haldex syncron taka-akseliin?
Valvoja: ffp jäsenet
haldex syncron taka-akseliin?
Näin joskus täällä internetin ihmeellisessä maailmassa jonkun kuvasarjan kun joku sälli jossain(jenkeissä?) rakenteli haldexia vanhemman golfin (mk2/3) taka-akseliin, mutten jaksa muistaa missä niin voisko joku auttaa? Lisäks kiinnostais tieto siitä että miten rakennetaan ohjaus(sähkö) tuolle haldexille. Linkkejä/vinkkejä?
DIY Ohjauksen tekisin itse ihan öljypumpulla. Noi elektroniset ohjauksethan ohjaa vain öljynpainetta. Tai ainakin näin olen ymmärtänyt.
Ja voisin kuvitella että jos esim mk2:seen haldex perää on laittamassa ei siitä ihan vakio katuauto tule. Eli sen ei tarvitse toimia niin että voimansiirron jakosuhde muuttuu ajotavan mukaan.
Itse joskus suunnitelin, että kojelautaan kytkin kolmella asennolla. Perä pois päältä, perä 25% voimasta ja perä 50% voimasta. Siihen vaan sitten joku asiaan sopiva pumppu minkä painetta tuon kytkimen kautta ohjataan. Mullahan mk2 syncro projekti tyssäs siihen kun selkä hajos kesken aloituksen. Joten osia ehdin pyöritellä käsissä jonkin verran.
Se haldexin oma ohjauselektroniikka on ainakin aika vaikean näköinen. Pieni piirilevy miljoonalla osalla ja vielä joku ns. liima sääsuojana päällä. Se haldex ohjaus vaatii myös aivan älyttömästi tietoa, mitä mk2:sta ei saa kuin ylimääräisellä painolla ja työllä.
MK4 golfissa haldexille menee ainakin kaasuläpän asento, jokaisen pyörän nopeus(abseista) ja lämpötila. Ja jokainen näistä vaikuttaa miten paljon perälle menee tehoa, kuulemma. Joten noi kaikki tiedot pitäis saada mk2:sta irti ja vielä lykättyä oikeassa muodossa haldexille. Mielestäni ei ole vaivan arvoista.
Asia erikseen on sitten, jos uhraa vaikka neliveto leon 1.8T:n tai A3 quattron mistä ottaa tekniikan ja voimansiirron. Silloinhan teoriassa homma on helppo :)
Ja voisin kuvitella että jos esim mk2:seen haldex perää on laittamassa ei siitä ihan vakio katuauto tule. Eli sen ei tarvitse toimia niin että voimansiirron jakosuhde muuttuu ajotavan mukaan.
Itse joskus suunnitelin, että kojelautaan kytkin kolmella asennolla. Perä pois päältä, perä 25% voimasta ja perä 50% voimasta. Siihen vaan sitten joku asiaan sopiva pumppu minkä painetta tuon kytkimen kautta ohjataan. Mullahan mk2 syncro projekti tyssäs siihen kun selkä hajos kesken aloituksen. Joten osia ehdin pyöritellä käsissä jonkin verran.
Se haldexin oma ohjauselektroniikka on ainakin aika vaikean näköinen. Pieni piirilevy miljoonalla osalla ja vielä joku ns. liima sääsuojana päällä. Se haldex ohjaus vaatii myös aivan älyttömästi tietoa, mitä mk2:sta ei saa kuin ylimääräisellä painolla ja työllä.
MK4 golfissa haldexille menee ainakin kaasuläpän asento, jokaisen pyörän nopeus(abseista) ja lämpötila. Ja jokainen näistä vaikuttaa miten paljon perälle menee tehoa, kuulemma. Joten noi kaikki tiedot pitäis saada mk2:sta irti ja vielä lykättyä oikeassa muodossa haldexille. Mielestäni ei ole vaivan arvoista.
Asia erikseen on sitten, jos uhraa vaikka neliveto leon 1.8T:n tai A3 quattron mistä ottaa tekniikan ja voimansiirron. Silloinhan teoriassa homma on helppo :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa