hiukan kättä lämpimämmät siis. Miten kuumalta nuo saisivat tuntua, ottaen huomioon, että autolla myös jarruteltiin pari kertaa maantievauhdista ja napa=jarrurumpu... ?
En tiedä kauanko nuo takalaakerit ovat olleet noin löysällä mutta enpä usko että olisivat kauaa tuollaisina kestäneet. Ja sekin oli yllätys, että ehjä, mutta löysä laakeri voi pitää noinkin selvästi kuuluvaa meteliä. Ääni ei ollut kovinkaan karkea sävyltään, mutta kuitenkin selvä jurina. Pitää nyt kuitenkin jossain vaiheessa vaihtaa uudet osat kun ne kerran tuli ostettua, kunhan saan auton jonnekin sellaiseen paikkaan josta kukaan ei tule häätämään pois...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 35 vierailijaa