Saako vetotapaa muuttaa?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

sdracing
-
Viestit: 104
Liittynyt: 31.12.2005 15:11

Saako vetotapaa muuttaa?

ViestiKirjoittaja sdracing » 27.11.2006 16:28

Eli saanko tehdä esim. etuvetoisesta autosta nelivedon, jos autoa on tehty nelivetona/ jos autoa EI ole tehty nelivetona? Mitä vaaditaan?

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 27.11.2006 17:05

Jos on tehty niin saa tehdä, jos ei ole tehty niin menee poikkeuslupa-hommiksi.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 27.11.2006 23:46

vetotapamuutos on aina poikkeuslupa-asia.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 28.11.2006 12:40

Muistelisin jonkun kirjoitelleen (tällä foorumilla) muuttaneensa calibran nelivedoksi ihan vain muutoskatsastuksella..

Puhutaanko laissa jossain kohtaa vetotavasta vai vaan noista akselistoista?
11 §
Akseliston muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin: ...

sdracing
-
Viestit: 104
Liittynyt: 31.12.2005 15:11

ViestiKirjoittaja sdracing » 28.11.2006 14:22

voi voi...jääköhän rojekti haaveeksi...täytyy torstaina soittaa AKE:lle

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 28.11.2006 14:34

Hetkinen, AKE:n sivuja kahlattuani en olekaan enää aivan varma
Taka- tai etuvetoisen auton muuttamista nelivetoiseksi ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa jos mallisarjassa ei ole nelivetoista versiota eikä muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.
Eli riittääkö "samamallisarjaisuus?"

Tosin maahantuoja/valmistaja määrittelee kuuluuko nelikot samaan mallisarjaan ja ainakin 35i passatista oli selkeä kanta. Eli ei ole samaa mallisarjaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.11.2006 17:54

Samoin Audeissa taitaa olla melkein järjestäen nelikot eri mallisarjaa kuin vajaastiraapivat.

Rusty
-
Viestit: 311
Liittynyt: 28.7.2003 7:39

ViestiKirjoittaja Rusty » 29.11.2006 9:02

Olen kysynyt AKElta jokunen aika sitten, ehkä noin vuosi, etuveto-A4 (1.8T -96) muutoksesta nelivedoksi. Sieltä vastattiin silloin, että saa tehdä jos ei ala kyhäilemaään mitään omia osia vaan tekee samoista osista kuin vastaava neliveto-A4. Ei ollut mitään puhetta mallisarjoista, mutta mainitsin (ja varmaankin tiesivätkin) A4 1.8T quattrot. En sitten tiedä mikä on tilanne tänä päivänä...

JariP
-
Viestit: 195
Liittynyt: 23.7.2003 15:53

ViestiKirjoittaja JariP » 29.11.2006 19:47

Sellainen muistikuva on AKEn kannasta että vetävän akselin lisäämiseen on mahdollista saada luvat mutta vetävän akselin poistamiseen eli esim etuvedon muuttamiseen takavedoksi ei lupia myönnetä.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 29.11.2006 20:21

Tollanen osui silmään katsastajat.com sivulta:

Lähettänyt Joni 31.08.2005 00:40
Saako Etuvetoautosta tehdä nelivetoisen käyttämällä saman automerkin osia? Laittaisin Opel Astra GSI:hin Vectran nelivetotekniikan (vaihdelaatikko, kardaani ja taka-akselisto). Taka-akselille joutuisi hitsaamaan kiinnikkeitä. Jarrut ovat kyllä riittävät! Astroja ei ole valmistettu nelivetoisena.

Vastaus:
- Muutos on luvanvarainen eli ensin on haettava lupa AKE:sta ja vasta sitten nähdään saako ja millä ehdoilla ko. muutoksen tehdä.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 30.11.2006 17:29

babar, niin kun Astraa ei ole nelikkona tehty (tietääkseni). Mutta tosiaan jos on samaa mallisarjaa niin sittenhän saa ko. muutoksen tehdä, eli calibra 2fw -> 4wd jne. Tuo AKE:n ja valmistajan mallisarjan erottelu on ihan välillä ihan eri planeetalta mutta maahantuoja (tai oikeammin tehdas/valmistaja sen määrää) loppupeleissä on se ketä on uskominen (esimerkkinä ainainen BMW M-sarjalaisten erottelu ns. kansanmalleista, tästä on monesti taisteltu ja tullaan taistelemaan ;) ).

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 1.12.2006 9:47

Noh, onkos tavallinen G2 ja Syncro samaa mallisarjaa ?? Entä Country ? Rally varmaan onkin omaa mallisarjaa, vai onko ??

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 1.12.2006 12:43

Timo K: Jos saa sen muutosluvan AKElta käyttää niitä syncron osia niin onko sillä oikeasti mitään väliä onko ne samaa mallisarjaa?

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 1.12.2006 15:23

Poikkeuslupa AKE:lta maksaa. Lisäksi luvan saanti edellyttää hyviä perusteluja. Esimerkiksi VR6:n asentamista kakkos-Golfiin on aika vaikea järkevästi perustella (siis AKE:le), joten eipä niihinkään ole lupia taidettu myöntää. Kuvittelisin, että tuo vetotavan muuttaminen vaatii myös aika hyvät perustelut.

Jos Syncro ja tavallinen G2 ovat samaa mallisarjaa, niin poikkeuslupaa ei tarvita. Rahaa säästyy ja ei tartte laatia lupa-anomuksia. Mun mielestä sillä siis on oleellisesti väliä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 1.12.2006 15:50

Poikkeuslupa AKE:lta maksaa. Lisäksi luvan saanti edellyttää hyviä perusteluja. Esimerkiksi VR6:n asentamista kakkos-Golfiin on aika vaikea järkevästi perustella (siis AKE:le), joten eipä niihinkään ole lupia taidettu myöntää. Kuvittelisin, että tuo vetotavan muuttaminen vaatii myös aika hyvät perustelut.

Itse taas uskon, ettei kukaan ole edes ikinä tosissaan yrittänyt kunnon hakemuksella esim. tuota VR6-mk2 -hommaa. Kaikki kun aikansa foorumeilla hokee, että "ei sitä lupaa kuitenkaan saa", niin siitähän tulee totuus ja fakta... :)

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 1.12.2006 16:10

Voi hyvinkin pitää paikkansa, ettei kukaan ole hakenut VR6+mk2 lupaa. Se oli vain esimerkki. Silti poikkeusluvan saanti moottorin vaihtoon ainakin pari vuotta sitten edellytti parempia perusteluja kuin "asuntovaunun vetäminen" tms. BTDT. Tietääkseni linja ei tästä ole löystynyt, vai onko ? Näin ollen olettaisin tuon vetotavan muuttamisenkin vaativan edes jonkinmoisia perusteita.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 1.12.2006 17:57

Mä kun olen kuvitellut, että mitään sen kummempaa syytä muutokselle ei tarvitse esittää, kunhan tekniset perustelut rakenteiden kestävyydestä yms. ovat uskottavat.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.12.2006 22:38

Kyllä tarvii perustella syy muutokselle, ja harrastus hauskuuden vuoksi ei ole syy. Muutama vuosi sitten ainakin viimeisten hyväksyttyjen hakemusten jälkeen saimme tietoa että turha enää hakea lupaa että laittaa esim V8:n Miniin (yksi on Suomessa, mutta siihenkin on ilmoitettu että ihan turha laittaa lupahakemuksia sisään). Vastaava on tehty laillisesti pikkuiseen Austiniin, ainoa mikä rajoitettiin oli että moottorin piti olla vakio 3.5litranen Roveri mitä on myös "paljon" käytetty Amazoneissa.

Entisaikaan yleensä perusteltiin Ahtamis/Moottorin vaihtotarve että liikenneturvallisuus paranee koska autossa on ohitustilanteessa enemmän voimaa, taikka sitten että pystyy vetämään paremmin asuntovaunua.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa