Mk4 Gti:n takajarru ongelma, saatu kuntoon.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

JiiKoo83
-
Viestit: 64
Liittynyt: 18.10.2006 17:05

Mk4 Gti:n takajarru ongelma, saatu kuntoon.

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 2.5.2007 19:02

Rupesin purkamaan golffista takajarruja, koska hiihtivät. Palat olivatkin loppu, mutta uusia paloja ja jarrulevjä asentaessa tuli ongelma. Jarrusylinteri on niin ulos työntynyt, etteivät uudet palat mahdu paikalleen.

Eli onko joku joskus kokenut samaa ja miten saanut ongelman ratkaistua. Yritin puristaa jarrusylinteriä kasaan ruuvipuristimella, mutta ei auttanut. Jos kokeneemmilla on tietoa, miten sylinterin saa puristettua takaisin kasaan, niin olisin kiitollinen neuvoista.
Viimeksi muokannut JiiKoo83, 6.5.2007 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 2.5.2007 19:03

Sitä sylinteriä pitää pyörittää samaan aikaan kun sitä puristaa.

Tähän löytyy mm. Biltemasta sopiva työkalu 19-234
Viimeksi muokannut Mikhauta, 2.5.2007 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JiiKoo83
-
Viestit: 64
Liittynyt: 18.10.2006 17:05

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 2.5.2007 19:08

Kiitos tiedosta, pitääkö pyörittää myötä vai vastapäivään.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.5.2007 19:09

Myötäpäivään muistaakseni, mutta jos ei mitään tapahdu niin koittaa toiseen suuntaan :)

Tuo työkalu on ihan ehdoton jos joku toinenkin kerta vaihdat johonkin jarrupaloja. Kannattaa ostaa.

JiiKoo83
-
Viestit: 64
Liittynyt: 18.10.2006 17:05

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 2.5.2007 19:51

Eli pitääkö koko ajan kun puristaa myös pyörittää?

Edit. Vai lähteekö jossain vaiheessa puristumaan ilman pyörittämistä?

Edit2. Onnistuuko niin, että laittaa liimapuristimen puristamaan ja alkaa kiertämään. Vai pitääkö samalla kun kiertää puristaa lisää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.5.2007 20:50

Voimaa kuluu enemmän siihen pyörittämiseen. Tuntuu että menee melkein siinä samalla mäntä sisäänpäin.

Joskus ennen tuota työkalua puristin sisään käsin ja pihdeillä märrän laesta pyöritin.

Koko matka pitää pyörittää.

Hae tuo työkalu niin menee kuin itsestään :) Saa myös Motonetistä jos biltsu on kaukana.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 2.5.2007 22:12

Kuuleppas, jos et isoilla piheillä saa puristettua mäntää sisään niin sitten on jumissa ne mäntä. Irrotas se poista ruosteet ynnä muut liukumista estävät tavarat.. Siksihän se on laahannutkin ku mäntä ei oo palautunut. Minulla ainakin on kakkiksessa menny mäntä aina sisään ihan puristamalla ellei ole ollu jumissa..

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 2.5.2007 22:18

No ei se tossa vaan mene vaikka miten puristaa, kun sitä pitää kiertää samalla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.5.2007 22:28

Edessähän se meneekin ihan puristamalla. Josko hän sitä tuossa tarkoitti...

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 2.5.2007 22:45

Tjaa, yleensä ne on menny automerkistä riippumatta puristamalla, ilmeisesti edessä. Toisaalta jos miettii nii täytyyhän niitä takana kiertää, onhan siellä ne kierresysteemit varmaan. Anteeksi, olin väärässä! *punastelee*

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 3.5.2007 20:58

Aikoinaan kun oli neloskoppa,niin satula "heftiin" ilman paloja ja rengasraudalla painamalla ja papukaijoilla pyörittämällä siitä männän päästä,niin oikein hyvin meni mäntä sisään.

JiiKoo83
-
Viestit: 64
Liittynyt: 18.10.2006 17:05

ViestiKirjoittaja JiiKoo83 » 6.5.2007 11:29

Joo, ostin tosiaan motonetistä tuon erikoistyökalun ja meni sisään vaivattomasti. Kiitoksia paljon vinkistä.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 6.5.2007 12:19

Jos joku ei nyt ymmärtänyt, niin tässä tulee itse kantapään kautta opimaani:

Tuo kierresysteemi on noissa takasatuloissa käsijarrun takia.. Eli siellä männän takana nestetilassa on ihan "kierretanko", minkä varassa tuo mäntä liikkuu.. Kun neste painaa mäntää ja palaa levyä vasten, ja esim. pitkässä jarrutuksessa pala kuluu, niin mäntä pyörähtää tuossa kierretangossa lähemmäs, poistaen mahdollisen välyksen..
Tämä sen takia, että käsijarruttaessa mäntää liikutetaan mekaanisesti tuota kierretankoa liikuttamalla.. Ja jotta käsijarrukahvan liikerata (n. 7 napsausta) pysyisi samana, täytyy satulassa olla automaattisäätö, joka tuo kierretanko juuri on..

Joissain autoissahan on levyn sisällä rumpu, johon käsijarru vaikuttaa, silloin männän voi vaan (luullakseni) puristaa sisään..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa