Ahdinypörän vaihto..

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

samu88
-
Viestit: 10
Liittynyt: 16.3.2007 18:24

Ahdinypörän vaihto..

ViestiKirjoittaja samu88 » 17.4.2007 15:37

Elikkäs tommonen olis edessä.. koitin ettiskellä täältä mut en löytänyt selkeitä ohjeita kyseiseen hommaan.. ois kiva jos joku kehtais ees jelppiä..
ps. tullu vasta auto hommattua ni en oo kerenny perehtymään pahemmin..

Numppa
-
Viestit: 414
Liittynyt: 29.9.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Numppa » 17.4.2007 15:55

Jos kyseessä G60, niin luepas tuolta: G60 ja voimaa tarvittais

samu88
-
Viestit: 10
Liittynyt: 16.3.2007 18:24

ViestiKirjoittaja samu88 » 18.4.2007 11:12

jaa-a.. eipä silti tuntunut löytyvän ohjeita miten ahdinpyörä vaihdetaan..? :(

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.4.2007 11:14

Keskipultti irti, vanha pois, uusi paikoilleen, pultti kiinni. Lisäksi vaatii lyhyemmän hihnan. Lisäksihän tarvitaan uusi softa jos meinaa enemmän hyötyä saada.

samu88
-
Viestit: 10
Liittynyt: 16.3.2007 18:24

ViestiKirjoittaja samu88 » 18.4.2007 16:28

juu lastun jo vaihoinkin.. :) lastullahan ei pelkästään ole melkein mitään vaikutusta autoon..?

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 18.4.2007 17:59

Ja jos vanha pyörä meinaa olla tiukassa niin nykäsee sen sit rälläkällä halki.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 20.4.2007 16:52

Kyllä tuosta 68 ahdinpyörästä on iloa ilman uutta lastuakin, ainakin pienillä kierroksilla. Itsellä oli näin.

Ilmapuhdistinkotelo pois tieltä. Tartu kunnon pihdeillä ahdinpyörään hihnan ollessa paikoillaan. Näin ahdinpyörä ei vaurioidu, hihnan kun vaihdat kuitenkin uuteen. löystytä hihna. Vaihda ahdin pyörä. Vanha voi olla tiukassa, käytä kolmihaaraista ulosvetäjää.

Auto tunkaten ylös jotta saat ohjaustehostimen hihnan pois tieltä. Kolmella kuusiokolo pultilla on sen hihnapyörä kiinni.

Nyt saat vanhan moniurahihnan pois paikaltaan ja uutta tilalle.

Se uusi hihna on kiristimen takia melko tiukka yksin laittaa takaisin eli kaverista on apua sen laitoissa. Itse laitoin sopivan lenkin (oisko ollut 13 mm kannalla) kiristimen alapäähän ja pujotin sen päälle metalli putken vipuvarreksi. Sitä sitten _rauhallisesti_ väänsin keulaanpäiv, jotta jousi ja kaasumäntä painuivat kasaan. Nopea nykäisy ei kannata, koska se kaasujousi ei suostu puristumaan kasaan nopeasti.

Toisen vääntäessä jousta, asetteli toinen hihnan paikalleen. Hihnan saa takaisin paikalleen pujottamalle sen viimeisenä ohjurirullan sivusta. Sen sivussa on eniten tilaa, koska siinä ei ole uria tai reunusta.

Unohtuikohan jotain..?

Laita sitten se keskipultti kunnolla kiinni ettei irtoa ajon aikana. Rikkoo laakerit, ehdinpyörän akselin jne. Itseltä irtos parikin kertaa... Syy tosin ei ollut pultin kireydessä vaan hihnapyörän kiilaura oli väljä ja pyörä hakkasi itsensä irti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa