Olen tuore VW Golfin omistaja, ja autossani on tuo kaasutin. Härpätin vaikuttaa hmm...mielenkiintoiselta, mutta olen aivan ulalla sen toimintaperiaatteesta, kaikissa edellisissä autoissani on ollut "perinteinen" kaasutin.
Olisi kiva tietää enemmän tuosta vekottimesta, joten tietääkö kukaan linkkiä, jossa olisi selostettu sen toimintaa? Muuten, tähän asti se (kuten auto muutenkin) on toiminut todella hyvin, joten tarkoitus ei ole mennä sitä ruuvaamaan, kunhan vain kysyin.
Pierburg 2e-e toimintaselostus, löytyykö netistä?
Valvoja: ffp jäsenet
Ihan normaali kaasari se muuten on, mutta sitä säädellään tietokoneboksin ohjaamana. Autotekniikan käsikirjan osasta "Polttoainelaitteet" löytyy aika hyvä kuvaus toiminnasta.
2e-e:stä ei tältä foorumilta kovin paljoa tunnu tietämystä löytyvän, ainakaan elektroniikkapuolesta. Haulla löytynee jotain kumminkin.
Edit: Mainitaan nyt sen verran, että kaasaria ohjataan kaasuläpän asentotunnistimen, lambda-anturin, lämpöantureiden ja kierrosluvun perusteella. Säädettäviä kohteita ovat ainakin tyhjäkäyntikierrosluku (sähkö-alipaineyksikkö avaa kaasuläppää, myös kaasupoljin liikkuu mukana), ryyppyläpän asento, kierrosrajoitin. Mekaaninen puoli taas perustuu kai lähinnä 2e2:een, muun muassa kakkoskurkku on samalla tavalla mekaaniikalla ja alipaineella ohjattu.
Toimiessaan on hieno laitos, toimii sivistyneesti ja todella pienellä kulutuksella. Meikäläisellä tuo vie sellaiset 6,2...6,6l satasella myös talvikeleillä.
2e-e:stä ei tältä foorumilta kovin paljoa tunnu tietämystä löytyvän, ainakaan elektroniikkapuolesta. Haulla löytynee jotain kumminkin.
Edit: Mainitaan nyt sen verran, että kaasaria ohjataan kaasuläpän asentotunnistimen, lambda-anturin, lämpöantureiden ja kierrosluvun perusteella. Säädettäviä kohteita ovat ainakin tyhjäkäyntikierrosluku (sähkö-alipaineyksikkö avaa kaasuläppää, myös kaasupoljin liikkuu mukana), ryyppyläpän asento, kierrosrajoitin. Mekaaninen puoli taas perustuu kai lähinnä 2e2:een, muun muassa kakkoskurkku on samalla tavalla mekaaniikalla ja alipaineella ohjattu.
Toimiessaan on hieno laitos, toimii sivistyneesti ja todella pienellä kulutuksella. Meikäläisellä tuo vie sellaiset 6,2...6,6l satasella myös talvikeleillä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa