Laatikot ei kestä...(jo neljäs menossa)!?
Valvoja: ffp jäsenet
Laatikot ei kestä...(jo neljäs menossa)!?
Mikäs voi olla vikana kun G2 16V Gti:n vaihdelaatikot ei kestä...?Jo neljäs vaihdelaatikko menossa, noin vuoden (n.15 000km) on kestänyt jokainen...on kokeiltu erilaisia lootia TD:n lootasta alkuperäseen 2Y lootaan...laatikot on menny yleensä kertalaakista, ääntänyt vähän aikaa ja sitten sylkeny öljyt pihalle, jonka jälkeen pykälät ei mene enään päälle...en ole sen kummemmin alkanut tutkimaan, että mitä niistä on mennyt rikki, mutta yhtä yritin purkaa ja laatikon lohkot eivät edes suostunut irtoamaan toisistaan kuin noin 2cm verran ja kourallinen hampaitahan sieltä tipahteli ulos...Moottoriltaan auto on kohtuu vakio (153hv penkitetty), mutta lisää on toki tulossa kunhan kone on kasassa:)....
Olen tuossa aprikoinut, että voiko auton madalluksella olla merkitystä asiaan(autoa madallettu n. 40mm)...kun vetareiden vaihdelaatikon ja renkaan pään välinen kulmahan sillon laskee, jolloin vetarit voisivat tavallaan pakottaa (painaa) koko ajan vaihdelaatikon päähän...Toisin sanoen vetarit olisivat tällöin puristuksessa vaihdelaatikon ja pyörän navan välissä koko ajan...?Tähän olen miettinyt ratkaisuksi vetareiden lyhentämistä (n.1cm)...
Olen lukenut myös jostakin topicin, jossa kerrottiin, että juuri tässä Gti:n laatikossa olisi sellainen suunitteluvirhe, että öljymäärän täyttö/tarkistusroppu olisi liian alhaalla, eli jos öljymäärän täyttää sen mukaan, niin sitä on laatikossa liian vähän...?
Sain juuri käsiini vähän ajetun 2Y laatikon, eikä nuo tunnu olevan kovin halpaa tavaraa, joten en mielelläni hajoittaisi enään tuota, vaan vika täytyisi saada selville...Ja kun moottorikin on vielä tuhannen atomeina, niin vikaa voisi mahdollisesti tarkastella sen päästä jos jotain ehdotuksia löytyy...?Kaikki ehdotukset/veikkaukset/arvaukset tämän onkelman tiimoilta ovat tervetulleita...
Olen tuossa aprikoinut, että voiko auton madalluksella olla merkitystä asiaan(autoa madallettu n. 40mm)...kun vetareiden vaihdelaatikon ja renkaan pään välinen kulmahan sillon laskee, jolloin vetarit voisivat tavallaan pakottaa (painaa) koko ajan vaihdelaatikon päähän...Toisin sanoen vetarit olisivat tällöin puristuksessa vaihdelaatikon ja pyörän navan välissä koko ajan...?Tähän olen miettinyt ratkaisuksi vetareiden lyhentämistä (n.1cm)...
Olen lukenut myös jostakin topicin, jossa kerrottiin, että juuri tässä Gti:n laatikossa olisi sellainen suunitteluvirhe, että öljymäärän täyttö/tarkistusroppu olisi liian alhaalla, eli jos öljymäärän täyttää sen mukaan, niin sitä on laatikossa liian vähän...?
Sain juuri käsiini vähän ajetun 2Y laatikon, eikä nuo tunnu olevan kovin halpaa tavaraa, joten en mielelläni hajoittaisi enään tuota, vaan vika täytyisi saada selville...Ja kun moottorikin on vielä tuhannen atomeina, niin vikaa voisi mahdollisesti tarkastella sen päästä jos jotain ehdotuksia löytyy...?Kaikki ehdotukset/veikkaukset/arvaukset tämän onkelman tiimoilta ovat tervetulleita...
en ole kyllä moista kuullut että vaihdelaatikot madalluksen takia hajois. itsellä on ainakin 70mm tiputettu keulaa, eikä ole pian kolmen vuoden aikana yksikään vaihdelaatikko antautunu. (kaikki muu kylläkin :D ) laske loodasta vanhat öljyt pois, ja pistä uudet öljyt sisään valmistajan ohjeiden mukaan niin on ihme jos ei kestä. Onhan kytkin täysin kunnossa?
On ollu noissa laatikoissa just tota mainitsemaasi juttua että jos täyttää täyttöpropun pintaan, ei vitosen rattaat pysy kunnolla öljyssä. Mites sun ajotapas, voiko siitä hakea syytä? Yleinen ongelma kai on että ajetaan liian isolla vaihteella, jolloin rattaat ei öljyynny tarpeeks ja alkaa kulua. Varsinkin alle 70-80km/h nopeuksia pitäis välttää 5. vaihteella vaikka auto hienosti niin kulkisikin ja bensaa "säästyis".
Toi vetarien painaminen askia päin varmaan näkyis jonkin sortin kulumana vetareissa ittessäänkin..? Tosin voihan se niin olla, kun eikös tolla -70mm madalluksella mene vetarit sitten jo toiseen suuntaan vinoon? :)
Toi vetarien painaminen askia päin varmaan näkyis jonkin sortin kulumana vetareissa ittessäänkin..? Tosin voihan se niin olla, kun eikös tolla -70mm madalluksella mene vetarit sitten jo toiseen suuntaan vinoon? :)
Kaikissa olikohan se 87- vai 89? vuosimallia vanhemmissa täyttöproppu on 0,5l liian alhaalla ja loppu täytetään nopeusmittarin vaijerin reiästä. 2l on oikea öljymäärä riippumatta siitä, mistä sen öljyn laatikkoon laittaa.Olen lukenut myös jostakin topicin, jossa kerrottiin, että juuri tässä Gti:n laatikossa olisi sellainen suunitteluvirhe, että öljymäärän täyttö/tarkistusroppu olisi liian alhaalla, eli jos öljymäärän täyttää sen mukaan, niin sitä on laatikossa liian vähän...?
Tosiaan 1,5l öljymäärällä vitosvaihde jää kuivaksi ja taatusti hajoaa. Lisäksi vetarien tiivisteet kannattaa uusia ennen laatikon paikalleen asennusta, sieltä tuppaa yleensä öljyt tulemaan pihalle. Eikä ole pahitteeksi muidenkaan tiivisteiden vaihto.
Nämä eivät koske pelkästään GTI:n laatikkoa, vaan kaikkia 020-tyyppisiä laatikoita.
Edit: Lisäksi tasauspyörästön niitit saattavat pettää tehokkaampien koneiden jatkona. Niittien tilalle saa pulttisarjaa. Kyllä sen loodan aueta pitäisi vaikka rattaita rikki olisi. Sopivalla ulosvetäjällä vaan koppa laakereineen pois pääakselin ympäriltä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
[url]Mulla on -91 1.8i Golf ja ei todellakaan menny sitä kahta litraa kun korjausoppaassa luki![/url]Ja laatikko oli alkuperäinen?
Tarkka määrä on 1,9l virallisen tiedon mukaan, mutta 2l on yleinen ohje korjausoppaissa. Tosin vaihdossahan sinne varmaan jää hieman tavaraa sisäänkin.
Edit: Litra ainakin on kokemusten perusteella liian vähän ;)
Tarkka määrä on 1,9l virallisen tiedon mukaan, mutta 2l on yleinen ohje korjausoppaissa. Tosin vaihdossahan sinne varmaan jää hieman tavaraa sisäänkin.
Edit: Litra ainakin on kokemusten perusteella liian vähän ;)
Ajotyylihän voi olla yksi tekijä noiden laatikoiden kestävyydessä:)...En tosin ole itse vielä päässyt ajamaan kyseistä autoa metriäkään koska ostin sen laatikkovikaisena...Edellinen omistaja antoi ison läjän kytkinlevyjä ja paineasetelmia mukaan ja nyt kun purin tuon koneen, niin kohtuu uusi ja kunnossa oleva (silmämääräisesti) asetelma näytti olevan paikallaan...
En ole aikaisemmin liiemmin perehtynyt vaihdelaatikkojen sielunelämään, muun tekniikan kylläkin, mutta missä nuo niitit tarkalleen ottaen tasauspyörästössä sijaitsee..?
Mutta eihän se enään voi olla tuurista kiinni, että kolme laatikkoa peräkkäin, melkein vuoden välein!?
Olen miettinyt myös nuiden rikkinäisten laatikoiden kunnostusta, mutta eikös hilut niihin maksa mansikoita!?Esimerkiksi jos joudut jotain hammasrattaita ja laakereita uusimaan...
Lisäksi tasauspyörästön niitit saattavat pettää tehokkaampien koneiden jatkona. Niittien tilalle saa pulttisarjaa. Kyllä sen loodan aueta pitäisi vaikka rattaita rikki olisi. Sopivalla ulosvetäjällä vaan koppa laakereineen pois pääakselin ympäriltä.
En ole aikaisemmin liiemmin perehtynyt vaihdelaatikkojen sielunelämään, muun tekniikan kylläkin, mutta missä nuo niitit tarkalleen ottaen tasauspyörästössä sijaitsee..?
Jos käytettyjä laatikoita oot ostanut nii eihän se uutta vastaa ja hajoaahan nekin jossain vaiheessa :)
Mutta eihän se enään voi olla tuurista kiinni, että kolme laatikkoa peräkkäin, melkein vuoden välein!?
kannattaa kunnostaa semmonen rikki menny laatikko....mul ainakin kesti....
Olen miettinyt myös nuiden rikkinäisten laatikoiden kunnostusta, mutta eikös hilut niihin maksa mansikoita!?Esimerkiksi jos joudut jotain hammasrattaita ja laakereita uusimaan...
Anteeksi nyt vaan epäilyni, mutta itsekin tiedän tapauksia jotka kyllä saavat laatikon kuin laatikon rikki, kun vaihto tapahtuu jumalattomalla repimisellä. Kerta-kaksi pokimista vuoteen ja eivät opi vaihtamaan askin mukaisessa ajassa. Ja noissa vehkeissä on ollut Toyota ja Ford askeja, joskus jopa oli ihan vakio koneella. 020 laatikot kun eivät ehkä ole kaikista kestävimpiä, mutta kyllä ne jotensakin normaalia käyttöä kestää.
Kannattaisiko seuraavaksi laittaa 02A (G60) loota ja patentoida ne vaihejerihilut sinne?
Kannattaisiko seuraavaksi laittaa 02A (G60) loota ja patentoida ne vaihejerihilut sinne?
Oma veikkaus on kanssa kepin heiluttajan toiminnasta johtuva rikkoontuminen.
Jos jokainen laatikko on ollut ehjä ja tarpeeksi öljyä sisällä niin ei niitä kovin helpolla noilla tehoilla rikki saa.
Oma kaasujalka on melko raskas ja kyllä se vaihto melko nopeaa käy..
silti ehjänä parin vuoden jälkeen ja noin 20-30tkm
edit. Eikös volkkarit ole melko nirsoja öljystä, että mitä sinne laitetaan.
Ainakin 2E Vento rupes vastaavalla mutta kuitenkin väärällä öljyllä pistämään muutaman tuhennen kilsan jälkeen tasauspyörästöä lukkoon
(vasta oireili.. ei lukkoon asti).
Onneksi vika tajuttiin ajoissa eikä rikki asti mennyt ja öljyn vaihdolla selvittiin.
Tietenkin se on nyt "aikapommina" koska ei avattu ja katsottu menikö mitään.
edit2. Monia tonneja on jo sen jälkeen tullut mittariin ja uudella omistajallakin toimii hyvin..
taidettiin keretä ajoissa vaihtaa öljyt.
Jos jokainen laatikko on ollut ehjä ja tarpeeksi öljyä sisällä niin ei niitä kovin helpolla noilla tehoilla rikki saa.
Oma kaasujalka on melko raskas ja kyllä se vaihto melko nopeaa käy..
silti ehjänä parin vuoden jälkeen ja noin 20-30tkm
edit. Eikös volkkarit ole melko nirsoja öljystä, että mitä sinne laitetaan.
Ainakin 2E Vento rupes vastaavalla mutta kuitenkin väärällä öljyllä pistämään muutaman tuhennen kilsan jälkeen tasauspyörästöä lukkoon
(vasta oireili.. ei lukkoon asti).
Onneksi vika tajuttiin ajoissa eikä rikki asti mennyt ja öljyn vaihdolla selvittiin.
Tietenkin se on nyt "aikapommina" koska ei avattu ja katsottu menikö mitään.
edit2. Monia tonneja on jo sen jälkeen tullut mittariin ja uudella omistajallakin toimii hyvin..
taidettiin keretä ajoissa vaihtaa öljyt.
Eli siis noissa 020-laatikoissa iso lautaspyörä on tehtaalla niitattu tasauspyörästöön kiinni. Ylettömästi repimällä niitit alkavat pikkuhiljaa löystyä ja lopulta joku niistä katkeaa. Tuo katkennut niitti puskee laatikon kuoresta pihalle ja öljyt lentää mäkeen. Tuo niittihomma korjataan siis asentamalla sellainen pulttisarja niittien tilalle. Tuota sarjaa saa siis ihan volkkariliikkeistä.
Harmi vaan kun yleensä nuo muuten helposti korjattavat laatikot on ajettu ilman öljyä pilalle.
Ja jos haluaa vikaa laatikoiden hajoamiseen, kannattaa melkein katsoa peiliin. Melkein väittäisin, että noissa kaikista on kytkinkaavelin puolella kuoressa reikä...
Harmi vaan kun yleensä nuo muuten helposti korjattavat laatikot on ajettu ilman öljyä pilalle.
Ja jos haluaa vikaa laatikoiden hajoamiseen, kannattaa melkein katsoa peiliin. Melkein väittäisin, että noissa kaikista on kytkinkaavelin puolella kuoressa reikä...
Itsellä golfista on nyt keväällä 2 kertaa pettäny nuo niitit. Ja edellisesta rempasta meni vain 3000 km. Laatikkoa säästellen ajelin enkä revitelly, mutta silti ei kestäny. Luultavimmin uudessa tasauspyöärästössä oli ne niitit jo valmiiksi melkein poikki niin siksi eivät kestäneet. Seuraava laatikko kasataan tosiaankin tuollaisilla teräspulteilla korjatulla versiolla. Kun laatikko hajosi niin vaihteet ei lyöny jumiin kaikki toimi kyllä. Kannattaa kuitenkin purkaa se laatikko ja katsoa mitä se on syöny niin saa vähän tietoa asiasta. Näköjään nuo niitit on aika helppoja pettämään :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa