G2 öljyt ja bensat sekaisin (ratkaistu)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

G2 öljyt ja bensat sekaisin (ratkaistu)

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 11.1.2007 17:04

Noniin. Eli viimein sain jälleen uuden moottorin ECU:n golffiini:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... highlight=

Eilen laitoin sen paikoilleen. Sitten käynnistin koneen, käynnistyi jopa. Auto kävi tyhjäkäyntiä suht. tasaisesti, muttei nyt mitenkään erinomaisesti. No annoinpa auton lämmetä tyhjäkäynnillä vähän aikaa. Kun se alkoi hiukan lämmetä, niin käynti huononi selkeästi. Siinä sitten kaasuttelin hiukan, ja käynti senkun huononee. Alkoi kuulua sellaista kilkatusta tai kolinaa, ja tuntui kuin moottori kävisi kolmella, tai ainakin yhdellä pytyllä huonosti. Säätelin hiukan virranjakajaa, mutta sillä ei ollut juuri parantavaa vaikutusta.

No jätinpä hommat sillä kertaa siihen, ja palasin tänään asiaan. Heti ensimmäiseksi uusin sytytystulpat, vanhat oli todella nokiset ja öljyiset. Ja sitten taas starttaamaan. Helposti lähti käyntiin, ja kävi mielestäni paremmin tyhjäkäyntiä kuin ensimmäisellä kerralla. Annoin koneen lämmetä muutaman minuutin, ja lähdin koeajolle. Tehot tuntui olevan tallella. Kävin noin kilometrin päässä kääntymässä, ja kaikki ok. kunnes alkaa reiluhko nykiminen ja puutuminen. Peilistä näkyy reilusti sinistä savua... Loppumatkan köröttelin tallin pihalle ja siellä pelti pystyyn. Kone kolisee ja kilkattaa jälleen melko iloisesti.

Huohotinventtiilin kumijalan välistä oli tullut öljyä venttiilinkopalle. Tarkemmissa tutkimuksissa se paljastui öljyn ja bensan sekoitukseksi. Venttiilin sisällä tuota sekoitusta oli jonkinverran. Sitten aloin tarkastaa öljyjä, ja otin mittatikun pois. No sieltäpä nousi valkoista höyryä, joka sytkärikokeessa osoittautui bensahöyryksi. Otin uudet tulpat irti, jotka jo tuossa vaiheessa näytti samanlaisille kuin ne vanhatkin.

Mitenköhän bensat nyt on päässyt öljyn sekaan, ja mistähän tässä mahtaa ylipäätään olla kyse? Paisarissa ei ole öljyä. ECU:n rikkoi (ilmeisesti) huono akun maakapeli (starttikaan ei oikein jaksanut pyöriä). Koneelle ei ole tässä välissä tehty mitään säätöjä eikä muitakaan muutoksia. Ainut mikä saattaisi olla yhteydessä tähän on se että kun ECU oli basana, niin jonkin aikaa pitelin virtoja päällä aina välissä kun yritin starttailla (kun en uskonut että ECU on rikki). Kun tuo boksi ei pelaa, niin sehän pyörittää bensapumppuja kaikenaikaa kun virrat on päällä.

Koittakaas keksiä jotain... Pää hajoaa.
Viimeksi muokannut hykkyrä, 13.1.2007 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 11.1.2007 18:28

Mahtaa olla konerikko kysymyksessä... puristuspaineet mittaisin seuraavaksi...

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 11.1.2007 19:11

No mittaa noi puristus paineet. Jos auto käy todella rikkaalla niin bensat menee öljyjen sekaan, joskus aikoinaan tuli ajeltua sellasella bensalla jossa seassa vähän dieseliä niin ja ne meni öljyjen sekaan, sitten kun sitä oli tarpeeksi ylimäärästä siellä niin rupes öljy valot vilkkuuja ei muutaku pohja ro+ppu vähäks aikaa auki ja taas menoks... :):)

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 11.1.2007 21:22

Tossa kaveri kehitti erään teorian. Eli kun silloin "pyörittelin" niitä pa-pumppuja, niin suuttimet on todennäköisesti laskenut sitä bensaa sylintereihin, ainakin hajusta päätellen. Sen jälkeen se seisoi kolme viikkoa, ennen kuin uusi boksi saapui. Eli siinä ajassa bensat on hyvinkin voinut laskeutua männänrenkaiden ohi öljypohjaan.

Ja nyt se bensa on ohentanut öljyä. Kun motti vielä vähän lämpenee, niin sen litkun viskositeetti laskee niin alas, että se pääsee virtaamaan palotilaan vähän joka puolelta. Ja näin ollen kun öljyä menee palotilaan, niin kyllähän se vähän heikentää sitä palotapahtumaa. :)

Ja se nakutus ja kilkatus voisi tulla venttiilin-nostajista, kun on niin ohkaset öljyt että ne ei oikein toimi.

Ja tätä teoriaa tukee ainakin ne seikat, että uudet tulpat oli samantien reilussa öljykerroksessa(kaikki), sekä kun lampulla tiirailin pyttyihin, niin jokaisen männän pää oli yhtälailla öljyisen töhnän peitossa.

Pitää vielä huomenna käydä ostamassa puristuspainemittari, ja tarkistaa ne puristukset. Jos ne on ok. niin ei muutakuin uudet ölkit koneeseen ja kovaa ajoa. Toivottavasti...

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 11.1.2007 22:04

Voi olla hyvinkin mahdollista, mutta miksi ne suuttimet/"suutin" on syytäny sitä bensaa hallitsemattomasti sinne palotilaan??? oisko se viallinen boksi pitänyt suuttimet/"suuttimen" "avoinna"?

Se öljyn oheneminen(+lisääntyminen) selittäisi myös sen pääsyn palotilaan ja se taas sinisen savun pakokaasuissa.

Ja hydr. nostajat kilkattaa varmasti jos öljyssä on bensaa ohentajana.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 11.1.2007 22:13

Niin, kai se boksi on sitten antanut suuttimille käskyn olla auki, kun kerran pumputkin pyöri kokoajan. Ja hajuista päätellen tuo tuntuu uskottavalta. Isipappakin kyseli, että "mitäs helvettiä sinä olet oikein tallissa tehnyt kun siellä haisee ihan huonosti palaneelle bensalle". :D

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 11.1.2007 22:25

Jopa niinkin on käyny itelle, et ihmettelin miksei motti pyöri startilla yhtään. Pelkäsin et edellisen koeajon jäljiltä on vaan niitannu jonkun renkaan kiinni sylinteriin... No tulppia irti ja yritin pyöräyttää uudelleen. Pajan seinään bensat... Oli siis kussu koko palotilan täyteen! Että et oo ainut.
Kannattaa ottaa öljyt pois, ö-pohja pois ja tarkistaa ykkös kk:n laakerit. Tai laiskana kepin 6-7 pukit. Niistä näkee mistä kolinat tulee. Toivottavasti vaan nostajat kalistaa, niin pääset halvalla... Tollanen öljy/bensa öljy/vesi tekee aika äkkiä huonoo laakereille.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 11.1.2007 22:39

Niin joo, tota laakeri juttua kanssa vähän pelkään. Kai se olisi hyvä tietysti tarkistaa, kun kerran sattuu olemaan ylim. öp:n tiivistekin. No saas nähdä jaksaako... :)

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 13.1.2007 19:05

Joo, elikkä öljyn ja suodattimen vaihdolla selvittiin. :) Kerrankin näin päin...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa