Vetävällä pyörällä paras pito?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

Vetävällä pyörällä paras pito?

ViestiKirjoittaja juksii » 1.3.2007 16:15

Olen monta kertaa kuullut että vetävällä pyörällä on parempi pito kuin vapaasti rullaavalla. Tämän takia mutkassa ei enää jarruteta vaan ajetaan mutka veto päällä.

Pitääkö tämä oikeasti paikkansa ja miksi näin on?

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 1.3.2007 16:25

Ei se ihan noin mene. Puhutaan yleisesti kitkaympyrästä, jonka pintaala on vakio. Mikäli
renkaaseen tulee esim. paljon pitkittäisvoimaa, se kitkaympyrä muuttuu soikioksi
pitkittäissuunnassa, ts. rengas ei enää pysty tarjoaamaan vedon alaisena
yhtä paljon sivuttaispitoa kuin vapaasti rullaavana.

Helpoin esimerkki taissa olla josssain televisioohjelmassakin näytetty havainnollistaminen
missä ladaa yritettiin työntää sivuttain takaosastaan, ei onnistunut. Mutta sutiessaan
tuo onnistuu sormenpäillä.

Mutkassa paras sivuttaispito saadaan vapaasti rullaavana (kitkaympyrän pintaala
kokonaan käytettävissä sivuttaispitoon), siksi suositellaan että kytkin painetaan
pohjaan jos auto joutuu sivuluisuun, eikä jarruihinkaan kosketa.

Tuo, miksi mutkassa kannattaa pitää pieni veto päällä, johtunee arvaukseni mukaan
vuorostaan painonsiirtymästä. Eli veto päällä painopiste siirtyy taaksepäin, ja näin
peräpäälle tarjotaan hiukan enemmän pitomahdollisuuksia, parempi niin, kuin että
moottorijarrutetaan takavetoisella mutkassa. Jotain noin teoriassa, käytännössähän
jarrutetaan ja kaasutetaan mutkissa ihan sairaasti }:)

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 1.3.2007 17:56

Renkaat jarruttavat käännettäessä ja sitä jarruttavaa voimaa voi pienellä vedolla kompensoida, eli ihan kevyellä kaasulla voi estää sen että renkaat eivät kääntöliikkeestä johtuen jarruta niin paljoa että joutuisivat siitä syystä luistoon. Tämä pätee siis etuvedossa ja hitaassa vauhdissa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.3.2007 15:48

Joskus liukkaalla on ollut tapana painaa mutkassa (joskus suorallakin) kaasua ja jarrua varovasti samaan aikaan, toimii hieman samaan tapaan kuin jos autossa olisi luistonesto. Tämäkin siis pätee etuvetoiseen, ideana jarruttaa sutivaa pyörää (useimmiten sisäkurvin puoleinen).

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 3.3.2007 17:54

Juuri tuohon painopisteeseen se liittyy, että veto päällä. Varsinkin moottoripyöräilijöillä tämän pitäis olla tuttu homma. Moottoripyörällä on helppo kokeilla. Ajaa ensin mutkan läpi vapaalla rullaten, kyllä se pyörä siitä taipuu mutta ei se kauhean hallittua/vakaata ole. Seuraavalla kerralla sitten sopivalla, tasakaasulla koko mutkan matka. Pyörä menee kuin kiskoilla ja on vaan kuskista kiinni että ei tule aivan liian kovaa mutkaan ja että uskaltaa kallistaa.

Moottoripyörissä valmistajat nykyään ihan suunnittelee alustan niin että mennään aina veto päällä. Tai no, ehkä jotkut kustomit on eri asia kun ei ne pysy pystyssä muutenkaan (tähän iso smaili).


Autoihin suunilleen sama asia, mutta en sitä nyt osaa oikein selittää kun ei ole tullut mietittyä/opiskeltua.

Ja kyllähän se mutka pitää kaasu pohjassa mennä, että suoralle saa paremman vauhdin...
Eli ihan "lakien" mukaan on nopeampaa ajaa niin että jarrutat jopa vähän liikaa ennen mutkaa mutta vedät loppu mutkan kaasu pohjassa(jos vain mahdollista).

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 3.3.2007 21:50

SS

Joskus liukkaalla on ollut tapana painaa mutkassa (joskus suorallakin) kaasua ja jarrua varovasti samaan aikaan, toimii hieman samaan tapaan kuin jos autossa olisi luistonesto. Tämäkin siis pätee etuvetoiseen, ideana jarruttaa sutivaa pyörää (useimmiten sisäkurvin puoleinen).


Ei vaan onnistu vakkari autoissa, kun niissähän on se esto että polttoaineensyöttö katkaistaan jos painetaan molempia.

Eikö näin?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.3.2007 22:52

^ Taitaa olla uudempien Volkkarien omituisuus tuo :(

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 3.3.2007 23:45

Kyllä se niin on että veto päällä mennään mutkat kovempaa ja hallitummin. Oli kyse etu, taka tai nelivedosta.

^juuh^
-
Viestit: 15
Liittynyt: 3.3.2007 16:23

ViestiKirjoittaja ^juuh^ » 3.3.2007 23:55

Itsellä on niin, että jos on veto päällä ja painaa vasemmalla jarrua niin polttoaineensyöttö katkeaa, mutta jos ensin painaa hivenen jarrua ja sitten lisää vedon siihen niin silloin ei katkaise.. Mistäköhän johtuu?

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 4.3.2007 8:50

Tämähän on oikein mielenkiintoinen aihe. Veto päällä meno tuntuu kyllä hallitummalta. Onko painonsiirtymä oikeasti niin suuri että sillä on merkitystä. Kun on veto päällä paino siirtyy taaksepäin ja auto muuttuu aliohjaavaksi? Eli taittuu mutkaan huonommin. (kuvittelisin)

Sitten vielä seuraava kaupunkilegenda. Jos ajetaan sitä mutkaa veto päällä voiko nelikolla ajaa mutkan kovempaa kuin etuvetoisella? Ja jos voi niin miksi näin?

SamuliS
-
Viestit: 208
Liittynyt: 25.10.2004 17:04

ViestiKirjoittaja SamuliS » 4.3.2007 13:41

juksii kirjoitti:Jos ajetaan sitä mutkaa veto päällä voiko nelikolla ajaa mutkan kovempaa kuin etuvetoisella? Ja jos voi niin miksi näin?
Eiköhän tässä päde vanha asfalttiviidakon sananlasku "rengas joka ei vedä, jarruttaa".
Viimeksi muokannut SamuliS, 4.3.2007 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.3.2007 13:47

Mikäli nyt otetaan identtiset autot, painojakaumaltaan, painoltaan, yms. Toinen vajaavetoinen ja toinen neliveto. Nelivedolla päästään ympyrää kovempaa, mikäli vetämättömällä akselilla on käyttämätöntä kitkaa. Kitkaympyrä on tosiaan termi, mutta siitä tietämättömille helpoin selitys on että renkaalla on tietty määrä kitkaa olemassa (kitkaympyrällä tarkkaan katsottaessa tosin kitkan määrä muuttuu riippuen siitä miten rengasta kuormitetaan), se voidaan käyttää joko veto/jarrutuspitoon, taikka sivuttaispitoon (sekä näiden yhdistelmään).

Todellisuudessa usein saattaa olla että nelivetoinen ottaa turpiin esim etuvetoiselta sisarmalliltaan, johtuen kasvaneesta massasta. Myöskin omien kokemuksien mukaan nelikko sitten taas menee mutkat paljon sulavammin, etuvetoinen puskee/yliohjaa kovissa vaihdeissa, nelikko menee eleettömästi pienessä nelipyöräluisussa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa