jetan vaihdelaatikko
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 1.9.2006 18:13
jetan vaihdelaatikko
missä olisi vika! vaihteet rutisee oikein kunnolla kun yrittää laittaa niitä päälle. vaikka kytkintä kuinka painaa niin aina vaan rutisee. painelaakeri on pitänyt ääntä että onko se voinut hajota? kytkin ei ole luistanut eikä muutenkaan ole oikkuillut kun nyt yhtäkkiä!poljin liikkuu ihan normaalisti ja nuin mutta rutina vaan käy kun laittaa vaihdetta silmään! niin... ja kun tuolla ajelin ja käännyin risteyksessä ja laitoin vaihteen vapaalle niin auto vaan yritti mennä eteenpäin vaikka ei ollut mikään vaihde enää päällä! missä vika mitä vaihdetaan? ja mikä on helpoin konsti vaihtaa kun ite tekee?
Rutina johtuu lähes poikkeuksetta siitä että kytkin ei irroita kunnolla vaan akseli jää hieman pyörimään moottorin voimalla.
Kaukaa haettua mutta itsellä oli samanlaisia ongelmia kun kytkinlevy ei liikkunut akselilla sitä millin puolikasta irti vauhdikkaasta pyörästä. Suihkautin CRC:tä ajoitusreijästä ja ongelma häipyi.
Onko vaijeri säädetty kireälle eli alkaa työntämään asetelmaa heti irti eikä ole välyksiä?
Kaukaa haettua mutta itsellä oli samanlaisia ongelmia kun kytkinlevy ei liikkunut akselilla sitä millin puolikasta irti vauhdikkaasta pyörästä. Suihkautin CRC:tä ajoitusreijästä ja ongelma häipyi.
Onko vaijeri säädetty kireälle eli alkaa työntämään asetelmaa heti irti eikä ole välyksiä?
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 1.9.2006 18:13
Oletko kiristänyt vaijeria? Vai onko jo maksimi kiristys käytössä. Vaijeria säädetään siitä muovimutterista.
Paininasetelmaahan painetaan vaihdelootan toisesta päästä semmoisella pitkällä tikulla, olisikohan se kulunut ( ei yleensä kovin paljoa )? Tai sitten jotain vikaa asetelmassa.
Laatikkohan irtoaa käytännössä seuraavasti (tehnyt parin kk:n sisään useamman kerran joten vielä tuoreessa muistissa, ja edelleenkin laittamatta takaisin).
1. Vetarit irti lootasta, kuskinpuoleinen alapallo irti jotta vetoakseli lähtee pois haitolta. Moottorin ja vaihdelaatikon välilevystä pienet ruuvit irti.
2. Startti+kytkinvaijeri, mittarinvaijeri ja vaihteensiirtimen kepit irti lootasta (muista irroittaa miinus kaapeli akusta). Vaihteensiirtimissä riittää että otat toisesta päästä irti. Vaihdelaatikon takatuen ja vaihdelootan välissä on semmoinen pieni siirrin, ota sekin irti toisesta päästä.
3. Tue moottori vaikkapa tunkilla.
4. Vaihdelaatikosta alta-takaa irti 19mm kiinnityspultti.
5. Tavaraa vaihdelaatikon alle ettei tipahda kovin korkealta. Itse käytän toista tunkkia.
6. Vaihdelaatikon takatuki irti ensin ns. rungosta. Sitten purat tuet kokonaan irti. Alumiininen tuki on pultattu laatikonperän läpi kiinni eli kiinnityspultit (3kpl) löytyy apumiehen puolelta perämurikasta. Ota myös vaihdelaatikon päähän tuleva kiinnitysaisa kokonaan irti. (Nämä irroitukset ei eihkä pakollisia mutta helpottaa paljon.
7. Varmista että kaikki pultit jne on irti. Myöskin pakin valokytkin, maakaapeli jne on irroitettu ja ei jää johtosarjaan roikkumaan
8. Kaksi 19mm pulttia irti vaihdelaatikon päältä.
9. Loota irtoaa vetämällä sitä pois päin koneesta.
Ja asennus päinvassstaisessa järjestyksessssä. Muistaa vaan että moottorin pitää olla jonkin verran "normaali" asentoa korkeammalla että lootan saa irti tai takaisin paikoilleen.
Paininasetelmaahan painetaan vaihdelootan toisesta päästä semmoisella pitkällä tikulla, olisikohan se kulunut ( ei yleensä kovin paljoa )? Tai sitten jotain vikaa asetelmassa.
Laatikkohan irtoaa käytännössä seuraavasti (tehnyt parin kk:n sisään useamman kerran joten vielä tuoreessa muistissa, ja edelleenkin laittamatta takaisin).
1. Vetarit irti lootasta, kuskinpuoleinen alapallo irti jotta vetoakseli lähtee pois haitolta. Moottorin ja vaihdelaatikon välilevystä pienet ruuvit irti.
2. Startti+kytkinvaijeri, mittarinvaijeri ja vaihteensiirtimen kepit irti lootasta (muista irroittaa miinus kaapeli akusta). Vaihteensiirtimissä riittää että otat toisesta päästä irti. Vaihdelaatikon takatuen ja vaihdelootan välissä on semmoinen pieni siirrin, ota sekin irti toisesta päästä.
3. Tue moottori vaikkapa tunkilla.
4. Vaihdelaatikosta alta-takaa irti 19mm kiinnityspultti.
5. Tavaraa vaihdelaatikon alle ettei tipahda kovin korkealta. Itse käytän toista tunkkia.
6. Vaihdelaatikon takatuki irti ensin ns. rungosta. Sitten purat tuet kokonaan irti. Alumiininen tuki on pultattu laatikonperän läpi kiinni eli kiinnityspultit (3kpl) löytyy apumiehen puolelta perämurikasta. Ota myös vaihdelaatikon päähän tuleva kiinnitysaisa kokonaan irti. (Nämä irroitukset ei eihkä pakollisia mutta helpottaa paljon.
7. Varmista että kaikki pultit jne on irti. Myöskin pakin valokytkin, maakaapeli jne on irroitettu ja ei jää johtosarjaan roikkumaan
8. Kaksi 19mm pulttia irti vaihdelaatikon päältä.
9. Loota irtoaa vetämällä sitä pois päin koneesta.
Ja asennus päinvassstaisessa järjestyksessssä. Muistaa vaan että moottorin pitää olla jonkin verran "normaali" asentoa korkeammalla että lootan saa irti tai takaisin paikoilleen.
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 1.9.2006 18:13
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 1.9.2006 18:13
Kurkkaappa siitä kuskin puolelta rengaskotelosta, sieltä sellanen volkkarin logoinen pyöreä peltilätkä pois niin näkyy linkut ja painelaakeri. Todenäköisestihän se vika on kytkimessä, mutta ihan vaan varmuuden vuoksi ettei turhaan ota koko laatikkoa pois. Ja ei, en tunnusta että olisin ottanut laatikon pois painelaakerin vaihdon takia, ihan vain todetakseni ettei se ollutkaan missä sen pitäisi kaiken järjen mukaan olla :D
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 1.9.2006 18:13
Jep..Ja kun vielä sitten vaihdoin samalla kertaa uuden valmistusvikaisen kytkimen ja sen takia pari kertaa otin samalla laatikon irti niin harjoitusta tuli. Tosin sittenhän vielä tiputin varmuudeksi sen rattaan mikä pyörittää mittarin vaijeria laatikon uumeniin. Että joo vahingoista oppii, kuulemma :D
Oireet kuulostavat aika pirun tutuilta, siellä itselläni on pari kertaa Sachsin kytkimestä se keskilätkä mikä on paineasetelman keskellä sellaisella isolla rautalankalenkillä paikallaan.. niin se on jäänyt kampeuksiin silleen jonku niistä käpälistä alle ja se on sitten siinä se homma aina sitä myöte. LUK:n osilla näitä ongelmia ei ole ollut, koska se keskilätkä on vähän paksumpaa ainetta.
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 1.9.2006 18:13
-
- -
- Viestit: 76
- Liittynyt: 1.9.2006 18:13
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa