Käsijarru jäi päälle ? Vika korjattu !!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

Käsijarru jäi päälle ? Vika korjattu !!

ViestiKirjoittaja Mustis » 18.12.2006 12:15

Eilen illalla vetäsin kässärin reilusti päälle ja tänä aamuna koitin lähteä liikkeelle ni olipa tahmeata, koitin liikutella eteen/taakse mut ei auttanut oli pakko luovuttaa.

Mahtaako tuo olla jäässä vai tapahtuiko jotakin kun repäsin aika kovaa tuota käsijarrua ?

Nyt siinä käsijarrussa on enemmän tyhjää liikkumavaraa kuin ennen ?

Mitäs tuolle nyt voisi tehdä ?
Viimeksi muokannut Mustis, 30.12.2006 15:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 18.12.2006 12:26

Mikä auto? Tuo Golf IV?
Missä? Paljon pakkasta? Nokiallako?
Kristallipallo?

Jos pakkasta on, niin sitten se on luultavasti jäässä.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 18.12.2006 12:33

Joko vaijeri jäässä tai käsijarru linkut jäässä. Nehän näppärä kaveri pamauttas auki. <--- Tuo vain niihin linkkuihin

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 18.12.2006 13:32

sain sen auki, naputtelin vasaralla siihen jarrusatulan klipareeseen jossa vaijeri on kiinni.

Silti se ei vieläkään toimi, ei palauta kun kahvasta vetäsee. Joku on jumissa onko jäässä vai jokin hajalla sitä en tiedä.

Ja Iv, Nokia ja pakkasta joku 0-2 asetta oli

energyed
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.10.2006 10:33

ViestiKirjoittaja energyed » 18.12.2006 14:35

Mulla Ocussa teki samanlaista. Vesikelien jälkeen kun pikku pakkanen tuli niin kässäriä ei kestä käyttää, muutoin jää jumekseen. Uudet tiivisteet satuloihin olis odottamassa jokakulmaan kunhan saisi aikasiseksi vaihtaa.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 18.12.2006 15:20

Vika voi olla satulassa (vettä jossain ja jäätyy) tai vaijerissa (suojakumin sisälle pääsee vettä ja jäätyy). Katso onko vaijerien kumi-/muoviosuudet ehjät ja jos ei niin vaihda uusiin.

GTgolf
-
Viestit: 205
Liittynyt: 21.5.2006 14:44

ViestiKirjoittaja GTgolf » 18.12.2006 17:11

mullakin jäi käkkäri lauantain ja sunnuntain välisenä yönä päälle, aamuyöstä kun liikkeelle lähdin, tahto golffi mennä mutkissa poikittain :D

sitten päivällä otin auton talliinm, sulattelin satulat ja öljysin vaijerin ja ihan hyvin alko taas palauttaa...

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 18.12.2006 17:32

Täytyy huomenna koittaa sulatella sitä hiusten kuivaajalla : D
Voiko se rikkoontua liian rajusta vetäsystä ?

Tutkin tuossa vielä illan ratoksi tuota, satulan vieressä olevan vaijerin tiiviste on kahdessa osassa ? kuuluisko näin olla vai pitäiskö sen olla yhtä pötikkää vaijerilta/satulaan ? Kumpikin puoli on samalainen
Viimeksi muokannut Mustis, 18.12.2006 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 18.12.2006 19:56

tänää oli passatin käsijarru jumissa...lähti pois kun peruutin vähän ja nyin reilusti käsijarrua :) pakkasta oli jotain -15

energyed
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.10.2006 10:33

ViestiKirjoittaja energyed » 19.12.2006 8:23

Tuntuu että pakkanen tekee tehtäväänsä.
Eilen töistä tullessani päätin sitten pihatiellä testata kässäriä että jokos se olis palautunut ja kahva jäi vähän veltoksi sen jälkeen. Illemmalla kävin sitten tankkaamassa auton ja huoltsikan pihalla sitte vilkasin että kumpikos puoli se jumittaa ja ylllätys oli kun vänkärin puolen vannetta katsoin, levy oli kauttaaltaan tuli kuuma ja punainen. Ilmeisesti jarrut oli jäänynnä vähän enemmänkin päälle.
Irrotin vaijerin satulasta kotona ja vaijerihan se tuntui olevan jumissa jostain keskivaiheilta. Onko miten hankala vaihtaa noin kotikonstein ? Ilmeisesti toisen puolen vaijerin vaihto riittää tähän hätään.

Mahtaakos tuollainen "karkaisu" kunkas paljon pyörän laakeriin. Tuntui levyä pyöriteltäessä että jurisee jo mutta välystä ei tuntunut vielä ?
Ja millanen operaatio tuo laakeri on vaihtaa ?

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 19.12.2006 9:49

Eikös tämä käsijarrun jäätyminen ole koko VAG konsernin vehkeiden "ominaisuus"?
Olen vuosien saatossa vaihtanut vaijerit kaikkiin omistamiini kulkineisiin, eli liian moneen.
Viimeksi kuluneen vuoden aikana A4:een ja Toledoon.
Eli vaijerit ne on mitkä sielä jäätää juuri kyseisella tavalla.

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 19.12.2006 12:17

minun kohdallani ei ole ollut ominaisuus,sillä nykyinen passatti on ainoa jossa on jäätyny käsijarru päälle.... aikasemmat autot ollu 89jetta, 88jetta,86passatti (vitoskoneella)...tai sitten on aikaisemmin ollut niin hyvää tuuria :)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.12.2006 12:20

Cordoba tuntuu kanssa hieman jumittavan, mutta toistaiseksi pienen pamauksen saattelemana on päässyt aamulla liikkeelle. Korjataan sitten kun hajoaa.

Wisa
-
Viestit: 51
Liittynyt: 5.3.2005 20:45

ViestiKirjoittaja Wisa » 19.12.2006 13:47

Mikko83, tuuria on ollut. Kyllä ne jäätyvät, aina... Pihalla savuaa parhaillaan lötkön takajarru, vasen takavaijeri ei palauttanut, kun erehdyin käyttämään. Kun levy lakkaa punertamasta, se muuttuu siniseksi. BTDT.

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 20.12.2006 10:42

>Tutkin tuossa vielä illan ratoksi tuota, satulan vieressä olevan vaijerin tiiviste on >kahdessa osassa ? kuuluisko näin olla vai pitäiskö sen olla yhtä pötikkää >vaijerilta/satulaan ? Kumpikin puoli on samalainen

Jos meinaat sitä haitarikumi tiivistettä siinä vaijerin ympärillä, niin pitäisi olla yhtenäinen. Se juurikin tiivistää vaijerin pään niin että sinne ei pöääsis vettä eikä kakkaa.
Mutta jos saat vaijerin irti satulasta tai tulee lämmintä niin että vaijerin jäätyminen ei voi olla enää syy palauttamattomuuteen, niin kokeile kääntää pelästään satulan vivusta. Sieltä käsijarrun käyttöakselilta voi loppua voitelu ja kakkaa vetää etc saattaa päästä väliin ja sitten jäätyy tai jää jumiin. Itse puhdistin satulan hyvin ulkopuolelta ja kaivoin kakkaa pois akselin kumitiivisteen alta ja pesua jarrucleanerilla ja perään öljyä CRC kyytipoikana ja sitten vääntelin vivusta niin kauan että palauttaa kunnolla.
Tietysti sais paremman lopputuloksen kun olis purkanut koko satulan kokonaan etc.. mutta ainakaa sen jälkeen ei ole jäänyt jumiin enää. Ja renkaan vaihdon yhteydessä paritippaa öljyä.
Tietysti sellasta voitelua, joka ei haurastuta kumitiivistettä.

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 20.12.2006 20:19

Nyt on kelit nollassa ja koitin tuota käsijarrua ei pelitä vieläkään, ei jaksa palauttaa, kädellä täytyy avittaa, jotta satulan klipare menee yläasentoon eli vapautuu jarrutus asennosta.

Millä tavalla tämä palautus tapahtuu onko satulan sisällä joku jousi vai mistä tämä vapautus saa voimansa ? täytyy nyt ainakin ostaa uudet vaijerit mutta mitä muuta ?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 20.12.2006 20:22

Tuo pätee ainakin vanhempiin Golfeihin, taitaa päteä myös mk4:een: http://ffp-motorsport.com/tuning/takajarr.php

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 21.12.2006 19:22

Kävin motonetistä hakemassa uudet käsijarru vaijerit ! Mutta Mutta

Niissä ei ollut ollenkaan tätä haitari kumia joka juuri minulla on rikki ?!?!?!?

Joutuuko nämä ostamaan erikseen ?

Tai onko ne jossakin asennus/korjaus sarjassa

erittäin ärsyttävää...

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 21.12.2006 23:27

Mulla edellinen omistaja (isä) laittoi niihin satuloihin käsijarrun vaijereiden ympärille jouset, niiden alkuperäisten lisäksi, sit alko pelittään!

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 22.12.2006 18:06

Noniin rupeaa tilanne selviään, Eli kävin motonetistä kyselemäs et miksei näissä vaijereiisa ole tuota haitarikumia, myyjä kummasteli itsekin et onpas kummallista, joten koitettiin ettiä niitä kumeja, niistä asennus/korjaus sarjoista. Ei auttanut koko motonestissä missään sarjassa ei niitä ollut.

Joten matka kohti laakkosta ja sieltä kyselemään, kumeja ei saanut erikseen joten joutui ottamaan uudet vaijerit jossa ne oli valmiina, maksoi 50€ 2kpl

Vielä kun olisi tuo "vika" noissa vaijereissa eikä satulassa. Mut se selviää ensi viikolla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.12.2006 18:39

Katoittekos toisista veijereista oliko niissä mukana kumit? Jos ne vaan oli tehtaassa unohdunu...

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 22.12.2006 18:54

jep kävi katselemassa muitakin mut ei missään ollut ja olivat muutenkin hiukan erilaiset ? lapussa luki et olis skodaan mut eiköhän ne kaikki nuo vagit ole samanlaisia !

Volkkarismi on sairaus
-
Viestit: 115
Liittynyt: 3.11.2006 0:31

ViestiKirjoittaja Volkkarismi on sairaus » 24.12.2006 3:56

En etes alkanu lukemaan kaikkia juttuja tässä topicissa, mutta Ventossa kilkkas kerran rallinmiehenratti jumiin. Onneksi oli kyytissä SKylän virallisen VW korjaajan poika ja isänsä näytti kerralla miten homma toimii: Eli mennään jumittuneelle takarattaalle ja otetaan tiukasti käsijarruvaijerin letkusta kiinni ja nykäistään sen verran kovasti, että klikkaa. Jos käsivoimat ei riitä, niin voi käyttää jalkaa jolla työnnetään vaijeria reilusti kohti maata tai auton toista laitaa. Jos sillä ja auton alla kirvaamisella ei hellitä, niin vika on kuskissa. Volkkarimies nimittäin ei pelkää maata autonsa alla...

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 30.12.2006 12:02

Noniin nyt on käsijarru hengissä eli vika oli noissa vaijereissa, oli likaa päässyt väliin haitarikumin haljettua.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 10.1.2007 21:12

Saakos noita vaijerin suojakumeja vaihdettua erikseen vai pitääkö koko vaijeri vaihtaa? Kyseessä VR6 eli III koppa


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa