oven lukko rikki?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

1203
-

oven lukko rikki?

ViestiKirjoittaja 1203 » 16.12.2005 21:47

moi
mulla on passatti vm 00 1.9tdi, nyt on mennyt rikki? apukuskin ovenlukko? keskuslukko ei avaa/lukitse ovea mutta jos laitan kaukolla ovet lukkoon ja viallinen on jäänyt auki ja avaan oven niin rupee autossa valot vilkkuun ja torvi huutaan. onko kyseessä isokin vika? manuaalisesti se lukittuu. saako itse korjattua ettei tarvi ostaa kallista osaa tai mikä nyt onkaan kyseessä.

Jusa_1.8T
-

ViestiKirjoittaja Jusa_1.8T » 20.12.2005 10:09

Kuulostaa ihan tyypilliseltä lukkomoduulin vialta. Siellä on jokin mikrokytkin irti/rikki. Vikakoodeissa pitäisi löytyä tietoa. Sitä moduulia voi yrittää itse korjata (www.taligentx.com/passat), mutta oven sisustan purkaminen ja lasien irrottaminen on edessä.

Lukko maksaa n. 150 euroa ja päälle tunnin työ. Maksoi n. 210 EUR kaikkineen Evacar Rajatorpassa Vantaalla kesällä.

Juzzi
-

oven lukko rikki

ViestiKirjoittaja Juzzi » 20.12.2005 19:54

Ennen kun vie pajalle kannattaa kurkata oven ja rungon väliseen kumihaitariin, siellä on liittimet jotka saattaa irrota. Omasta pasuunasta irtoilee takaoven liitin.

1203
-

ViestiKirjoittaja 1203 » 21.12.2005 16:55

itellä on takaovi joka ei toimi.
onko se mikrokytkin jika ovessa vai vain kuskinovessa?

Numppa
-

ViestiKirjoittaja Numppa » 21.12.2005 16:57

Kyllä se mikrokytkin joka lukossa on, mukaanlukien konepelti ja takaluukku.

1203
-

ViestiKirjoittaja 1203 » 29.1.2006 9:58

missäpäin mikropiiri on konepellissä /takaluukussa

T.Hell
-

ViestiKirjoittaja T.Hell » 30.12.2006 17:44

Näitä 3B passatin lukkovikoja koskevia posteja on aika monta, mutta tätä ajattelin lainata. Eli ongelma on variantin takaluukun lukon toimimattomuus.
Tällä hetkellä kaukosta ja ovista avaimella menee ovet lukkoon, mutta takaluukku ei. Eikä takaluukkua saa avaimellakaan lukkoon. Lukitut ovet saa kyllä takaluukusta auki, mutta toiseen suuntaan on lukko toimimaton.
Aikaisemmin oli myös ongelmana että häläri alkoi soimaan vähän sen jälkeen kun ovet oli laittanu lukkoon. Mutta nyt sitä ei ole esiintynyt. Voisiko koko ongelma johtua tuosta takaluukun lukosta? Esim. aluksi oireena ollut tuota hälärin soimista ja nyt pimentynyt koko lukko, siis ainakin lukituksen osalta?
Osaisiko joku heittää jotain hinta-arviota korjauksesta merkkihuollossa? Ja minkälainen vaikutus tuolla mukavuusboksilla voisi olla tähän vikaan. Kaikki neuvot tervetulleita...

T.Hell
-

ViestiKirjoittaja T.Hell » 3.1.2007 20:34

Vielä aiheesta, jos joku osais/viittis jotain apuja heittää. Antaako noiden lukkojen toimimattomuus vikakoodeja mitä VAG-COMilla näkis? Koska jonkunnäköstä osviittaa haluaisin ongelmasta saada, sillä Laakkoselle ei hotsittas maksaa ~70e/h ellei ole pakko. Mielellään myös ehdotuksia ,missä muualla Lahdessa tuon korjauttamista voisi harkita... siis edullisemmin kuin tuolla em. liikkeessä.

pv
-

ViestiKirjoittaja pv » 4.1.2007 7:55

itsellä tulee apukuskinpuolen etu- ja takaovesta vikakoodit: impausible signal, tai jotain sinnepäin (vikakoodinumeroa en muista). Kumpikaan ovi ei tunnista olevansa auki (luulee aina olevansa kiinni). Luulen, että nuo vikakoodit tulee siitä, että lukkojen mikrokytkimien/piirilevyn/liittimen hapettuminen aikaansaa ohjaimen luettavaksi sellaisen kombinaation mikä ei ole mahdollista (lukee esim. kaksi kytkintä painetuksi samaan aikaan, vaikka vain voinen voi olla painettuna kerrallaan).

Avasin apukuskinpuolen takaovenlukon ja luulin saaneeni edes tuon oven auki/kiinni tunnistuksen toimimaan (päydällä yleismittarilla testaten näytti lupaavalta), mutta ei se kuitenkaan alkanut toimimaan (tai toimii ehkä siten, että ennen luuli oven olevan satunnaisesti auki -> hälytin soi miten sattui, nyt luulee vakaasti, että ovi on aina kiinni).

Luulen, että tuollaisen hapettuneen lukon (lukon sähköisten osien) luotettavasti toimimaan saaminen edellyttää uusia mikrokytkimiä sekä piirilevyn täydellistä purkamista (kaikki juotokset irti), hapettumien poistamista sekä todennäköisesti piirilevyn johteiden lakkauksen poistamista sekä johteiden tinaamista kauttaaltaan.

JyriN
-

ViestiKirjoittaja JyriN » 4.1.2007 8:52

Vikakoodeja ei välttämättä kuitenkaan tule viasta huolimatta. Tossa taas kerran ohje jos tahtoo itse tutkia asiaa. Työmääränä tolkuton vikaan nähden, mutta ei mitään ihmeellistä tai tekemätöntä.

T.Hell
-

ViestiKirjoittaja T.Hell » 12.1.2007 14:12

Vaikuttaa siltä -ennenkuin edes mitään on tehty- ettei tuota itse ehdi/osaa lähteä korjailemaan. Eli jos jollain olisi tiedossa Lahden seudulla jotain paikkaa missä tuon saisi tommoisia lukkomurheita korjautettua, niin saa vapaasti vihjaista. Vai löytyykö vaadittavaa tietotaitoa ainoastaan Laakkoselta?

AnttiH
-

ViestiKirjoittaja AnttiH » 12.1.2007 14:41

Itsellä oli melkein sama onkelma kuin 1203:lla,mutta kuskin oven lukko ei kaukolla mennyt suuntaan eikä toiseen, mutta avaimella sen sai kiinni ja auki, ja avaimella jopa ohjasi muitakin lukkoja.
Minkäänlaista koodia ei vag-com asiasta tarjonnut
Olin jo aikeissa ruveta sitä purkamaan ovea, mutta hifiasennusten yhteydessä akku oli irti kerran vähän aikaa, ja kiinnilaiton jälkeen kuskin lukko alkoi menemään kiinni sillointällöin, muttei avautunut koskaan. Olipa akku toisenki kerran irti, ja kolmannen samojen hommien vuoksi, ja sen jälkeen on kuskin lukko toiminut kuin ajatus. Kuskinpuolen takaovi vielä vähän takkuaa, eli nopeat lukkoon-auki-lukkoon painallukset lukitsee jo 95% varmuudella kaikki luukut :D
Akun irroittamisesta ei sitten mitään muuta hyvää seurannutkaan ja nyttei kaasuläppä enää osaa säätyä ja tehot on hävinny ties minne ja kaikkea muuta vikaa löytynyt tilalle, mutta lukko-ongelma tosiaan korjautui tolla (mystistä) :)

En siis neuvo akkua remppaamaan eestaas, vaan koittaisin sulakkeella muutaman kerran josko toimisi sama muillakin, vai olikohan minun tapauksellani jotain tekemistä niiden foliohattuisten setien kanssa ...
jos joku keksii järkiselityksiä asialle niin antaa tulla.

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”