Verkussa ei viat näytä loppuvan koskaan.. Missähän lienee tällä kertaa vika?
Kun kone ajetaan normaali lämpöiseksi ja pysähdytään paikalleen, niin lämmöt alkaa välittömästi nousta yli 90 asteen. Eikä tarvi edes pysähtyä kun ajelee vaikka taajamassa rauhallisesti niin kohta on viisari yli 90 asteen. Eli kone ei jäädy normaalisti niinkuin pitäisi.. Sitten kun ajetaan matkaa niin ei mitään ongelmia, viisari näyttää silloin 80 astetta.
Ja sitten se suurin ihme: Flekti alkaa pyörimään aina vasta sitten kun auton sammuttaa.(ollut tällaisena kokoajan) Virtalukon pohja on vaihdettu edellisen omistajan aikana (jossain korjaamossa) ja jotenkin tuntuisi että siellä olisi johdot laitettu väärin, vai onko mahdollista? Siis heti kun avaimesta sammutetaan niin flekti vasta käynnistyy, aivan ihmeellistä! Vaikuttaisi myös siltä että nesteet kiertää huonosti. Mistä lähteä vikaa etsimään? Apua kaivataan! :)
verkussa lämpö ongelmia
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Sammuttaessa pyöritys on ns. after run cooling, kytkee siellä sadan yläpuolella flektin ja sähköisen vesipumpun päälle.
Ettei olis flektissä yksi nopeuksista pimeänä tai sulake mennyt, VR6:ssahan on kolminopeuksinen flekti, ykkönen normijäähdytykseen, kakkonen ilmastoinille ja kolmonen after run. 90C pitäis olla mittarissa jos kaikki kunnossa.
Ettei olis flektissä yksi nopeuksista pimeänä tai sulake mennyt, VR6:ssahan on kolminopeuksinen flekti, ykkönen normijäähdytykseen, kakkonen ilmastoinille ja kolmonen after run. 90C pitäis olla mittarissa jos kaikki kunnossa.
Eikös se lämpöjen nousu ole sen merkki että nesteet kiertää huonosti?:) Termostaatti on nyt tilauksessa (Wahler 80°c). Pitänee varmaan huuhdella koko jäähdytysjärjestelmä jollain puhdistusaineella samalla kun termarin vaihtaa. Vai tekeekö nillä mitään? Kokemuksia?
Siinäkait se mullakin 100 asteen seudulla tai ennemmin alkaa flekti pyörimään. Mutta eikö näin talvisin kuulosta epänormaalilta että flekti huutaa tämän tästä? Itse en ole 100 astetta korkeammalle tohtinut päästää. Ja eihän se kunnossa ole kun noin lämpiää...Sehän on selvää että viisarin pitäis olla kokoajan 90°c:ssa. Ja tuota en tiennytkään että veeärrissä ois mitään sähköisiä vesipumppuja :)
Oon laittanut uuden jäähdyttimen termostaattianturin (3-napainen) joka siis ohjaa flektin toimintaa. Ja sulakkeet on kunnossa joten mikä muu kuin termostaatti tai sitte jotain tukoksia tai vesipumppu finaalissa. Katsotaan miten käy kuhan uusi termostaatti saadan asennettua..
Siinäkait se mullakin 100 asteen seudulla tai ennemmin alkaa flekti pyörimään. Mutta eikö näin talvisin kuulosta epänormaalilta että flekti huutaa tämän tästä? Itse en ole 100 astetta korkeammalle tohtinut päästää. Ja eihän se kunnossa ole kun noin lämpiää...Sehän on selvää että viisarin pitäis olla kokoajan 90°c:ssa. Ja tuota en tiennytkään että veeärrissä ois mitään sähköisiä vesipumppuja :)
Oon laittanut uuden jäähdyttimen termostaattianturin (3-napainen) joka siis ohjaa flektin toimintaa. Ja sulakkeet on kunnossa joten mikä muu kuin termostaatti tai sitte jotain tukoksia tai vesipumppu finaalissa. Katsotaan miten käy kuhan uusi termostaatti saadan asennettua..
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Kyllä siellä on lisänä sähköinen vesipumppu, se käy aina kun virrat on päällä. Sijaitsee kumikorvakkeessa kannen takakulmassa siis kytkinkopan yläpuolella, lähellä jarrutehostajaa.
Minä yritin kans kysellä noista puhdistuskonsteista. Mulla jäähdytinnesteet oli jakopääremontin aikaan poislaskettaessa suoraan sanoen lapiolla pisteltävää paskamömmöä ja siitä huolimatta lämmöt pysyi hallinnassa kuin ei mitään.
Ilmeisesti paras ja mitään vahingoittamaton keino oon tyytyä huuhtelemaan järjestelmää vaan vedellä ja vaihtaa nesteet muutamaan kertaan peräjälkeen, kunnes kirkastuu. Mullakin on vielä sakkaa kierrossa. Mutta jäähdytystehoon ei paljoa vaikuttanut, mömmö jäähdytti yhtä hyvin kuin puhdas neste. Kannattanee irrottaa nesteitä poistaessa alavesiletku, kaikki neste ei poistu tyhjennystulpasta.
Itse vaihdoin vähän aikaa sitten termostaatin, kun lämmöt ei nousseet. Laitoin motonetin 80C tarviksetermarin, johon porasin reiän, koska alkuperäisessä on pieni kuulaventtiili, joka päästää hieman termostaatin ohi. Hyvin pelaa ja maksoi n. 10€.
Minä yritin kans kysellä noista puhdistuskonsteista. Mulla jäähdytinnesteet oli jakopääremontin aikaan poislaskettaessa suoraan sanoen lapiolla pisteltävää paskamömmöä ja siitä huolimatta lämmöt pysyi hallinnassa kuin ei mitään.
Ilmeisesti paras ja mitään vahingoittamaton keino oon tyytyä huuhtelemaan järjestelmää vaan vedellä ja vaihtaa nesteet muutamaan kertaan peräjälkeen, kunnes kirkastuu. Mullakin on vielä sakkaa kierrossa. Mutta jäähdytystehoon ei paljoa vaikuttanut, mömmö jäähdytti yhtä hyvin kuin puhdas neste. Kannattanee irrottaa nesteitä poistaessa alavesiletku, kaikki neste ei poistu tyhjennystulpasta.
Itse vaihdoin vähän aikaa sitten termostaatin, kun lämmöt ei nousseet. Laitoin motonetin 80C tarviksetermarin, johon porasin reiän, koska alkuperäisessä on pieni kuulaventtiili, joka päästää hieman termostaatin ohi. Hyvin pelaa ja maksoi n. 10€.
No sinnehän ne sähköt sitten katoaakin. Kerran sattui jäämään avaimet paikalleen niin akunhan se tyhjensi.
Kyllähän niitä sellasia puhdistusaineita on olemassa joita vaan laitetaan veden sekaan ja annetaan käydä jonkin aikaa jonka jälkeen ne lasketaan pois. Sitten uudet nesteet tilalle ja se on siinä. Eiköhän nuo ihan turvallisia ja testattuja ole ettei mitään vahingoita..
Osaisko joku kertoa missä termostaatti tarkalleen sijaitsee? En saa selvää kun noita letkuja menee niin paljon ristiin rastiin.. Eikä tuonne oikeen näekkään mitään..
Kyllähän niitä sellasia puhdistusaineita on olemassa joita vaan laitetaan veden sekaan ja annetaan käydä jonkin aikaa jonka jälkeen ne lasketaan pois. Sitten uudet nesteet tilalle ja se on siinä. Eiköhän nuo ihan turvallisia ja testattuja ole ettei mitään vahingoita..
Osaisko joku kertoa missä termostaatti tarkalleen sijaitsee? En saa selvää kun noita letkuja menee niin paljon ristiin rastiin.. Eikä tuonne oikeen näekkään mitään..
Viimeksi muokannut LMK, 23.11.2006 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lämpöjen nousuun voi vaikuttaa myös ulkopuolelta tukkoinen syyläri. Mulla syyläri oli ihan täynnä itikoita, ampiaisia ja pikkukiviä.
Jäähdytysteho tuplaantui kun puhalsin painepesurilla irrotetun syylärin takaa kennon läpi.
Avaimien paikallaanolon ei pitäisi vaikuttaa sähköpumpun toimintaan(paitsi jos käännetty virta päälle asentoon), jos hukkaa virtaa silloin, etsisin vikaa mankan kytkennöistä.
Jäähdytysteho tuplaantui kun puhalsin painepesurilla irrotetun syylärin takaa kennon läpi.
No sinnehän ne sähköt sitten katoaakin. Kerran sattui jäämään avaimet paikalleen niin akunhan se tyhjensi.
Avaimien paikallaanolon ei pitäisi vaikuttaa sähköpumpun toimintaan(paitsi jos käännetty virta päälle asentoon), jos hukkaa virtaa silloin, etsisin vikaa mankan kytkennöistä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa