Moniurahihna ja G2 + roiskesuojan asennus
Valvoja: ffp jäsenet
Moniurahihna ja G2 + roiskesuojan asennus
Onko missään volkkarissa ollut moniurahihnaa tuollaisen 2-korimallissa käytetyn Boschin laturin jatkona? Vai onko kolmosissa samanlainen laturi?
Nyt meni hermot jatkuvaan hihnojen ja laturin hihnapyörien vaihtoon, tarvitsisi kehitellä kestävämpi ratkaisu. Toinen vaihtoehto olisi valetun hihnapyörän etsiminen/teettäminen ja toinen siirtyminen moniurahihnaan.
Moniurahihnan vaihtaminen tavallisen tilallehan olisi melko helppoa jos jostain löytyisi suoraan tuohon alkuperäiseen laturiin sopiva hihnapyörä joka asettuisi sopivaan linjaan. Kampiakselin ja vesipumpun pyöriä löytynee kolmosista? Kiristyssysteemin voisi pitää ennallaan.
Nyt meni hermot jatkuvaan hihnojen ja laturin hihnapyörien vaihtoon, tarvitsisi kehitellä kestävämpi ratkaisu. Toinen vaihtoehto olisi valetun hihnapyörän etsiminen/teettäminen ja toinen siirtyminen moniurahihnaan.
Moniurahihnan vaihtaminen tavallisen tilallehan olisi melko helppoa jos jostain löytyisi suoraan tuohon alkuperäiseen laturiin sopiva hihnapyörä joka asettuisi sopivaan linjaan. Kampiakselin ja vesipumpun pyöriä löytynee kolmosista? Kiristyssysteemin voisi pitää ennallaan.
Viimeksi muokannut SS, 14.10.2006 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Muistan että kun ostin autoani niin myyjä kertoi että autoon oli laitettu tehtaan ylimääräinen suojamuovi pienentämään roiskeita hihnaan.
Jos sulla hihnoja menee kun tupakkia niin puuttuuko sulta tommonen?
Mulla on menny yks laturin hihna kuudessa vuodessa / 70 tkm matkalla joka on ihan siedettävää mielestäni.
Jos sulla hihnoja menee kun tupakkia niin puuttuuko sulta tommonen?
Mulla on menny yks laturin hihna kuudessa vuodessa / 70 tkm matkalla joka on ihan siedettävää mielestäni.
Ei tossa mitään suojamuoveja hihnalla ole, konepellissäkin on kuravana hihnan yläpuolella. Suoja voisi olla yksi vaihtoehto jos sellaista on jo valmiiksi olemassa, löytyykö varaosanumeroa?Muistan että kun ostin autoani niin myyjä kertoi että autoon oli laitettu tehtaan ylimääräinen suojamuovi pienentämään roiskeita hihnaan.
Jos sulla hihnoja menee kun tupakkia niin puuttuuko sulta tommonen?
Jep, tuo oli tiedossa että laturin vaihtamalla onnistuu. Mutta kun ei raaskisi laturia vaihtaa, se on hiljattain uusittu. Minimikustannuksin olisi tarkoitus joku kestävä ratkaisu kehitellä. Kiristyshän voisi olla edelleen vanhan mallinen, vastaavia ratkaisuja on monessa autossa. Kunhan vaan tuohon laturiin saisi hihnapyörän. Tai sitten täytyy teettää moinen.Vwvortexilla ainakin ovat vaihtaneet jostain mk3:sen koneesta hihnapyörän, ohjurin ja laturin niin saa moniurahihnan. Varmaan vortexista haulla löytyy...
Edit: Mulla menee yksi hihnapyörä 70tkm matkalla :) Tuo hihnanvaihto ei yleensä kauaa auta, on ollut melko turhaa noin tiheä vaihtaminen. Arviolta vähintään yksi hihna vuodessa (30tkm) on tullut vaihdettua. Hinta 4e ei päätä huimaa, mutta jatkuva hihnojen ja hampaiden kiristely alkaa rasittamaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vaikuttaa oikealta ainakin perhealbumin mukaan, kiitos. Täytyypä kysäistä tuolle hintaa.Taitaa olla 191 825 250 A
Ahaa, tutkitaan tuokin vaihtoehto.G60 koneissa on laturi ja vesipumppu moniurahihnalla, mutta ei mitää tietoo miten käy mopompii koneisii.
:)Hitsaa toinen vakio hihnapyörä kaikkii hihnapyöriin kii ja pistä tuplahihna ;)
Eikähän tämä tästä ala etenemään...
Edit: Tuosta suojasta löysin lyhyesti infoa:
Lähde: http://mkiivw.pbwiki.com/InFo*V-belt splash guard:
191-825-250-A-01C (for big bumper cars, but will fit small bumper cars with very little work)
Osat käy kolmosesta suoraan.
Eli kampiakselille hihnapyörä/t (jos tehostin)
Vesipumpulle hihnapyörä.
Lohkoon tuleva ns. apurunko, sille pultit ja laturi.
Itse kävin ruuvaamassa purkaamolta kaikki suoraan.
Tosin omat osat oli seat cordobasta, mutta samaa tavaraa.
Niin ja tosiaan kakkosen oma laturi ei tässä tapauksessa käy.
Eli kampiakselille hihnapyörä/t (jos tehostin)
Vesipumpulle hihnapyörä.
Lohkoon tuleva ns. apurunko, sille pultit ja laturi.
Itse kävin ruuvaamassa purkaamolta kaikki suoraan.
Tosin omat osat oli seat cordobasta, mutta samaa tavaraa.
Niin ja tosiaan kakkosen oma laturi ei tässä tapauksessa käy.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
^Hyvä tietää, mihin tuo muuten asennetaan ja minkä näköinen tuo osa on? Kuvaa en mistään löytänyt.
Onkohan tuo kolmosen laturi niin erilainen, ettei sen hihnapyörä käy kakkosen laturiin? Entäpä minkälainen laturi on G60-koneisissa versioissa jos kerran niissä on moniurahihna?
Edit: Pengoin, että kolmoskoppasistakin löytyy 90A boschilaista moniurahihnalla. Paljonkohan tuo poikkeaa kakkosen laturista?
No kun sitä laturia ei viitsisi taas vaihtaa, 90A laturi maksaa maltaita :(Lohkoon tuleva ns. apurunko, sille pultit ja laturi.
Itse kävin ruuvaamassa purkaamolta kaikki suoraan.
Tosin omat osat oli seat cordobasta, mutta samaa tavaraa.
Niin ja tosiaan kakkosen oma laturi ei tässä tapauksessa käy.
Onkohan tuo kolmosen laturi niin erilainen, ettei sen hihnapyörä käy kakkosen laturiin? Entäpä minkälainen laturi on G60-koneisissa versioissa jos kerran niissä on moniurahihna?
Edit: Pengoin, että kolmoskoppasistakin löytyy 90A boschilaista moniurahihnalla. Paljonkohan tuo poikkeaa kakkosen laturista?
Budjettiratkaisuna suosittelisin kuitenkin sen valetun kiilahihnapyörän hankkimista. Myöskään tarvikehihnoja ei kannata käyttää. Ne ovat nimittäin yleensä jostain syystä vääränlaisia ja hihnan joutuu laittamaan liian tiukalle, jottei luistamista tapahtuisi. Se puolestaan kuluttaa hihnapyöriä ja laakereita.
Itse sain joskus kauan aikaa (~7-9v) sitten laturin laakerit hajalle peltipyörällä ja tarvikehihnoilla. Laakereiden ja hihnapyörän vaihdon jälkeen on kilometrejä tullut jo yli 150tkm ilman ongelmia. Hihnan olen tainnut pari kertaa vaihtaa ihan fiilispohjalta.
Onhan se moniurahihna n-kertaa parempi ratkaisu, mutta tulee melko tyyriiksi, jos joutuu sen takia laturinkin vaihtamaan..
Itse sain joskus kauan aikaa (~7-9v) sitten laturin laakerit hajalle peltipyörällä ja tarvikehihnoilla. Laakereiden ja hihnapyörän vaihdon jälkeen on kilometrejä tullut jo yli 150tkm ilman ongelmia. Hihnan olen tainnut pari kertaa vaihtaa ihan fiilispohjalta.
Onhan se moniurahihna n-kertaa parempi ratkaisu, mutta tulee melko tyyriiksi, jos joutuu sen takia laturinkin vaihtamaan..
Alkuperäisessä Contitechissä on tosiaan ne VW/Audi-logot. Jos Contitechiä myydään tarvikkeena, niin se lienee sitten ihan vastaava. Kesällä ajattelin jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihtaa kiilahihnankin, mutta tarvikeliikkeen tarjoama Gates (pakettiin oli kyllä merkitty VW Golf) ei vastannut leveydeltään alkuperäistä. En muista oliko leveämpi vai kapeampi, mutta alkuperäinen on muistaakseni 9,5x950mm.
Pengoin vähän albumia tuon G60-vihjeen pohjalta ja G60-mallissa on tosiaan ollut Boschilaista moniurapyörällä, sen sijaan en saanut varmasti selville onko tuo 90A versio.
Ainakin tuossa G60:n laturissa on samanlainen kiinnitys ja samalla varaosanumerolla oleva jäähdytysropeli kuin omassa 90-ampeerisessani. Hätäisen johtopäätöksen perusteella akseli voisi siis olla samanlainen, jolloin G60:n laturin moniurapyörä kävisi tähän. Pystyyköhän kukaan vahvistamaan tätä?
Lisäksi toinen kysymysmerkki on se, osuuko pyörä oikealle linjalle muiden hihnapyörien kanssa sillä G60:ssä laturin jalka on erilainen.
Edit: G60:n laturi on kyllä erilainen, mutta onko akseli?
Edit2: Hmm:
Samalla löytyi kuva alasuojastakin: http://www.vwgolf-mk2.com/evbeltreplacement040403.html
Ainakin tuossa G60:n laturissa on samanlainen kiinnitys ja samalla varaosanumerolla oleva jäähdytysropeli kuin omassa 90-ampeerisessani. Hätäisen johtopäätöksen perusteella akseli voisi siis olla samanlainen, jolloin G60:n laturin moniurapyörä kävisi tähän. Pystyyköhän kukaan vahvistamaan tätä?
Lisäksi toinen kysymysmerkki on se, osuuko pyörä oikealle linjalle muiden hihnapyörien kanssa sillä G60:ssä laturin jalka on erilainen.
Edit: G60:n laturi on kyllä erilainen, mutta onko akseli?
Edit2: Hmm:
Lähde: http://luotain.uku.fi/~laasanen/vwgolf16v.htm OIkeat hihnapyörät, mutta muut tiedot asennuksesta vajaita :(
Ribbed "serpentine" drivebelt (21.4 x 938 mm) for the alternator/waterpump
Crank pulley/damper: VW Golf 3 GTI 2.0 (037 105 253/243A)
Alternator pulley: VW Golf 2 GTI G60 (037 903 119)
Waterpump pulley: VW Golf 3 GTI 16V (028 121 031 K)
The "bearing-inside-type" pulley of the water pump was replaced with the mk3 design
Samalla löytyi kuva alasuojastakin: http://www.vwgolf-mk2.com/evbeltreplacement040403.html
En tiedä onko tästänyt mitään iloa, mutta tuli tuosta hihnapyörästä mieleen, että mulla on isossa boschilaisessa jostain foordista lähtösin oleva hihnapyörä. Se vaikuttaa hyvältä, ja on kahdelle hihnalle jopa. Taitaa olla peräti koneistettu umpijöötistä eikä mikään muotoon puristettu peltilätkä. Kohdistin sen näppärästi aluslevyllä muistaakseni.
Tollanen alkuperäinen pellin paloista tehty päätti sit haleta kahtia ohjaustehostimen akselilla ja se päätyi pystyyn naapurin aitaan... : [
Tollanen alkuperäinen pellin paloista tehty päätti sit haleta kahtia ohjaustehostimen akselilla ja se päätyi pystyyn naapurin aitaan... : [
SS: Työkaveri korvasi Corradon G-laderin pakokaasuahtimella jolloin päänvaivaa aiheutti kuinka tästä eteenpäin saadaan laturi pyörimään.
Tarjosin sitten kokeiltavaksi 1.8 Jetan koko hihnapyörä-laturi-tehostin-hässäkkää kiinnikkeineen, ei kuulemma saanut käymään... Hihnoja ei saanut linjaan tms.
Itse en ollut em. osia asentamassa joten täyttä varmuutta ei ole oliko vika osissa vai asentajassa.
Mikset ottaisi koko hihnapyörä-laturi-pakettia kolmoskorisesta kuten aiemmin joku taisi mainitakin?
On monta uraa ja hihnakin kiristyy sen jälkeen jousivoimalla... Laturitkin 90A.
Tarjosin sitten kokeiltavaksi 1.8 Jetan koko hihnapyörä-laturi-tehostin-hässäkkää kiinnikkeineen, ei kuulemma saanut käymään... Hihnoja ei saanut linjaan tms.
Itse en ollut em. osia asentamassa joten täyttä varmuutta ei ole oliko vika osissa vai asentajassa.
Mikset ottaisi koko hihnapyörä-laturi-pakettia kolmoskorisesta kuten aiemmin joku taisi mainitakin?
On monta uraa ja hihnakin kiristyy sen jälkeen jousivoimalla... Laturitkin 90A.
^Asentajassa vikaa :) Kai tuon nyt kaikki hilppeet vaihtamalla olisi noinkin päin pitänyt toimia, ainakin pienellä säädöllä. Olettaen että se laturin jalkakin on samasta autosta kuin laturi.
Yksi vaihtoehto olisi teettää tuollainen pyörä, ei sekään tutun tutun sorvarilla maltaita maksaisi.
Vahvana kakkosvaihtoehtona on kuitenkin myös se, että etsin jostain valetun hihnapyörän ja ostain tuon kurasuojan. Suoja kannattanee joka tapauksessa hommata, pysyy konehuone puhtaampana.
Edit: Tuosta moniurahihnan jousikiristyksestä ei liene suurta iloa, eipä noita manuaalikiristeisiäkään kovin usein tarvitse säädellä. Ainakaan Motonetin kataloogin mukaan kaikissa kolmoskoppasissa ei ole jousikiristintä.
Yksi sana: raha :) Ei nyt viitsisi tähän montaa satasta investoida. Toki jos jostain saisi edullisesti koko satsin, voisi tuotakin vaihtoehtoa harkita. Itsepäinen kun olen, en millään usko etteikö homma onnistuisi pelkkien hihnapyörien vaihdolla :)Mikset ottaisi koko hihnapyörä-laturi-pakettia kolmoskorisesta kuten aiemmin joku taisi mainitakin?
On monta uraa ja hihnakin kiristyy sen jälkeen jousivoimalla... Laturitkin 90A.
Yksi vaihtoehto olisi teettää tuollainen pyörä, ei sekään tutun tutun sorvarilla maltaita maksaisi.
Vahvana kakkosvaihtoehtona on kuitenkin myös se, että etsin jostain valetun hihnapyörän ja ostain tuon kurasuojan. Suoja kannattanee joka tapauksessa hommata, pysyy konehuone puhtaampana.
Edit: Tuosta moniurahihnan jousikiristyksestä ei liene suurta iloa, eipä noita manuaalikiristeisiäkään kovin usein tarvitse säädellä. Ainakaan Motonetin kataloogin mukaan kaikissa kolmoskoppasissa ei ole jousikiristintä.
TKA yhtymä.
Sijainti Tampereella.
Tuolta saattaisi löytyä apua?
Itsellä ei ole kokemusta ko. yrityksestä.
Sijainti Tampereella.
Tuolta saattaisi löytyä apua?
Itsellä ei ole kokemusta ko. yrityksestä.
Onko kellään antaa vinkkiä, mistä noita löytyisi (tre)?
Tampereesta en tiedä, mutta itse hankin hihnapyörän "silloin 10 vuotta sitten" Ampi Autosähköstä Joensuusta. Niillä on näköjään sisaryritys Jyväskylässä. Kysy mikäli heiltä löytyy ja harrasta kotimaan matkailua ;-)
Täytyypä käydä Lempisellä, josko siellä olisi.
Ihmettelin hämärässä tuota muovisuojaa ja yritin sovitella sitä järkevästi, mutten ymmärtänyt miten päin se sinne kuuluu ja mihin kiinnityspisteet osuvat. Osaisiko joku selittää?
Entäpä mitä puskurien koolla on asian kanssa tekemistä? Niinhän tuolla aiemmin postaamani linkin takana mainittiin, että pikkupuskurien kanssa vaatisi hienosäätöä.
Ihmettelin hämärässä tuota muovisuojaa ja yritin sovitella sitä järkevästi, mutten ymmärtänyt miten päin se sinne kuuluu ja mihin kiinnityspisteet osuvat. Osaisiko joku selittää?
Entäpä mitä puskurien koolla on asian kanssa tekemistä? Niinhän tuolla aiemmin postaamani linkin takana mainittiin, että pikkupuskurien kanssa vaatisi hienosäätöä.
Suoja asennettu, helpostihan se sinne meni kun otti renkaan irti ja tunkkasi kulman ylös. Ainoa modifikaatio mikä piti tehdä, oli noin 2x2cm muovinpalan pois leikkaaminen sisälokarin kulmasta. Muuten sen kun ruuvasi kiinni, etupää etulipan ruuvin alle ja takapää omaan valmiiseen kiinnitysreikäänsä.
Yllättäen hyllystä olisi löytynyt sopiva, jostain traktorin laturista otettu 2-urainen valettu hihnapyörä. Huono mäihä, juuri siitä oikeasta urasta oli lohjennut kulma pois. Noh, samanlaisia lienee maailma väärällään...
Yllättäen hyllystä olisi löytynyt sopiva, jostain traktorin laturista otettu 2-urainen valettu hihnapyörä. Huono mäihä, juuri siitä oikeasta urasta oli lohjennut kulma pois. Noh, samanlaisia lienee maailma väärällään...
Laitetaanpa hieman kokemuksia tuon suojan tarpeellisuudesta. Hihnapyörä on edelleen se vanha ja kulunut, mutta hihna ei ole suojan asennuksen jälkeen vinkaissut kertaakaan. Lisäksi konepeltiin ei ole enää ilmestynyt uutta kuravanaa.
Jos ongelmia hihnapyörän kestävyyden tai kuran kanssa on, kannattaa ehdottomasti asentaa tuo suoja! Voi kun olisi tuosta tiennyt jo 10v sitten, vikatikki että ovat jo tehtaalla jättäneet tuon pois.
Jos ongelmia hihnapyörän kestävyyden tai kuran kanssa on, kannattaa ehdottomasti asentaa tuo suoja! Voi kun olisi tuosta tiennyt jo 10v sitten, vikatikki että ovat jo tehtaalla jättäneet tuon pois.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 27 vierailijaa