Terve,
Kyseessä ei ole varsinainen ongelma.. mutta itse asiaan:
Nyt tulevana talvena joudun pitämään autoa (Vento 1.8L 66kw) lähes kaikki arkipäivät ma-pe ulkona seisonnassa, autolla olisi kuitenkin tarkoitus ajaa viikonloput ja satunnaisesti arkena. Kysymys kuuluukin, että tekeekö tuo autolle / sen moottorille hirmuisenkin huonoa pakkaskeleillä viitisen päivää ensin seisottaa ja sitten vain kylmästi repiä käyntiin? Pistokkeeseen kun ei ole mahdollisuutta laittaa ennen ajoonlähtöä. Tuntuu jo, että parikin päivää saa auton melko kohmeiseen tilaan.. Startti voi ainakin kärsiä, mutta entäs mikään muu autosta?
Kiitoksia vastauksista ja mahdollisista vinkeistä miten varautua kyseisessä tilanteessa!
Venton seisottaminen ulkosalla talvikeleillä, järkevää?
Valvoja: ffp jäsenet
No ei se sen viiden päivän jälkeen ole kylmempi, kuin kahden päivän jälkeen. Kelistä siis riippuen. Edellinen autoni (405 sri) oli aina sillon tällön viime talvena pari päivää ajamatta, enkä sitä aina tolppaan laittanut kaupassa käynnin takia. Ei se keväällä sen omituisemmalta tuntunu. Kannen irrotuksenkaan jälkeen ei ollut mitään normaalista poikkeavaa näkyvissä. Kannnattaa tosin panostaa niihin öljyihin tuossa tapauksessa. Intissä ollessani taas sitä edeltävä auto (polo 1,3 -85) seisoi ulkosalla ja aina se piti kylmästä käyntiin laittaa ilman tolppaa. Ei siinäkään mitään ihmeellistä ollu havaittavissa, tosin kannattaahan se aina lämmittää jos mahdollista.
Kuluuhan se kone periaatteessa nopeammin, kun kylmänä käynnistää. Mutta eipä tuossa oikeastaan mitää eroa normaaliin kylmäkäynnistykseen ole.
Kuluuhan se kone periaatteessa nopeammin, kun kylmänä käynnistää. Mutta eipä tuossa oikeastaan mitää eroa normaaliin kylmäkäynnistykseen ole.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa