Vento nykii ja sammuilee.
Valvoja: ffp jäsenet
Vento nykii ja sammuilee.
Joo eli 2.0 vento nykii vauhdissa ja sitten meinaa välillä tyhjäkäynnillä sammahtaa. Voisiko vika olla lambda-anturissa? Kertokaapas viisaampina.
Muutama kohde
Yksi mahdollisuus on kierroslukua mittaavan anturin vikaantuminen. Anturin toiminta perustuu lähes poikkeuksetta hall-ilmiöön ja on se tavallisesti virranjakajan yhteydessä.
Viallinen anturi saattaa oireilla hyvin satunnaisesti. Hyvin lyhyet perättäiset anturin toiminnan katkokset aiheuttavat tavallisesti käyntihäiriöitä (kierroslukumittari heittelehtii, moottori nykii, tyhjäkäynti seilaa nopeaan tahtiin). Jos katkos on pidempi, kone sammuu tyhjäkäynnillä ja kierroslukumittari painuu ajossa nollaan (veto saattaa palata hetken kuluttua). Moottori käynnistyy yleensä ongelmitta sammuttuaan - tai käynnistyy, kunnes vika on äitynyt riittävän pahaksi.
Mainittakoon, että tämä vika em. oireineen oli eräässä '96 1,6 L Polossa.
Toinen mahdollisuus (yksi lukuisista) on sytytyksenohjausyksikkö, joka saa ohjausjännitteensä em. anturilta. Oireet ilmenevät tavallisesti mootorin äkillisenä sammumisena lämpimänä. Tyhjäkäyntikierrokset saattavat olla hyvin matalat ennen sammumista (kipinä on heikko). Hetken jäädyttelyn jälkeen kone yleensä käynnistyy.
Kolmas vikaantumisen kohde voi olla moottorin toimintaan vaikuttavat releet (moottorin ohjauksen releet jne.). Ne löytyvät tavallisesti ohjauspyörän alapuolelta.
Ja neljäs mahdollisuus on käynnistyksen eston häiriöt.
Viat polttoaineen syötössä tai sytytyksen ajoituksessa aiheuttavat yleensä puutumista, voimattomuuden tunnetta ja heikohkoa käyntiä.
Moottoria ohjaava elektroniikka osaa yleensä ohittaa viallisen lamda-anturin käyttämällä sen antamalle signaalille jotakin vakioarvoa (tällöin koneen toiminta tosin heikkenee). Yllä mainitut neljä kohdetta eivät ole kierrettävissä.
Viallinen anturi saattaa oireilla hyvin satunnaisesti. Hyvin lyhyet perättäiset anturin toiminnan katkokset aiheuttavat tavallisesti käyntihäiriöitä (kierroslukumittari heittelehtii, moottori nykii, tyhjäkäynti seilaa nopeaan tahtiin). Jos katkos on pidempi, kone sammuu tyhjäkäynnillä ja kierroslukumittari painuu ajossa nollaan (veto saattaa palata hetken kuluttua). Moottori käynnistyy yleensä ongelmitta sammuttuaan - tai käynnistyy, kunnes vika on äitynyt riittävän pahaksi.
Mainittakoon, että tämä vika em. oireineen oli eräässä '96 1,6 L Polossa.
Toinen mahdollisuus (yksi lukuisista) on sytytyksenohjausyksikkö, joka saa ohjausjännitteensä em. anturilta. Oireet ilmenevät tavallisesti mootorin äkillisenä sammumisena lämpimänä. Tyhjäkäyntikierrokset saattavat olla hyvin matalat ennen sammumista (kipinä on heikko). Hetken jäädyttelyn jälkeen kone yleensä käynnistyy.
Kolmas vikaantumisen kohde voi olla moottorin toimintaan vaikuttavat releet (moottorin ohjauksen releet jne.). Ne löytyvät tavallisesti ohjauspyörän alapuolelta.
Ja neljäs mahdollisuus on käynnistyksen eston häiriöt.
Viat polttoaineen syötössä tai sytytyksen ajoituksessa aiheuttavat yleensä puutumista, voimattomuuden tunnetta ja heikohkoa käyntiä.
Moottoria ohjaava elektroniikka osaa yleensä ohittaa viallisen lamda-anturin käyttämällä sen antamalle signaalille jotakin vakioarvoa (tällöin koneen toiminta tosin heikkenee). Yllä mainitut neljä kohdetta eivät ole kierrettävissä.
Saattaa pystyä
Kunnollinen mittaaminen saattaa olla hankalaa. Ongelmia saattaa aiheuttaa ainakin jännitteen nopea vaihtelu ja sen tulkinta, sekä vian satunnaisuus.
Vikaa voi yrittää paikallistaa koputtelemalla vasaralla kevyesti virranjakajan runkoa (metallia) anturin lähettyviltä. Jos käynnissä ilmenee koputteluun selvästi liittyviä häiriöitä, vika saataa olla anturissa.
Lopuksi: sytytyksen korkeajännitepuolen kanssa kannattaa olla hieman varovainen, kun moottori on käynnissä.
Vikaa voi yrittää paikallistaa koputtelemalla vasaralla kevyesti virranjakajan runkoa (metallia) anturin lähettyviltä. Jos käynnissä ilmenee koputteluun selvästi liittyviä häiriöitä, vika saataa olla anturissa.
Lopuksi: sytytyksen korkeajännitepuolen kanssa kannattaa olla hieman varovainen, kun moottori on käynnissä.
Ainakin samanikäisen 2-litraisen Passatin Hall-anturi virranjakajassa ottaa osaa vain korkeilla kierrosluvuilla. Hall-anturin vikaantuminen ilmenee siten, että kone ei ota kierroksia yli 5000 (pätkii kuin kierroslukurajoitin puuttuisi peliin liian aikaisin). Hall-anturivika on usein lämpötilariippuvainen eli alkaa kuumana pätkiä ja jäähdyttyään taas toimii
Matalammalla kierroslukualueella signaali tulee kampiakselin asennontunnistinanturista. Itselläni kerran 2.0 -96 Passatissa oli nykimistä ja lopulta kone ei käynnistynyt. Syyksi paljastui tuon kampiakselin asennontunnistimen johto jonka eriste oli rikkoutunut ja puhkihankautunut koneen kylkeä vasten ja veti anturisignaalin oikosulkuun. Kannattaa tarkastaa tämä johto. Sijaitsee koneen alla.
Matalammalla kierroslukualueella signaali tulee kampiakselin asennontunnistinanturista. Itselläni kerran 2.0 -96 Passatissa oli nykimistä ja lopulta kone ei käynnistynyt. Syyksi paljastui tuon kampiakselin asennontunnistimen johto jonka eriste oli rikkoutunut ja puhkihankautunut koneen kylkeä vasten ja veti anturisignaalin oikosulkuun. Kannattaa tarkastaa tämä johto. Sijaitsee koneen alla.
Tuossa kirjoitti sml asiaa. Jos koneen tyyppi on AGG, näkyy Hall-anturin rikkoutuminen vain koneen kierroslukuottokyvyn katkeamisena n 5000 kierroksessa. Sen alapuolella toimii täysin moitteettomasti, asennontunnistusanturi vastaa kierroslukutiedon keräilystä. Itse törmäsin tuohon ongelmaan aikoinani ja meni muutama kuukausi ratkaisun löytymiseen.
Eli Hall- anturivian voi sulkea pois, jos oireita esiintyy alle 5000 kierroksella.
Eli Hall- anturivian voi sulkea pois, jos oireita esiintyy alle 5000 kierroksella.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa