haldex syncron taka-akseliin?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

haldex syncron taka-akseliin?

ViestiKirjoittaja Peksi » 23.4.2007 20:30

Näin joskus täällä internetin ihmeellisessä maailmassa jonkun kuvasarjan kun joku sälli jossain(jenkeissä?) rakenteli haldexia vanhemman golfin (mk2/3) taka-akseliin, mutten jaksa muistaa missä niin voisko joku auttaa? Lisäks kiinnostais tieto siitä että miten rakennetaan ohjaus(sähkö) tuolle haldexille. Linkkejä/vinkkejä?

Ugemi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 22.11.2005 10:14

ViestiKirjoittaja Ugemi » 23.4.2007 20:42


MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 23.4.2007 20:45


jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 23.4.2007 21:31

Tuossakin taitaa olla jotain aiheeseen liittyvää...

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 23.4.2007 22:59


Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 24.4.2007 1:45

DIY Ohjauksen tekisin itse ihan öljypumpulla. Noi elektroniset ohjauksethan ohjaa vain öljynpainetta. Tai ainakin näin olen ymmärtänyt.

Ja voisin kuvitella että jos esim mk2:seen haldex perää on laittamassa ei siitä ihan vakio katuauto tule. Eli sen ei tarvitse toimia niin että voimansiirron jakosuhde muuttuu ajotavan mukaan.
Itse joskus suunnitelin, että kojelautaan kytkin kolmella asennolla. Perä pois päältä, perä 25% voimasta ja perä 50% voimasta. Siihen vaan sitten joku asiaan sopiva pumppu minkä painetta tuon kytkimen kautta ohjataan. Mullahan mk2 syncro projekti tyssäs siihen kun selkä hajos kesken aloituksen. Joten osia ehdin pyöritellä käsissä jonkin verran.

Se haldexin oma ohjauselektroniikka on ainakin aika vaikean näköinen. Pieni piirilevy miljoonalla osalla ja vielä joku ns. liima sääsuojana päällä. Se haldex ohjaus vaatii myös aivan älyttömästi tietoa, mitä mk2:sta ei saa kuin ylimääräisellä painolla ja työllä.
MK4 golfissa haldexille menee ainakin kaasuläpän asento, jokaisen pyörän nopeus(abseista) ja lämpötila. Ja jokainen näistä vaikuttaa miten paljon perälle menee tehoa, kuulemma. Joten noi kaikki tiedot pitäis saada mk2:sta irti ja vielä lykättyä oikeassa muodossa haldexille. Mielestäni ei ole vaivan arvoista.

Asia erikseen on sitten, jos uhraa vaikka neliveto leon 1.8T:n tai A3 quattron mistä ottaa tekniikan ja voimansiirron. Silloinhan teoriassa homma on helppo :)

Ugemi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 22.11.2005 10:14

ViestiKirjoittaja Ugemi » 24.4.2007 6:27

No yksinkertaisimmillaan laittaa vaan virrat menemään haldexin pumpulle kun auto on käynnissä. Silloin sinne menee aina se 50%. Minusta tuo haldexin mukaantulo vasta kun pito loppuu on täysin turha feature, jos ei katukäyttöön tule.

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 24.4.2007 8:04

Joo kiitoksia näistä. Tuota Jii_bee:n linkkiä tarkoitin. Leikkikalu tuosta tosissaan olis tulossa. Olen antanut itselle ymmärtää, että visko ei kestä yli 500nm vääntöjä ja haldexi kestäis. Ja toisekseen kun noita vr6 syncron välitykselle sopivia viskoja ei liikaa ole tarjolla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa