Vaimea vihellys kaasua painettaessa, 1.9D

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

AulisK
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.1.2006 23:07

Vaimea vihellys kaasua painettaessa, 1.9D

ViestiKirjoittaja AulisK » 20.11.2006 20:27

Mikähän vaivaa kun konetilasta kantautuu semmoinen vaimea vihellys tai ininä tietyllä kaasun asennolla, etenkin maantienopeuksissa? Huomasin vaivan joitakin kuukausia sitten, jolloin vikinä kuului vain yhdessä kaasun asennossa, nyttemmin se on alkanut kuulua laajemmalla skaalalla. Ilmeisesti jotain tekemistä polttoaineen syötön kanssa? Ääni ei ole kova eikä erityisen häiritsevä, mutta kielii tietysti jostain alkavasta viasta.

Auto on 1.9 imudiesel-polo vuodelta -99, ajeltu 240tkm. Kiitos vastauksista!

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 21.11.2006 0:26

Mulla ujeltaa vm-84 naftajetta kans, niinku ois turbo! =) Kans just tietyllä kierrosalueella!

jaz525
-
Viestit: 15
Liittynyt: 24.10.2005 12:19

ViestiKirjoittaja jaz525 » 21.11.2006 13:00

Jaa että vihellystä? Niitähän voi kyllä tulla vaikka mistä, voisi tietysti ruveta ratkomaan asiaa siltä kantilta että kuuluuko ääni vain auton ollessa liikkeessä. Jos kuuluu paikallaan ollessaankin niin vois ainakin laatikkoviat ja ilmavirran aiheuttamat äänet eliminoida.

AulisK
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.1.2006 23:07

ViestiKirjoittaja AulisK » 21.11.2006 13:15

Tyhjäkäynnillä sitä ei kyllä kuulu. Ilmavirrasta tuskin on kyse, koska ininä alkaa heti kun kaasua vähän painaa tietyllä kierrosalueella, eli auto ei vielä ehdi nopeudella reagoimaan. Se puhuisi vähän laatikkovikaakin vastaan, toisaalta momentti voimansiirrolle taitaa kasvaa vaikka vauhti tulisi myöhässä...

AulisK
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.1.2006 23:07

ViestiKirjoittaja AulisK » 24.11.2006 0:02

Kuulostelin tossa niin vinkuna kuuluu vaan viitosvaihteella. Alkaa pienoisena alle kahden tuhannen kierroksen ja kuuluu koviten siellä 80kmh tuntumassa kierrosten ollessa n. 2500. Kovempaa ajettaessa taitaa vaan hukkua muuhun meluun.

Onko mulla laatikko morjestamassa? Vaihdatin sinne kesällä synteettiset öljyt justiinsa. Voihan olla että sitä on liian vähän, silloin kuulemma vitonen juuri hajoaa. Täytyy huomenna katsoa öljyn pinta...

AulisK
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.1.2006 23:07

ViestiKirjoittaja AulisK » 24.11.2006 23:29

Kuulin, että tuo laatikko saattaisi olla sellainen, jossa vitosvaihteen öljy lisätään erikseen nopeusmittarin vaijerin lävestä. Pitääkö paikkansa?

Jos, niin muistatteko määrää?

jaz525
-
Viestit: 15
Liittynyt: 24.10.2005 12:19

ViestiKirjoittaja jaz525 » 25.11.2006 22:15

Ei kait noin uusissa laatikoissa enään ole tuota suunnitteluvirhettä. Kun ainakin -95 020 laatikkoonkin saa tarvittavat litrat helposti ihan perinteisin keinoin. Haulla varmaan löytyy eksaktia tietoa tuosta muutoksesta.

Kovastihan tuo lootavialta äkkiseltään kuulostaa. Jos öljyä on liian vähän, taitaa tosiaan 5-vaihde jäädä ensimmäisenä ilman voitelua.

Haulla varmaan löytyy myös lisää Polon laatikkovioista joko täältä tai ultimatevw:n puolelta. Joku valitteli että ehjillä laatikoilla on turhan kova kysyntä ja ehjien käytettyjen / kunnostettujen löytäminen kiven takana.

Osaava henkilö joltakin pajalta varmasti paikallistaa vian varmaksi, on kyseessä sitten lootavika tai joku muu. Ei silti kannata heittää kirvestä kaivoon; pieni ulina ei välttämättä tarkoita että laatikko on heti käyttökelvoton - se voi toki kestää 100km mutta ihan hyvin 100 000 km (kuten isän Laguna teki - viitosella vihelteli kun oli öljyt päässeet lootasta karkaamaan).

AulisK
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.1.2006 23:07

ViestiKirjoittaja AulisK » 26.11.2006 12:01

Kiitokset. Täytynee käydä Laakkosen pikahuollossa tarkastuttamassa öljytilanne, siellä varmaan tietävät miten öljyt lisäillään ja kattellaan... Ja nelosvaihteella tänään kotiin :)

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 26.11.2006 19:13

Mun pitäis omaan -91 1.9d portteriin vaihtaa laatikko öljyt,mutta on kuulunut monesta suunnasta,että ei riitä tuo täyttöreijästä täyttäminen vaan pitäisi lisätä myös mittarivaijerin rööristä.Mistä tiedän onko näin?

Vanhempiin lootiin (vuotta 89 vanhemmat) täytyy lisätä 0,5l täyttöaukon yläpuolelle esimerkiksi nopeusmittarin vaijerin reiästä. Sitä uudemmissa täyttöaukko on nostettu oikealle korkeudelle.

tuollaisen löysin kun vanhoja tekstejä selasin.Vahvistaako joku?

AulisK
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.1.2006 23:07

ViestiKirjoittaja AulisK » 29.11.2006 11:56

JanneV: tuollaista mäkin olen kuullut, mutta en tiedä päteekö sinun autoosi. Kato paljonko sieltä tulee pois ja jos täyttöaukosta menee 0,5litraa vähemmän öljyä takaisin niin sitten loput mittarivaijerin lävestä.

Kävin omani kanssa vv-huollossa, kyllä siellä oli öljyä tarpeeksi. Epäilivät että vitosvaihteen ratas siellä ujeltaa. Mitäs, kannattaako sitä lähteä vaihdattamaan vai onko saumat että se kestäisi vielä pitkäänkin? Saisin varmaan työn aika edullisesti mutta taitaa olla noi lootien osat itsessäänkin aika kalliita..?

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 29.11.2006 16:21

Jos se luulee olevansa ahdettu ja siks viheltää?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 29.11.2006 16:34

Kaverillani viheltää -87 hiluxi kuin ahdettu konsanaan pakoputken takia. Pääasiallisesti moottorijarrutuksissa mutta kovassa vedätyksessä kuului kanssa satunnaisesti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa