jetan vaihdelaatikko

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

jetan vaihdelaatikko

ViestiKirjoittaja caddy mään » 26.4.2007 16:28

missä olisi vika! vaihteet rutisee oikein kunnolla kun yrittää laittaa niitä päälle. vaikka kytkintä kuinka painaa niin aina vaan rutisee. painelaakeri on pitänyt ääntä että onko se voinut hajota? kytkin ei ole luistanut eikä muutenkaan ole oikkuillut kun nyt yhtäkkiä!poljin liikkuu ihan normaalisti ja nuin mutta rutina vaan käy kun laittaa vaihdetta silmään! niin... ja kun tuolla ajelin ja käännyin risteyksessä ja laitoin vaihteen vapaalle niin auto vaan yritti mennä eteenpäin vaikka ei ollut mikään vaihde enää päällä! missä vika mitä vaihdetaan? ja mikä on helpoin konsti vaihtaa kun ite tekee?

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 26.4.2007 20:43

Rutina johtuu lähes poikkeuksetta siitä että kytkin ei irroita kunnolla vaan akseli jää hieman pyörimään moottorin voimalla.
Kaukaa haettua mutta itsellä oli samanlaisia ongelmia kun kytkinlevy ei liikkunut akselilla sitä millin puolikasta irti vauhdikkaasta pyörästä. Suihkautin CRC:tä ajoitusreijästä ja ongelma häipyi.

Onko vaijeri säädetty kireälle eli alkaa työntämään asetelmaa heti irti eikä ole välyksiä?

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

ViestiKirjoittaja caddy mään » 26.4.2007 23:02

kyllä siinä vaijerissa välystä on! täytyy tuossa suunnitella laatikon irrotusta että pääsis ihmettelemään mitä siellä on tapahtunut! mitä kannattaa purkaa pois kun ottaa laatikon irti? että pääsis mahdollisimman vähällä työllä!

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 27.4.2007 12:09

Oletko kiristänyt vaijeria? Vai onko jo maksimi kiristys käytössä. Vaijeria säädetään siitä muovimutterista.
Paininasetelmaahan painetaan vaihdelootan toisesta päästä semmoisella pitkällä tikulla, olisikohan se kulunut ( ei yleensä kovin paljoa )? Tai sitten jotain vikaa asetelmassa.

Laatikkohan irtoaa käytännössä seuraavasti (tehnyt parin kk:n sisään useamman kerran joten vielä tuoreessa muistissa, ja edelleenkin laittamatta takaisin).

1. Vetarit irti lootasta, kuskinpuoleinen alapallo irti jotta vetoakseli lähtee pois haitolta. Moottorin ja vaihdelaatikon välilevystä pienet ruuvit irti.
2. Startti+kytkinvaijeri, mittarinvaijeri ja vaihteensiirtimen kepit irti lootasta (muista irroittaa miinus kaapeli akusta). Vaihteensiirtimissä riittää että otat toisesta päästä irti. Vaihdelaatikon takatuen ja vaihdelootan välissä on semmoinen pieni siirrin, ota sekin irti toisesta päästä.
3. Tue moottori vaikkapa tunkilla.
4. Vaihdelaatikosta alta-takaa irti 19mm kiinnityspultti.
5. Tavaraa vaihdelaatikon alle ettei tipahda kovin korkealta. Itse käytän toista tunkkia.
6. Vaihdelaatikon takatuki irti ensin ns. rungosta. Sitten purat tuet kokonaan irti. Alumiininen tuki on pultattu laatikonperän läpi kiinni eli kiinnityspultit (3kpl) löytyy apumiehen puolelta perämurikasta. Ota myös vaihdelaatikon päähän tuleva kiinnitysaisa kokonaan irti. (Nämä irroitukset ei eihkä pakollisia mutta helpottaa paljon.
7. Varmista että kaikki pultit jne on irti. Myöskin pakin valokytkin, maakaapeli jne on irroitettu ja ei jää johtosarjaan roikkumaan
8. Kaksi 19mm pulttia irti vaihdelaatikon päältä.
9. Loota irtoaa vetämällä sitä pois päin koneesta.

Ja asennus päinvassstaisessa järjestyksessssä. Muistaa vaan että moottorin pitää olla jonkin verran "normaali" asentoa korkeammalla että lootan saa irti tai takaisin paikoilleen.

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

ViestiKirjoittaja caddy mään » 27.4.2007 13:51

kiitoksia kovasti näistä ohjeista! pahoin pelkään että asetelmalle on sattunut jotakin kun ajon aikana paina ihan varovasti kytkintä niin tuntee oikein jalkapohjassa miten siellä joku täryttää ja raakasti! ja sitten kuuluu myös semmonen vittumainen ääni sen lisäksi!

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

ViestiKirjoittaja caddy mään » 27.4.2007 21:51

no niin... nyt se kottero ei suostu liikkumaan mihinkään! vaihteen laittaa päälle ja painaa kaasua niin ei tapahdu mitään mutta välillä nytkähtää eteenpäin ja savu nousee kytkimestä! että sitä rataa,,

AM
-
Viestit: 34
Liittynyt: 2.10.2005 23:25

ViestiKirjoittaja AM » 28.4.2007 0:23

Kurkkaappa siitä kuskin puolelta rengaskotelosta, sieltä sellanen volkkarin logoinen pyöreä peltilätkä pois niin näkyy linkut ja painelaakeri. Todenäköisestihän se vika on kytkimessä, mutta ihan vaan varmuuden vuoksi ettei turhaan ota koko laatikkoa pois. Ja ei, en tunnusta että olisin ottanut laatikon pois painelaakerin vaihdon takia, ihan vain todetakseni ettei se ollutkaan missä sen pitäisi kaiken järjen mukaan olla :D

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

ViestiKirjoittaja caddy mään » 28.4.2007 13:04

ha haa.. muista am kun teit sitä remonttia! mutta sait kumminkin hyvää reeniä siitä että miten se laatikko otetaan pois!

AM
-
Viestit: 34
Liittynyt: 2.10.2005 23:25

ViestiKirjoittaja AM » 28.4.2007 17:16

Jep..Ja kun vielä sitten vaihdoin samalla kertaa uuden valmistusvikaisen kytkimen ja sen takia pari kertaa otin samalla laatikon irti niin harjoitusta tuli. Tosin sittenhän vielä tiputin varmuudeksi sen rattaan mikä pyörittää mittarin vaijeria laatikon uumeniin. Että joo vahingoista oppii, kuulemma :D

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 28.4.2007 20:51

Oireet kuulostavat aika pirun tutuilta, siellä itselläni on pari kertaa Sachsin kytkimestä se keskilätkä mikä on paineasetelman keskellä sellaisella isolla rautalankalenkillä paikallaan.. niin se on jäänyt kampeuksiin silleen jonku niistä käpälistä alle ja se on sitten siinä se homma aina sitä myöte. LUK:n osilla näitä ongelmia ei ole ollut, koska se keskilätkä on vähän paksumpaa ainetta.

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

ViestiKirjoittaja caddy mään » 29.4.2007 22:25

ihan näiä varulta kyselen jo että jos vika onkin laatikossa niin käykö bensa jetan nelivaiteinen laatikko tuon dieseli viislovisen tilalle? linkut on varmaan erinlaiset mutta onko jotain muuta eroa?

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 30.4.2007 8:59

Käy. Voi kuitenkin jäädä isoimman vaihteen välitys lyhyeksi.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 30.4.2007 10:27

sirkkelin siitä saa kun laittaa bensakoneisen laatikon, kannattaa etsiä mahdollisimman pitkillä välityksillä oleva lodju....

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

ViestiKirjoittaja caddy mään » 30.4.2007 17:19

no tuossa meidän ex-bensa jetassa tuntui olevan aika pitkät välitykset! eikai se siitä muutu jos sen dieseliin nakkaa,kun tarkotuksena ois siihen ehjä 5 lovinen löytää jos laatikko on rikki! että jos jollakin nurkissa lojuu tommonen dieselin 5 lovinen niin vois varulta jo tarjota!

eiZii89
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.12.2006 16:58

ViestiKirjoittaja eiZii89 » 5.5.2007 12:07

itse jouduin vaihtamaan bensa jettaan dieselin lootan koska hävis kokonaan nelos vaihde... Hyvin toimii loota nykyään...

eiZii89
-
Viestit: 7
Liittynyt: 5.12.2006 16:58

ViestiKirjoittaja eiZii89 » 5.5.2007 12:09

parantaa ehkä vähän kiihtyvyyttä...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 6.5.2007 0:04

Löytys sekä 4- että 5-vaihteisia ehjiä dieselin laatikoita myytäväksi asti..

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 6.5.2007 1:27

kuskinpuoleinen alapallo irti jotta vetoakseli lähtee pois haitolta


Eikö vetarin sisäpää muka lähde laatikosta (tai vetolaipasta) irti pelkästään avaamalla iskarin alapään 2 pulttia? Tuolla menetelmällähän navan saa elämään joitakin senttejä.

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 6.5.2007 9:32

Ainakin itsellä on aina se kuskinpuolen vetari siinä haitolla laatikkoa irti otettaessa. Kovin montaa minuuttia tuohon ei mene ja siitä huolimatta tulee enemmän tilaa liikutella sitä laatikkoa sivulle kun vetari ei ole haitolla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa