Parisen viikkoa on Bora tehnyt tuollaista kiusaa. Varoitusvalo vilkuttaa punaista, eli jäähdytinnesteen vähenemistä. Ajan auton parkkiin ja paisuntasäiliössä nesteen pinta on laskenut alle minimirajan.
Moottorin jäähdyttyä esim. seuraavana päivänä, kun lisäilen nestettä säiliöön ja avatessani korkkia, paine purkautuu säiliöstä ja nestepinta nousee takaisin normaaliin. onkos tämä ihan normaalia vai?
VW Bora TDi, Jäähdytinnesteet katoaa ja palaa takaisin
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 30
- Liittynyt: 24.5.2006 21:25
Koneen ollessa kylmänä tyhjäkäytettäessä ei paisarissa näy mitään suurempaa pulputusta. Jos oikein kurkki reiän kautta siihen pieneen systeemiin paisarin sisällä, siellä oli jotain pientä. Kaasuttaminen ei vaikuttanut asiaan millään tavalla. Kertooko tämä jotain? Myöskään öljyn seassa ei näkyny mitään vaaleata.
Miten sulla on käynyt tän kanssa -kivi-? Kiinnostaa, koska sattumalta itellä -00 mallinen bora tekee samantyylistä, tosin ei pinnankorkeuden varotin oo huudellu.
Tässä keväällä jäähdytysnesteet oli ihan asianmukaisella tasolla huollon jälkeen. Joku viikkon tämän jälkeen huomasin, että nesteenpinta oli laskenut liki minimiin. No ei mitään lisätään vähän nestettä, mutta korkin avatessani paine purkautui ja nesteen pinta nousi melkein maksimiin. HUOM! tämä kaikki siis koneen ollessa KYLMÄ. Tätä olen nyt muutaman kerran kokeillut, ja joka kerta sama juttu.
Merkkihuollossa asiasta kysäisin, ja heidän mukaan normaalia paineistetussa järjestelmässä. Merkkihuoltoon en älyttömiä luottas.. Onko sellainen paine oikeasti normaalia, että esim letkut laajenee, jolloin pinta paisunta säiliössä laskee, ja paineen kadotessa kaikki taas palautuu? Toisaalta eikös juuri tuo ole paisarin idea, mutta itse olen aina kuvitellut sen olevan sitä varten kun neste koneen lämmentessä laajenee?
Onko jollakulla tästä ihan oikeeta faktaa? Pitäskö huolestua, nyt vai vasta sitten kun pinnankorkeus varotin huutelee?
edit. Ja autohan on siis 210tkm ajettu -00 PD kiisseli Bora (kannentiivisteestäänkin..) kuuluisalla AJM koneella.
Tässä keväällä jäähdytysnesteet oli ihan asianmukaisella tasolla huollon jälkeen. Joku viikkon tämän jälkeen huomasin, että nesteenpinta oli laskenut liki minimiin. No ei mitään lisätään vähän nestettä, mutta korkin avatessani paine purkautui ja nesteen pinta nousi melkein maksimiin. HUOM! tämä kaikki siis koneen ollessa KYLMÄ. Tätä olen nyt muutaman kerran kokeillut, ja joka kerta sama juttu.
Merkkihuollossa asiasta kysäisin, ja heidän mukaan normaalia paineistetussa järjestelmässä. Merkkihuoltoon en älyttömiä luottas.. Onko sellainen paine oikeasti normaalia, että esim letkut laajenee, jolloin pinta paisunta säiliössä laskee, ja paineen kadotessa kaikki taas palautuu? Toisaalta eikös juuri tuo ole paisarin idea, mutta itse olen aina kuvitellut sen olevan sitä varten kun neste koneen lämmentessä laajenee?
Onko jollakulla tästä ihan oikeeta faktaa? Pitäskö huolestua, nyt vai vasta sitten kun pinnankorkeus varotin huutelee?
edit. Ja autohan on siis 210tkm ajettu -00 PD kiisseli Bora (kannentiivisteestäänkin..) kuuluisalla AJM koneella.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 21 vierailijaa