Golf IV TDI -98 automaattilaatikko-ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

Golf IV TDI -98 automaattilaatikko-ongelma

ViestiKirjoittaja Count » 21.3.2007 14:19

Hei,
Tuli sitten ostettua vaimolle viime viikonloppuna otsikon mukainen kulkine. Nyt kun sillä on vähän aikaa ajeltu, 'perstuntuma' kertoisi, ettei turbiinin lukitus oikein toimi.

Erityisesti tämän huomaa vakionopeussäädintä käytettäessä - tasaisella nopeudella kierrokset "pumppaavat" edestakaisin jonkin verran (100-200 rpm) ja meno on hienoisen nykivää. Kokeilin aamusella jostain täältä foorumilta bongaamaani vaihdelaatikon resetointikeinoa (virta päälle, kaasu pohjaan 20+ sek, virta pois) mutta ei auttanut tuohon ongelmaan.

Ideoita mikä voisi olla vikana? Muuten loota tuntuu toimivan mukavasti eikä ylimääräisiä sivuääniä kuulu.

ECUsta ei vikakoodeja löytynyt, mutta onko automaattilaatikolla omat aivot joita pitäisi erikseen kysellä? Jos on, onnistuuko moinen VAG-COMilla?

triheadwolf
-
Viestit: 268
Liittynyt: 2.1.2005 18:05

ViestiKirjoittaja triheadwolf » 21.3.2007 23:26

Kuuluu asiaan, vähän ärsyttävä ominaisuushan se on. Siellä vissiin jokin venttiili takertelee...

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

ViestiKirjoittaja Count » 22.3.2007 9:54

Ei tuollainen minusta saisi asiaan kuulua :(
Mahtaisikohan laatikon öljyjen vaihtaminen auttaa oireeseen?

JyriN
-
Viestit: 178
Liittynyt: 13.7.2004 10:30

ViestiKirjoittaja JyriN » 22.3.2007 11:31

Olet jo varmaan löytänyt tämän?

Ölpän+suodattimen vaihto luonnollisesti on se ensimmäinen kokeilun arvoinen asia. Mutta sanotaanko näin että markalla saa markan tavaran, eli volkkarin automaatti "toimii" juuri noin, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Ja eihän se tietenkään saisi kuulua asiaan, mutta...

No itkut sikseen. Öljynvaihdolla saa luultavasti aikaan sen, että aluksi oireet voivat jopa pahentua. Voi olla tarpeen suorittaa öljynvaihto pariin-kolmeen kertaan, ikäänkuin laatikkoa huuhdellen, ehkä aina ajelee vähän aikaa vaihtojen välillä... En sit tiedä onko tuohon huuhtelu-ruljanssiin jotain muita aineita olemassa ja voiko niitä näissä laatikoissa käyttää? Se laatikon "boottaus" kannattaa tehdä myös öljynvaihdon jälkeen, koska uusilla öljyillä laatikon toiminta voi muuttua entiseen verrattuna ja laatikon täytyy "opetella" se uudelleen. (Mutta eikös se boottaus tehty niin että tuon 20+sek kickdownin jälkeen piti startata, ei siellä muuten tapahdu mitään jos vaan virrat katkaistaan? Kyllä ainakin itsellä tapahtui selvästi havaittava muutos laatikon toiminnassa boottauksen jälkeen.)

Kallista lystiähän se on, varsinkin jos noita öljyjä joutuu vaihtamaan useampaan kertaan eikä oireet sillä häviä. Sinne laatikkoonhan ei saisi muuta öljyä laittaa kuin sitä omaa kallista litkua, joten ainakaan useimmilla ei perse kestä sillä tavaralla laatikkoa monesti "huuhdella", varsinkaan kun mitään takeita paremmasta elämästä ei ole. Toisaalta, oireet tiettävästi vähenevät radikaalisti ilman huuhteluakin, siis pelkällä öljyn+suodattimen vaihdolla, kunhan tuo "oppiminen" ehtii tapahtua (=joitakin tuhansia km).

Laatikosta ei todennäköisesti vikakoodeja löydy. Vagcomilla ne näkee ihan niinkuin muutkin lohkot. Jos olisi olemassa joku oikein fiksu asiaan perehtynyt heppu, voisi tutkiskella laatikon toimintaa ajon aikana, kun "vika on päällä", josko siellä jotakin näkyisi ja pääsisi jäljille oireen syihin. Tuollaista ei taida olla olemassa?

Count
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2006 20:05

ViestiKirjoittaja Count » 22.3.2007 14:58

Juu, kyllä minä tuon aiheen olin jo aiemmin lueskellut. On vaan nämä automaattilaatikot ja dieselit senverta outoja etten ihan heti viitsi alkaa pellepelottomaksi, varsinkaan vaimon auton kimpussa :)

Saatoinpa kirjoittaa tuon resetointijutun väärin tuohon ekaan viestiin, kyllä tuosta selvästi huomasi ajossa että jotain tapahtui kun ekat vaihdot olivat todella "kulmikkaita". Mutta seuraavaksi sitten öljynvaihtoon ja sitten ihmetellään lisää.
Ja koska vika näyttää esiintyvän useammin cruisella ajaessa niin eipä se nyt silleen haitanne menoa, kulutusta varmaankin voi hieman lisätä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa