Käsijarru jäi päälle ? Vika korjattu !!
Valvoja: ffp jäsenet
Käsijarru jäi päälle ? Vika korjattu !!
Eilen illalla vetäsin kässärin reilusti päälle ja tänä aamuna koitin lähteä liikkeelle ni olipa tahmeata, koitin liikutella eteen/taakse mut ei auttanut oli pakko luovuttaa.
Mahtaako tuo olla jäässä vai tapahtuiko jotakin kun repäsin aika kovaa tuota käsijarrua ?
Nyt siinä käsijarrussa on enemmän tyhjää liikkumavaraa kuin ennen ?
Mitäs tuolle nyt voisi tehdä ?
Mahtaako tuo olla jäässä vai tapahtuiko jotakin kun repäsin aika kovaa tuota käsijarrua ?
Nyt siinä käsijarrussa on enemmän tyhjää liikkumavaraa kuin ennen ?
Mitäs tuolle nyt voisi tehdä ?
Viimeksi muokannut Mustis, 30.12.2006 15:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Täytyy huomenna koittaa sulatella sitä hiusten kuivaajalla : D
Voiko se rikkoontua liian rajusta vetäsystä ?
Tutkin tuossa vielä illan ratoksi tuota, satulan vieressä olevan vaijerin tiiviste on kahdessa osassa ? kuuluisko näin olla vai pitäiskö sen olla yhtä pötikkää vaijerilta/satulaan ? Kumpikin puoli on samalainen
Voiko se rikkoontua liian rajusta vetäsystä ?
Tutkin tuossa vielä illan ratoksi tuota, satulan vieressä olevan vaijerin tiiviste on kahdessa osassa ? kuuluisko näin olla vai pitäiskö sen olla yhtä pötikkää vaijerilta/satulaan ? Kumpikin puoli on samalainen
Viimeksi muokannut Mustis, 18.12.2006 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuntuu että pakkanen tekee tehtäväänsä.
Eilen töistä tullessani päätin sitten pihatiellä testata kässäriä että jokos se olis palautunut ja kahva jäi vähän veltoksi sen jälkeen. Illemmalla kävin sitten tankkaamassa auton ja huoltsikan pihalla sitte vilkasin että kumpikos puoli se jumittaa ja ylllätys oli kun vänkärin puolen vannetta katsoin, levy oli kauttaaltaan tuli kuuma ja punainen. Ilmeisesti jarrut oli jäänynnä vähän enemmänkin päälle.
Irrotin vaijerin satulasta kotona ja vaijerihan se tuntui olevan jumissa jostain keskivaiheilta. Onko miten hankala vaihtaa noin kotikonstein ? Ilmeisesti toisen puolen vaijerin vaihto riittää tähän hätään.
Mahtaakos tuollainen "karkaisu" kunkas paljon pyörän laakeriin. Tuntui levyä pyöriteltäessä että jurisee jo mutta välystä ei tuntunut vielä ?
Ja millanen operaatio tuo laakeri on vaihtaa ?
Eilen töistä tullessani päätin sitten pihatiellä testata kässäriä että jokos se olis palautunut ja kahva jäi vähän veltoksi sen jälkeen. Illemmalla kävin sitten tankkaamassa auton ja huoltsikan pihalla sitte vilkasin että kumpikos puoli se jumittaa ja ylllätys oli kun vänkärin puolen vannetta katsoin, levy oli kauttaaltaan tuli kuuma ja punainen. Ilmeisesti jarrut oli jäänynnä vähän enemmänkin päälle.
Irrotin vaijerin satulasta kotona ja vaijerihan se tuntui olevan jumissa jostain keskivaiheilta. Onko miten hankala vaihtaa noin kotikonstein ? Ilmeisesti toisen puolen vaijerin vaihto riittää tähän hätään.
Mahtaakos tuollainen "karkaisu" kunkas paljon pyörän laakeriin. Tuntui levyä pyöriteltäessä että jurisee jo mutta välystä ei tuntunut vielä ?
Ja millanen operaatio tuo laakeri on vaihtaa ?
>Tutkin tuossa vielä illan ratoksi tuota, satulan vieressä olevan vaijerin tiiviste on >kahdessa osassa ? kuuluisko näin olla vai pitäiskö sen olla yhtä pötikkää >vaijerilta/satulaan ? Kumpikin puoli on samalainen
Jos meinaat sitä haitarikumi tiivistettä siinä vaijerin ympärillä, niin pitäisi olla yhtenäinen. Se juurikin tiivistää vaijerin pään niin että sinne ei pöääsis vettä eikä kakkaa.
Mutta jos saat vaijerin irti satulasta tai tulee lämmintä niin että vaijerin jäätyminen ei voi olla enää syy palauttamattomuuteen, niin kokeile kääntää pelästään satulan vivusta. Sieltä käsijarrun käyttöakselilta voi loppua voitelu ja kakkaa vetää etc saattaa päästä väliin ja sitten jäätyy tai jää jumiin. Itse puhdistin satulan hyvin ulkopuolelta ja kaivoin kakkaa pois akselin kumitiivisteen alta ja pesua jarrucleanerilla ja perään öljyä CRC kyytipoikana ja sitten vääntelin vivusta niin kauan että palauttaa kunnolla.
Tietysti sais paremman lopputuloksen kun olis purkanut koko satulan kokonaan etc.. mutta ainakaa sen jälkeen ei ole jäänyt jumiin enää. Ja renkaan vaihdon yhteydessä paritippaa öljyä.
Tietysti sellasta voitelua, joka ei haurastuta kumitiivistettä.
Jos meinaat sitä haitarikumi tiivistettä siinä vaijerin ympärillä, niin pitäisi olla yhtenäinen. Se juurikin tiivistää vaijerin pään niin että sinne ei pöääsis vettä eikä kakkaa.
Mutta jos saat vaijerin irti satulasta tai tulee lämmintä niin että vaijerin jäätyminen ei voi olla enää syy palauttamattomuuteen, niin kokeile kääntää pelästään satulan vivusta. Sieltä käsijarrun käyttöakselilta voi loppua voitelu ja kakkaa vetää etc saattaa päästä väliin ja sitten jäätyy tai jää jumiin. Itse puhdistin satulan hyvin ulkopuolelta ja kaivoin kakkaa pois akselin kumitiivisteen alta ja pesua jarrucleanerilla ja perään öljyä CRC kyytipoikana ja sitten vääntelin vivusta niin kauan että palauttaa kunnolla.
Tietysti sais paremman lopputuloksen kun olis purkanut koko satulan kokonaan etc.. mutta ainakaa sen jälkeen ei ole jäänyt jumiin enää. Ja renkaan vaihdon yhteydessä paritippaa öljyä.
Tietysti sellasta voitelua, joka ei haurastuta kumitiivistettä.
Nyt on kelit nollassa ja koitin tuota käsijarrua ei pelitä vieläkään, ei jaksa palauttaa, kädellä täytyy avittaa, jotta satulan klipare menee yläasentoon eli vapautuu jarrutus asennosta.
Millä tavalla tämä palautus tapahtuu onko satulan sisällä joku jousi vai mistä tämä vapautus saa voimansa ? täytyy nyt ainakin ostaa uudet vaijerit mutta mitä muuta ?
Millä tavalla tämä palautus tapahtuu onko satulan sisällä joku jousi vai mistä tämä vapautus saa voimansa ? täytyy nyt ainakin ostaa uudet vaijerit mutta mitä muuta ?
Tuo pätee ainakin vanhempiin Golfeihin, taitaa päteä myös mk4:een: http://ffp-motorsport.com/tuning/takajarr.php
Noniin rupeaa tilanne selviään, Eli kävin motonetistä kyselemäs et miksei näissä vaijereiisa ole tuota haitarikumia, myyjä kummasteli itsekin et onpas kummallista, joten koitettiin ettiä niitä kumeja, niistä asennus/korjaus sarjoista. Ei auttanut koko motonestissä missään sarjassa ei niitä ollut.
Joten matka kohti laakkosta ja sieltä kyselemään, kumeja ei saanut erikseen joten joutui ottamaan uudet vaijerit jossa ne oli valmiina, maksoi 50€ 2kpl
Vielä kun olisi tuo "vika" noissa vaijereissa eikä satulassa. Mut se selviää ensi viikolla.
Joten matka kohti laakkosta ja sieltä kyselemään, kumeja ei saanut erikseen joten joutui ottamaan uudet vaijerit jossa ne oli valmiina, maksoi 50€ 2kpl
Vielä kun olisi tuo "vika" noissa vaijereissa eikä satulassa. Mut se selviää ensi viikolla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 115
- Liittynyt: 3.11.2006 0:31
En etes alkanu lukemaan kaikkia juttuja tässä topicissa, mutta Ventossa kilkkas kerran rallinmiehenratti jumiin. Onneksi oli kyytissä SKylän virallisen VW korjaajan poika ja isänsä näytti kerralla miten homma toimii: Eli mennään jumittuneelle takarattaalle ja otetaan tiukasti käsijarruvaijerin letkusta kiinni ja nykäistään sen verran kovasti, että klikkaa. Jos käsivoimat ei riitä, niin voi käyttää jalkaa jolla työnnetään vaijeria reilusti kohti maata tai auton toista laitaa. Jos sillä ja auton alla kirvaamisella ei hellitä, niin vika on kuskissa. Volkkarimies nimittäin ei pelkää maata autonsa alla...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa