mielenkiinnosta vaparisuodatimeen, kannattaako?
Valvoja: ffp jäsenet
mielenkiinnosta vaparisuodatimeen, kannattaako?
Aikani useita keskusteluita täältä lukeneenani en oikein saa varmaa kuvaa siitä et kannattaa tuollaiseen 1.8T koneeseen rueta vaparia laittamaan, kyseessä on auto johon on laitettu jo lastu+catback, uusi by-pass on tulossa.
Yritin etsiä vastausta täältä, mutta ei oikein saanu selkeää kuvaa siitä että kannattaako moinen, pelkät äänet ei ole minulle osto peruste.
Aikaisemmin kyselin täällä noista simotan CAI paketeista, mutta sellaista en taida rueta laittamaan, mielessä kävi et jos olis laittanu samcon intakeletkun ja sit jonku kuivan kartiosuodattimen.
Jos jollakin olis omakohtaista kokemusta niin olis mukava kuulla kommenttia.
Yritin etsiä vastausta täältä, mutta ei oikein saanu selkeää kuvaa siitä että kannattaako moinen, pelkät äänet ei ole minulle osto peruste.
Aikaisemmin kyselin täällä noista simotan CAI paketeista, mutta sellaista en taida rueta laittamaan, mielessä kävi et jos olis laittanu samcon intakeletkun ja sit jonku kuivan kartiosuodattimen.
Jos jollakin olis omakohtaista kokemusta niin olis mukava kuulla kommenttia.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
-
- -
- Viestit: 140
- Liittynyt: 19.9.2006 17:18
joo taidan itsekkin pysyä tuossa vakiofiltterissä, huvittaa vaan kun katselee esim. simotan sivuja niin oikein Golfille oma mallisarja erinlaisia ratkaisuja vaparin suhteen, sillä vaan tuli mieleen et kai niistä on oltava jotain hyötyä kun on noin paljon vaivaa nähty :) mut hyöty saattaa tulla sitten kun tosiaan mennään 300:n paremmalle puolelle tehoissa. Lähinna tuo samcon intakeletku saattas olla hyödyllinen
No ei siitä kyllä mitään persdynossa tunnu. Itellä oli 1.8T 3B passatissa BSR:n optiflow systeemi jossa oli lämpöpelti ja öljyttävä kartio. Kartioita sai olla pesemässä ja öljyämässä tuon tuosta kun tuli suomessa käytyä useammin niin tuli kilometrejäkin. Äänet oli makeat alkuun mutta nopeesti niihin tottuu (edit: turhaantuu)
Nyt on TT:ssä ihan vaki filsu ja seki ketale päästää noita wuuuushhh ääniä imussa ja sen jälkeen kikakikakika kuuluu turbosta joka on ehkä mukavampi kuulla. vapaata kartiofilsua en varmaan tuohon tule heti vaihtamaan.
Nyt on TT:ssä ihan vaki filsu ja seki ketale päästää noita wuuuushhh ääniä imussa ja sen jälkeen kikakikakika kuuluu turbosta joka on ehkä mukavampi kuulla. vapaata kartiofilsua en varmaan tuohon tule heti vaihtamaan.
Aletaan nyt sitten vänkäämään...:)
Aattelin tuossa viimekesänä palata pitkän "kartiofilsuretken" jälkeen paperisuodattimeen+vakio suodatin boxiin.
Mutta ei siitä tullu vakiofilsulla mitään ku kone alkoi puutua +4000rpm.
Joten apexin paperikartio takas ja taas alkoi laulaa iloisesti.
Auto siis passat 1.8t +k04 ym.
Aattelin tuossa viimekesänä palata pitkän "kartiofilsuretken" jälkeen paperisuodattimeen+vakio suodatin boxiin.
Mutta ei siitä tullu vakiofilsulla mitään ku kone alkoi puutua +4000rpm.
Joten apexin paperikartio takas ja taas alkoi laulaa iloisesti.
Auto siis passat 1.8t +k04 ym.
Kokeilin itse IV GTI:ssä vakiota, paneelia ja kartiota lämmönsuojapellillä. Kun vaihdoin ensin vakion tilalle Greenin paneelin niin tuntui että ykkösellä kiihdyttäessä alkoi pito irtoamaan yläkierroksilla. Eli olis jotain huötyä ollut, mutta sitten laitoin kartion niin ei enää mennytkään taas niin hyvin. Esim. varttimaili ajat tippu sen jälkeen hiukan. Mutta en kyllä penkittänyt autoa että onhan mahdollista et vaan tuntu erot pään sisällä... =D
Esim. kartiofilsua asennettaessa ei aina kannata ihan sokeasti luottaa penkkipapereihin, koska kyse on juurikin siitä miten konehuoneessa pyörteilevä ilma menee moottorille, ja penkissä harvoin saa aikaiseksi riittävää ilmanvirtausta että kartio välttämättä pääsisi oikeuksiinsa. Toisekseen ei se pelkkä kartiosuodatin autuaaksi tee, jotain väliä silläkin on miten ja minne se sinne konehuoneeseen asennetaan.
Penkissä testattu ensin vaparilla ja sitten apex:n kartiolla testattiin 2:ssa eri leonissa 110tdi ja 150tdi. Toisessa eroa vaparin hyväksi 1hv toisessa orkkiksen hyväksi 1hv.
Eli ei tullu tuota luvattua 5hv lisää. (yllätys) Eli nää on näitä henkimaailman juttuja eli vähän kylmempi ilma ulkona niin tuntuu, että lähtee paremmin.
Ainut ero muuten noissa tehoissa huomasin, kun laitoin tuning puskimen golfiin ja sen sivuaukko johti juuri ilmaa välijäähylle niin silloin huomasin, että mielestäni kulki aavistuksen paremmin???
Eli ei tullu tuota luvattua 5hv lisää. (yllätys) Eli nää on näitä henkimaailman juttuja eli vähän kylmempi ilma ulkona niin tuntuu, että lähtee paremmin.
Ainut ero muuten noissa tehoissa huomasin, kun laitoin tuning puskimen golfiin ja sen sivuaukko johti juuri ilmaa välijäähylle niin silloin huomasin, että mielestäni kulki aavistuksen paremmin???
Jos miettisitte niitä suodattimia ihan moottorinpuhtaanapidon kannalta ensimmäisenä. Yleensä tuommoisen "viri"suodattimen kanssa tulee parempi puhdistuskyky ja ehkä hieman lisää tehoa verrokkina vakioon.
Itse hommaan suodattimen sen moottorinpuhtaana pitämisen kannalta ja samalla katson paljonko se jaksaa lävitseen virrata ilmaa, ettei siitä jää kuristamaan. Nyt on greenin öljyttävä malli joka virtaa jonnekin 270hv mutta en pidä siitä ollenkaan, muoto on outo ja öljyäminen kyrsii. Tilalle vaihtuu ilmeisemmin Pro-mo:lta AEM Dryflow 5" joka on kuiva suodatin ja erittäin tehokas suodattamaan paskat pienintäkin pölyä myöten
Voitti testinkin suurimpien ja suosituimpien viri-suodattimien valmistajien kesken.
Pimppi faktoria ei sillä saa kun on väriltään harmaan ja aika perusnäköinen :)
Itse hommaan suodattimen sen moottorinpuhtaana pitämisen kannalta ja samalla katson paljonko se jaksaa lävitseen virrata ilmaa, ettei siitä jää kuristamaan. Nyt on greenin öljyttävä malli joka virtaa jonnekin 270hv mutta en pidä siitä ollenkaan, muoto on outo ja öljyäminen kyrsii. Tilalle vaihtuu ilmeisemmin Pro-mo:lta AEM Dryflow 5" joka on kuiva suodatin ja erittäin tehokas suodattamaan paskat pienintäkin pölyä myöten
Voitti testinkin suurimpien ja suosituimpien viri-suodattimien valmistajien kesken.
Pimppi faktoria ei sillä saa kun on väriltään harmaan ja aika perusnäköinen :)
Jos miettisitte niitä suodattimia ihan moottorinpuhtaanapidon kannalta ensimmäisenä. Yleensä tuommoisen "viri"suodattimen kanssa tulee parempi puhdistuskyky ja ehkä hieman lisää tehoa verrokkina vakioon.
Minä kun olen ymmärtänyt, että useissa "viri"suodattimissa tuo parempi virtauskyky verottaa nimenomaan puhdistuskykyä. Voin kyllä olla väärässäkin.
Kuitenkin jos muihin virityksiin kuuluu vain esim. lastu tai putki niin itse en lähtisi kartiotöttöröä lisätehon toivossa asentelemaan. Suhinoita ja pöhinöitä sillä kyllä voi saada jos niitä tärkeänä pitää.
Minä kun olen ymmärtänyt, että useissa "viri"suodattimissa tuo parempi virtauskyky verottaa nimenomaan puhdistuskykyä. Voin kyllä olla väärässäkin.
Osittain olet väärässä. Riippuu merkistä.
Katsellut noita testejä niin laatumerkeillä on paljon parempi suodatuskyky kuin normaalisuodattimella.
Korkea hinta muodostuukin niissä käytetyistä materiaaleista pääasiallisesti. Miksi sitten ei autotehtaat käytä samaa materiaalia? Hinta ja varaosamyynnin vähenemisen takia. Osa "viri"suodattimista kun on moninkertaisesti pitempi ikäisempiä kuin normaalisuodatin, näin ollen menetettäisiin rahaa taas.
Ei ole järkeä tehdä autoa joka ei hajoa koskaan tai ei mene varaosia ;)
Juurikin näin, mikäs sen mukavampaa kuin myydä huonoja orkkisuodattimia merkkiliikkeessä kovalla ylihinnalla. Varaosakauppa on hyvä tulonlähde.
Yleisestihän noissa öljyttävissä on ideana juurikin se öljy joka sitoo epäpuhtauksia itseensä, sen takia en oikein luottaisi noihin kuiviin vapaavirtausmalleihin. Eipä tosin ole niistäkään parempaa tietoa.
Yleisestihän noissa öljyttävissä on ideana juurikin se öljy joka sitoo epäpuhtauksia itseensä, sen takia en oikein luottaisi noihin kuiviin vapaavirtausmalleihin. Eipä tosin ole niistäkään parempaa tietoa.
Imuilmaäänet jos halajaa masinaansa niin tuosta vaan modaileen :)
http://www.wak-tt.com/mods/ramair/cheapinduction.htm
http://www.wak-tt.com/mods/ramair/cheapinduction.htm
En tiedä miten ykskasitee ympäristössä. Mutta ainakin tossa vanhanliiton 20vt viitosessa se suodatin kotelo ahdistanee ekana.
Itsellä toki tommonen vapaavirtaus-paneli filsa, (joskus ostin kokeeksi, en ainakaan hyötyjä ole huomannyt). Ja joskus tuli "avarrettua" tuota orkkis suodatinkoteloa jonkin verran (=porakoneella reikiä paljon) ja ehkä aavistuksen paremmin kulkee ylärekisterissä. Jokatapauksessa kokeilla kannattaa.
Itsellä toki tommonen vapaavirtaus-paneli filsa, (joskus ostin kokeeksi, en ainakaan hyötyjä ole huomannyt). Ja joskus tuli "avarrettua" tuota orkkis suodatinkoteloa jonkin verran (=porakoneella reikiä paljon) ja ehkä aavistuksen paremmin kulkee ylärekisterissä. Jokatapauksessa kokeilla kannattaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa